S prvim danom 2022. godine na snagu su stupila nova pravila EU-a o digitalnom sadržaju i prodaji robe.
Od sada će potrošačima i poduzećima biti lakše kupovati i prodavati digitalni sadržaj, digitalne usluge i robu te 'pametnu proizvode' diljem EU-a, navodi Komisija.
"2022. počinje vrlo pozitivno za potrošače i poduzeća u EU-u. Potrošači u EU-u sada će imati ista prava u slučaju problema ili nedostataka s digitalnim sadržajem, digitalnim uslugama ili pametnim proizvodima kao i s bilo kojom drugom robom, gdje god da su kupili tu robu i usluge u EU-u", izjavio je povjerenik za pravosuđe Didier Reynders, "Usklađena pravila ne samo da jačaju prava potrošača, već će i potaknuti tvrtke da prodaju svoju robu i usluge diljem EU-a pružajući pravnu sigurnost. To će pomoći potrošačima u milijunima svakodnevnih transakcija. Pozivam one države članice koje još nisu prenijele nova pravila u svoja zakonodavstva da to učine bez odgađanja".
S novim pravilima o digitalnim ugovorima, potrošači će biti zaštićeni kada su digitalne usluge i digitalni sadržaji neispravni.
Građani EU-a imat će zakonsko pravo na rješenje. To znači da će u slučaju da su digitalna usluga ili sadržaj kojeg su kupili neispravni, imati pravo na smanjenje cijene ili raskid ugovora i povrat novca.
Pod digitalne sadržaje misli se na podatke koji se proizvode i isporučuju u digitalnom obliku (primjerice glazba i videozapisi), usluge kojima se omogućuju stvaranje, obrada ili pohrana podataka u digitalnom obliku (pohrana podataka u oblaku), usluge kojima se omogućuje razmjena podataka (Facebook, YouTube itd.) te sve trajne nosače podataka koji se rabe isključivo kao nosači digitalnog sadržaja (npr. DVD-ovi). U područje primjene direktive o digitalnom sadržaju uključeni su i over the top (OTT) interpersonalne komunikacijske usluge, paketi ugovora i obrada osobnih podataka.
Što se tiče direktive o prodaji robe, ona će osigurati jednaku razinu zaštite za potrošače bilo da je riječ o fizičkoj prodaji (u trgovini), prodaji na internetu ili bilo kojoj prodaji na daljinu. Direktiva o prodaji robe odnosi se na sve vrste prodaje robe, uključujući robu s digitalnom komponentom (npr. pametni hladnjak ili pametni ručni sat).
Treba napomenuti da nova pravila zadržavaju minimalno dvogodišnje razdoblje jamstva od trenutka kada potrošač primi robu i predviđaju jednogodišnje razdoblje za preinačeno dokazno opterećenje u korist potrošača. U praksi to znači da će tijekom prve godine na prodavatelju biti da dokaže da roba od početka nije bila neispravna.
Većina država članica je već prenijela u svoje zakonodavstvo Direktivu o digitalnom sadržaju i Direktivu o prodaji robe, a Komisija će prati prijenos i za preostale države članice.
Obje direktive temelje se na načelu maksimalnog usklađivanja, što znači da države članice ne mogu odstupati od zahtjevâ. Međutim, zemljama EU-a daje se prostora da nadiđu zahtjeve u pogledu određenih aspekata, posebno kako bi zadržale razinu zaštite potrošača koja se već primjenjuje na nacionalnoj razini.
Europski parlament prepoznao je da se europska poduzeća, a posebno MSP-ove, često suočavaju s dodatnim troškovima koji proizlaze iz razlika među obveznim nacionalnim pravilima potrošačkog ugovornog prava i pravne nesigurnosti kada prekogranično nude digitalni sadržaj ili digitalne usluge, a potrošači se s druge strane ne osjećaju uvijek sigurnima pri prekograničnoj kupovini, a posebno pri kupovini na internetu. Zato europarlamentarci smatraju da bi Direktiva o određenim aspektima ugovora o isporuci digitalnog sadržaja i digitalnih usluga trebala riješiti spomenute probleme i uskladiti pravila i ugovorna prava u pogledu isporuke digitalnog sadržaja i usluga.
Uklanjanje prepreka vezanih uz ugovorno pravo trebalo bi olakšati prekograničnu trgovinu, te se predviđa da će povećana konkurencija dovesti do povećanje potrošnje kućanstva u EU za 18 milijardi eura i povećanje BDP-a za četiri milijarde eura.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....