Regulatorna agencija EU-a ponovno je pokrenula istragu protiv Googlea kako bi utvrdila krši li američki tehnološki gigant pravila tržišnog natjecanja u području digitalnog marketinga.
Europska komisija u utorak je objavila da će službeno istražiti je li Google prekršio pravila poštenog tržišnog natjecanja ograničavajući trećim stranama pristup podacima korisnika u svrhu oglašavanja na internetskim stranicama i aplikacijama, a istodobno čuvajući te podatke za vlastitu upotrebu.
Europska povjerenica za tržišno natjecanje Margrethe Vestager izjavila je kako je Komisija zabrinuta da je Google otežao rivalima da se natječu i da će zato istražiti Googleova pravila o praćenju korisnika kako bi bili sigurni da su u skladu s poštenom konkurencijom.
Također će detaljnije proučiti Googleov plan za uklanjanje kolačića preglednika i zaustavljanje praćenja korisnika Androida pomoću alata "identifikator oglašavanja".
Google je prošle godine ostvario 147 milijardi dolara prihoda od internetskih oglasa, više nego bilo koja druga tvrtka na svijetu. Većinu ukupne prodaje i dobiti činili su oglasi na rezultatima pretraživanja, YouTubeu i Gmailu. Otprilike 16% prihoda dolazi iz odjela prikazivanja oglasa, koji prodaje Googleovu tehnologiju drugim medijskim tvrtkama, a one ju zatim koriste na svojim internetskim stranicama i u aplikacijama.
Stručnjaci ističu da bi nova istraga EU-a mogla biti usmjerena na cjelokupno Googleovo carstvo oglasa. Prema istraživanju eMarketer, Google bi ove godine mogao kontrolirati 27% globalne potrošnje na digitalno oglašavanje, uključujući 57% potrošnje na oglase na rezultatima pretraživanja i 10% na tehnologiju prikaza oglasa.
Iako se na prvi pogled može činiti da ove brojke ne impliciraju postojanje monopola, oglašivači i konkurenti ipak naglašavaju da Googleov softver ima toliko bitnu ulogu u raznim aspektima tržišta da je američkog diva gotovo nemoguće izbjeći.
Europsko udruženje novinskih izdavača (ENPA) i Europsko udruženje medijskih časopisa (EMMA) pozdravili su pokretanje antitrustovske istrage protiv Googlea i poručili da se radi o "pravovremenoj incijativi" koja će pružiti "dinamiku tržišta oglašavanja i osigurati poštivanje jednakih uvjeta".
Europski novinski izdavači također su podržali predloženi Zakon o digitalnim tržištima (DMA) o kojem se trenutačno raspravlja u Europskom parlamentu. DMA bi mogao vratiti ravnotežu u tržište kojeg su iskrivili gatekeeperi i osigurati jamstvo da izdavači i dalje mogu nuditi svoje usluge na internetu, poručile su udruge.
Google kaže kako će surađivati s Komisijom, ali se isto tako brani tvrdnjom da tisuće europskih kompanija odlučuju birati upravo Googleove proizvode za oglašavanje zato što su "konkurentni i efikasni".
Europska komisija je u posljednjih 10 godina Google kaznila s 8,21 milijardi eura zbog blokade konkurencije u online kupovini, internetskom oglašavanju i instalacijama aplikacija na Android mobitele.
Europski parlament 9. lipnja usvojio je godišnje izvješće za 2020. o politici tržišnom natjecanju.
U tekstu se ističe, između ostalog, da analitičari predviđaju da će Amazon, Facebook i Google zajedno držati 61% cjelokupnog digitalnog oglašavanja 2021., što predstavlja udvostručenje njihova tržišnog udjela od 2015. godine. Također, podaci pokazuju da Facebook i Google oko 90% svojih prihoda zarađuju digitalnim oglašavanjem.
Europski parlament pozvao je Komisiju da se uhvati u koštac s nelegitimnim preprekama online tržišnog natjecanja u jedinstvenom europskom tržištu, i da ubrza istrage velikih tehnoloških platformi, uključujući Google, koje trenutačno nisu u skladu s brzinom razvoja digitalnih tržišta.
Zastupnici su pozvali Komisiju da protiv Googlea podnese protumonopolske prijave zbog zlouporabe dominantnog položaja u drugim specijaliziranim uslugama pretraživanja, uključujući lokalno pretraživanje.
Europarlamentarci su također predložili da Parlament ima aktivniju ulogu u političkoj raspravi o politici tržišnog natjecanja, među ostalim tako da organizira javno saslušanje s glavnim direktorima GAFA-e (Google, Amazon, Facebook, Apple) o njihovim korporativnim strategijama u području tržišnog natjecanja i poreznih praksi.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....