neutralnost uređaja

Briselski think-tank traži sljedeći korak u regulaciji otvorenog, nediskriminirajućeg i transparentnog pristupa internetu

Rasprava o neutralnosti interneta počela je ranih 2000-ih godine. Od tada se ekosustav interneta u mnogočemu promijenio
 Timothy A. Clary/AFP

Je li je neutralnost uređaja sljedeći korak u regulaciji otvorenog, nediskriminirajućeg i transparentnog pristupa internetu? Kako neutralnost uređaja može odvesti postojeće načelo neutralnosti interneta na "novu razinu"?

Odgovore na ova pitanja tražili su autori studije "Neutralnost uređaja" neprofitnog briselskog think-tanka Centar za regulaciju u Europi (CERRE).

Rasprava o neutralnosti interneta počela je ranih 2000-ih godine. Od tada se ekosustav interneta u mnogočemu promijenio. Između ostalog, pojavila se nova vrsta gatekeepera – pametni telefoni i prijenosna računala.

Za mnoge korisnike interneta u Europskoj uniji, mobitel je prvi izbor, odnosno najčešći uređaj putem kojeg pristupaju internetu.

Uvođenjem načela neutralnosti uređaja osiguralo bi se da potrošači mogu pristupiti sadržaju koji žele bez obzira na uređaj koji koriste za pristup internetu.

Autori studije ističu da je neutralnost uređaja ipak prilično složenija od regulacije mreža.

Naime, ako bi se pristup prihvaćen u Uredbi o otvorenom internetu usvojio i za neutralnost uređaja, to bi značilo da bi ta uredba zabranila određene vrste ponašanja bez obzira na tržišnu poziciju reguliranog poduzeća i dodijelila korisnicima određena prava u odnosu na sve uređaje.

To bi bilo u suprotnosti s nalazima izvješća, navode autori studije, kao i prijedlozima Komisije za Zakon o digitalnim tržištima.

"Cilj bi trebao biti omogućiti potrošačima da zaobiđu gatekeepere i pristupe sadržaju putem više kanala, ali ne i "neutralnost "u užem smislu", izjavio je koautor izvještaja Jan Krämer, "Ne-neutralno ponašanje važno je za inovacije, ulaganja, sigurnost i privatnost."

U okviru postojećih EU regulativa, posebno Uredbe o odnosima između platformi i poslovnih subjekata (P2B), zakona o digitalnim tržištima (DMA) i digitalnim uslugama (DSA), izvješće navodi niz preporuka s ciljem osiguravanja otvorenosti, nediskriminacije i transparentnosti pri pristupu internetu na mobilnim uređajima.

Autori Jan Krämer i Richard Feasey predlažu nekoliko pravila za trgovine aplikacijama, uključujući zabranu samo-povlastica aplikacija u trgovinama aplikacija ili preglednicima i omogućivanje da se alternativne trgovine aplikacija mogu lako instalirati na uređaje.

Budući da se treće strane mogu suočiti s ograničenom funkcionalnošću preglednika na operativnom sustavu, CERRE također daje prijedloge za poboljšanje konkurencije i izbora, poput strožih pravila o pristanku korisnika za unaprijed instalirane aplikacije, obveze transparentnosti na sučeljima za pristup trećih strana operativnim sustavima i pravo na prenosivost podataka za uređaje tako da potrošači mogu jednostavnije prelaziti s jednog uređaja na drugi.

Europski parlament trenutno radi na paketu zakona o digitalnim uslugama i digitalnom tržištu koje je krajem 2020. predstavila Europska komisija.

DMA je dodijeljen Odboru za unutarnje tržište i zaštitu potrošača (IMCO) koji je Andreasa Schwaba (EPP, Njemačka) imenovao izvjestiteljem, a u izradi izvještaja sudjelovat će i Odbori za industriju, istraživanje i energiju (ITRE) i za ekonomska i monetarna pitanja (ECON).

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. travanj 2024 03:11