Nakon desetogodišnjeg mandata na dvostrukoj poziciji predsjednika Uprave A1 Slovenija te A1 Srbija, Dejan Turk u lipnju ove godine preuzeo je čelnu poziciju u Upravi A1 Hrvatska, uz što je zadržao i lidersko mjesto u slovenskoj podružnici međunarodnog telekom diva.
Rođen u Mariboru 1967. godine, Turk je studirao marketing i financije u Beču, a nakon studija zapošljava se u McDonald‘su. Prilično brzo napredovao je do mjesta čelnog čovjeka McDonald‘sa Hrvatska i Slovenija, a nakon relativno kratkog zaustavljanja u slovenskoj Metropolis Mediji prelazi u branšu koja će obilježiti njegovu karijeru - telekom. Zaposlio se u tadašnjem Si.mobilu, koji će poslije postati A1 Slovenija i u toj je kompaniji tijekom 20 godina prošao brojne menadžerske pozicije, što, naravno, uključuje i mjesto predsjednika Uprave, koje drži od 2007. godine. Sedam godina poslije postaje predsjednik Uprave i direktor marketinga klastera A1 Telekom Austria Group za Srbiju i Sloveniju.
U razgovoru za Next Dejan Turk raščlanio je razlike između hrvatskog i slovenskog tržišta, ali i istaknuo brojne sličnosti. Također, najavio je poteze koje A1 grupa namjerava poduzeti na polju širenja optičke mreže, uvođenja novih usluga, osnaživanja 5G kapaciteta...
Što vidite kao glavne razlike između hrvatskog i slovenskog tržišta, primjerice u regulativi, navikama korisnika, snazi pojedinih segmenata i tržišnom udjelu?
Glavne razlike između hrvatskog i slovenskog tržišta možemo vidjeti u stupnju razvoja mrežne infrastrukture, kao i u regulatornim okvirima i navikama korisnika. Obje zemlje karakterizira dinamično tržište s visokom razinom konkurentnosti. Nama je to dobar poticaj da budemo drugačiji i da konstantno inoviramo. Ono što nas razlikuje od drugih je širenje ponude izvan tradicionalnih usluga telekoma. Tu prvenstveno mislim na usluge putnog osiguranja za korisnike A1, uslugu osiguranja ekrana, partnerstva s vodećim streaming servisima kao što su Netflix i Max, ali i dodatno širenje i jačanje našeg ICT portfelja i usluga za privatni i javni sektor.
Imamo puno sličnosti u području mobilnih usluga. Obje države imaju već aktivnu 5G mrežu, uz djelomičnu monetizaciju kroz uređaje i usluge, što je usporedivo i sa situacijom drugdje u svijetu. Ono za što koristimo 5G je unapređenje korisničkog iskustva, pa je tako jedan od primjera uređaj Homebox 5G u Hrvatskoj ili A1 Ultra u Sloveniji. Ključni prioritet bit će popunjavanje mreža većim brojem 5G korisnika, što će omogućiti bolju iskoristivost infrastrukture i stvaranje dodatne vrijednosti.
Malo je drugačija situacija na tržištu fiksnih usluga. A1 Hrvatska uskoro će biti u milijun hrvatskih kućanstava, a u Sloveniji smo krenuli s razvojem fiksne infrastrukture, pa trenutno imamo priliku doprijeti do 43 tisuće novih korisnika. Iako svako tržište ima svoje specifičnosti, zajednički je cilj isti, a to je prilagodba rastućim potrebama korisnika, uz stalna ulaganja u kvalitetu mreža i inovativne usluge koje prate digitalne trendove i korisničke potrebe.
Što biste smatrali uspjehom u prvih nekoliko mjeseci svojeg mandata, kako vidite polaznu poziciju u Hrvatskoj?
Ono što me veseli je da sam u Hrvatskoj preuzeo zdravu kompaniju koja svoj uspjeh zahvaljuje angažiranim timovima i pojedincima. Uspjehom bih smatrao povezivanje s njima, jer znam da su motivirani i angažirani ljudi ključni za ostvarenje strateških ciljeva kompanije i zadovoljstvo naših korisnika. Ulaganje u njih i razvoj njihovih vještina ostaje prioritet, a uz njihovu podršku i predanost, možemo postići značajne pomake u svim područjima.
Polazna pozicija u Hrvatskoj jako je dobra, sa snažnom tržišnom prisutnošću i kvalitetnom infrastrukturom, što nam omogućava da se usmjerimo na skaliranje i razvoj novih proizvoda i usluga. Osim već spomenute 5G tehnologije, naši su glavni fokusi na širenju gigabitne fiksne mreže te jačanju prisutnosti u ICT segmentu, uz osiguravanje stabilnosti i održivog rasta. Naš daljnji uspjeh ovisit će o sposobnosti prilagodbe poslovanja rastućoj dinamici u obje zemlje, ali i korištenju modernih tehnologija, uključujući umjetnu inteligenciju, kako bismo unaprijedili interne procese i korisničko iskustvo. Inovacije poput optimizacije mreže i tehničkih servisa s pomoću umjetne inteligencije omogućit će nam bržu reakciju, ali i podići ljestvicu usluga koju pružamo našim korisnicima. Na području korisničke podrške, chatbot i voicebot rješenja već pokazuju pozitivne rezultate u smislu brže i učinkovitije komunikacije s korisnicima.
U konačnici, uspjeh mjerimo kroz poboljšano korisničko iskustvo, veći udio na tržištu u segmentu fiksnih i ICT usluga te kroz razvoj i motivaciju naših zaposlenika koji čine temelj našeg poslovanja.
Jeste li zadovoljni stanjem koje ste zatekli u Hrvatskoj?
Izuzetno sam zadovoljan. Posebno me veseli što je A1 Hrvatska ove godine prepoznat kao najpoželjniji poslodavac u ICT i telekom sektoru prema nezavisnom nacionalnom istraživanju ‘Poslodavac prvog izbora‘. To je rezultat kontinuiranog ulaganja u razvoj i dobrobit zaposlenika, ali i dokaz da smo stvorili radno okruženje koje privlači najbolje talente na tržištu.
Također, A1 Hrvatska pozicionirao se kao prirodni partner privatnom i javnom sektoru u transformaciji njihova poslovanja. Tu prije svega mislim na naša ICT rješenja koja dolaze u fokus mnogih organizacija, a u posljednjih godinu dana u Hrvatskoj smo ostvarili rast u tom segmentu od čak 50 posto. Kako sam spomenuo, naš su cilj daljnje razvijanje portfelja ICT usluga i monetizacija širokog spektra usluga koje već imamo u ponudi kako bismo odgovorili na rastuće zahtjeve korisnika i poslovnih partnera, ali, naravno, i stvaranje novih strateških partnerstva.
Uz to, investicije u optičku infrastrukturu za nas su ključne. Gigabitni priključci u kućanstvima i kompanijama omogućavaju veću povezanost, automatizaciju procesa te razvoj naprednih rješenja poput pametnih gradova i IoT rješenja, što odgovara na promjene u životnim navikama korisnika te osigurava našu konkurentnost na tržištu. Gledajući sve ove uspjehe, smatram da imamo snažne temelje i dobru poziciju za daljnji rast i razvoj.
Kako korisnici u Sloveniji i Hrvatskoj reagiraju na promjene u cijenama, što ste zamijetili nakon posljednjeg poskupljenja usluga?
Na prvom mjestu uvijek je korisničko iskustvo, a naš je cilj osigurati da svaki korisnik dobije najveću vrijednost kroz usluge i proizvode koje nudimo. U posljednjih nekoliko godina uveli smo brojne inovacije i nove usluge kako bismo podigli korisničko iskustvo na višu razinu. Bili smo prvi telekom koji je u ponudu dodao Netflix, uveli smo mogućnost plaćanja putem Revoluta i Keks Paya te ponudili dodatne usluge poput osiguranja i pomoći u kući. Također, u Hrvatskoj smo razvili Mozaik, program povezivanja više usluga, koji nudi dodatne koristi, a s inovativnim rješenjem nazvanim ‘Neograničen Internet za sve‘, omogućili smo korisnicima dijeljenje 24 sata neograničenog interneta s prijateljima i obitelji. Istu filozofiju provodimo i u Sloveniji, gdje pratimo korisnike i njihove potrebe te im pružamo segment zabave kroz cijeli portfelj usluga. Također, našim privatnim korisnicima nudimo, među ostalima, uslugu A1 Protect, koja im omogućava sigurnost u online svijetu.
Svjesni smo inflatornih pritisaka na korisnike i poslovanje. Operativni troškovi nastavljaju rasti zbog cijena dobavljača, opreme, uređaja i veleprodajnih usluga. Zato kontinuirano radimo na optimizaciji poslovanja, kako bismo održali ravnotežu između kvalitete usluge i troškova. Unatoč rastu troškova, nastavljamo ulagati u mreže i u zaposlenike. To se ponajprije odnosi na povećanje primanja te programe edukacije i razvoja, kako bismo osigurali da naši timovi ostanu motivirani i usredotočeni na pružanje najbolje usluge korisnicima. Cilj nam je i dalje pratiti potrebe korisnika te kroz razvoj novih sadržaja i usluga kontinuirano unapređivati njihovo iskustvo. Pripremamo još puno inovativnih usluga koje će dodatno obogatiti iskustvo naših korisnika i osigurati im dugoročnu vrijednost.
Kako kao predsjednik Uprave planirate nadgledati razvoj proizvoda? Imaju li uredi u svakoj zemlji potpunu slobodu ili se trebaju obazirati na drugu zemlju kako bi se taj proizvod mogao prenijeti tamo, a potencijalno i dalje na tržišta grupe?
Ključno mi je uspostaviti ravnotežu između lokalne autonomije i zajedničke strategije grupe. Svaka zemlja u kojoj djelujemo ima jedinstvene tržišne karakteristike. Zato je važno da timovi imaju slobodu djelovanja kako bi mogli donijeti najbolje odluke za svoje korisnike.
U isto vrijeme, suradnja i razmjena znanja među timovima u različitim zemljama ključna je za naš zajednički uspjeh. Ako jedan tim razvije inovativno rješenje ili uspješno lansira projekt kao što je u Hrvatskoj platforma #BoljiOnline ili u Sloveniji Lahkonočnice, želimo osigurati da se te najbolje prakse i iskustva dijele unutar cijele grupe kako bi se mogli primijeniti na drugim tržištima, naravno - prilagođeno korisnicima.
Svaka zemlja tako može koristiti svoju slobodu i kreativnost kako bi radila na način koji najbolje odgovara potrebama korisnika na određenom području, uz istovremenu sinergiju s drugim timovima unutar grupe.
Gdje planirate naći budući rast, koji segment vidite kao glavnu metu u Hrvatskoj i u Sloveniji?
Budući rast vidimo u razvoju naprednih rješenja koja idu daleko iznad osnovnih telekomunikacijskih proizvoda i usluga i koja su usmjerena isključivo na unapređenje korisničkog iskustva. To namjeravamo postići ponudom najboljeg TV sadržaja, ponudom dodatnih usluga, o kojima sam već puno toga rekao, širenjem portfelja ICT rješenja, personalizacijom korisničkog iskustva i na slične načine. Naš je cilj biti ‘više od telekoma‘ kreiranjem dodatne vrijednosti i uslugama koje poboljšavaju kvalitetu života naših korisnika.
Što još kao OTT usluge u budućnosti možete ponuditi korisnicima?
Glavni trendovi u području OTT usluga uključuju prilagodljivost sadržaja i personalizaciju iskustva gledanja. Korisnici danas očekuju iskustvo na više ekrana, što znači da gledanje sadržaja na različitim uređajima - od televizije do mobitela i tableta - postaje svojevrsni standard. Osim toga, konzumacija videosadržaja danas se značajno promijenila i varira od klasičnih kanala pa sve do TikTok videa, a tu su još i brojni streaming servisi.
Naša usluga A1 Xplore TV odgovor je na ta očekivanja jer korisnicima omogućava iskustvo gledanja sadržaja na svim uređajima. Platforma nudi personalizaciju iskustva gledanja jer korisnici mogu birati što žele gledati i kada, uz pristup videosadržajima na zahtjev (VoD). Streaming servisi poput Netflixa i Maxa koji su dio ponude A1 također su prepoznali prednosti partnerstva s telekomima radi lakšeg dosega korisnika.
Cilj nam je omogućiti korisnicima besprijekorno iskustvo konzumacije sadržaja, od zabave i sporta do specijaliziranih tema, te nastaviti razvijati platformu koja zadovoljava sve njihove potrebe, bez obzira na to gdje se nalaze i koji uređaj koriste.
Kako se planirate postaviti u širenju optičke mreže na oba tržišta i koliko ćete se posvetiti ruralnim područjima? Kakvo je trenutačno stanje na oba tržišta?
Naša strategija u širenju optičke mreže usmjerena je na poboljšanje povezanosti u urbanim i ruralnim područjima. Primjerice, u Hrvatskoj smo već uspješno proveli projekte sufinancirane iz Europskog fonda za regionalni razvoj kojima smo osigurali pristup optičkoj mreži za više od 45 tisuća korisnika na području Ivanić-Grada, Kaštela i Solina. Za buduće projekte planiramo dodatno ulagati u optičku infrastrukturu na temelju sufinanciranja iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. - 2026. Konkretno, A1 će graditi mrežu u područjima kao što su Županja i nekoliko lokacija u Šibensko-kninskoj županiji, čime ćemo osigurati pristup optičkoj mreži za više od 25 tisuća novih korisnika.
Naravno, fokus je na povećanju gigabitne pokrivenosti. Kako sam spomenuo, u Hrvatskoj predvodimo digitalizaciju s ciljem dosezanja milijun kućanstava na gigabitnoj mreži. U Sloveniji vidimo značajan potencijal za rast na optici, uz fokus na veće gradove gdje još postoje potreba i potencijal, s jasnim ciljem od 100 tisuća povezanih kućanstava do kraja 2026. godine. Također, ponosni smo što imamo najveću 5G mrežu koja omogućava inovativna rješenja i televizijsko iskustvo uz A1 Ultra 5G uređaj za 500 tisuća kućanstava.
Želimo osigurati da svi naši korisnici, bez obzira na njihovu lokaciju, imaju pristup najnaprednijim tehnologijama i uslugama koje poboljšavaju kvalitetu života.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....