Marko Maljković i Antonio Perić-Mažar u studenom 2011. osnovali su u Splitu Locastic, agenciju za razvoj digitalnih proizvoda koja trenutno broji 25 zaposlenika i posluje diljem svijeta. U međuvremenu pridružili su im se kao partneri Paula Čučuk, Danilo Trebješanin i Luka Smolčić.
Govoreći o prvih deset godina Locastica, njegov direktor Antonio Perić-Mažar kaže kako su upravo u fazi nove serije zapošljavanja. Nadaju se da će do kraja ove godine imati više od trideset zaposlenika.
- Ono što se promijenilo zadnjih godina je da naši zaposlenici nisu više samo u Splitu, već imamo kolege u Zagrebu, Austriji, Francuskoj, Tunisu i Indiji. Na zapošljavanje van Hrvatske smo se odlučili jer su se domaće plaće približile inozemnim tarifama, a strano tržište je puno veće i lakše nam je pronaći iskusan i kvalitetan kadar kojem težimo. Za sada nam se ova odluka pokazala dobrom, te u budućnosti sigurno nastavljamo u tom smjeru – kazuje Perić-Mažar.
Trenutno rade za klijente kao što su Tommy, A1, PBZ, HPB, Cedevita, CorvusPay za koje su u posljednjih desetak godina odradili više od 500 projekata.
-Mislim da smo do sad radili projekte na svim kontinentima, osim možda Antarktike. Bilo je tu svega, od e-learning aplikacije za djecu iz Zambije (za koju smo i dobili AppsAfrica nagradu) do kompleksnih e-commerce (webshop) rješenja za klijente poput Tommya (za koji smo također dobili dvije nagrade) – kazuje naš sugovornik.
-Što se tiče zahtjevnijih projekata, u posljednjih pet godina radimo na ticketing sustavu za GFNY, najveću amatersku biciklističku organizaciju na svijetu, koji se bave organiziranjem utrka u 22 zemlje. Naš sustav omogućava kompletno franšizno poslovanje za organizatore, podržava različite jezike, različita porezna pravila, valute plaćanja i slično – ističe također Perić-Mažar dodajući kako mora spomenuti i Omoreader aplikaciju koja pomaže osobama sa poteškoćama u čitanju.
-To je bio jedan od najtežih projekata na kojima smo radili, ali kad smo dobili prve pozitivne komentare od ljudi kojima je aplikacija pomogla, brzo smo zaboravili sve probleme s kojima smo se suočili. Smatram da tehnologija mora imati svrhu omogućavanja lakšeg i boljeg života, pogotovo osobama sa posebnim potrebama, a Omoreader je bio upravo takav projekt kojeg je prepoznao i stručni žiri Digital Takeovera i nagradio nas za najbolji društveno-odgovoran projekt godine – kazuje direktor Locastica odgovarajući na naš upit o najznačajnijim projektima i postignućima povodom desete godišnjice.
Digitalizacija je ključna riječ u EU politikama, a pogotovo je dobila na značaju u doba pandemije. Koliko je digitalna transformacija proširila Locasticu poslovne mogućnosti i tržište, zanimalo nas je također.
Naš sugovornik odgovara kako se tokom pandemije pokazalo da procesi u tvrtkama nisu ni digitalizirani koliko bi mogli biti u gotovo svim područjima, naročito u administrativnim poslovima. Prostora za napredak, kaže, ima i u drugim industrijama, a dobar primjer su OPG koji su svoje poslovanje usmjerili na online.
- Digitalizacija nije nešto što se može napraviti preko noći i nije proces koji je jednom kada se napravi gotov. Digitalizacija treba biti dugoročna strategija, te se konstantno treba prilagođavati tržištu i napretku tehnologije. Nažalost, neke stvari su se nakon prvog/drugog lockdowna vratile na staro, pa i dalje moramo pečatirati i nositi hrpu administracije osobno, dok se u teoriji sve može potpisati digitalno i/li poslati mailom. Ovo je samo jedan primjer, ali mislim da većinu poduzetnika prilično umara i nervira jer uzima puno vremena – naglašava Antonio Perić-Mažar.
Što se tiče poslovanja Locastica, pandemija je, pojašnjava, ubrzala stvari i pokrenula neke projekte koji su bili na čekanju, ali je isto tako neke druge projekte stopirala ili usporila.
- Poslovno gledajući po prihodima, imali smo najbolju godinu do sada, ali ne možemo reći da je godina bila lagana. Naša prednost je definitivno bila što smo u pravom smislu agilna tvrtka i vrlo lako se možemo prilagoditi uvjetima na tržištu i potrebama klijenta - ističe.
Navodi primjer kako su u prvom lockdownu za jednog klijenta u niti šest tjedana izbacili proizvod kojim su pokrenuli digitalizaciju i mogli poslovati online. Nekim klijentima su bili fleksibilniji po pitanju plaćanja jer dugoročne klijente gledaju kao partnere, i bitno im je, naglašava, da su podrška jedni drugima.
-S druge strane imali smo izazove zapošljavanja uz nemogućnost upoznavanja osoba uživo, što nam je do sada bila vrlo rijetka praksa. Što se tiče rada na daljinu, tu nismo imali nikakvih problema jer smo i prije pandemije imali osobe koje ne rade iz ureda, a nakon pandemije smo i svima dali tu opciju bez ikakvih ograničenja – kaže direktor Locastica.
Prošlog ljeta izvijestili smo o primjeru uspješne digitalne transformacije, koja, kako piše na portalu Europskog parlamenta, podrazumijeva integraciju digitalnih tehnologija u poduzećima i utjecaj tehnologija na društvo. Riječ je o komunalnoj tvrtki Peovica iz Omiša. U suradnji sa Locasticom, omiški komunalci su razvili inovativnu platformu za građane koji na web stranici Moja Peovica imaju priliku u svakom trenutku saznati raspored odvožnje otpada, potrošnju, iznos mjesečnog računa te podatke za uplatu.
- Peovica je odličan primjer male komunalne tvrtke koja je progresivna i koja sa ograničenim budžetima uvijek nalazi način da bude korak naprijed. Uvijek su otvoreni za prijedloge što se može unaprijediti, a i sami često dođu sa hrpom ideja i jedva čekaju da ih zajedno realiziramo. Ako ih usporedimo sa drugim komunalnim poduzećima u našoj županiji, sigurno možemo reći da su oni po pitanju digitalizacije uvijek bili dva koraka naprijed – kaže Antonio Perić-Mažar.
Koliko se inače domaće tvrtke transformiraju? Na to pitanje odgovara kako kao drugi lokalni projekt digitalizacije može izdvojiti Tommy webshop koji se sastoji od web i mobilnog rješenja.
- Ljudi žive u zabludi da je to običan web shop, a pokretanje online trgovine za jedan veliki sustav je jako veliki izazov. Tommy je ogromna korporacija sa zahtjevnim procesima, a korisnici ne vide koliko se integracija događa u pozadini niti imaju potrebu vidjeti ih. Za korisnike iskustvo mora biti vrlo jednostavno - spojite se na shop, napunite košaricu, platite i namirnice vam stižu na kućni prag. Rezultat ove suradnje je prilično složena i napredna platforma koja ne zaostaje ni za jednim ozbijnijim lokalnim, ali i svjetskim webshopom o čemu svjedoče i dvije nagrade na posljednjem Somo Borac natječaju – naglašava Perić-Mažar dodajući i kako su tvrtki Centaurus poznatoj pod brandom Ribarnice Brač također pomogli u digitalizaciji B2B procesa.
- Što se tiče ostalih tvrtki, rekao bih da se vidi pomak. Pogotovo je e-commerce dobio jedan pozitivan zalet. Nažalost, još uvijek dosta tvrtki misli da je odlazak online nešto što će biti jeftino u usporedbi sa otvaranjem fizičke trgovine, dok očekuju povrate barem isto kao i kod fizičkih. Nažalost, to vrijeme je prošlo i svatko tko želi poslovati online mora to shvatiti ozbiljno i pripremiti se na investiciju za koju će povrat doći tek nakon par godina jer instantni uspjeh preko noći ne postoji – ističe također.
Europska unija želi do 2030. godine povećati broj IT stručnjaka, na 20 milijuna uz podjednaki udio žena i muškaraca. Antonio Perić-Mažar kaže kako je tržište globalno i puno se brže razvija nego što se stvara novi kadar.
- U zadnjih pet do deset godina nijednom nismo bili u situaciji da na tržištu ima viška radne snage. Osim programera, danas fali i stručnjaka za digitalni marketing, dizajnera, projekt i product menedžera kao i menadžera za zadovoljstvo klijenata, support, itd. Mislim da se svake godine otvore dva, tri nova radna mjesta koja prije nisu ni postojala. Jedan od načina za povećanje kadra su definitivno besplatne i svima dostupne online edukacije kojih je danas sve više. Znanje nikad nije bilo dostupnije, ali i dalje to nije dovoljno i treba kontinuirano raditi na rješavanju problema dok ga ne riješimo ili barem svedemo na minimum – smatra Perić-Mažar.
Pitali smo koliko stvaranju novog kadra pomažu studentske prakse kakve je i ova digitalna agencija provodila. Naš sugovornik kaže kako je Locastic otvoren za zapošljavanje, ali u posljednjih nekoliko godina rade manje studentskih praksi, više se fokusiraju na iskusniji kadar.
- Razlog tomu je što nismo imali dovoljno vremena da se posvetimo kvalitetno tome, a ne volimo raditi stvari površno. Drugi razlog je što smo sve više fokusirali na zapošljavanje iskusnog kadra, jer na kraju dana netko mlađe kolege treba i mentorirati. To ne znači da da smo zapošljavali isključivo iskusne osobe, već smo zaposlili i nekoliko juniora od kojih se sada trudimo stvoriti prave stručnjake i umjesto na prakse odlučili smo se fokusirati na njih. U nekoj budućnosti ćemo sigurno vratiti neki oblik prakse, s obzirom da imamo aktivne ugovore sa nekoliko lokalnih fakulteta – pojašnjava direktor.
Kad je riječ o ženama u IT sektoru, u Locasticu ih je trenutno nekih 15 posto.
-Mislim da je to iznad prosjeka u IT industriji. Nažalost, još uvijek postoji stereotip da je IT zapravo “muška industrija”, ali smatram da je to zabluda. Javnost misli da je to svijet za programere, ali zapravo nisu svjesni koliko je širok spektar sposobnosti i poslova koju su potrebni u jednoj IT agenciji ili digitalnom proizvodu – kaže Perić-Mažar.
- Trebamo biti i iskreni i reći da postoji nekakva predrasuda prema ženama u IT i developmentu, što je apsolutno pogrešno i gotovo u pravilu ispadne da su žene bolji programeri ili dizajneri. Mišljenja sam da u budućnosti treba više promicati žene u IT-u i žene u poduzetništvu te u konačnici sve razlike u spolovima svesti na nulu – ocjenjuje nadalje.
Esport je za Locastic bio prilično uspješan marketinški projekt, koji se prema riječima našeg sugovornika najviše odrazio na employee branding, tj. proces zapošljavanja u agenciji.
- Nažalost s tim projektom smo dosegli maksimum što smo mogli u tom trenutku, te smo tim prepustili drugoj organizaciji. Projekt bih ocijenio veoma uspješnim, i definitivno bi ga ponovili bez imalo razmišljanja. No, putem Good Game Global natjecanja smo još uvijek aktivni u esportu i još uvijek smo aktualni prvaci regije u igri Counter-Strike: Global Offensive - ističe.
Što se tiče esport scene u Hrvatskoj, smatra da još uvijek nije dosegla svoj maksimum i definitivno je industrija koja raste.
- Nekoliko kolega iz firme radi na organizaciji turnira u sklopu Esport Adria i A1 Adria League organizacije te ih u tome podržavamo. Mislim da će u budućnosti esport biti sve popularniji, a čim timovi i igrači dosegnu nivo i mogućnosti da budu profesionalci, odnosno da žive isključivo od esporta, industrija će eksplodirati – kaže Perić-Mažar.
Kad se osvrnete unatrag, što vam je u ovih 10 godina bilo najznačajnije? Na to pitanje naš sugovornik kaže:
- Ljudi koji rade i grade Locastic sa nama. Uvijek i u svakoj iteraciji smo se trudili da pružimo što bolje uvjete za ljude koji rade u Locasticu, i da zaposlimo ljude koji će se uklopiti i učiniti Locastic boljim mjestom. Mislim da smo u tome uspjeli, i trudimo se i dalje da tako ostane. Uvijek kažemo da smo Locastic gradili i gradimo kao firmu gdje bi i sami voljeli raditi da nismo odobrali poduzetništvo kao smjer. U našoj industriji ljudi su najvažniji, te bez dobrih i kvalitetnih ljudi ne možete odraditi kvalitetno projekte i imati zadovoljne klijente. Puno ulažemo u razvoj zaposlenika i njihovih sposobnosti, a oni nam to vraćaju svojim znanjem i entuzijazmom. Na kraju dana, oni su naša najbolja promocija prema vani.
Suvlasnici Locastica u viziji tvrtke u idućih 10 godina, imaju cilj i dalje biti pouzdani partner svojim klijentima koji razumije i rješava njihove probleme po pitanju digitalizacije.
- Za svoje kolege i zaposlenike želimo i dalje biti ugodno mjesto za rad, gdje su projekti izazovni i gdje ne nedostaje prostora za razvoj. S obzirom da cijelo tržište raste, ne smijemo stagnirati, moramo dalje rasti i zapošljavati, što će svakako zahtijevati unaprijeđenje procesa i uvođenje nekih novih tehnologija na čemu uvijek radimo – kaže Antonio Perić-Mažar.
Pri kraju razgovora pitali smo i za savjet mladima koji bi krenuli u IT poduzetništvo.
- Samo krenite! Neće biti lagano, ali najlakše je dok ste mladi neopterećeni kreditima i sličnim stvarima. Drago mi je vidjeti da puno mladih danas puno lakše pokreće svoje poslovne ideje i da je barijera ulaska niža nego ikada. Trebaju biti svjesni da ovo nije lakši put i da je pogriješiti i doživjeti neuspjeh sastavni dio posla. Iz toga se najviše uči i najbrže napreduje. Nekada treba biti pametan i reći dosta je nema smisla, ali uglavnom tko traži način i pronađe ga. Po meni osobno, puno je gore žaliti za nečim što niste pokušali nego pogriješiti i krenuti ispočetka. Mi smo više i prestali brojati koliko smo pogrešaka napravili, ali ono najbitnije iz svake smo nešto naučili – istaknuo je Antonio Perić-Mažar.
Važno je reći i da su aktivni u lokalnoj IT zajednici, trude se, kaže, vratiti zajednici koliko god mogu.
- Bili smo uključeni kao inicijalni organizatori Shift konferencije dok je bila konferencija kada se bavila startupima, sponzorirali smo DumpDays, organizirali smo blockchain konferenciju BlockSplit, od nedavno smo članovi Split Tech Citya, a često smo mentori na raznim startup događanjima i hackathonima. Stvarno se trudimo pomoći što više možemo, jer znamo koliko je teško započeti nešto novo i kada smo mi počinjali nije bilo toliko događanja ni iskusnih osoba koje su nam mogle pomoći. Bez zdrave zajednice ne možete očekivati ni uspješne tvrtke unutar nje – smatra direktor Locastica.
Dodaje kako su prije 4 godine pokrenuli i Tinel Meetup, na tom okupljanju jednom mjesečno u njihovom uredu ugostili su svjetski poznate stručnjake poput Harry Robertsa, Vitaly Friedmana i drugih. Sva predavanja su bila besplatna i otvorena za sve posjetitelje. Prije pandemije su odradili 36 okupljanja svakog mjeseca, ali za sada su morali pauzirati Tinel Meetup dok stvari ne postanu ponovno normalne.
-Ovo je sigurno jedan od projekata koji ćemo prvi vratit čim situacija dopusti, već imamo planove za to – kazuje.
Neizbježno pitanje je i ono što bi država mogla učiniti za brži razvoj IT sektora.
- Hrvatskoj se IT nije dogodio jer je država to strateški planirala, već se dogodio zbog pojedinaca i tvrtki koje su vidile priliku i izgurale stvari same. Spontano se dogodio internet i digitalna globalizacija koja nam je omogućila da izvozimo znanje, a onda su pojedinci i tvrtke oko toga stvorile biznis. Danas je IT industrija koja nekontrolirano raste i neki predviđaju da će prerasti turizam, a hoće li se to dogoditi, saznat ćemo uskoro – kaže Perić-Mažar.
Dodaje kako hrvatska IT scena trenutno ulazi u novu generaciju, a imamo i prve primjere tvrtki koje su se prodale i iz njih nastaju nove tvrtke, te imamo pristup kapitalu fondova i investitora što omogućava brži razvoj proizvoda, dok se prije IT bazirao samo na uslugama.
- Ne možemo reći da država ne radi baš ništa, ali sigurno bi pomoglo da se smanje porezni nameti, a tu prvenstveno mislim na doprinose na plaće zaposlenika. Po tom pitanju se mogu slijediti primjeri nekih drugih država Europske unije koji su na taj način smanjili odljev kadra. Svakako bi trebali razmotriti IT kao stratešku industriju, s obzirom da većina prihoda IT je izvoz i novac koji se donosi u Hrvatsku, mislim da bi trebali više slušati ljude iz struke koji znaju ovaj posao, te da bi primarni fokus trebao biti na zadržavanje kvalitetnog kadra u Hrvatskoj te kako privući dodatni kadar iz drugih zemalja – zaključuje Antonio Perić-Mažar.
A njega i njegove kolege i partnere sada čeka i proslava prvih deset dobrih godina Locastica. Zbog novonastale situacije s pandemijom koronavirusa i epidemioloških mjera, planiranu proslavu krajem tjedna odgodili su za bolje dane.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....