Pula je ovog tjedna postala bogatija za još jednu turističku turu. No, ovo je inovacija kakvu Istra, pa ni ostatak svijeta, još nije vidio. Riječ je o aplikaciji proširene stvarnosti "CLIME - klimatske priče iz davnina" u kojoj glavnu riječ imaju "hologrami" starosjedioca koji turiste uz zanimljive pripovijesti vode kroz grad.
Projekt je pokrenula tvrtka Impact House u partnerstvu s Gradom Pulom, tvrtkom za izradu igara Gamechuck i udrugom za održivi razvoj Terra Hub. Aplikacija je nastala uz financijsku podršku EIT Climate-KIC-a, u okviru programa Novi europski Bauhaus. Novi europski Bauhaus je, inače, inicijativa EK za klimatski učinkovitu i održivu budućnost Europi, a u čijem oblikovanju aktivno sudjeluje i Europski parlament.
Javili smo se nositelju projekta CLIME da nam malo pojasne o čemu se točno radi. U nastavku donosimo odgovore direktorice Impact House Tamare Puhovski i voditeljice inovacije CLIME Danijele Paske.
Što je CLIME, kakva je to točno aplikacija i kako funkcionira?
“Clime - klimatske priče iz davnina” društvena je inovacije tvrtke Impact House koja kombinira antropološko istraživanje o načinu života desetljećima unazad kroz priče o korištenju prirodnih resursa, odnosu prema moru, prirodi i otpadu, te iskustvu klimatskih promjena tijekom više od 90 godina života građana i građanki Pule. Kao nositelji projekta, svjesni smo da živimo u razdoblju prijenosa navika koje definiraju klimatske promjene s generacije na generaciju. Iako je ova vrsta klimatske i ekološke socijalizacije ključna, živimo u društvu u kojem je sve manje prostora za intergeneracijski dijalog o klimi i prirodi. Stoga aplikacija Clime koristi tehnologiju proširene stvarnosti (AR) kako bi ponovno povezala generacije kroz transgeneracijski prijenos znanja i iskustva. Uz pomoć naših mobitela putujemo kroz vrijeme, jezik i kulturu življenja kako bismo uspostaviti neobičan dijalog o korištenju resursa, klimi i prirodi sa starosjediocima mjesta kojeg posjećujemo.
Mobilna aplikacija proširene stvarnosti omogućuje nam da upoznamo i obiđemo Pulu na potpuno drugačiji način - kroz priče starosjedioca grada koji nas vode lokacijama koje su njima bile bitne od djetinjstva pa nadalje, a koje prate način života. Aplikacija nudi 2 rute - pješačku i biciklističku - koje vode kroz istaknute lokacije na kojima možemo čuti njihove priče o značenju mora, korištenju prirodnih resursa, uzgoju hrane, godišnjim dobima i pre-plastic načinu življenja. Ova vrsta aplikacije prva je u svijetu, budući da unutar proširene stvarnosti (AR) koristimo video isječke pravih likova, a ne 3D animirane likove koje smo do sada mogli susresti unutar VR ili AR tehnologije.
Kako ste došli na ideju stvaranja ovog projekta i koliko je dugo trajalo razvijanje same aplikacije?
U Impact Houseu kontinuirano se bavimo analizom društvenih potreba te smo razmišljali o prijenosu iskustva promjene između generacija. Nakon COP26, jasno nam je da je promjena, ne samo potrebna, nego je i pitanje preživljavanja. Istovremeno, kao sociologinje, znamo da današnja obitelj najčešće sadrži samo dvije generacije pa je time ograničena povezanost s prošlošću i iskustvu promjene što povećava strah od iste. Pronalaženje jednostavnih i inovativnih rješenja za kompleksne društvene problema, upravo je ono s čime se Impact House bavi. Stoga smo došli na ideju da uz pomoć proširene stvarnosti (AR) svima koji dolaze ili borave u nekom gradu, primjerice u Puli, omogućimo da barem na par sati imaju svojeg djeda ili baku - koji ih vode kroz grad, prošlost, njihov način života - kroz priče o promjeni korištenja resursa, odlaganju otpada, vlastitom osjećaju nade ili straha od uživanja u suncu i moru kroz praćenje klimatskih promjena te promjene odnosa prema prirodi.
Sam razvoj ideje, okupljanje partnera i investicijskog fonda trajao je oko godinu dana. Nakon toga, s obzirom da je sve bilo pripremljeno, od metodologije istraživanja i plana rada s postojećim AR servisom Equinox XR, samo dokumentiranje intervjua, analiza materijala i izrade mobilne aplikacije do testne faze trajalo je 3 mjeseca uz stručnu suradnju projektnih partnera, radilo se o akceleriranom testiranju koje se može provesti uz specifičnu vrstu managementa širokog teama koju s klijentima provodimo u Impact Houseu . Upravo smo završili testnu fazu ovog inovativnog projekta te ćemo aplikaciju i bazu podataka istraživanja nastojati proširiti i na druge gradove.
Kako možemo kupiti i koristiti aplikaciju? Koliko će koštati?
High-level događajem u Puli završili smo projekt u trajanju od 3 mjeseca, čime je završena testna faza samog projekta i testiranja aplikacije te se dalje razmatra poslovni model. Taj poslovni model, s obzirom na naše vrijednosti, svakako mora uključivati društveno odgovorno poslovanje te većina sredstava generiranih prodajom ture, želimo da budu usmjerena za brigu o starijim osobama u svakom od gradova u kojima aplikacija postoji. Poslovni model svakako mora sadržavati financijsku održivost aplikacije, ali i društveni povrat investicije (Social Return on Investment) što je ne samo u skladu s našim vrijednostima i vrijednostima naših partnera već i s poslovnim modelom naše tvrtke.
Kakve su reakcije do sada?
Aplikaciju su do sada testirali učenici i učenice osnovnih škola u Puli, građani i građanke Pule te su reakcije za sada pozitivne, budući da se ne radi o svakidašnjoj turističkoj aplikaciji i obilasku grada, nego o edukativnoj aplikaciji koja priča nešto drugačiju priču. Učenici i učenice osnovnih škola istaknuli su nam kako su putem ove aplikacije naučili puno zanimljivih stvari o svojem gradu, ali i načinu života svojih djedova i baka, budući da o tome nikad nisu pričali s njima. U nadolazećim mjesecima nastojat ćemo, uz suradnji s Turističkom zajednicom grada Pule, ponuditi aplikaciju turistima i svim zainteresiranima.
Smatrate li da se u Hrvatskoj ulaže dovoljno u inovacije poput ove?
Kao sociologinje i stručnjakinje u području društvenih promjena i društvenih inovacija, smatramo da je upravo vjerovanje u magičnu moć tehnologije da promijeni društvenu stvarnost, dio problema. Sama tehnologija i tehnološka inovacija, bez jasne teorije promjene i mjerenja te promjene, može unaprijediti i unazaditi društvo. Upravo je Impact House nastao iz potrebe stručnog pristupa društvenoj promjeni te je ova aplikacija jedan od primjera pronalaženja kvalitetnih prečaca (social impact hacking), uz pomoć tehnologije ka društvenoj promjeni. Zaključno, smatramo da nije problem u količini investicija, niti u tehnologiji i društvenoj promjeni, nego u njihovu usmjeravanju u uistinu planiranu, mjerljivu i mjerenu društvenu promjenu na način na koji ga definira struka, prije svega društvene znanosti.
Kako će ovaj projekt pomoći jačanju lokalne zajednice?
Nastojali smo oživjeti transgeneracijsku interakciju, ali i građansku participaciju naših iskusnih, starijih građana i građanki, koji katkad budu isključeni iz društva i kreiranja javnog prostora. Ovim projektom željeli smo dokumentirati kulturu življenja lokalne zajednice prateći određene teme o klimatskoj održivosti i “pre-plastic” načinu života. Smatramo kako ova inovativna aplikacija može doprinijeti obogaćenju turističke ponude grada Pule, ali i otvoriti javni (i znanstveni) dijalog o klimatskim promjenama i našoj ulozi kroz vlastitu kulturu življenja te utjecati na ponašanje i odnos koji prije svega mladi imaju prema ne samo lokalnoj kulturi i okolišu već i mikroklimi mjesta kojeg posjećuju a s kojim se sada mogu povezati na intimniji način. Unutar aplikacije kroz ispričane priča, otvara se niz pitanja za raspravu uključujući pitanje odnosa roda i mora, etniciteta i kretanja u javnom prostoru, ulogu vojske u očuvanju zelenih površina Pule i tako dalje. Veselimo se daljnjoj fazi i reakciji lokalne zajednice, turista i znanstvenih krugova.
Iznos projekta?
Investicija projekta iznosi 30 tisuća eura te je ta investicija podijeljena među partnerima projekta: Impact House, Gamechuck, Terra Hub i Grad Pula. Impact House kao kreator ideje i voditelj konzorcija, dodatno je uložio u sredstva potrebna u izvedbi i provedbi ove društvene inovacije.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....