Ako bilo gdje u svijetu u Google tražilicu upišete pojmove poput "oprema za planinarenje", "tenisice za trčanje" ili "najbolji mobitel", na vrhu zaslona pojavit će se oglasi za web stranice koje promoviraju spomenute proizvode i nude usporedbu cijena proizvoda.
Bilo gdje u svijetu, osim u Turskoj.
Naime, Google je prošle godine ukinuo takve oglase nakon što je tursko antitrustovsko tijelo naredilo kompaniji da olakša prikazivanje konkurentskih web stranica za kupovinu.
Tako je Turska otišla dalje od bilo koje druge europske države u u suzbijanju Googleove usluge kupovine.
U travnju ove godine, dužnosnici su također počeli istraživati Googleove funkciju pretraživanja za pronalaženje lokalnih odredišta poput "ljekarne u blizini" i ustvrdili su da je kompanija time prekršila antimonopolske zakone.
Napetosti između Turske i Googlea od tada samo rastu, a radnje koje poduzimaju turske vlasti mogle bi navesti ostale države da krenu sličnim putem u reguliranju tehnoloških divova.
Bivši predsjednik Saveznog povjerenstva za trgovinu, William E. Kovačić, rekao je za NYT da su se zemlje u prošlosti fokusirale na domaću industriju jer nisu imale resurse ni znanje za poduzimanje antimonopolskih radnji protiv velikih međunarodnih tvrtki.
No, kako sve više zemalja pokreće istrage protiv Big Techa, zajednička intelektualna infrastruktura olakšava im poduzimanje različitih mjera. U Turskoj su se dužnosnici oslanjali na nalaze Europske komisije.
"Tursko iskustvo je važno jer će se pojaviti druge zemlje koje će reći: "Zašto ne bi i mi"?, smatra Kovačić.
Google tvrdi da je uklonio uslugu nakon što su promjene, koje su od njega zatražile vlasti, učinile tu uslugu manje korisnom za korisnike.
Kritičari kompanije pak tvrde da je Google tada uklonio uslugu kako bi izbjegao stvaranje presedana koji bi mogle slijediti druge zemlje.
Turska je u ovom slučaju zaključila da je tvrtka zauzela ulogu "watchdoga" u pretraživanju kako bi stekla prednost u područjima kao što su kupovina i oglasi lokalnih tvrtki.
Zanimljivo je da je konkurentska kompanija Yelp godinama neuspješno pokušavala natjerati regulatore u SAD-u, Europskoj uniji i Brazilu da istraže Googleove oglase za lokalno pretraživanje. Kad je Turska konačno 2018. rekla da istražuje Googleovu uslugu kupovine, Yelpov šef javne politike, Luther Lowe, navodno je otputovao u Ankaru na sastanak s dužnosnicima za zaštitu tržišnog natjecanja.
Lowe je navodno na USB sticku donio kopiju žalbu koju je koje je Google podnio Europskoj komisiji na raniju pritužbu, prevedenu na turski jezik, kao i neke druge dokaze. Turskom regulatornom tijelu to je pomoglo u pokretanju tužbe protiv Googlea. Turska je na kraju kaznila Google s oko 37 milijuna dolara, što je relativno mali iznos za digitalnog diva. No, za Yelp je to značilo da Google treba uvesti mjere za uključivanje popisa konkurenata u lokalne rezultate pretraživanja.
Povjerenica Europske komisije Margrethe Vestager kaznila je Google s ukupno 8,25 milijardi eura u posljednje tri godine zbog zlouporabe tržišne moći.
Prije otprilike mjesec dana, Europska unija pokrenula je antitrustovsku istragu o Googleovim uslugama oglašavanja, želeći utvrditi krši li Google uslugama internetskog oglašavanja propise o tržišnom natjecanju.
Službena istraga, koja slijedi preliminarnu istragu koja je započela 2019., ispitat će narušava li Google konkurenciju ograničavanjem pristupa korisničkim podacima u reklamne svrhe.
"Google prikuplja podatke koji će se koristiti u svrhe ciljanog oglašavanja, prodaje oglasni prostor, a djeluje i kao posrednik za internetsko oglašavanje. Dakle, Google je prisutan na gotovo svim razinama opskrbnog lanca internetskog oglašavanja", rekla je potpredsjednica EK-a Vestager u priopćenju, "Brine nas što je Google otežao natjecanje konkurentnim uslugama internetskog oglašavanje".
Zastupnica Europskog parlamenta Carmen Avram (S&D) u pisanom pitanju Komisiji ustvrdila je kako je prošlo šest godina od podnošenja tužbe protiv Googlea zbog navodne zlouporabe dominacije na lokalnom tržištu usluga pretraživanja, te četiri godine od odluke Komisije protiv Googlea o usporedbi cijena kupovine, koja je trebala postaviti pravni presedan za slično ponašanje u drugim tržištima.
"Međutim, europski potrošači ostaju nezaštićeni od Googleovog navodnog zlostavljanja u ovom sektoru, budući da Google drži značajan udio pretraživanja na mobilnim uređajima", tvrdi Avram, "Mnogi promatrači smatraju problematičnom brzinu nekih antimonopolskih slučajeva, a Parlament je tu zabrinutost iznio u nekoliko godišnjih izvješća o tržišnom natjecanju".
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....