Nakon što je tvrtka Zadar International Port Operations u vlasništvu turskog Global Port Holding sklopila ugovor o dodjeljivanju koncesije na međunarodni putnički promet u Novoj luci Zadar, poznatoj kao luka Gaženica, na rok od 20 godina, ova najveća svjetska kompanija za kruzere obvezala se u Zadru uspostaviti home port luke u sljedeće tri godine, odnosno organizirati Luku Zadar kao polazišnu luku za kruzere. Koncesionar Zadar International Port Operations obvezao se da će plaćati fiksni dio koncesijske naknade od 1,6 milijuna kuna svake godine. Zatim je ponudio 12 posto od svog ukupnog godišnjeg prihoda u obliku varijabilne naknade. Osim ovih 12 posto, koncesionar je ponudio da će plaćati i šest posto od prihoda iz različitih uslužnih djelatnosti, što je dvostruko više od prosječnog iznosa naknade predviđenog u studiji. Koncesionar se obavezao da će osigurati rast međunarodnog putničkog prometa, dvostruko više putnika i prometa na linijskom međunarodnom prometu, i putnika kroz home port luku.
Emre Sayin, predsjednik uprave Global Ports Holding, do sada nije nikada govorio za hrvatske medije. Emre Sayin na poziciju glavnog izvršnog direktora kompanije Global Ports Holding došao je 2016. Karijeru je započeo 1992. kao stručnjak za upravljanje u američkoj banci Merrill Lynch u Princetonu. Godine 1993. pridružuje se Unileveru gdje sedam godina radi na visokim pozicijama u raznim odjelima, uključujući odjel marketinga i menadžmenta lanca trgovina. Nakon Unilevera prelazi u Microsoft, gdje je tri godine zamjenik generalnog direktora marketinga, a potom karijeru nastavlja kao generalni direktor u Kodaku do 2005. Otad do 2007. godine radi kao zamjenik direktora marketinga u Evyapu. Sayinova karijera uključuje i visoke pozicije kao što su zamjenik direktora marketinga i prodaje te zamjenik glavnog direktora korporativnih usluga u Turkcellu, gdje je sedam godina izravno odgovarao glavnom i izvršnom direktoru kompanije. Radio je kao zamjenik generalnog direktora razvoja poslovanja u Vimpelcomu u Amsterdamu te, tri godine prije svog dolaska u Global Ports Holding, kao viši savjetnik u Verizonu u New Yorku. Emre Sayın ima diplomu iz industrijskog inženjeringa na Sveučilištu Boğaziçi i poslijediplomski studij inženjerstva sustava na sveučilištima Rutgers i Princeton. U razgovoru se osvrće na luku Gaženica, trendove u industriji kružnih putovanja i luka te financijske rezultate i status Global Ports Holdinga kao prve tvrtke iz Turske izlistane ne Londonskoj burzi.
Možete li nam nešto reći o tvrtki Global Ports Holding?
- Global Ports Holding najveći je svjetski operater luka za kružna putovanja. Upravljamo neovisnom mrežom od 15 strateški smještenih luka za kružna putovanja u devet zemalja te dvjema lukama za prijevoz tereta. Naše je poslovanje usmjereno uglavnom na Mediteran koji je drugo najveće tržište kružnih putovanja u svijetu, gdje imamo tržišni udio od 24 posto te na Karibe i regiju Azija-Pacifik. Naš je portfelj raznolik. Sastoji se od značajnih čvorišta, tzv. hubova kao što su Barcelona i Venecija, preko velikih prometnih jezgara kao što su Valletta i Caligari do brzorastuće luke u Havani. Izuzetno smo ponosni i sretni što naš portfelj odnedavno uključuje i Zadar.
U kojoj je poziciji industrija kružnih putovanja?
- Smatramo da je industrija luka za kružna putovanja trenutačno u poziciji u kojoj su zračne luke bile prije 30 godina. To znači da većinom luka diljem svijeta i dalje upravljaju vlade ili lokalna vlast. Naravno da uz nas postoje i drugi privatni operatori luka, ali oni uglavnom upravljaju jednom, dvjema lukama, za razliku od nas koji razvijamo svjetsku mrežu.
Što još Global Ports Holding izdvaja u usporedbi s ostalim tvrtkama koje upravljaju lukama za kružna putovanja?
- U svaku luku kojom upravljamo donosimo svoje jedinstveno znanje i iskustvo koje je rezultat upravljanja velikom svjetskom mrežom luka. Naš menadžerski tim ima dokazane rezultate, temeljito razumijevanje industrije kružnih putovanja te snažne veze u cjelokupnoj industriji. Upravo su naše svjetske upravljačke procedure ono što nas čini jedinstvenima i donosi prednosti svakoj luci kojom upravljamo. Naše znanje i knowhow nam omogućuje da optimiziramo potencijal luke i destinacije, a u procesu okupljamo lokalnu zajednicu i lokalno osoblje kako bismo kreirali jedinstveni identitet svake luke i destinacije. Tako promoviramo svaku pojedinu luku i destinaciju te pružamo sveobuhvatno iskustvo putnicima, a naš globalni marketinški tim predano radi u promociji svake luke, odnosno destinacije diljem razgranate mreže kompanija za kružna putovanja. I dok se svaka luka, naravno, može samostalno promovirati, upravo snaga naše globalne mreže doprinosi većoj prepoznatljivosti naših luka i destinacija u industriji kružnih putovanja, što u konačnici rezultira većim brojem putnika.
Je li istina da je Global Ports Holding prva kompanija iz Turske koja je izlistana na Londonskoj burzi?
- Da, od svibnja 2017. godine izlistani smo na Londonskoj burzi i ponosni smo što smo ostavili mali trag u povijesti, postavši prva tvrtka iz Turske kojoj je to uspjelo. Mi smo turska tvrtka sa sjedištem u Ujedinjenom Kraljevstvu. Naše poslovanje uistinu je globalno pa je tako samo oko 10 posto prihoda od upravljanja lukama za kružna putovanja turskog porijekla, odnosno dolazi iz turskih luka.
Koliko ste zadovoljni financijskim rezultatima u posljednje vrijeme? Kod nas je bilo napisa da ne poslujete uspješno.
- Nedavno smo objavili financijske rezultate za prvih šest mjeseci u godini, završavajući s 30. lipnjem 2018. i izuzetno nas veseli što smo ostvarili rekordne prihode i dobit prije kamata, poreza i amortizacije. Tijekom spomenutog su razdoblja prihodi Global Ports Holdinga narasli za 14 posto na 56,6 milijuna američkih dolara, dok je EBITDA narasla za 20 posto, na 36,1 milijun dolara, a naš operativni novčani tijek zabilježio je rast od 13 posto na 24,5 milijuna dolara. Prva polovica godine bila je zapravo toliko dobra da smo povećali menadžerska očekivanja za cijelu 2018.
Što industrija kružnih putovanja zapravo donosi destinaciji?
- Industrija kružnih putovanja, odnosno kruzing turizam, ubrzano raste od devedesetih godina. Svjetska flota brodova povećava se kako brojem tako i veličinom samih kruzera. Značajni stalni porast broja putnika čini ovaj tip turizma najbrže rastućim dijelom turističke industrije u proteklih 20 godina. Zanimljivo, za razliku do kopnenog turizma na koji mogu snažno utjecati različiti faktori, poput globalne ekonomske krize, činjenica da putnici koji biraju kružna putovanja imaju tendenciju rezervirati svoje putovanje čak do dvije godine unaprijed, čini kruzing turizam stabilno rastućim od devedesetih godina.
Je li to industrija namijenjena umirovljenicima?
- Povijesno gledajući, kruzing putnici uglavnom su bili umirovljenici više platežne moći, no novi brodovi, brendovi, koncepti, gastronomska ponuda te različiti digitalni i zabavni sadržaji privlače značajno mlađe putnike, uključujući i obitelji. Uz to, krstarenja nisu više rezervirana samo za bogate, kompanije za kružna putovanja snažno promoviraju ovaj vid putovanja različitim skupinama, što utječe na dodatno širenje popularnosti krstarenja. Destinacijama je ovaj tip turizma značajan izvor prihoda za lokalnu zajednicu. Naime, 2016. godine procijenjeno je da je ukupni ekonomski utjecaj industrije za kružna putovanja, odnosno njezinih 24,7 milijuna putnika, bio 126 milijardi dolara, što je utjecalo na gotovo 1,022.000 radnih mjesta i 41 milijun dolara plaća diljem svijeta. S prognozom rasta do 50 posto u sljedećih 10 godina ovaj će pozitivni utjecaj samo dodatno ojačati.
Spomenuli ste projekcije i očekivanja od industrije. Kako će kruzing turizam izgledati u budućnosti?
- Sektor kružnih putovanja raste, trenutno je u procesu narudžbe više kruzera nego ikad, a i oni postaju sve veći dok raste i potražnja za sveobuhvatnim uslugama u lukama za kružna putovanja.
S obzirom na to da potražnja nadmašuje trenutni kapacitet, kompanije za kužna putovanja investiraju kako bi povećale kapacitet za 47 posto do 2026. godine te dodatno povećale tržište. Brendovi poput Virgina ili Disneyja privlače nove generacije putnika koji nikad nisu ni razmatrali krstarenja. Uz to, primjećujemo i nove ciljne skupine, poput brzo rastućeg segmenta bogatih putnika iz Kine i Indije koji dolaze avionima i zatim na krstarenjima uživaju u čak šest mediteranskih zemalja u sedam dana. To će sasvim sigurno donijeti brojne nove prilike za destinacije, ali jedino će stručan i iskusan lučki operater moći zadovoljiti potrebe putnika i odgovoriti na rast ukupnog prometa. Naime, promjena u profilu putnika znači zapravo da je raspon različitih iskustava koja traže u destinaciji širi nego ikad, a povećanje njihova broja zahtijeva pojačanu koordinaciju između svih dionika kako bi se izbjegla trenutačna prenapučenost u destinaciji. Ispravno upravljanje rastom broja putnika i njihovih očekivanja rezultirat će prednostima za sve uključene dionike. Upravo će luke za kružna putovanja imati jako važnu ulogu u pravilnom i održivom upravljanju spomenutim rastom jer će biti najjasnija veza između putnika, kompanija za kružna putovanja i destinacije.
Kakva će u svemu tome biti uloga Global Ports Holdinga?
- Čvrsto vjerujemo kako je Global Ports Holding idealan za tu ulogu, i to zahvaljujući prvenstveno našem iskusnom menadžerskom timu, najboljim svjetskim praksama i procedurama, svjetskim marketinškim aktivnostima te snažnim lokalnim fokusom i strategiji uključivanja lokalnih dionika u proces.
Što je s tržištima za kružna putovanja? Kakva su predviđanja industrije – koje će destinacije postati tzv. zvijezde budućnosti?
- Na popularnost, odnosno tržišne udjele određene destinacije utječu razni faktori, počevši od onih najjednostavnijih, kao što je motivacija putnika da posjete neko mjesto do onih, nazovimo ih, zadanih kao što su sezonalnost i klimatske značajke određene destinacije, blizina tržišta, ali i namjera kompanija za kružna putovanja da razviju neko novo tržište. Karibi su zasigurno kolijevka industrije za kružna putovanja, ali i nenadmašni predvodnik. U 2017. godini bili su destinacija za čak 35,4 posto svjetske flote brodova za kružna putovanja. Zatim slijedi Mediteran s 15,8 posto, Sjeverna Europa s 11,3 posto, Australazija sa šest posto, Azija s 10,4 posto, Aljaska sa 4,3 posto, Južna Amerika s 2,1 posto, a 14,7 posto odnosi se na ostale regije. Međutim, kada sagledamo promjene i trendove u razmještaju brodova u proteklih deset godina uočavamo da Karibi, unatoč svojoj vodećoj poziciji, polako gube tržišni udio, no zahvaljujući stalnom rastu cjelokupne industrije, i dalje bilježe rast broja putnika.
Kakva je sudbina Mediterana?
- Mediteran je glavno rastuće tržište Europe i druga najposjećenija kruzing destinacija nakon Kariba. U budućnosti će europsko područje, pogotovo Mediteran zadržati svoju strateški važnu poziciju, zahvaljujući blizini tržišta koje izrazito raste, ali i zahvaljujući atraktivnim destinacijama. Aziju također očekuje veliki rast i kao destinacije za krstarenja, ali i tržišta s kojeg će dolaziti sve veći broj putnika na kružnim putovanjima.
Često se spominje da ćete Zadar pretvoriti u home port – što to zapravo znači?
- Home port, odnosno matična luka, mjesto je početka i završetka svakog kružnog putovanja. Putnici u ta mjesta dolaze nekim drugim prijevoznim sredstvom, primjerice avionom ili automobilom, i to dan prije putovanja i nakon završetka svog kružnog putovanja ostaju dan duže. Takav produljeni boravak u destinaciji znači i dodatni prihod te ekonomski rast i razvoj, ali i otvaranje novih radnih mjesta u lokalnoj zajednici. Smatramo da Zadar ima idealnu poziciju za to – ima odličnu povezanost s ostalim većim gradovima jednom od najmodernijih autocesta u Europi, a u blizini su i mnoge zračne luke. Uz to, GPH će aktivno promovirati potencijal Zadra kao home porta globalnim kompanijama za kružna putovanja. Naime, s obzirom na našu svjetsku mrežu, u idealnoj smo poziciji za podizanje svijesti o Zadru, za promicanje ovog prekrasnog grada, ali i njegove okolice. Upravo je u tome prednost gradova koji su dio ove naše mreže. Global Ports Holding, koristeći svoju snagu i prepoznatljivost, povećava prepoznatljivost i same destinacije, što dovodi do povećanja broja putnika. Tako ćemo i u Zadru raditi na povećanju broja putnika kojima će ovo biti polazišna luka. Iskustva u tome svakako imamo. Sve luke koje su se pridružile našoj mreži su ove rezultate i ostvarile.
Kako će se Zadar uklopiti u vašu svjetsku mrežu i što će mu to donijeti?
- Ovaj priljev novih putnika koji će se zadržavati u Zadru donijet će mnoge pogodnosti lokalnoj ekonomiji, pa tako i svim Zadranima, a dodatne benefite ostvarit će i sama Lučka uprava Zadar izravno kroz varijabilnu koncesijsku naknadu. Jednostavnije rečeno, povećanje broja putnika znači i povećanje naknade koju ćemo isplaćivati Lučkoj upravi. Kako su itinereri za kružna putovanja za 2019. već definirani, prve rezultate očekujemo već u 2020. godini, s daljnjim rastom svake iduće godine. Kompanije za kružna putovanja još nisu dovoljno upoznate s ljepotama Zadra, smatramo da je on na neki način skriveni dragulj, ali će odsad postati ključan u našim pregovorima za itinerere s kompanijama za kružna putovanja. Zadru i lokalnoj zajednici ćemo pružiti istu razinu suradnje i profesionalnosti zahvaljujući kojima smo i u drugim destinacijama toliko uspješni.
Spomenuli ste lokalnu zajednicu. Možete li podijeliti s nama dosadašnja iskustva sa zadarskom lokalnom zajednicom i s Lučkom upravom Zadar?
- Kad je riječ o suradnji s lokalnom zajednicom i Lučkom upravom Zadar, izuzetno mi je drago da mogu potvrditi da je naša dosadašnja suradnja isključivo pozitivna. Smatramo da je za sve dionike neophodno održavati dobru i kvalitetnu suradnju i ubuduće jer su nam razvoj i boljitak cijele lokalne zajednice svima zajednički ciljevi. Global Ports Holding globalna je kompanija i postoje mnogobrojni primjeri dobre suradnje s lokalnim zajednicama u kojima radimo. Kao što smo u tim lokalnim zajednicama, tako ćemo i u Zadar svoju stručnost, iskustvo i profesionalnost usmjeriti u razvijanje luke i grada. Uvjereni smo da to možemo postići jedino zajedničkom suradnjom, a svaka će nas konstruktivna kritika poticati da budemo bolji. Pritom je važno naglasiti da za nas upravljanje lukom nije pusta igra brojevima – nama ono predstavlja obavezu i odgovornost prema našim susjedima, građanima, lokalnim gospodarstvenicima, infrastrukturi i okolišu, a mi imamo dokazano iskustvo u učinkovitom i odgovornom upravljanju lukama. Terminal za brodove za kružna putovanja mora ispunjavati popriličan broj zadataka. Za putnike u dolasku on predstavlja prvi dojam o destinaciji. Terminal mora pružiti toplu dobrodošlicu, jednostavne tokove putnika, učinkovitu logistiku te izvrsno znanje kako bismo posjetiteljima ponudili vrhunski doživljaj putovanja. Našu su predanost ovim ciljevima prepoznali i ostali dionici industrije pa se tako luka za kružna putovanja u Valletti okitila titulom Best Terminal Operator 2017, a luka u Barceloni Best Turnaround Port Operations 2017. Tako su Global Ports Holdingove luke ove godine osvojile ukupno devet nagrada, uključujući i uspjeh na World Travel Awards koje dodjeljuje ugledna publikacija Cruise Insight.
Tekst je preuzet iz tiskanog izdanja Globusa
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....