Samo četvrtina svih hrvatskih poduzeća ima razvijenu strategiju digitalne transformacije, pokazalo je najnovije istraživanje domaće konzultantske tvrtke Apsolon.
Svake godine Apsolon objavljuje Hrvatski digitalni indeks (HDI), koji analizira spremnost hrvatskoga gospodarstva na izazove koje donosi iznimno brz rast i razvoj novih digitalnih tehnologija.
Istraživanje za cilj ima analizirati digitalnu spremnost poduzeća iz različitih gospodarskih sektora te na temelju dobivenih rezultata izraditi prijedloge preporuka i smjernica za unapređenje digitalnih kapaciteta hrvatskih poduzeća, ali i cjelokupnog gospodarstva.
U ovogodišnjem istraživanju podaci su prikupljeni od 273 hrvatska poduzeća, od toga 56 velikih i 217 srednjih.
Stanje digitalizacije hrvatskoga gospodarstva je u 2021. godini ocijenjeno s prosječnom ocjenom 2,59 te je vidljiv blagi porast u odnosu na 2020. godinu, kad je prosječna ocjena iznosila 2,52.
Usprkos pozitivnom trendu, ukupna ocjena i dalje nije na zadovoljavajućoj razini, a tempo rasta je vrlo spor te je jasno da postoji značajan prostor za napredak u sljedećim godinama.
S druge strane, ispitanici su ponudu e-usluga za građane i pravne subjekte ocijenili s prosječnom ocjenom 2,78, što je blagi porast u odnosu na godinu ranije, kad je prosječna ocjena iznosila 2,73.
Ispitanici su kao ključne rezultate koje su ostvarili provedbom digitalne transformacije izdvojili digitalizaciju poslovnih procesa, efikasnost, odnosno niže troškove postignute kroz optimizaciju poslovnih procesa te korištenje novih tehnologija i trendova tržišta.
Čak 66,7 % ispitanih poduzeća prepoznaje da je digitalna transformacija i razvoj novih digitalnih poslovnih modela te integracija i optimizacija IT sustava, a ne samo digitalizacija postojećeg poslovnog modela. Povećao se i postotak tvrtki koje imaju strategiju digitalne transformacije na 24,2 % s 17%, dok ju većina ostalih tvrtki namjerava razviti.
Pod utjecajem pandemije, polovica ispitanih poduzeća je povećala korištenje digitalnih rješenja koja su već prethodno primjenjivali u poslovanju, dok je trećina njih uvela i nove digitalne alate u svakodnevno poslovanje.
Čak 92,3 % ispitanika smatra da je digitalna transformacija prilika, a većina ispitanika ispravno smatra da će digitalna transformacija imati najveći utjecaj na zaposlenike, te je stoga pojačana edukacija zaposlenika o digitalnim temama najčešće primjenjivana mjera u sklopu digitalne transformacije.
Najveće prepreke u provođenju digitalne transformacije i dalje su nedostatak vremena, prevelik fokus na postojeće prioritete te potrebna financijska sredstva. Poduzeća su prepoznala da prva dva izazova mogu riješiti angažiranjem vanjskog stručnjaka, pa je tako polovica tvrtki istaknula da koriste vanjskog stručnjaka za digitalnu transformaciju.
"Tvrtke kao prepreku u provođenju digitalne transformacije navode nedostatak vremena i novca, iako im upravo taj proces može dugoročno omogućiti troškovno i vremenski efikasniji te konkurentniji rast. Upravo zbog toga je jako važno da poduzeća u procesu digitalne transformacije ne ovise samo o svojim sredstvima, već da dobiju i adekvatnu podršku kroz različite izvore financiranja, poput Nacionalnog plana za oporavak i otpornost, koji su namijenjeni lakšoj i bržoj tranziciji gospodarstva", poručila je predsjednica Uprave Apsolona Nataša Ćurić Martinčević.
U planu EU-a za gospodarski oporavak od država članica se traži da najmanje 20% sredstava iz Mehanizma za oporavak i otpornost, vrijednog 672,5 milijardi eura, namijene digitalnoj transformaciji. U sklopu NPOO-a, Hrvatska je namijenila 20,4% sredstva za ulaganja u digitalizaciju i razvoj kompleksnih, integriranih usluga, uz 2,9 milijardi kuna u komponenti digitalne transformacije društva i javne uprave. U travnju 2021. Europski parlament usvojio je prvi program koji je isključivo usmjeren na uvođenje digitalnih tehnologija u poduzeća i kod građana - Digitalna Europa.
Što se tiče digitalne spremnosti samih poduzeća, istraživanje nije pokazalo značajan raskorak u usporedbi s prošlogodišnjim rezultatima.
Ispitanici stanje digitalizacije u svojim poduzećima pretežno ocjenjuju kao osrednje te većina i dalje ulaže tek do 10% u digitalnu transformaciju (od ukupnog iznosa predviđenog za investiranje).
Prioritizacija digitalne transformacije se nije značajno promijenila te je ona i dalje u top 10 tema za većinu ispitanika, ali pada broj onih kojima je u top 3 teme po važnosti.
Kao i prethodne godine, ispitanici vjeruju da će digitalna transformacija imati najveći utjecaj na zaposlenike, poslovni model i infrastrukturu, a preko 85% njih smatra da će u nekoj mjeri promijeniti njihov poslovni model i industriju.
Istraživanje je pokazalo da se dvije trećine hrvatskih poduzeća oslanja na partnerstva kako bi se prilagodili izazovima koje donosi digitalizacija te pri tome podršku prvenstveno traže u poduzećima iz drugih sektora.
U Apsolonu zaključuju da rezultati istraživanja pokazaju kako su hrvatska poduzeća još nisu u potpunosti osvijestila važnost razvoja i implementacije strategije digitalne transformacije, no napredak je vidljiv s obzirom da je u porastu broj poduzeća koja imaju razvijenu strategiju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....