Priča iz Globusa

U potrazi za novim vlasnikom: Hoće li Hrvatska uskoro dobiti snažnog trećeg teleoperatera?

Ako budu podnesene dvije ili više jednako vrijednih ponuda za Optimu, prednost će imati ponuditelj koji u trenutku kupnje nije prisutan na hrvatskom tržištu
Ilustracija
 Marko Todorov / CROPIX

Lansiran u sklopu liberalizacije tržišta 2004. godine kao alternativni domaći telekomunikacijski operater, Optima Telekom je prošao pravi poslovni roller coaster da bi danas opet bio u fokusu pažnje kao moguća okosnica za formiranje snažnog trećeg operatera u Hrvatskoj koji bi bio kadar nuditi cijeli spektar usluga.

Trenutno je kao fiksni telekomunikacijski operater prisutan u više od 100 hrvatskih gradova i hvali se s više od 3000 kilometara vlastite optičke mreže, a nakon predstečajne nagodbe 2014. godine i života pod upravom Hrvatskog Telekoma, Optimi je u međuvremenu pripojen H1 te se upravo na međunarodnom natječaju traži novi vlasnik. Temeljni kapital je 694 milijuna kuna, kako je to pretvaranjem dijela dugova u vlasništvo “izračunato” u predstečajnoj nagodbi, a svoje dionice zajednički prodaju Zagrebačka banka (drži 36 posto) i HT holding (17 posto).

Koliko bi potencijalni kupci bili spremni izdvojiti za većinski udjel u Optimi, pitanje je na koje se odgovor čeka do početka ožujka, kako je predviđeno natječajem. “Teško je procijeniti vrijednost kompanije s obzirom na to da je upitno može li Optima Telekom financirati dug iz operativnog poslovanja. Svakako nema govora o vrijednostima koje se u posljednje vrijeme spominju temeljem nerealno visoke cijene dionica na burzi jer je iz objavljenih financijskih izvještaja jasno kako bez dodatnog financiranja nisu mogli ispuniti obveze iz predstečajne nagodbe niti postići pozitivan cash flow. Dakle, vrijednost transakcije će najviše ovisiti o poslovnim planovima ponuditelja i detaljnom due diligenceu”, kaže Đuro Lubura, konzultant i sudski vještak za telekomunikacije.

Za koga je to zanimljiv “fiksni zalogaj”, dok se iščekuju velika ulaganja u domaću mrežnu infrastrukturu i usluge, posebno optike i 5G tehnologije?

Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) je u svojem rješenju iz 2017. godine navela namjeru da se kroz postupak prodaje “otvori mogućnost stvaranja trećeg operatora na hrvatskom telekomunikacijskom tržištu”. Prevedeno, to bi trebalo značiti da bi iz takvog scenarija profitirali potrošači jer bi veća konkurencija donijela niže cijene usluga. AZTN je utvrdio da će, u slučaju da stignu dvije ili više jednako vrijednih ponuda, prednost imati ponuditelj koji u trenutku kupnje nije na hrvatskom tržištu.

Optima
Zgrada Optima telekoma

Suvlasnik Optime i vodeći davatelj telekomunikacijskih usluga u Hrvatskoj, Hrvatski Telekom, morao je raspisati natječaj za prodaju upravo prema rješenju AZTN-a. U njihovim je rukama, ocijenjeno je, (pre)veliki telekomunikacijski kolač. U sastavu grupe su, uz HT, već i Iskon Internet, Combis i Evo TV. Iz konkurentskog A1, koji navodi da je “operater s najraširenijom optičkom mrežom za superbrzi internet”, više su puta najavili da ih Optima zanima, htjeli su je preuzeti i prije nekoliko godina. Neki od naših sugovornika, dobri poznavatelji domaćeg svijeta telekomunikacija, smatraju da je najvjerojatniji scenarij upravo da se s ponudom javi A1, koji je dosad preuzeo B.net, Amis i Metronet.

Poslovni kuloari, doduše, nagađaju da bi iznimno zainteresiran mogao biti i novi vlasnik Tele 2, United Group. Upitno je, međutim, može li taj regionalni telekomunikacijski i medijski igrač premostiti prepreku iz Zakona o elektroničkim medijima. United Group je, naime, vlasnik Nove TV i N1 televizije, a zakon kaže da nije moguće istovremeno obavljanje djelatnosti nakladnika televizije i pružatelja medijskih usluga, te pružanje usluge prijenosa TV programa uz plaćanje naknade. I novi prijedlog zakona, koji je upravo u proceduri rasprave, predviđa isto ograničenje.

“U nepokretnim komunikacijama postoje samo dva ozbiljna igrača na tržištu – Hrvatski Telekom i A1 Hrvatska, a to je problem jer s dva takmaca ne postoji zadovoljavajuća razina tržišnog natjecanja”, kaže Đuro Lubura. Smatra da bi bilo dobro kad bi treći igrač ušao na fiksno tržište, ali tu opciju ocjenjuje najmanje realnom jer se pokazalo da bez sinergije s mobilnim uslugama nije jednostavno opstati na tržištu. “A1 Hrvatska i United Group ovog trena jedini su realni pretendenti za kupnju Optima Telekoma. Nažalost, iako bi za razvoj tržišnog natjecanja bilo najbolje da Tele2 svoje poslovanje oplemeni fiksnim uslugama i preuzme Optimu Telekom, Hrvatska je jedna od rijetkih zemalja koja ima tako rigidno zakonodavstvo prema kojem bi preuzimanje Optime od strane Tele2 ili druge članice United Group moglo biti problematično jer ta grupa u portfelju ima Novu TV, N1 televiziju i dosta prava na atraktivne medijske sadržaje”, kaže Lubura. Zaključak se nameće sam: A1 Hrvatska ima najviše šansi. “To ne mora biti ni tako loše ako HAKOM kao sektorski regulator bude dobro radio svoj posao, a AZTN bude vodio računa da ne bude nedopuštenih dogovora tržišnih takmaca na štetu potrošača”, smatra Lubura.

Nikša Stipaničev / CROPIX
Đuro Lubura, Digitalna Hrvatska

Na potencijal predstojećeg raspleta u “nepokretnim komunikacijama” na domaćem tržištu, koje je prošlo kroz duboku konsolidaciju od vremena liberalizacije, treba gledati i kroz prizmu globalnih trendova u toj industriji: telekomunikacijske kompanije ne žele biti tek pružatelji infrastrukturnih usluga, sve se više guraju i u ulogu isporučitelja sadržaja – sportskog, filmskog, zabavnog. To je teren na kojem hvataju nove korisnike preko premium, sportskih, informativnih i raznig drugih tematskih paketa. Tako, primjerice, HT kroz MAX TV u osnovnom paketu reklamira više od sto programa. Sada ima i Evo TV, “novu generaciju digitalne televizije” koju je preuzeo od Hrvatske pošte, a i Iskon nudi usluge telefonije i digitalne televizije. A1Hrvatska pak nudi paletu programa preko A1 TV, a razvoj mu je dobrim dijelom omogućila i svojedobna akvizicija B.neta. Konkurencija među vodećim telekom operatorima najžešća je upravo u sportskim sadržajima (HT nudi Arenu, primjerice, a A1 PlanetSport), dok je United Group vlasnik SportKluba, skupa sportskih kanala koji se emitiraju putem IPTV-a i satelita u cijeloj regiji, pa i u Hrvatskoj, gdje se emitiraju utakmice popularnih nogometnih liga. Na tom je terenu uvijek živo, pa je tako Iskon nedavno raskinuo ugovor sa SportKlubom (u vlasništvu United Group) i odsad sportski nastrojenim korisnicima nudi Arenasport. Potez su u medijima objasnili previsokom cijenom koju je SportKlub tražio pri obnovi ugovora.

U Hrvatskoj već godinama ako želite legalno gledati prijenose svih najkvalitetnijih sportskih događaja na TV ekranu mjesečno morate potrošiti bogatstvo. A kad je već tako, onda je razumljivo da među sportskim programima vlada borba za osiguravanje televizijskih prava.

HRT je kao javnosti najdostupniji program osigurao prava na dva najveća sportska događaja u 2020. godini, Olimpijadu u Tokiju i Europsko nogometno prvenstvo. Posebno je zanimljiva priča o dobivanju prava za Euro jer se godinu dana ranije s njima hvalio Sport Klub. No, javna televizija je tijekom pregovora uspjela složiti takvu ponudu da je privatna United Media koja stoji iza Sport Kluba, Nove TV i N1 Televizije pristala preprodati prava HRT-u. U suprotnim bi utakmice hrvatske reprezentacije bile u programu Nove TV, a ostatak Europskog prvenstva na Sport Klubu.

Sport Klub, Arena Sport te od prije godinu i pol Planet Sport su tri glavna sportska programa dostupna u Hrvatskoj koja na prava godišnje troše desetke milijuna eura. Arena Sport je prije godinu dana otišao izravno u SAD po prava prijenosa NBA utakmica (dotad na Sport Klubu), a Planet Sport neuspješno pokušao preuzeti englesku Premier ligu. Događa se i da se ne čekaju službeni natječaji prodavatelja prava, nego se odlazi izravno na noge vlasnicima.

S obzirom na to da operateri od sportskih programa traže veliki broj programa uživo, tako se u njihovim programima nalaze i prijenosi natjecanja koja “nikog ne zanimaju”: druga slovenska nogometna liga, treća njemačka nogometna liga, albanska nogometna liga... Arena Sport i Sport Klub su u jednom trenutku krenuli kupovati “sve živo” kako bi Planet Sport koji se tada pokretao s ekskluzivom Lige prvaka imao što manje sadržaja uživo. Iz kuta korisnika kojima su sportski događaju kriteriji za odabir, bit će zanimljivo vidjeti kako će završiti priča o United Medijinu preuzimanju Tele 2 i Optima Telekoma. Ako United Media realizira akvizicije, imat će infrastrukturu poput HT-a i A1 i i Sport Klub moći ekskluzivno vezati za vlastitog operatera kao što je Planet Sport vezan za A1 (i Bnet), a Arena Sport za HT (i Iskon).Druga je mogućnost da za sebe ekskluzivno veže novi program čije pokretanje se uskoro očekuje, Nova Sport. Takva situacija se već dogodila u Srbiji, a na programu Nova Sport prikazuje se premium sadržaj sportskih događaja na koja prava ima Sport Klub.

Čini se da će sadržaj, i to pogotovo sportski, biti glavno oružje u velikoj borbi telekoma za tržišni udjel i gledatelje.

Tekst je u potpunosti preuzet iz novog broja Globusa

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. studeni 2024 01:13