Najveći je hrvatski proizvođač komponenti za automobilsku industriju i jedan od vodećih dobavljača automobilske industrije u Istočnoj Europi, AD Plastik grupa prošle je godine imala rekordan prihod. Proizvodi više od milijun različitih dijelova godišnje za više od osamdeset modela vozila koji se isporučuju u 24 zemlje. AD Plastik grupa ima osam tvornica u pet zemalja i u njima zapošljava oko 3000 radnika različitih profila. Samo će ove godine u zagrebačkom pogonu zaposliti 150 novih radnika. Proizvodi se nalaze u vozilima najvećih svjetskih proizvođača automobila poput Renault Grupe, PSA Grupe, FCA Grupe, VW Grupe, Suzukija, Bentleya, Toyote, Nissana, Forda, Opela, BMW-a, Dacije, Daimlera, VAZ-a, GM-VAZ-a, Daewooa, Mitsubishija... Dionicama AD Plastika trguje se na Vodećem tržištu Zagrebačke burze.
S Marinkom Došenom razgovarali smo o vrijednosti kompanije AD Plastik s obzirom na porast vrijednosti dionica od čak dva i pol puta, o mogućim akvizicijama i investicijama, o poslovanju AD Plastik grupe te o novim poslovima. Razgovarali smo i o procesu integracije mađarskog pogona, mogućnostima na ruskom tržištu te o monetarnoj politici i njezinu utjecaju na izvoznike.
Kakav je dosadašnji rezultat u ovoj godini?
- U prošloj godini ostvarili smo prihod od 1,3 milijarde kuna. Za prvi kvartal ostvareni su poslovni prihodi od 348,3 milijuna kuna, što je povećanje od 7,7 posto u odnosu na prvo tromjesečje 2018. Ostvarena neto dobit AD Plastik grupe za prva tri mjeseca iznosi 27,9 milijuna kuna, a EBITDA 46 milijuna kuna. U dosadašnjem dijelu godine ugovorili smo 57 milijuna eura novih poslova u Europskoj uniji te 71,4 milijuna eura novih poslova u Rusiji.
Ide li sve prema očekivanju?
- Rezultati u ovoj godini u skladu su s našim planovima i ciljevima, a zanimljivo je kako smo tijekom svibnja ostvarili povijesno rekordnu proizvodnju na lokacijama u Hrvatskoj. Ovo je za nas vrlo dinamična godina, započela je serijska proizvodnja redizajniranog Twinga i novog Clija 5, a do kraja godine očekuje nas i početak serijske proizvodnje za Ford Pumu. To značajno utječe na proširenje naših kapaciteta tako da ćemo u Zagrebu do kraja godine zaposliti više od 150 novih proizvodnih radnika.
Koji su novi poslovi?
- Od početka godine ugovoreno je 57 milijuna eura vrijednosti novih poslova za više kupaca. Dogovorena je proizvodnja komponenata za nekoliko modela PSA i FCA Grupe, među kojima je i Opel kao novi član obitelji PSA. Dogovorili smo i prve poslove za Suzuki, Audi i BMW otkad je mađarska tvornica postala članicom naše grupacije. Suzuki je najvažniji kupac Tisza Automotivea i ovaj nam je posao važan upravo zbog kontinuiteta suradnje. Zanimljivi su i prvi poslovi bojenja ugovoreni za PSA Grupu, što nam otvara mogućnosti širenja suradnje s ovim kupcem.
U čemu je napravljen iskorak?
- Vrlo dobra vijest su i značajni poslovi na ruskom tržištu koje smo nedavno ugovorili. Naime, za nova Renaultova vozila, koja će naslijediti Logan i Sandero, dogovorili smo poslove vrijedne 71,4 milijuna eura. AD Plastik će razvijati i proizvoditi više od 80 komponenata eksterijera za ovaj projekt, što nam osigurava status ključnog dobavljača alijanse Renault-Nissan-AvtoVAZ. Udio alijanse na ruskom tržištu automobila veći je od 20 posto, a Logan i Sandero među 20 su najprodavanijih vozila u Rusiji.
Pripremate li investicije u proširenje kapaciteta?
- Proširili smo svoje kapacitete u hrvatskim tvornicama, a do kraja godine očekuje nas i proširenje kapaciteta naše ruske tvornice u Kalugi. Zbog potreba poslovanja radimo na unapređenjima infrastrukture pa će Kaluga dobiti veće proizvodne pogone i skladišne prostore. Novi poslovi ugovoreni s Volkswagen Grupom višestruko će uvećati realizaciju na ovoj lokaciji u sljedeće tri godine. Najnoviji poslovi ugovoreni s alijansom Renault-Nissan-AvtoVAZ pokrenut će i značajne investicije u sljedećoj godini na našoj lokaciji u Vintaiju.
Postiže li akvizicija tvornice u Mađarskoj očekivane rezultate?
- Mađarska tvornica radi u skladu s našim očekivanjima, a u tijeku je integracija u sustav AD Plastik Grupe. I intenzivno radimo na raspoređivanju poslovanja između naših europskih lokacija. Ulažemo u unapređenja i automatizaciju proizvodnog pogona, investirali smo u tehnologiju puhanja, a uskoro su u planu unapređenja i u tehnologiji injekcijskog prešanja.
Zašto baš u Mađarskoj? Koje su prednosti te lokacijske i tvornice?
- Ovaj je dio Europe jedno od najbrže rastućih tržišta u autoindustriji, a u Mađarskoj se godišnje proizvede oko pola milijuna vozila. Naša je nova tvornica na jako dobrom zemljopisnom položaju u odnosu na proizvođače automobila i potencijal za daljnji razvoj i rast je uistinu velik. Proširili smo poslovanje na novo tržište i dobili nove kupce. U okruženju se nalaze svjetski priznati proizvođači automobila poput Audija, Mercedesa i Suzukija, Opel tamo proizvodi pogonske motore, a BMW u Debrecenu gradi tvornicu koja bi 2022. trebala početi s proizvodnjom. To su bili dovoljno dobri razlozi za odabir ove lokacije.
Primjerice, samostalni ulazak na panel dobavljača poput Suzukija zasigurno bi trajao nekoliko godina jer to je uobičajena procedura zahtjevnog postupka kvalifikacije u ovoj industriji. Kupnjom Tisza Automotivea Suzuki je zasjeo visoko na panelu naših kupaca, i tu suradnju trebamo samo unapređivati.
Kad se očekuje potpuno spajanje u sustav i što se proizvodi u toj tvornici?
- Potpunu integraciju očekujemo do kraja godine, kad ćemo biti potpuno spremni za osvajanje novih poslova i kupaca. U Mađarskoj imamo više od 400 zaposlenika, a trenutno se proizvodi cijeli niz komponenti za Suzuki, Bentley, Audi, Mercedes i BMW. Najznačajniji dio realizacije u toj tvornici čine komponente za Suzuki i Bentley. Iako se ne radi o velikim količinama proizvoda za Bentley, to su vrlo skupe i zahtjevne komponente koje zahtijevaju poseban pristup.
Kako poslujete na pojedinim tržištima?
Na svim tržištima poslujemo dobro i rastemo brže od samih tržišta. Mada smo za hrvatske uvjete velika kompanija, mi smo mali globalni dobavljač u automobilskoj industriji. U tome je naša prednost, i to prije svega u smislu fleksibilnosti i mogućnosti prilagodbe kupcima. Iako europsko tržište prognozira stagnaciju, odnosno manji pad u prodaji novih vozila, na naše se poslovanje to ne odražava.
Kakva je situacija u Rusiji? Očekujete li tamo veći iskorak?
- Situacija u Rusiji se stabilizirala, ali ne očekujemo brz i velik iskorak. Poslovi koje smo ugovorili omogućit će nam rast brži od rasta samog automobilskog tržišta i u Rusiji, a za to je zaslužna, prije svega, dugogodišnja i uspješna suradnja s našim stalnim kupcima.
Kao predsjednik Poslovnog vijeća za gospodarsku suradnju s Rusijom HGK jeste li zadovoljni suradnjom s Rusijom? U čemu je perspektiva?
- Želim pomoći našim gospodarstvenicima koji posluju u Rusiji ili žele tamo poslovati. AD Plastik ima gotovo 25 godina iskustva na tom tržištu i naše je iskustvo vrlo pozitivno te ga želimo podijeliti. Prednost je što imamo tvornice u Rusiji pa tamo kupujemo sirovine i energiju, zapošljavamo radnu snagu i samim time smo prirodno zaštićeni od utjecaja tečaja i nekih drugih utjecaja. Znatno je teže proizvode iz Hrvatske izvoziti na rusko tržište, ali nije nemoguće.
Dobili ste nagradu Zlatni ključ za najboljeg velikog izvoznika. Kakva je sada pozicija hrvatskih izvoznika?
- Skupa država i tečajna politika nikako ne idu u prilog izvoznicima. Dapače. Kuna je precijenjena. Izvoz je okosnica hrvatskog gospodarstva i tako ga treba tretirati. Iako je samo 15 posto poduzeća u Hrvatskoj usmjereno na izvoz, mi zapošljavamo ukupno 52 posto kadra u zemlji. Ako tome pridodamo kako većina ulaganja u razvoj upravo dolazi od strane izvoznika, jasno je koliko su proizvodnja i izvoz važni za daljnji razvoj gospodarstva.. Porezna i troškovna opterećenja visoka su u odnosu na zemlje u okruženju, administracija je troma i na tome se još treba poraditi.
Priželjkujete li brzo uvođenje eura? Kako se njegovo uvođenje može odraziti na konkurentnost?
- S nestrpljenjem iščekujemo euro jer će izvoznicima e olakšati poslovanje. Rizik promjene tečaja će konačno nestati. Koliko to utječe na poslovanje izvoznika, pojasnit ću na primjeru AD Plastika. Na jačanju kune u posljednjih smo pet godina u prihodima izgubili 90 milijuna kuna u odnosu na tečaj iz 2014. godine, a to je vrijednost jedne tvornice. Bili bismo sretniji da u eurozonu uđemo s realnijom, točnije manjom vrijednosti kune prema euru jer to bi se zasigurno pozitivno odrazilo na poslovanje izvoznika i proizvođača.
Što mislite o najnovijoj inicijativi Mate Rimca o stvaranju preduvjeta za izgradnju automobila u Hrvatskoj?
- Osobno sam veliki zagovornik dovođenja automobilske industrije. Pogledamo li zemlje u okruženju, jasno je koliko je poticanje te industrije utjecalo na njihovo gospodarstvo u cijelosti. Bez povećanja udjela industrije u BDP-u teško možemo ostvariti stabilne stope rasta. Apsolutno podržavam Rimčevu inicijativu, ali država treba imati jasnu industrijsku strategiju.
Tekst u potpunosti preuzet iz tiskanog izdanja Globusa
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....