Birokratska aljkavost

Ni Ministarstvo ni Inspekcija nisu došli na suđenje, Kompas i njegov vlasnik oslobođeni

Dobar dio putnika koji su u agenciji uplatili putovanja, a nisu ih konzumirali - na kraju će ostati bez novca
Matko Bolanča
 Damjan Tadić / CROPIX

Kad već gotovo nikakvu sreću nisu imale tisuće potrošača koje su ostale bez novca uplativši skijanje u danas propaloj agenciji Kompas, imala ju je uprava tvrtke koja je, stoji u izvješću stečajne upraviteljice Kompasa Dejane Ivanović, u svibnju ove godine na Općinskom prekršajnom sudu u Zagrebu na kraju oslobođena optužbi za nepravilnosti vezane uz policu osiguranja putničkih aranžmana.

Polica osiguranja

Cijelu stvar dodatno su, između ostaloga, začinile poprilične birokratske aljkavosti i neusklađenosti na relaciji suda - nadležnog Ministarstva turizma i Državnog inspektorata, i to u parnici u kojoj se tužitelj uopće nije pojavio na spomenutom ročištu, a optužni prijedlog, samo pet dana nakon ročišta, na kraju je odbačen.

Cijela priča vezana uz Kompasovu policu osiguranja u slučaju nesolventnosti počela je zapravo otkrićem Jutarnjeg lista koji je u listopadu 2018. godine objavio da je agencija za slučaj stečaja ili nesolventnosti kod osiguravatelja Euroherca uplatila iznos od samo 300 tisuća kuna, što je podrazumijevalo da će dobar dio putnika koji su u agenciji uplatili putovanja, a nisu ih konzumirali - na kraju ostati bez novca.

Dapače, već i sami osigurani iznos bio je sporan u odnosu na odredbe Zakona o pružanju usluga u turizmu prema kojima je agencija, za slučaj nesolventnosti ili stečaja, dužna osigurati iznos od minimalno deset posto ukupnog prometa ostvarenih iz segmenta paket-aranžmana u godini ranije, a prema čemu je Kompas, s obzirom na to da je ta svota iznosila više od 65 milijuna kuna, bio dužan na ime osiguranja od nesolventnosti osigurati barem 6,5 milijuna kuna.

Nadzor

Ubrzo nakon što se priča o Kompasovoj polici proširila medijima, u prosincu 2018. godine agenciju je posjetila i Turistička inspekcija koja je tada još uvijek poslovala u okviru Ministarstva turizma.

Iako su medijima, zbog službene tajne, tada odbili otkriti što je njihov nadzor nad posrnulim Kompasom na kraju detektirao, iz izvješća stečajne upraviteljice koje je objavljeno 25. srpnja proizlazi da je Samostalni sektor turističke inspekcije utvrdio “da postoje određeni nedostaci po pitanju ugovorene police osiguranja za osiguranje putničkih aranžmana u slučaju nesolventnosti”, zbog čega je pred Općinskim prekršajnim sudom Ministarstvo turizma postavilo optužni prijedlog, a ročište je zakazano za 23. svibnja 2019. godine.

Nadalje, u izvješću se pak navodi da se, usprkos urednoj dostavi, tužitelj na kraju uopće nije pojavio na zakazanom ročištu, a nakon što je glavna rasprava održana te obavljen dokazni postupak, opet bez prisutnosti tužitelja, optužni je prijedlog na kraju odbačen, a tvrtka Kompas, kao i odgovorna osoba Zdenka Bolanča, supruga vlasnika Matka Bolanče, na kraju su oslobođeni optužbi.

S obzirom na podatke iz izvješća, kontaktirali smo Ministarstvo turizma te ih upitali iz kojeg se razloga nisu pojavili na suđenju, no iz ovog tijela odgovornost prebacuju na Državni inspektorat, i to iz razloga što je Turistička inspekcija, koja je nad Kompasom obavila nadzor, u vrijeme suđenja bila već pod nadležnošću Inspektorata.

Odgovor

“U svezi tražene informacije o postupanju turističkih inspektora u predmetnom slučaju upućujemo vas da kontaktirate Turističku inspekciju Državnog inspektorata u čijoj je nadležnosti navedeni slučaj jer od 1. travnja 2019. godine, stupanjem na snagu Zakona o Državnom inspektoratu, Turistička inspekcija djeluje u sastavu središnjeg državnog ureda - Državnog inspektorata”, stoji u njihovu odgovoru.

Isti upit potom smo uputili i u Državni inspektorat, no iz ove institucije do zaključenja broja nismo primili nikakav odgovor pa tako niti informaciju predstavnici kojeg su tijela u stvarnosti trebali pohoditi ovo suđenje.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
13. studeni 2024 18:24