Intervju s Gordanom Picek

Fokus DM-a je na održivom poslovanju i zadovoljstvu djelatnika

Prošli je mjesec DM u sklopu svoje održive strategije ukinuo plastične vrećice u svojim trgovinama
Gordana Picek, članica Uprave dm-a u Hrvatskoj
 Neja Markičević / CROPIX

Prošli je mjesec DM u sklopu svoje održive strategije ukinuo plastične vrećice u svojim trgovinama, a osim što je poznata po "zelenim koracima" koje čini, ta kompanija nosi titulu najpoželjnijeg poslodavca u Hrvatskoj. O rezultatima transformacije poslovanja i daljnjim planovima, kao i o radnim uvjetima i zapošljavanju u popularnom drogerijskom lancu, razgovarali smo s Gordanom Picek, koja u DM-u obnaša funkcije prokuristice, članice Uprave tvrtke u Hrvatskoj, voditeljice nabave i marketinga, kao i prodajne regije Zagreb.

Prije mjesec dana DM je u potpunosti izbacio plastične vrećice iz svojih trgovina. Kako je došlo do te odluke i koliko ste ju dugo planirali?

- Građani prepoznaju DM kao društveno odgovornu tvrtku, a briga o okolišu samo je dio toga. S kampanjom ukidanja plastičnih vrećica krenuli smo 19. prosinca prošle godine, na Svjetski dan borbe protiv plastičnih vrećica. Kako bismo kupce potaknuli da ne koriste plastične vrećice, sve koji su u kupnju došli s postojećom vrećicom ili torbom, odnosno nisu kupili plastičnu vrećicu nagrađivali smo dvostrukim bodovima. S prvim danom veljače zaključili smo da je vrijeme da se zauvijek oprostimo od plastičnih vrećica i paralelno kupcima ponudimo održiviju alternativu.

Koje ste alternative ponudili kupcima i kako su reagirali?

- Želimo potaknuti kupce da vrećice i torbe za kupnju koriste više puta, pa je kao alternativa najzanimljivija tzv. torba za cijeli život. Riječ je o vrećici od biopamuka koju kupac, kada ju jednom kupi u DM-u, više nikada ne treba kupovati. U slučaju oštećenja ili dotrajalosti, u DM-ovim prodavaonicama kupci je mogu besplatno zamijeniti novom. Koliko god puta im je to potrebno. Uz to, imamo i male sintetičke vrećice, tzv. jagodice, torbe od recikliranog papira te trajne torbe od recikliranih PET boca. Naši su kupci pozdravili ukidanje vrećica i do sada smo imali samo pozitivne reakcije.

Osim vrećica, izbacili ste i druge plastične proizvode iz asortimana, odnosno uveli ste njihovu ekološku varijantu. O kojim je točno proizvodima riječ?

- Vrećice su mali segment, koji je možda najvidljiviji. Kod vlastitih robnih marki pazimo da ekološki budu što prihvatljivije. Pakirane su u reciklirane ambalaže, ne sadrže mikroplastiku, a veliku pozornost posvećujemo i tome da proizvodnja i transport što manje utječu na okoliš. Među tim su proizvodima higijenski štapići Ebelin, koji sada imaju kartonsku dršku, reciklirane i biorazgradive vrećice za smeće te slamke od nehrđajućeg čelika i silikona marke Profissimo. To nije trend samo kod naših marki nego i kod naših dobavljača i proizvođača koji su nam najavili orijentaciju na očuvanje okoliša.

Rekli ste da imate proizvode bez mikroplastike. Možete li pojasniti o čemu se radi?

- To su čestice umjetnih materijala manje od pet milimetara koje su netopive u vodi i koje se u našoj okolini nalaze u prirodi, hrani, kozmetici... DM je već početkom 2014. u svim proizvodima svojih marki za njegu tijela i zubi mikroplastiku zamijenio prirodnim i obnovljivim sirovinama, a radimo na tome da iz cijelog asortimana DM-ovih marki uklonimo mikroplastiku. Kako bi se naši kupci lakše orijentirali, 2019. smo razvili oznaku za DM-ove marke koja ukazuje na proizvode bez mikroplastike i sintetičkih polimera topivih u vodi. Tu oznaku uvodimo postupno i uskoro će svi proizvodi bez mikroplastike biti jasno označeni.

Jesu li i zaposlenici DM-a dio kampanje održivosti, odnosno, kako oni u sudjeluju u prilagodbi poslovanja prema održivosti?

- Sve aktivnosti koje provodimo u suradnji s kupcima i građanima kreću od nas u DM-u. Djelatnice i djelatnici u upravno-distributivnom centru i prodavaonicama odvajaju otpad i služe se održivim varijantama, a ne plastikom. Na primjer, u aparatima za tople napitke plastične smo čaše zamijenili papirnatima, imamo i fotonaponsku elektranu na krovu upravne zgrade koja nam osigurava održivu energiju, a naš novi distributivni centar najviše je razine energetske održivosti, razreda A.

Zagreb, 240220.
Gordana Picek, clanica uprave dm Hrvatska.
Foto: Neja Markicevic / CROPIX
Neja Markičević / CROPIX
Gordana Picek, članica Uprave dm-a u Hrvatskoj

DM već osam godina provodi u hrvatskim školama kampanju Zeleni korak. O čemu je riječ, koliko učenika i škola u njoj sudjeluje i što time dobivaju?

- To je aktivnost za učenike osnovnih škola kojom ih potičemo da prikupljaju stari papir kako bi ga reciklirali. Do 2019. u kampanji je sudjelovalo 184.000 osnovnoškolaca, koji su reciklirali oko 2700 tona starog papira i time smo, prema našim računicama, spasili oko 46.500 stabala.

Lani je sudjelovalo 229 škola, a deset njih koje prikupe najviše papira nagrađujemo nagradama koje su u skladu s potrebama škola - nekima je potreban novac, nekima su potrebne pametne ploče, nekima druga oprema. Za devetu godinu Zelenog koraka uveli smo nagrade 'Prvi zeleni korak' za školu koja prvi put sudjeluje i prikupi najviše papira u toj kategoriji te 'Najveći zeleni korak' za školu koja je u odnosu na prošlu godinu ostvarila najveći napredak u količini prikupljenog papira.

Kada je DM počeo s transformacijom svojeg poslovanja prema održivom i koji su vam daljnji planovi?

- Na integraciji održivosti u svakodnevno poslovanje radimo od naših samih početaka, a više godina nastojimo našim kupcima približiti važnost održivosti u svakodnevnom životu. Uvijek imamo nove planove i nastavljamo u smjeru umanjenja utjecaja svih segmenata našeg poslovanja na okoliš. DM je pokrenuo i inicijativu za klimatski neutralnije proizvode, u sklopu koje analiziramo i definiramo utjecaj naših proizvodnih procesa na okolinu. Želimo identificirati područja u kojima DM može imati što manji utjecaj na okoliš. Između ostalog, do 2021., u sklopu projekta vrijednog više od 14 milijuna kuna koji je sufinanciran iz Europskog fonda za regionalni razvoj, zamijenit ćemo postojeća tehnološka rješenja u upravno-distributivnom centru održivijim rješenjima kako bismo smanjili potrošnju energije, povećali udio korištenja obnovljivih izvora energije i dodatno smanjili emisije ugljičnog dioksida.

Surađujete i s malim hrvatskim proizvođačima. Koliko ih je, što vam isporučuju te jesu li njihovi proizvodi popularni među potrošačima?

- Trenutno surađujemo sa 35 dobavljača hrvatskih ekoproizvoda, od kojih su osam obiteljska poljoprivredna gospodarstva. U prošloj poslovnoj godini prodaja hrvatskih ekoloških prehrambenih proizvoda rasla je za gotovo 12 posto, što ukazuje na to da smo ostvarili cilj koji smo si postavili - približiti kupcima proizvode hrvatskih proizvođača i educirati ih o prednostima ekološke proizvodnje.

Kontaktira nas velik broj OPG-a jer ne samo da im pomažemo distribucijom proizvoda nego im pružamo podršku i u dizajniranju ambalaže, marketingu... Istaknula bih da, osim s proizvođačima hrane, surađujemo i s malim hrvatskim proizvođačima prirodne kozmetike, kao što je OPG Francetić, koji proizvodi nevenovu i gavezovu mast.

Zagreb, 240220.
Gordana Picek, clanica uprave dm Hrvatska.
Foto: Neja Markicevic / CROPIX
Neja Markičević / CROPIX
Gordana Picek, članica Uprave dm-a u Hrvatskoj

Osim što ulaže u održivo poslovanje, DM kontinuirano ulaže i u svoje zaposlenike, što pokazuje činjenica da je kompanija sedam puta okrunjena titulom najboljeg poslodavca u Hrvatskoj. Iako u tome važnu ulogu igra plaća, a prema posljednjim podacima, ona prosječna u DM-u iznosi 10.200 neto, mnoga istraživanja pokazuju da ona ljudima nije najvažniji faktor na radnom mjestu. Što još DM nudi svojim zaposlenicima?

- Bitno je naglasiti da je 10.200 kuna prosječna plaća na razini prodavaonica, a riječ je o tri radna mjesta - poslovotkinje, prve zamjenice i prodavačice. DM je poznat po dobrim uvjetima rada, no mislim da su upravo djelatnice i djelatnici najzaslužniji za ono što danas DM predstavlja u Hrvatskoj. U DM-u vjerujemo da su radna atmosfera, odnosi među ljudima, mogućnost napredovanja i svijest o doprinosu uspjehu tvrtke jednako važni, ako ne i važniji kad govorimo o dugoročnom zadovoljstvu. Volimo reći da smo mi u DM-u jedna velika obitelj. Zato novim roditeljima osiguravamo potporu u iznosu od 10.000 kuna za svako novorođeno ili posvojeno dijete, a jednako tako svi roditelji prvašića imaju pravo na slobodan dan na prvi dan škole.

Uz to, pružamo potporu djelatnicima i članovima njihovih obitelji u izvanrednim životnim situacijama, tu su i prigodni darovi, sistematski i stomatološki pregledi, kao i brojne aktivnosti kojima ih potičemo da i na poslu vode brigu o svojem zdravlju. Tijekom godine održavamo edukacije i treninge za sve djelatnice i djelatnike upravno-distributivnog centra i prodavaonica u područjima mekih i prodajnih vještina te komunikacije. Edukacije koncipiramo kao ponudu školovanja te djelatnici sami biraju u kojem području žele steći dodatna znanja.

Daju li radnici otkaze unatoč takvim radnim uvjetima i koliko se često to događa?

- Kao u svakoj velikoj tvrtki, tako i kod nas postoji fluktuacija zaposlenika, no ona je jako mala, samo 7,89 posto, a u to treba uračunati i sezonske djelatnike koji u prosjeku kod nas rade šest mjeseci u godini.

Prosječni staž DM-ovih djelatnika trenutno je devet i pol godina, a 112 kolegica i kolega u tvrtki je dulje od 20 godina. U DM ili dođete raditi pa vam se svidi i ostanete dugo ili relativno brzo odete. No, prema istraživanju portala Moj posao, čak 93 posto kolegica i kolega želi ostati u DM-u do kraja karijere.

Spomenuli ste mogućnost napredovanja. Kolika je ona zapravo, može li blagajnica postati voditeljica poslovnice ili doći i do neke više pozicije?

- Naravno da može. Ja sam također primjer slične situacije. Zaposlila sam se prije više od 20 godina na recepciji DM-a. Nakon toga postala sam područna menadžerica pa menadžerica asortimana. Napredovala sam i postala voditeljica prodaje, zatim voditeljica ljudskih resursa, a sada sam ponovno u nabavi, uz marketing i PR. Tako da je to stvarno moguće.

Većina kolegica i kolega koji su na vodećim pozicijama te članovi uprave prije su radili na nekim drugim mjestima unutar tvrtke i s vremenom napredovali.

Zagreb, 240220.
Gordana Picek, clanica uprave dm Hrvatska.
Foto: Neja Markicevic / CROPIX
Neja Markičević / CROPIX
Gordana Picek, članica Uprave dm-a u Hrvatskoj

Koliko zaposlenika imate i zapošljavate li trenutno? Što DM traži u svojim radnicima?

- Trenutno imamo više od 1570 djelatnika i zapošljavamo kada se za to ukaže potreba. Kada se otvori radno mjesto u DM-u, naš prvi korak je ponuditi kolegicama i kolegama priliku da promijene posao i okušaju se u nečem novom. Kreirali smo i stranicu dm-jobs.com/hr, na kojoj se svatko može prijaviti za posao u DM-u. Ne pronađemo li odgovarajućeg kandidata na internom natječaju, koristimo arhivu molbi pri odabiru osoba koje ćemo pozvati na razgovor. Tek nakon toga nove kolegice i kolege tražimo otvaranjem natječaja. Kriteriji ovise o radnom mjestu, no bitno je da kandidat njeguje vrijednosti DM-a, a važna nam je i visoka razina motivacije te spremnost na učenje i promjene.

Primate li otvorene molbe za posao?

- Prošle smo ih godine dobili 8118, što je u prosjeku 670 mjesečno, a na svaku molbu trudimo se odgovoriti u najkraćem mogućem roku. Cijenimo svaku molbu koju primimo jer one pokazuju da građani DM prepoznaju kao poželjnog poslodavca.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. studeni 2024 11:01