Europska komisija pokrenula je službenu istragu kako bi utvrdila jesu li Meta i Google sporazumom o uslugama internetskog oglašavanja prekršili pravila EU-a o tržišnom natjecanju.
Istraga će se usredotočiti na sporazum pod nazivom 'Jedi Blue' koji su Meta (bivši Facebook) i Google sklopili 2018. godine. Sumnja se da je taj dogovor ograničio konkurenciju Googleovom programu Open Bidding na tržištu digitalnog oglašavanja, na štetu izdavača i potrošača.
Google programom Open Bidding organizira licitacije oglasnog prostora koje izdavačima jamče najvišu moguću cijenu. Meta pruža usluge prikaznog oglašavanja i putem svojeg Meta Audience Networka zastupa na licitacijama izdavače.
"Mnogi se izdavači oslanjaju na oglašavanje kako bi financirali internetski sadržaj. Google i Meta možda su takozvanim 'Jedi Blue' sporazumom ciljali tehnologiju koja bi konkurirala Googleovom programu otvorenog licitiranja, nastojeći je oslabiti i isključiti s tržišta prikazivanja oglasa na internetskim stranicama i aplikacijama izdavača", kazala je Margrethe Vestager, europska povjerenica zadužena za politiku tržišnog natjecanja.
Britanski regulator također istražuje 'Jedi Blue' i Komisija je priopćila da namjerava blisko surađivati s britanskim kolegama.
Treba istaknuti da ne postoji zakonski rok za okončanje protumonopolske istrage te samo trajanje ovakve istrage ovisi o nizu čimbenika, uključujući složenost predmeta, opseg u kojem dotične tvrtke surađuju s Komisijom i ostvarivanje prava na obranu.
Europski parlament nedavno je usvojio dva važna zakona kojim će se uspostaviti pravila o tome što velike internetske platforme smiju, odnosno ne smiju činiti. Akt o digitalnim tržištima postavlja nove obveze i zabrane koje se izravno primjenjuju na velike internetske platforme, s ciljem osiguravanja poštenog tržišnog natjecanja. Aktom o digitalnim uslugama žele se poboljšati mehanizmi za uklanjanje nezakonitog sadržaja i učinkovitu zaštitu temeljnih prava korisnika na internetu.
Google i Meta otklanjaju sumnje da možda ograničavaju konkurenciju.
"Posrijedi je javno dostupan sporazum koji podržava konkurenciju i omogućuje Facebook Audience Networku (FAN), ali i desecima drugih tvrtki, sudjelovanje u našem programu Open Bidding", priopćili su iz Googlea.
"Metin ugovor s Googleom o licitiranju oglasa nije isključiv. On je s drugim sličnim sporazumima, koje smo sklopili s ostalim platformama za licitiranje, ojačao konkurenciju u segmentu oglašavanja", dodali su u priopćenju iz Mete.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....