Nadmetanje velikana

Borba za preuzimanje najveće njemačke kompanije: Hoće li se roditi novi industrijski div?

Njemački konglomerat poznat po proizvodnji dijelova za automobile, ali i ratne mašinerije Adolfa Hitlera, sprema se prodati svoj najprofitabilniji odjel
Thyssenkrupp tvornica u Duisburgu
 Profimedia, Alamy

Iako bi se proizvodnja liftova mogla činiti prilično dosadnim sektorom, ta industrija u sljedećih će se nekoliko mjeseci pokazati sve samo ne takvom budući da će se u tom razdoblju odlučiti o sudbini jednog od najvećih svjetskih proizvođača dizala. Njemački konglomerat Thyssenkrupp, poznat po proizvodnji dijelova za automobile, ali i ratne mašinerije Adolfa Hitlera, sprema se prodati svoj najprofitabilniji odjel kojeg se hitno treba riješiti kako bi spasila ostalu proizvodnju.

I dok kompanija još razmišlja hoće li ga doista prodati ili će se ipak odlučiti za inicijalnu javnu ponudu dionica (IPO), kupci već kruže oko svog plijena. Među njima su i najveće svjetske kompanije koje se bave preuzimanjem drugih tvrtki, poput Blackstonea, Carlylea i Cinvena, a prodaja bi mogla postaviti rekord za neku europsku akviziciju koja potencijalno vrijedi 20 milijardi dolara. Takav bi rezultat, kako piše Financial Times, značio transformaciju moći s nekoć moćnog europskog konglomerata na neke od nedavnih kapitalističkih pobjednika – grupacije koje se bave otkupom kompanija i koje sjede na hrpi novca te su tako više nego ikada u mogućnosti kupiti industrijske divove.

Za investicijske fondove Thyssenkruppova proizvodnja dizala, koja zapošljava preko 50.000 ljudi te je lani ostvarila prodaju u vrijednosti od osam milijardi eura, bila bi značajan ulov. Ono što im je iznimno privlačno jest što je čak 50 posto prihoda tog djela kompanije stabilan i kontinuiran budući da se odnosi na održavanje kupljenih liftova diljem svijeta.

Strategije

Grupacija Blackstone, najpoznatija po preuzimanju djela Hilton hotela, za Thyssenkrupova dizala natječe se kao partner još dva investicijska fonda, a želja im je kompaniju restrukturirati te nakon pet do sedam godina izlistati njene dionice na burzi. Advent, Cinven i Abu Dhabi Investment Authority zajedno će, kako predviđa FT, u pregovorima naglasiti svoje dobre odnose sa sindikatima te velike timove koje već imaju u Njemačkoj i koji bi stoga mogli pomagati kompaniji. 3G Capital, koji s Berkshire Hathawayem posjeduje Kraft Heinz, će pak naglasiti svoj status i iskustvo koji su mu definitivno prednost pred ostalim rivalima. Jedan od najvećih svjetskih investitora u nekretnine Brookfield Asset Management također je zainteresiran za dizala najveće njemačke tvrtke.

Uz navedene, i finski proizvođač dizala Kone iskazao je interes za Thyssenkrupp.

- Za druge je to samo još jedno preuzimanje, dok je za nas riječ o nečemu o čemu razmišljamo proteklih 20 godina. Mi smo obiteljska tvrtka s veoma dugim korijenima i razmišljamo o sljedećim generacijama tako da se i time izdvajamo – rekao je Henrik Ehrnrooth, glavni izvršni direktor Konea.

No, te riječi ni najmanje ne zabrinjavaju investicijske fondove, budući da su upravo oni zaslužni za rekordna preuzimanja u Europi. Uz to, kako stvari stoje, portretirat će Kone kao ubojicu radnih mjesta argumentirajući da će razdvojiti kompaniju kako bi nadjačali kompeticiju i kako bi eliminirali preklapanje svoje proizvodnje i one Thyssenkrupove.

ThyssenKrupp elevators are seen at the headquarters of German industrial conglomerate ThyssenKrupp in Essen, western Germany on November 21, 2019. - Thyssenkrupp reported it ground deeper into the red in its 2018-19 fiscal year, with more pain ahead from a hefty restructuring plan. The group, a sprawling behemoth that makes products from raw steel to submarines, elevators and car parts, booked a net loss of 304 million euros (7 million) in the year to September. (Photo by INA FASSBENDER / AFP)
INA FASSBENDER / AFP
Dizalo Thyssenkrupp

Ehrnrooth je zapravo već i priznao kako bi došlo do određenih rezova, no da bi kombinacija tih dviju tvrtki “dugoročno učinila snažniju kompaniju i time stvorila više prilika”.

Uz to, navodi FT, ako bi Kone doista pobijedio u nadmetanju, očekuje se prilično duga provjera regulatora, budući da bi takvo spajanje stvorilo industrijskog giganta.

- Spajanje Koneove i Thyssenkrupove proizvodnje dizala ideja je koja postoji još od spajanja Thyssena i Kruppa u 1999., i prirodno je – smatra prvi čovjek finske kompanije.

U svakom slučaju, potencijalni su se kupci našli u kompleksnoj mreži dioničara, a natjecanje će, kako doznaje Financial Times, eskalirati tijekom ovog mjeseca.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. studeni 2024 23:52