Vrijednost premašuje 100 mil €

Brodosplit isporučio polarni kruzer, zadovoljni Nizozemci potpisali ugovor za još jedan

Bude li takav kontinuitet u gradnji brodova, u Hrvatskoj brodogradnja ima perspektivu i može se vratiti na grane kao nekad
Kruzer Hondius
 Božidar Vukičević / CROPIX

U Gradskoj luci Split na Carinskom gatu isporučena je novogradnja 484, brod za krstarenje polarnim područjima sagrađen za tvrtku Oceanwide Expeditions. Kruzer će nakon krštenja u matičnoj luci u nizozemskom gradu Vlissingenu nositi ime Hondius.

Predsjednik Uprave Brodosplita Tomislav Debeljak i Wijnand van Gessel, predsjednik Uprave Oceanwide Expeditionsa, potpisali su nakon isporuke ugovor o gradnji još jednog takvog broda. Vrijednost obaju premašuje 100 milijuna eura, a bitan je podatak da se u njih ugrađuje oko 70 posto domaćih komponenti.

- Isporučeni brod sagrađen je u dogovorenim rokovima, što je jako važno pri sklapanju ovakvih poslova, izuzetne je kvalitete i prihvatljive cijene. Zbog svega toga odlučili ugovoriti gradnju još jednog broda istih dimenzija u Brodosplitu, kojim smo zadovoljni kao svojim partnerom - istaknuo je prilikom potpisivanja ugovora Wijnand van Gessel. Drugi bi se brod trebao isporučiti do listopada 2021. godine.

Hondius je dugačak 107,6 i širok 17,6 metara, a brzinu od 15 čvorova osiguravaju mu dva glavna motora ukupne snage 4260 kW. Prima 196 putnika u 85 kabina, za koje će se na putovanjima brinuti 70 članova posade. Brod za krstarenja polarnim područjima prvi je takav na svijetu sagrađen u klasi LR PC6 koji ispunjava posljednje zahtjeve Lloydova registra za plovila razreda Polar Class 6.

- Ovo je jedan od jako dobro odrađenih poslova i možda najljepša vijest koja dolazi iz hrvatskih brodogradilišta u posljednjih godinu dana. Izvršavanjem ugovornih obveza, izgrađuje se povjerenje između naručitelja i isporučitelja i svaka ovakva inicijativa i ovakav ugovor, kakvog smo sada svjedoci u Brodosplitu, odnosno posao koji je uz državna jamstva završen na vrijeme na korist svih dionika, otvara perspektivu izdavanja novih jamstava i vraćanja povjerenja hrvatske Vlade u brodogradnju. Podsjetit ću i lošiju stranu priče o brodogradnji u kojoj je Vlada zbog nekih nesmotrenih odluka i nekih neispunjenih ugovora iz državnog proračuna pokrila jamstva ugovorenih, a ne isporučenih brodova u vrijednosti većoj od 3 milijarde kuna. Nakon isporuke ovog broda državno jamstvo u iznosu od 36 milijuna eura više ne predstavlja nikakvu opasnost ni pritisak za državni proračun jer je brod isporučen i napravljen u roku. Nastavi li se ovako i stekne li se povjerenje ponovno, brodogradnja ima perspektivu. U tom će slučaju Vlada takve projekte pratiti. Kada me netko pita može li se održivo izgraditi ovakav ili sličan sofisticirani brod, uvijek odgovaram svima da ne pitaju mene, nego naručitelja gradnje broda i brodograditelja. To je model na kojem inzistiram i koji je potrebno poštovati da bi Vlada stala iza brodogradnje i nekog brodogradilišta - rekao je ministar gospodarstva Darko Horvat.

Naglasio je da brodogradnja neće moći biti strateška grana hrvatskoga gospodarstva ako opet dogode situacije kakvih smo svjedoci u dva velika hrvatska brodogradilišta - Uljaniku i 3. maju, a problemi se naziru i u Brodotrogiru.

- Lani u siječnju brodogradnja je u ukupnoj hrvatskoj industriji sudjelovala sa 1,8 posto. Ove je godine taj udjel ispod 1 posto - rekao je Horvat.

Tomislav Debeljak je naglasio da je isporučeni brod, napravljen u restrukturiranom brodogradilištu, jedan od najsofisticiranijih.

- Ovaj brod znak je da je Brodosplit dostigao postavljene ciljeve i usvojio nova znanja i tehnologiju u svrhu pouzdane, sofisticirane i profitabilne proizvodnje. Brod je napravljen na vrijeme, u okviru dogovorenog budžeta i s dobiti. Još jedna narudžba potvrđuje da je kupac zadovoljan nama kao partnerom. Pokazali smo da se u Hrvatskoj može napraviti nešto što je jako kvalitetno i sofisticirano. Ovo je značajan iskorak u organizacijskom i tehnološkom pogledu jer je brod sagrađen s novim softverom, alatima i tehnologijom, posebno u dijelu opremanja. Gotovo 80 posto broda opremljeno je već tijekom gradnje na navozu - istaknuo je Debeljak. Usto je najavio dovršetak jedrenjaka za otprilike mjesec do mjesec i pol te dodao da Brodosplit potpisao ugovor o nabavi dviju dizalica po 600 tona.

- Nakon te investicije Brodosplit, tehnološki, dolazi u sam svjetski vrh. Nakon toga napravit ćemo jedan suhi dok, vjerojatno uz pomoć novca iz EU. Ulažemo i moderniziramo se - otkrio je vlasnik Brodosplita.

Govoreći o Uljaniku, rekao da nema realnih opcija u ovom trenutku i u ovakvoj situaciji, pa niti ne razmišlja o nametanju rješenja.

- Ako se ozračje promijeni u pozitivno, možda, ali u ovom trenutku nemam osjećaj da je takvo. Ključ kvalitetnog upravljanja svakom tvrtkom, pa i brodogradilištem, kvalitetan je menadžment i poslovanje s dobiti - rekao Debeljak.

'Siguran sam da ćemo oko 100 milijuna eura vratiti u državni proračun'

Ministar Horvat komentirao je i situaciju s najpoznatijim brodom koji se gradio u pulskom Uljaniku - jaružalom Willem van Rubroeck.

- S obzirom na ukupnu cijenu broda, jamstvo iznosi 80 posto ugovorene cijene. To je otprilike 124 milijuna eura, a kada uključimo i kamate, oko 130 milijuna. Naručitelj broda naplaćuje iznos jamstva od banaka 29. svibnja. Nakon toga će se dvije banke koje su financijski pratile njegovu gradnju iz državnog proračuna vjerojatno naplatiti u roku od 30 dana. No, mi u ovom trenutku razgovaramo s gospodinom Janom De Nulom i pri kraju smo dogovora o tome kako će se brod završiti i kako ćemo mu ga prodati. Siguran sam da ćemo oko 100 milijuna eura vratiti u državni proračun - otkrio nam je ministar Horvat.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
12. studeni 2024 23:37