U novoj Porscheovoj ikoni Taycanu, njihovu prvom potpuno električnom automobilu čija je proizvodnja startala ovaj tjedan, nema dijelova iz Rimac Automobila iako su strateški partneri i iako je Mate Rimac među prvima testirao Taycanove mogućnosti. Razlog je jednostavan: Nijemci su koncept svoje električne jurilice (Mission E) prvi put pokazali 2015. godine kada im startup iz Svete Nedelje nije bio ni blizu radara. Od njih očekuju ideje i rješenja za budućnost. To je ujedno i prilično logično objašnjenje zašto su netom objavili da povećavaju svoj vlasnički udjel u Rimac Automobilima s deset na 15,5 posto.
Njihov interes za hrvatski startup postao je javna stvar još sredinom prošle godine kada su ušli u vlasničku strukturu, a visokopozicionirani Porscheov direktor Lutz Meschke izjavio kako osjećaju da su Rimčeve ideje i pristup “ekstremno obećavajući”, zbog čega se nadaju da će ući u blisku suradnju u formi razvojnog partnerstva. Porsche se, naime, okladio na električne automobile i do 2022. najavio ukupna ulaganja u e-mobilnost veća od šest milijardi eura, a samo u tvornicu za lansiranje Taycana u povijesnom sjedištu kompanije pokraj Stuttgarta, u Zuffenhausenu, oko 700 milijuna eura. Na početku proizvodnje u toj Porscheovoj supermodernoj tvornici govorilo se o novoj eri i revoluciji u automobilskoj proizvodnji, a svemu je svjedočilo tristotinjak uglednih gostiju, pa i njemački ministar prometa i digitalne infrastrukture Andreas Scheuer. Iz njegove poruke odaslane u proizvodnom pogonu izviru velika očekivanja: “Treba nam električni ‘Buba’ efekt na cestama - što prije, to bolje”.
Efekti skandala
Mislio je na ekologiju, ali i ekonomiju, odnosno njemačku tehnologiju koja je pokreće (efekti skandala prozvanog Dieselgate nisu pritom spomenuti). Imaju li baš Porsche i dugoočekivani nabrijani Taycan (čije ime bi nam navodno trebalo sugerirati duh mladog konja) taj potencijal, ono nešto zarazno i strastveno što će osvojiti vozačka srca? Ili će to ipak biti neki od drugih, smirenijih i jeftinijih modela (ispod 100 tisuća eura), odnosno automobili drugih poznatih proizvođača koje je također privukao električni pogon? Pobjednik te utrke zasad se ne nazire.
Nakon četiri godine razvoja prvi modeli iz nove serije koju Porsche nudi kupcima su nazvani Taycan Turbo S (može generirati 560 kW/761 KS) i Taycan Turbo (500kW/680 KS) te spadaju među najmoćnije proizvodne modele koje Porsche uopće ima. Do kraja godine pojavit će se i oni s malo skromnijim performansama, a za iduću godinu spominje se Taycan Cross Turismo. Zasad je naručeno oko 20 tisuća bešumnih plemenitih “grla” s cijenama u rasponu od oko 150 do 185 tisuća eura, a efektna promocija je istodobno održana početkom rujna na Niagarinim slapovima (aluzija na Nikolu Teslu i struju iz hidrocentrala), pokraj solarne farme u blizini Berlina te vjetrofarme na otoku Pingtan u kineskoj pokrajini Fujian.
Strategija predviđa da do 2025. polovica svih novih vozila iz Porscheovih proizvodnih pogona ima utičnicu za punjenje strujom, bilo da su to u potpunosti električna ili hibridna vozila, kako je u jednom intervjuu najavio direktor kompanije za sjevernoameričko tržište. S lansiranjem Taycana se, pak, smatra da su Nijemci na tržište pustili najkredibilnijeg izravnog konkurenta američkom Tesli i njegovu Modelu S koji je već nekoliko godina zapravo bez izazivača, a s cijenom od oko 100 tisuća eura svakako je pristupačniji. Teslin osnivač i CEO Elon Musk na Twitteru je već najavio da će se Model S uskoro pojaviti na stazi Nürburgring Nordschleife u Njemačkoj kako bi demonstrirao da je njegov automobil - brži.
Sa svjetske premijere čuli smo da svog “električnog konja” u Porscheu, dijelu Volkswagen grupe, vide kao stroj koji povezuje naslijeđe, ekskluzivni automobilski brend star 70 godina, s budućnošću. Hoće li u tome uspjeti, nije izvjesno, a neki od autora tekstova koji su popratili pojavu tog automobila zaključuju da njime Porsche disruptira samoga sebe, što je termin kojim se obično opisuje efekt koji startupi stvore na tržištu i kako ga u konačnici osvajaju.
Tipični Porsche
Oliver Blume, predsjednik Izvršnog odbora kompanije, za Taycan kaže da je, unatoč svemu novom, to tipični Porsche: inovativan, sportski i emotivan. Pitanje je, doduše, što o tome misli tipični vlasnik njihova modela 911, navodno bezvremenskog. Za taj model, prema izvorima iz kompanije, niti ne postoje planovi za skoru elektrifikaciju, odnosno mogao bi biti posljednji kojemu će se dogoditi ta sudbina.
U Rimac Automobilima smatraju da će Porsche, koji definitivno povećava raspon svojih e-modela, partnerstvom uspostavljenim nakon godinu dana promatranja, iskoristiti njihovu stručnost u elektrifikaciji vozila, uključujući pogonske sklopove, baterije i invertere. Konkretnih detalja o toj poslovnoj suradnji zasad nema, a na naš upit o tome Marta Longin, zadužena za komunikacije i marketing u Rimac Automobilima, odgovorila je samo: “Radimo na nekim projektima za buduću proizvodnju, no u dogovoru s Porscheom dodatne informacije još nisu u javnoj domeni”. Temeljni fokus im je, općenit je službeni komentar, “stvaranje win-win situacije za obje strane te da krajnjim klijentima ponude dodanu vrijednost razvojem uzbudljivih, elektrificiranih modela”. Kad je, pak, službeno objavljena informacija o povećanju udjela njemačkog proizvođača automobila u hrvatskom startupu, zamjenik predsjednika Izvršnog odbora i glavni financijski direktor Porschea, Meschke, izjavio je kako im je jasno da “Porsche i Rimac mogu puno naučiti jedni od drugih”. Naznačio je da intenziviraju suradnju te da ih kod Rimca zanima baterijska tehnologija.
Zvuči laskavo i obećavajuće, a Mati Rimcu, koji je ujedno glavni izvršni i tehnički direktor tvrtke sa sjedištem u Svetoj Nedelji, jasno je da je ulazak Porschea u vlasničku strukturu jedan od najvažnijih trenutaka u povijesti startupa koji je pokrenuo. U međuvremenu, ovoga proljeća dogodio se još jedan: među dioničare se uvrstila i Hyundai grupa, s investicijom od 80 milijuna eura (koliko ulažu Nijemci nije objavljeno ni lani, ni sada). Kako su vlasnici dva izravna konkurenta, Volkswagen i Hyundai grupe, međusobno tu posložili odnose i interese, nije nam poznato, o ugovorima se dugo pregovaralo. U razgovoru za Jutarnji list koji smo tim povodom vodili u svibnju, Mate Rimac ovako je sažeo zašto su zanimljivi tako moćnim igračima: “Mi smo brzi, mali i inovativni, vidimo budućnost i stvaramo budućnost”.
Velike serije
Njemu je važno da kao dioničare ima Volkswagen grupu-Porsche, a s druge strane Hyundai-Kiu zbog reputacije, kao i zbog toga što će im oni pomoći da brže izgrade tvrtku te prijeđu iz maloserijske u veliku serijsku proizvodnju. On sam je nakon ovogodišnjih ulagačkih rundi prestao biti većinski vlasnik, što smatra posve prirodnim putem u razvoju koji se financira dostupnim izvorima kapitala na tržištu, a ne kreditima. Uostalom, to još uvijek nije profitabilna tvrtka: ona za ulazak u ozbiljnu industrijsku ligu guta novac, njezin razvoj zahtijeva značajna ulaganja, za što Mate Rimac tvrdi da ima neupitnu podršku drugih dioničara. Do trenutka povećanja udjela Porschea ukupna ulaganja u kapital Rimac Automobila bila su 140 milijuna eura, a on je najavio da u ovogodišnjoj, C rundi, još očekuje 70 milijuna eura.
“Mi sada radimo vrlo kompleksne sustave za automobile. Zapravo je presedan da tvrtka koja je izrasla iz garaže u tako kratkom vremenu radi takve stvari za velike proizvođače i njihove automobile”, rekao nam je Rimac, napominjući da isporučuju komponente za većinu europskih proizvođača. Prednost partnerstava koje pritom sklapa ovako objašnjava: “Porsche nikad ne bi pustio nekog dobavljača tako duboko u svoj razvoj kao što pušta nas. Ulaganje im omogućava da nas puste u svoje projekte, u ‘core’ svojih budućih automobila. Mi razvijamo automobile koji će doći na tržište za pet-šest godina, radimo neke stvari za koje ljudi uopće ne mogu zamisliti da ih te tvrtke trenutačno rade, u pitanju je nešto potpuno drugačije jer se cijela autoindustrija mijenja”.
Rimac Automobili sada zapošljavaju oko 550 ljudi, a projektiraju tvornicu i R&D centar za njih 2000, što je ulaganje od oko 100 milijuna eura koje bi trebalo biti realizirano u iduće dvije godine. Trenutačno baterije i pogonske sustave za razne proizvođače automobila rade i u halama u Velikom Trgovišću koje su morali unajmiti. Tu će se raditi ili se već rade prototipovi njihova električnog hiperautomobila C-Two, koji se sada koriste za testiranja u sklopu priprema za svjetsku homologaciju, a premijerno je predstavljen prošle godine na sajmu u Ženevi. S četiri motora on generira gotovo 2000 KS i u svemu je, kažu u Svetoj Nedelji, posve nov u odnosu na Concept One: cijeli pogonski sustav i šasija, a od prvijenca je preuzeta samo inicijalna ideja električnog superautomobila. C-Two treba demonstrirati maksimum mogućeg u današnjem električnom jurećem svijetu. Prepisujemo iz najnovijeg priopćenja: C-Two može postići brzinu od 412 kilometara na sat, domet mu je 650 kilometara, a baterija se napuni do razine 80 posto punog kapaciteta u roku od pola sata.
Sada je, obišavši ovaj tjedan automobilski sajam u Frankfurtu, Mate Rimac na Facebooku podsjetio da je upravo tamo prije osam godina predstavio Concept One. “Bili smo potpuno nepoznati, u kompaniji je bilo manje od deset ljudi (koje je vodio 23-godišnjak), s lokacije koja je kod svih izazivala dizanje obrva. Sada smo iza zavjese mnogih važnih razvojnih događanja i družimo se s industrijskim liderima. Zaista se osjećamo kao doma, kao da smo integralni dio te industrije”, objavio je emotivno Rimac, uz zajedničke fotografije s direktorima Hyundaija i Porschea te, naravno, pokraj blještavog Taycana.
Oklada teška milijarde eura na električne automobile možda na kraju ne uspije kao što se industrijalci sada nadaju, ili uspije s odgodom, ali u ovom trenutku Rimac je u utrku budućnosti uskočio sa stilom. Bude li uspješan u tranziciji prema industrijskoj proizvodnji, za tri-četiri-pet godina moguće je da će realizirati bučni IPO na nekoj od svjetskih burzi, kako sada procjenjuje situaciju. Naravno, moguće je i da se njegovi aktualni partneri, velikani iz Europe i Azije (među kojima je i kineska Camel grupa), u međuvremenu drukčije postave prema hrvatskom pioniru, ali zasad Rimac vozi iznimno hrabro u zacrtanom smjeru.
Rizični kapital
Njegova tvrtka, naravno, nije jedini Porscheov izlet u svijet inovativnih tehnoloških startupa jer za to imaju i poseban fond rizičnog kapitala, Porsche Ventures, a prošle su jeseni objavili da u idućih pet godina povećavaju ukupna rizična ulaganja za 150 milijuna eura. Razlog? Da dobiju uvid u trendove, nove tehnologije i poslovne modele, a sve to je zapravo rašireni suvremeni vid business intelligencea koji im pomaže da se mijenjaju uskačući u zanimljive startupske istraživačke laboratorije. U Porscheu kažu da grade snažan ekosustav s kompetentnim partnerima, a pritom su strateški investitor u nekoliko startupa - izraelskom Anagogu koji se bavi umjetnom inteligencijom u području mobilnosti, Milesu iz Silicijske doline (platforma koja omogućava praćenje navika vozača), njemački home-iX koji se bavi rješenjima za povezivanje automobila i pametne kuće. Jedna od posljednjih investicija tog tipa, realizirana prije mjesec dana, bila je u izraelski startup TriEye, odnosno njihovu senzornu tehnologiju za kratkovalno infracrveno područje kojom se povećava preglednost u mraku ili u nepovoljnim vremenskim uvjetima. U pitanju je, objašnjeno je, bitna tehnologija za novu generaciju sustava za pomoć pri vožnji i autonomnih funkcija vožnje, a Izraelci, koju osnovali TriEye, na njezinu su istraživanju i razvoju radili cijelo desetljeće.
S druge strane, u novoj tvornici u Zuffenhausenu njemački Porsche već pokazuje svoje suvremeno lice, tzv. Porsche Production 4.0, a usto tvrde da je proizvodnja Taycana CO2 neutralna, kao i sam automobil. U tom high-tech pogonu u srcu starog tvorničkog kruga, gdje je nastao legendarni 911, koriste se i sustavi automatiziranih vođenih vozila za transport komponenti i vozila od stanice do stanice, umjesto tradicionalne tekuće trake. Uz skupu tvornicu vezana je i jedna financijska zanimljivost: Porscheovi radnici u Zuffenhausenu (ima ih oko 13 tisuća) pristali su pomoći da se financira gradnja nove tvornice, odrekavši se u razdoblju od 2017. do 2025. godine 0,25 posto godišnjih povišica. Kako je objavio Yahoo Finance, zaposlenici će svoj novac dobiti do 2030. u godišnjem iznosu od 760 eura plus kamate.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....