KONFERENCIJA HGK

‘Izazovi hrvatskih startupova isti su kao i oni s kojima se suočavaju poduzetnici u Silicijskoj dolini‘

Prema anketi, najveći izazovi hrvatski startupova su financije, ekonomsko okruženje i pronalaženje novog/zadržavanje postojećeg kadra


HGK konferencija IT industrija kao pokretac rasta i razvoja, Zagreb
Na fotografiji: Ante MediĆ, Anto Širić, Ivan Jelušić, Stjepan Jelušić
 

 Damir Krajac/Cropix

Po prvi put dio studije Digitalne komore HGK posvećen je startupovima. Anketu su ispunile 73 tvrtke IT tvrtke do sedam godina starosti, od kojih se 58 smatra startupovima.

Većina ih kao svoju snagu ističe razvoj softvera (86%), inovacije i istraživanja (67%) i poduzetništvo (64%). S druge strane, trenutačno najveći izazovi hrvatskih novoosnovanih poduzeća su financije (50%), ekonomsko okruženje (41%), nepredvidivost na tržištu (36%) i pronalaženje novog/zadržavanje postojećeg kadra (33%).

Međutim, suosnivač i voditelj razvoja poslovanja osječkog startupa Orqa Ivan Jelušić smatra kako ovi rezultati ne odskaču od globalnog prosjeka.

- Izazovi ne ovise o okruženju. Mislim da biste ovakav popis izazova, pa čak i s istim redoslijedom, mogli pronaći u bilo kojoj državi, pa čak i u Silicijskoj dolini. No ondje gdje uistinu postoji razlika između Hrvatske i ostatka svijeta je u pristupu informacijama. Mogu reći da je startupovima 'vani' pristup informacijama puno jednostavniji i pragmatičniji nego kod nas – rekao je Jelušić na konferenciji HGK o predstavljanju rezultata hrvatske IT industrije u 2020.

Orqa je jedan od najuspješnijih hrvatskih startupova koja se u manje od četiri godine uspela na svjetsku pozornicu. Slavonski startup koji proizvodi, između ostalog, naočale za upravljanje bespilotnim letjelicama , danas ima preko 60 zaposlenih ljudi, urede u Zagrebu i Washingtonu te izaziva veliko zanimanje američkog ministarstva obrane.

- Svaka firma u svijetu koja se bavi FPV (first point of view) letenjem je danas čula za Orqu, a naše videonaočale su najbolje i najinovativnije naočale na svijetu. Nadamo se da ćemo za tri godine imati 200 do 300 zaposlenika te i dalje držati prvu poziciji u jednoj specifičnoj niši tehnologija koje radimo – dodao je Jelušić.

Njegov brat Stjepan također je svojevrsna 'lokalna zvijezda' u startup svijetu. Naime, Stjepan Jelušić jedan je od kreatora Clockwork Briefcase, višestruko nagrađivane društvene igre deaktiviranja bombe skrivene u kovčegu i prošlogodišnji pobjednik natjecanja startupova Idea Knockout.

- Našoj crnogorsko-slavonskoj tvrtki Codelab puno je pomogao partner Orqa koji nas pogura ako zapnemo. Mislim da se u posljednjih nekoliko godina pokazalo da se hrvatska startup zajednica širi, i da raste broj događanja koji služe kao katalizatori povezivanja. Svi si međusobno pomažemo – kazao je Stjepan.

Na panelu HGK naziva Viva las Vegas: od lokalne zvijezde do globalnog startupa, predstavila su se još dva startupa koja će sreću uskoro potražiti na najvećem tehnološkom sajmu u svijetu – CES u Las Vegasu.

Član hrvatske kickboxing reprezentacije, juniorski viceprvak svijeta i inženjer mehatronike Anto Širić osmislio je sportreact - uređaj namijenjen sportašima koji služi za razvoj reakcije i kognitivnih sposobnosti. Radi se o uređaju koji nudi i sportsku dijagnostiku. Ekipa iz Sportreacta će, nakon završetka CES-a, četiri tjedna obilaziti američke sportske klubove i prezentirati svoj proizvod u potrazi za ulagačima, a otkrivaju da se za njih već zanimaju u Latinskoj Americi.

Iako je na konferenciji istaknuto kako izvoz IT industrije u najvećoj mjeri ovisi o pružanju usluga, pozitivna je vijest što nastaje i sve veći broj hrvatskih startupova koji razvijaju vlastiti brend.

Jedan od njih je Iron Bull, tvrtka koja razvija vrlo specifičan proizvod. Riječ je o tenkovskoj igraonici gdje ljudi mogu upravljati s tenkovima koje je ekipa Iron Bulla razvila i boriti se s njima. Sve se to odvija na mapi veličine 300 kvadrata, 6 naspram 6 tenkova. Tehnološki direktor Ante Medić otkrio je kako će se igraonica uskoro otvoriti u Arena centru u Zagrebu, a želja im je u sljedeće tri godine otvoriti 50 franšiza.

- U Austriji već imamo dogovoreno otvaranje co-op arene gdje ćemo testirati franšizni model, a onda idemo prema američkom tržištu – samouvjereno će Medić.

Spomenimo još kako europska mala i srednja poduzeća zapošljavaju oko 100 milijuna ljudi i čine više od polovice europskog BDP-a. Diljem EU postoji više od 24 milijuna malih i srednjih poduzeća, a koja čine čak 99 % poduzeća u 27 država članica. Europski parlament stoga je u prosincu 2020. donio rezoluciju o novoj strategiji za europska mala i srednja poduzeća u kojoj poziva na mjere za poboljšanje okruženja za pokretanje poslovanja i jačanje poduzetničkog duha, uključujući smanjenjem administrativnih opterećenja.

-Trebamo jedinstveno tržište s jasnim i jednostavnim pravilima, smanjenim administrativnim opterećenjem i poboljšanim mogućnostima za inovacije, digitalizaciju i internacionalizaciju malih i srednjih poduzeća. Moramo osigurati zakonodavno okruženje koje je istinski pogodno za MSP-ove s boljim pristupom financiranju, više mogućnosti za ugovore o nabavi, više ulaganja u napore za digitalizaciju i ubrzano preuzimanje njihovih digitalnih rješenja – izjavio je liberalni europarlamentarac Sandro Gozi.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
02. studeni 2024 15:41