Diljem svijeta rastu očekivanja od industrije transporta bazirane na neugljičnim izvorima energije. Zrakoplovni sektor i dalje mnogo zaostaje za industrijom automobila. Takvo stanje stvari pogotovo je zabrinjavajuće, ako uzmemo u obzir činjenicu kako će se u sljedećih dvadeset godina broj letova udvostručiti.
- Zrakoplovna industrija uskoro bi mogla postati glavni zagađivač okoliša, posljednji dinosaur staroga doba - upozorava Susan Ying, izvršna menadžerica tvrtke Ampaire, koja se bavi razvojem električnih zrakoplova.
No, postoji niz progresivnih tvrtki koji razvijaju zrakoplove koje pokreće ili će pokretati električna energija.
Brazilski Embraer, tvrtka koja do 2040. planira postati potpuno ugljično neutralna, prošli tjedan predstavila je prvi potpuno električni zrakoplov razvijen u toj južnoameričkoj zemlji. Inovativni električni pogon koji je ugrađen u ovaj maleni avion još je u ranoj fazi razvoja.
Švicarska tvrtka Solar Impulse bacila je rukavicu konkurenciji još 2010. uspješnom izgradnjom električnog aviona koji je mogao raditi na solarnu energiju i demonstrirao je svoju snagu 26-satnim letom.
Prvi službeno certificirani tip električnog zrakoplova u svijetu, u skladu sa svim propisanim standardima za let u Europskoj uniji dolazi iz Slovenije. Pipistrel je 2017. godine predstavio jedan od prvih potpuno električnih zrakoplova, uključujući električni pogonski sustav.
Zrakoplovna kompanija Harbor Air 2019. objavila je kako je uspješno završila prvi uspješnog leta potpuno električnog komercijalnog zrakoplova. Njihov ePlane, DHC-2 de Havilland Beaver sa šest putnika, koji koristi pogonski sustav snage 750 konjskih snaga, letio je oko pola sata iznad kanadske rijeke Fraser.
NASA se također usredotočila na pokušaj razvoja potpuno električnog aviona. Zadnje desetljeće proveli su radeći na bateriji i dizajnu aviona s dva sjedala, nazvan X-57. Dizajniran je da dosegne udaljenost od 160 kilometara i brzinu od 172 km / h. Letjelica je trenutno u testnoj fazi.
Njemačka kurirska služba DHL, naručila je, pak, od američkog proizvođača Eviation, dvanaest zrakoplova AliceCargo, koji bi svoj prvi let trebali imati već sljedeće godine, a vjeruje se kako će već 2024. oni biti u komercijalnoj uporabi.
Razvijanje baterija možda je i najveći problem s kojim se susreću kreatori električnih zrakoplova. Primjerice, da bi se pokrenuo jumbo jet bilo bi potrebno više od gotovo milijun kila baterija, pa je jasno kako će proteći još mnogo vremena prije nego će tako veliki avioni biti na pogon električne energije. Za uzlijetanje nešto manjih zrakoplova, potrebno je oko 200 kilovata baterije, što je dovoljno za napajanje više od 100 prosječnih američkih domova, poručuju stručnjaci.
Alice i Pipistrel upravo su ono čemu teži Europski parlament. Nacrt rezolucije Europskog parlamenta o vodikovoj strategiji Europske komisije, podnijet u srpnju 2020., promiče upotrebu vodika s niskim udjelom emisije ugljika u kratkom i srednjem roku, kao način za razvoj tržišta. U prometnom je sektoru određen podcilj od 3,5 % za napredna biogoriva i bioplin do 2030. (1 % do 2025.). Dok se zadržava postojeće ograničenje od 7 % za biogoriva prve generacije u cestovnom i željezničkom prometu, na razini EU-a uvodi se obveza prema kojoj opskrbljivači gorivom moraju osigurati određeni udio (6,8 %) goriva s niskim emisijama i goriva iz obnovljivih izvora, a uvodi se i proširenje područja primjene kriterija EU-a za održivost bioenergije (kako bi se obuhvatili biomasa i bioplin za grijanje i hlađenje te proizvodnja električne energije).
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....