Vrhunac potražnje

Domaći kraljevi leda: Tko se u Hrvatskoj bavi poslom koji vrijedi milijune kuna godišnje?

Ove kompanije šire svoju mrežu korisnika, a prihodi im rastu iz godine u godinu
tvrtka Ledeno doba iz Otočca bavi se proizvodnjom leda
 Boris Kovacev / CROPIX

Iako se čini prilično banalnim, zaleđivanje vode u Hrvatskoj unosan je posao. Riječ je o milijunskom tržištu sa sve više konkurenata kojim dominira pet kompanija - Mr. Freeze i Tvornica leda iz Zagreba, Ice Product iz Osijeka, splitski Rebus te Ledeno doba sa sjedištem u Otočcu.

Većina njih potrebu za novim proizvođačem leda uvidjela je tek prije nekoliko godina, a prihodi im se već mjere u milijunima. Osim toga, ove kompanije neprestano šire svoju mrežu korisnika, a prihodi im rastu iz godine u godinu.

Mr. Freeze, primjerice, obiteljska je tvrtka osnovana 2011., a u 2017. uprihodila je 1,2 milijuna kuna. Samo četiri godine ranije, odnosno u 2013. njihovi su prihodi iznosili nešto više od 160.000 kuna. Nadalje, kompanija Ledeno doba svoje je prihode gotovo udvostručila u samo tri godine - u 2014. taj je proizvođač leda zaradio 1,5 milijuna kuna, a prošle je godine ta brojka narasla na 2,8 milijuna. Ipak, najbolje posluje Ice Productova Kocka leda koja je u 2017. uprihodila čak 4,4 milijuna kuna, a pohvalili su nam se da im poslovne ponude dolaze sa svih strana od samog osnutka kompanije.

Kako su počeli

No, iako se danas proizvođači leda “utapaju” u poslu, nekima nije bilo jednostavno doći do tih prihoda.

- Na početku nam je bilo jako, jako teško. Bila je vrlo slaba prodaja i potražnja za našim proizvodom, a iako su danas kupci razvili svijest o mogućnosti kupovine leda, mnogi i dalje ne znaju da ta mogućnost postoji. Dogodi nam se, primjerice, i da ugovorimo sastanak s velikim poduzećima i ponudimo naše kockice, a stranka ne zna o čemu uopće pričamo - ispričao nam je Damir Valjak iz Tvornice leda.

On je na ovo tržište ušao, kako nam kaže, inspiriran pothvatom Mađara Darányia Istvána Györgya koji je u Otočcu otvorio kompaniju Ledeno doba. Naime, budući da je Hrvatska po dostupnosti i bogatstvu izvora vode na petome mjestu u Europi, a na 42. u svijetu, kako piše u UNESCO-ovu izvješću, ne bi nas trebalo iznenaditi što su i stranci u Lijepoj našoj uvidjeli priliku za zaradu i počeli otvarati svoje pogone za proizvodnju kockica leda. Tako je György godinama posjećivao svoje prijatelje u Hrvatskoj i primijetio da se u trgovinama ne može kupiti led pa je tu vidio svoju poslovnu priliku. Nakon toga i Damir Valjak je učinio isto.

- Živio sam u Americi i bilo mi je sasvim normalno da se svugdje prodaju kockice leda. No, kada sam se vratio u Hrvatsku, pročitao sam intervju s vlasnikom Ledenog doba, koji je naglasio da na našem tržištu nedostaje proizvođača leda. Neko vrijeme sam proučavao situaciju i vidio da je to doista tako i ‘bacio’ se u ledene vode - ispričao nam je svoju priču Valjak.

Ipak, treba imati na umu, kako nam je rekao Boris Radovanović iz Ice Producta, da je riječ o veoma teškom radu, a stalna ulaganja u tehnologiju teret su prihodima kompanija na “ledenom tržištu”. Naime, iako ne razmišljamo o samom postupku proizvodnje leda, nije dovoljno samo uliti vodu u kalupe i staviti ih u ledenicu. Ovdje je riječ o malo kompliciranijem postupku.

Procedura

- Proizvodni proces počinje pročišćavanjem vode kroz niz posebnih filtera kojima se postiže optimalna kvaliteta vode na ulazu u sustav hlađenja. U proizvodnom procesu pročišćena voda izlaže se visokom tlaku kako bi osigurali uvjete za brzo zamrzavanje vode i posebnu kvalitetu naših kockica leda, odnosno kako one ne bi sadržavale mjehuriće zraka. Na taj se način kockica leda otapa sporije, tj. ona prvenstveno hladi piće i sporije ga razvodnjava - opisali su u Ledenom dobu. Naime, istjerivanjem zraka, odnosno mjehurića iz leda, on postaje gušći i sporije se otapa, kako nam je objasnio Radovanović, a cilj svakog proizvođača leda je rashladiti piće, a ne ga razvodniti. Njegova tvrtka Ice Product prilikom proizvodnje svog leda tri puta filtrira vodu, čime dobivaju led bez kamenca i sirutke, što čini veliku razliku između njegova leda i onog koji mi doma proizvedemo, naglasio nam je.

Osim toga, tehnologija koja stoji iza proizvodnog procesa kockica leda koje volimo imati u našim pićima ima svoju cijenu te su potrebna stalna ulaganja. Tako je Tvornica leda prošle godine investirala više od 100.000 kuna, Mr. Freeze i Ice Productova Kocka leda svaki po sedamdesetak tisuća, a splitski Rebus u 2017. je u svoju proizvodnju investirao čak 1,4 milijuna kuna.

- Neprestano treba ulagati u strojeve, hladnjače i filtere, a potrebno je i kupiti čistu vodu koja nije baš jeftina - požalio nam se osječki proizvođač leda.

Ipak, rentabilnost ovog posla ne bi nas trebala čuditi. Nitko ne voli topla pića, pogotovo tijekom ljetnih mjeseci kada navedene tvrtke najviše zarađuju, a Hrvati su poznati po provođenju slobodnog vremena u kafićima. Stoga su ove kompanije, pojasnili su nam, većinu svojih prihoda i zaradile surađujući s kafićima i restoranima. S druge strane, velik izvor zarade za proizvođače kockica leda su i benzinske postaje budući da se radi o područjima s velikom cirkulacijom ljudi, a i otvorene su 24 sata svih sedam dana u tjednu. Tako i ugostitelji, ako im ponestane leda, znaju usred noći otići kupiti dodatne količine na crpkama. Osim toga, kockice leda prodaju se i u kampovima, marinama te u trgovačkim centrima, ali i manjim kvartovskim dućanima i voćarnama, a njihova cijena je petnaest kuna po pakiranju od dva kilograma leda.

Izvoz leda

Uz to, pitanje je vremena kad ćemo naše ledene kockice i izvoziti, a zagrebačka Tvornica leda već je prošle godine počela raditi na tome i dio prihoda ostvarila je izvozom na slovensko i austrijsko tržište. Osim njih, led izvozi i osječki Ice Product i to u Austriju, BiH, Srbiju i Crnu Goru, a pohvalili su nam se i dogovorima s njemačkim tržištem.

No, većini hrvatskih kompanija koje proizvode kockice leda to nije jedina djelatnost. Iako su ostali u “ledenom području”, Ice Product, primjerice, izrađuje ledene figure i blokove u kojima zaleđuju predmete po želji za događaje poput vjenčanja te nastupa pred publikom i uživo alatom oblikuje led u skulpture. Tako su tijekom Adventa u Zagrebu zaledili Volkswagen, u Osijeku su izradili ledene jaslice, a posebno se ponose izradom cijelog kafića od leda, i to na popularnoj party destinaciji na plaži Zrće. Budući da se takvim proizvodima ističu na našem tržištu, ova osječka kompanija jednako posluje tijekom cijele godine.

S druge strane, splitski Rebus svoje prihode povećava proizvodnjom samoposlužnih ledomata koji se mogu naći u hrvatskim marinama, kampovima, resortima i na plažama, ali i na mjestima poput studentskog centra ili, pak, šoping-centra. Točnije, gdje god se pojavi potreba za rashlađivanjem pića, a prema poslovnim rezultatima kompanije, očito je da ih ima posvuda.

Prihodi od leda u 2017.

● Tvornica leda, Damir Valjak, Zagreb

900.000 kn

● Mr. Freeze, obiteljska tvrkta iz Zagreba

1,2 mil. kn

● Ledeno doba, tvrtka Mađara Darányija Istvána Györgyja u Otočcu

2,8 mil. kn

● Rebus, proizvodnja ledomata

2,94 mil. kn

● Kocka leda, Boris Radovanović, Osijek

4,4 mil. kn

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. rujan 2024 17:57