Intervju: Dalibor Greganić

"Sve škole na raspolaganju imaju praktično i besplatno rješenje za učenje kod kuće"

Prekid nastave u hrvatskim školama zbog epidemije koronavirusa aktualizirao je temu online nastave i digitalizacije obrazovnih sadržaja.
Dalibor Greganić, direktor tvrtke Profill Klett
 Ronald Goršić / CROPIX

Upravo u tom sektoru hrvatska izdavačka kuća Profil Klett tijekom posljednjih godinu i pol bilježi uspjeh sa svojom digitalnom obrazovnom platformom IZZI. Riječ je o, laički rečeno, programu za učenje koji učenicima svih uzrasta omogućuje usvajanje gradiva na jednostavan i zanimljiv način, bez obzira na to gdje se u tom trenu nalaze. O kvaliteti IZZI-ja svjedoči činjenica da je već prodan u četiri europske države, a o njegovu dosadašnjem razvoju i budućim ambicijama u intervjuu za Jutarnji list govori direktor tvrtke Profil Klett Dalibor Greganić.

Sredinom prošle godine predstavili ste novu digitalnu obrazovnu platformu IZZI, uz najavu da s njom namjeravate izići i na inozemna tržišta. Jesu li se te ambicije ostvarile?

- IZZI digitalni sadržaji već jesu naš izvozni proizvod, zbog čega smo zaista ponosni. Nakon iznimno pozitivnih reakcija brojnih učitelja, učenika i roditelja u Hrvatskoj, njih više od 40 tisuća, naše su rješenje prepoznale i mnoge druge zemlje u Europi i svijetu. Zasad smo dogovorili licenciranje u Sloveniji, Srbiji, Bugarskoj i Ukrajini, a golem interes pokazuju i Finska, Turska i Litva. Kao što vidite, riječ je o zemljama različitih kultura i obrazovnih sustava, a sve su oduševljene našim rješenjem. To nam još jednom potvrđuje da su IZZI digitalni sadržaji spremni za svjetsko tržište te očekujemo njihov daljnji uspjeh!

Može li se IZZI upotrebljavati za online nastavu?

- Svakako, IZZI je idealan alat za uspješno online učenje i provođenje online nastave. S obzirom na aktualnu situaciju s koronavirusom, svima ga nudimo kao praktično i besplatno rješenje za provođenje online nastave i učenje kod kuće. U redovitom smo kontaktu s Ministarstvom znanosti i obrazovanja te s brojnim ravnateljima i učiteljima, budno pratimo situaciju i stojimo na raspolaganju za svu podršku i pomoć pri organizaciji i provođenju online nastave.

Kako bismo učiteljima maksimalno olakšali nadolazeće dane i tjedne i učinili ih što ugodnijima za rad, pripremili smo za njih i webinar koji pojašnjava kako uz posljednju nadogradnju IZZI sučelja mogu oformiti svoj razred te pratiti aktivnosti i napredak učenika na daljinu. Ujedno pozivamo sve da posjete i naš YouTube kanal na kojem se mogu pronaći videoupute koje će učiteljima, roditeljima i učenicima olakšati korištenje i navigaciju IZZI sučeljem i digitalnim obrazovnim sadržajima.

Na čemu temeljite očekivanja za daljnji globalni rast prodaje vaše platforme?

- Početkom ove godine svoju digitalnu platformu IZZI predstavili smo na Bettu (British Educational Training and Technology Show), vodećem međunarodnom sajmu inovativnih tehnologija u obrazovanju, i ravnopravno stali uz divove kao što su Google, Microsoft, Apple, Lego i mnogi drugi.

Bili smo jedini hrvatski izlagač iz područja izdavaštva, na što smo također vrlo ponosni jer smo dokazali da je naša zemlja itekako sposobna i spremna ponuditi inovativna i kvalitetna rješenja na vlastiti način te aktivno sudjelovati u postavljanju novih trendova i standarda u području digitalnih sadržaja namijenjenih obrazovanju. Predstavljanje IZZI softverskog rješenja na Bettu bilo je sjajno iskustvo i još jedna potvrda da kreiranje novih pravaca nije rezervirano samo za velike i bogate zemlje. I mi mali imamo što reći i pokazati!

Kažete da je IZZI inovativan proizvod, no koje su to karakteristike koje ga čine boljim od konkurentskih proizvoda?

- IZZI je softversko rješenje utemeljeno na potrebama hrvatskih škola, učitelja i učenika, ali i promjenama u nastavi koje se uvode dolaskom novih kurikuluma. Uz prezentacijski model nastave, optimiziran za prikaz na interaktivnim pločama, tabletima i projektorima, koji je u fokusu svih ostalih dostupnih rješenja, IZZI omogućava svakom učeniku i učitelju da sve sadržaje imaju doslovno u svojem džepu, na pametnom telefonu, kad god im zatreba. Na tabletima koje su učenici dobili u svojim školama IZZI aplikacija pouzdano radi te se s lakoćom može primjenjivati u svakodnevnoj nastavi. Brojni učitelji u Hrvatskoj na taj se način već koriste IZZI-jem, a s posljednjim unapređenjem sustava, od ožujka 2020., prvi put u Hrvatskoj imat će uvid u aktivnosti, trud i uspješnost svakog učenika i cijelog razreda, za svaki razred kojem predaju.

Trenutačna situacija s koronavirusom zahtijeva i brzu i kvalitetnu digitalizaciju nastavnoga gradiva koje svima treba biti dostupno online. U želji da svim učiteljima, učenicima i roditeljima što više olakšamo ovo razdoblje, na IZZI stranice postavili smo poveznice na sve digitalne materijale kojima se mogu besplatno služiti.

Kada se putem aplikacije preuzmu na uređaj, IZZI sadržaji mogu se koristiti i bez internetske veze, a aplikacije su dostupne za Android, iOS, Windows, MacOS i Linux uređaje.

Samim time IZZI olakšava i terensku i istraživačku nastavu te odgovara na potrebu da učenje iziđe i izvan učionice, u dvorišta i u domove. U potpunosti je pristupačan pa olakšava inkluziju učenika s teškoćama u učenju koji se ravnopravno mogu služiti svim sadržajima, a time i ravnopravno sudjelovati, bez obzira na to je li riječ o disleksiji, poremećaju pažnje s kojim se bori sve više učenika ili primjerice slijepim i slabovidnim učenicima. I ne manje važno - IZZI sadržaji dostupni su potpuno besplatno i omogućavaju školama i županijama da umjesto za plaćanje licencija svoja sredstva preusmjere u edukaciju nastavnika, infrastrukturu i opremanje škola - sve ono što znamo da trebaju naše škole.

Ističete da je IZZI platforma koja je komplementarna s portfeljem tiskanih udžbenika u izdanju Profil Kletta. Kako funkcionira ta sinergija i očekujete li u doglednoj budućnosti prelazak obrazovnih sustava isključivo na digitalne sadržaje?

- Tiskani je udžbenik neodvojiv dio obrazovanja i smatram da je pogrešno misliti da razvoj digitalnih tehnologija znači odlazak tiskanih materijala u povijest. Štoviše, metoda mješovitog učenja koja počiva na naizmjeničnoj uporabi tiskanih i digitalnih sadržaja u svjetskoj se praksi već godinama smatra najuspješnijom metodom prenošenja i usvajanja znanja. Upravo se zbog toga Profil Klett ne planira odreći svojih tiskanih udžbenika koje uspješno kombinira s IZZI digitalnim sadržajima, koji prate i nadopunjuju tiskano izdanje. Ti sadržaji omogućuju jasnu, preciznu i dinamičnu vizualizaciju gradiva te procjenu usvojenosti ishoda, što je vrlo važno novim generacijama koje odrastaju u doba digitalnih revolucija i sveprisutne tehnologije. Više od 40.000 zadovoljnih učitelja i učenika koji već sada uspješno kombiniraju naše tiskane i digitalne sadržaje potvrđuje nam da radimo dobar posao, da smo prepoznali njihove potrebe te da je metoda mješovitog učenja zaista najbolja.

Može li se IZZI kao platforma upotrebljavati i za digitalizaciju nekih drugih sadržaja koji nisu nužno obrazovni?

- Naravno. IZZI je platforma za izradu i distribuciju digitalnih izdanja, bez obzira na njihov tip. Obrazovni su sadržaji najzahtjevniji vezano uz potrebne funkcionalnosti koje se korisnicima moraju omogućiti, pogotovo u smislu raznovrsnog izbora interaktivnih zadataka i multimedije. S obzirom na to, rad na bilo kojem drugom tipu sadržaja nije ni najmanji problem, a naš digitalni tim uvijek može odgovoriti na eventualne dodatne potrebe drugih tipova sadržaja.

U svojoj biti IZZI je IT proizvod. Koliko je ta činjenica predstavljala izazov za kompaniju poput Profil Kletta koja tradicionalno nema kompetencije za razvoj takvih proizvoda?

- Jedna je od glavnih premisa uspješnog poduzetništva stvoriti proizvod koji rješava problem što postoji na tržištu. Kao izdavač koji se godinama koristio inozemnim rješenjima, uvjerili smo se da IT kompanije nisu svjesne kompleksnosti problema i potreba koje postoje u obrazovnom sektoru, odnosno nisu kompetentne, iz pedagoški i metodički osviještene perspektive, izgraditi proizvod koji omogućava optimalno iskustvo učenja i poučavanja za učenike i učitelje niti optimizirati i učiniti učinkovitijim proces izrade obrazovnih sadržaja za sve sudionike tog procesa. Zbog toga smo pojačali vlastiti digitalni tim te surađujemo s vrhunskim hrvatskim digitalnim agencijama kako bismo ostvarili spoj suvremenih trendova u tehnologiji sa svojim dugogodišnjim iskustvom u stvaranju obrazovnih sadržaja. Rekao bih da uspješno spajamo “najbolje od oba svijeta”.

Koliko ste investirali u razvoj IZZI-ja?

- IZZI obrazovni materijali predstavljaju najveću investiciju u hrvatsko obrazovanje, vrijednu oko 10 milijuna kuna. Riječ je o potpuno hrvatskom proizvodu, odnosno obrazovnoj platformi u čijem je sastavljanju sudjelovalo više od 500 hrvatskih učitelja, autora, urednika i računalnih stručnjaka.

Kako danas posluje Profil Klett i koliki dio prihoda ostvarujete od digitalnih sadržaja?

- Kao dio Grupacije Klett, jedna smo od vodećih europskih tvrtki u području obrazovanja i edukacijskih materijala. Profil Klett posluje u skladu sa svojim planom razvoja te smo prepoznati kao poželjan i siguran partner za poslovanje. Naš je cilj ostvaren. Razvili smo hrvatski proizvod za izvoz na inozemna tržišta na kojima ćemo ostvarivati prihode od implementacije našeg softverskog rješenja, a iste te sadržaje i usluge na hrvatskom tržištu ne želimo naplaćivati. Odlučili smo da naši sadržaji budu besplatni za sve učitelje, učenike i roditelje u Hrvatskoj kako bismo osigurali da svi imaju pristup najkvalitetnijim sadržajima na tržištu te im tako pružili mogućnost da na svjetskom tržištu znanja budu ravnopravni sa svojim vršnjacima iz bogatijih zemalja.

Jedan sadržaj je bolji u tiskanom obliku, a drugi u digitalnom

Može li biznis obrazovnog izdavaštva biti dugoročno održiv bez razvoja ovakvih digitalnih platformi?

- Danas smo svjedoci potrebe digitalizacije svih sektora poslovanja, a obrazovno izdavaštvo nije iznimka. To ne znači da će učenici prestati učiti pisati i da više neće biti potrebe za tiskanim obrazovnim materijalima, nego samo da ćemo svi mi koji sudjelujemo u procesu obrazovanja trebati mudrije birati koji tip sadržaja bolje funkcionira u digitalnom, a koji u tiskanom obliku. Idealno, učenici će učiti koristeći se digitalnim tehnologijama, praktičnim istraživačkim radom s konkretnim materijalima, izlaziti na terensku nastavu, planirati i rješavati probleme skicama na papiru. Svaki medij ima svoju prednost, a iskustvo istraživanja, odnosno učenja, ono je što mora biti fokus svih materijala koji ga potiču. J

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
11. studeni 2024 12:21