Tesla je postala najvrednija američka automobilska kompanija u povijesti te na burzi odnedavno kotira više nego tradicijski industrijski divovi Ford i General Motors zajedno. Premda Ford i GM proizvode dva milijuna vozila godišnje, a Tesla samo tristotinjak tisuća, dionice Tesle su u vrtoglavom usponu još od listopada, kad je tvrtka zabilježila frapantnu dobit i najavila tržišno lansiranje električnog kompakta Model Y mjesecima prije planiranog roka.
Iza svega stoji ekscentrični investitor, inženjer i izumitelj Elon Reeve Musk. Odrastao je u Južnoj Africi, da bi već kao 17-godišnjak migrirao u Kanadu te se potom stacionirao u SAD-u, gdje je dospio u sklopu studentske razmjene. Njegova osobna vizija nije tek poslovna i zemaljska, nego i svemirska: misija mu je revolucioniranje prometa na zemlji i u galaksiji, smanjenje globalnoga zatopljenja kroz održivu proizvodnju i potrošnju energije, kao i smanjenje rizika ljudskoga istrebljenja koloniziranjem drugih planeta. Povrh Tesle, utemeljitelj je i investitor SpaceX-a, OpenAI-ja, Neuralinka, Boring Companyja, te suosnivač SolarCityja i PayPala.
Bogatstvo jednog od vodećih svjetskih tehnoloških lidera procjenjuje se trenutačno na gotovo 30 milijardi dolara, a najveći dio tog kolača uglavnom je povezan s impresivnim razvojem Tesle.
Striptiz
Medije diljem svijeta ovoga je tjedna razveselio bizarnim striptiz-plesom na pozornici Tesline tvornice u okolici Šangaja, čime je proslavio isporuku prvih električnih sedana Model 3 kupcima u Kini. Novogodišnju noć proveo je, pak, na Teslinoj montažnoj traci u kalifornijskom Fremontu, zatvarajući proizvodnu fazu u kojoj je tvrtka isporučila rekordnih 112 tisuća automobila.
Odgovor na pitanje kako je u samo 17 godina Musk uspio od nule stvoriti najvredniju tvrtku u industriji, koja je pritom bila totalno zatvorena za startupe i konkurenciju, nije nimalo plošan, baš kao što ni on nije nimalo jednostavan čovjek.
Prije samo godinu dana priča s Teslom slutila je na debakl, nakon što je Musk bio prisiljen odstupiti s mjesta predsjednika uprave zbog davanja izjava o planu privatnog preuzimanja tvrtke. Američka komisija za vrijednosne papire bila ga je optužila da obmanjuje javnost i investitore tweetovima o cijeni dionica Tesle, jer nikad o takvoj transakciji nije razgovarao ni s jednim financijerom. Nagodbom o povlačenju s izvršne funkcije dugoročno je ojačao kompaniju, no svejedno se nije odučio od ishitrenih javnih poruka.
Nemali skandal proizveo je i nakon što su spasioci odbili njegov prijedlog da se dječake i trenera tajlandskog nogometnog kluba zarobljene u poplavljenoj špilji spasi uz pomoć mini podmornice koju je za tu namjenu konstruirao sa svojim inženjerima. Kad ga je profesionalni ronilac prozvao da samo želi steći publicitet, nazvao ga je “pedo tipom” i “silovateljem djece”. Naknadno se pokajao, titulirajući sebe “jebenim idiotom”, ali je medijska prašina koju je podigao zadugo pokrila sve njegove industrijske i tehnološke napore.
Bistar
Upravo takvim - brzim, lucidnim, energičnim, no na trenutke i iznimno teškim karakterom - ocrtavaju ga i njegovi bivši zaposlenici. Kad je nekoliko Teslinih radnika anonimno intervjuirao Business Insider, svi su ga nazvali osobom koja razmišlja izvan okvira, uvijek je 10 koraka ispred ostalih i ima natprosječnu bistrinu, ali nerijetko i posve nerealne ciljeve. Bez sumnje raspolaže i dijagnozom klasične menadžerske bolesti, a uz to su zagarantirane razorne eksplozije ega i pokušaj apsolutne kontrole svega oko sebe. Nije uvijek bilo lako raditi s Muskom, tvrde njegovi nekadašnji suradnici, jer je teško podnosio ikoga tko ne udovoljava njegovim standardima, te je često dolazilo do iznimno neugodnih situacija, uključujući kolektivne otkaze članovima projektnog tima.
Tvornica
No, kad brod plovi punim jedrima i s punim kazanima, u razdoblju rasta i obilja, kapetanu se toleriraju i najbrutalnije geste. U trenutku kad Tesla u okolici Berlina gradi najveću tvornicu električnih automobila na Zapadu, koja već sredinom 2021. planira proizvodnju od pola milijuna vozila godišnje, lako premostivom preprekom ispostavljaju se i dvije najjače njemačke strasti: propisi i zaštita prirode.
Kako bi sagradio Teslinu gigatvornicu na blatnjavoj krpi od 300 hektara borove šume, Musk će morati uložiti najmanje 15 milijuna eura u spašavanje tamošnjih endemskih vrsta koje uključuju ugroženu glatku zmiju; rijetke mrave; oko 15 vrsta šišmiša i grabljivice među kojima su i morski orlovi. Poseban problem su zaštićeni pješčani gušteri: gradilište mora angažirati kvalificirane hvatače gmazova koji će ih loviti pojedinačno i seliti u drugo stanište, a sve po cijeni od oko 4000 eura po komadu.
Tvornica Tesla veliki je investicijski ponos njemačke vlade koji će donijeti milijarde eura prihoda lokalnim proračunima i otvoriti više od 10 tisuća radnih mjesta u saveznoj državi Brandenburg, no na relativizaciju zahtjeva konzervatora i zaštitnika okoliša nitko i ne pomišlja. Europski pustinjski gušteri kušnja su krajnje iskrenosti promotora održivoga razvoja Elona Muska, vizionara klimatski prilagođene tehnologije čiji razvoj ne smije ugrožavati postojeću bioraznolikost.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....