U Buzinu u Zagrebu postavljen je prvi punjač za električna vozila u stupu javne rasvjete. Riječ je o prvom takvom punjaču u Hrvatskoj, testnom primjerku, koji će iduće godine biti ugrađen u gotovo 200 stupova diljem Hrvatske.
Konačni cilj projekta širenja infrastrukture za električna vozila, koji je pokrenula udruga za e-mobilnost Strujni krug, je u idućih deset godina postaviti više od 100 tisuća punjača u stupove javne rasvjete.
Partner projekta, tvrtka Smart Energy, napravila je prvu punionicu s dostupnom snagom od 3.5 kW, a budući da je još uvijek u testnoj fazi, njezino je korištenje do daljnjega besplatno i to putem aplikacije Plugsurfing.
Kako naglašavaju u Udruzi, korištenje punjača postavljenog na adresi Buzinski prilaz 10 je vrlo jednostavno. Korisnik uključi kabel u punjač i zatim u vozilo, zaključa vozilo te pokrene punjenje aplikacije.
U pilot projekt zasad su se uključili Zagreb, Velika Gorica i Osijek, potencijalni je partner i Split, a punjače u stupovima javne rasvjete dobit će i Rijeka. Probno razdoblje za punjače, odnosno sam pilot projekt, predviđen je tijekom 2023. godine, a nakon toga cilj je infrastrukturu ovakvih punionica proširiti i na ostale hrvatske gradove.
Istraživanje udruge Strujni krug tako je pokazalo da čak 60 posto vlasnika električnih vozila puni svoja vozila u privatnim garažama i dvorištima. No, do problema u vezi punjenja dolazi ako vlasnici žive u stanovima, osobito u gradskim središtima, gdje nema dediciranih parkirnih ili garažnih mjesta.
Plan povećanja broja punionica, koji uključuje postavljanje 100 tisuća punjača u rasvjetne stupove pored velikih javnih parkirališta, bi uz kućne punjače zadovoljio više od 95 posto potreba hrvatskih vozača električnih vozila. Ostalih pet posto su vozila koja dnevno prelaze više od 200 do 300 kilometara i za koje su već postavljeni brzi punjači na svakoj pumpi autoceste od Zagreba do Splita, napominju iz Strujnog kruga.
Predsjednik udruge Hrvoje Prpić u priopćenju je objasnio da je ugradnja punjača u rasvjetne stupove izuzetno jeftino i jednostavno rješenje problema za građane koji svoja vozila parkiraju na javnim parkiralištima, pri čemu su ti punjači 15 do 100 puta jeftiniji od dosadašnjih rješenja i ne zahtijevaju dedicirane parkinge za električna vozila.
"Nakon testnog razdoblja plan je njihovo korištenje naplaćivati, ali cijene punjenja ne bi bile previsoke jer je cilj da ovakvo sporije punjenje još uvijek preostane prihvatljivo za krajnje korisnike", kazao je Prpić.
Snaga takvih punjača prilagođena je električnim vozilima koja bi se na predviđenim parkirnim mjestima punila tijekom noći, osam do deset sati, te tijekom radnog vremena, čime bi se omogućilo da se baterija napuni dovoljno za potrebe sljedećeg dana. Nije riječ o brzim punjačima, napominju u Udruzi, već o sporijim AC punionicama kojih bi bilo brojčano puno više.
Dodajmo kako je Europski parlament početkom 2021. godine, u prijedlogu rezolucije o poticajima za kupnju električnih automobila radi smanjenja emisija CO2, pozvao Komisiju da ukine PDV na električne automobile u Uniji sve dok njihov tržišni udio ne dosegne najmanje 30% svih automobila te da predvidi subvencije EU-a za kupnju električnih automobila.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....