Leon Avigad, 47-godišnji predsjednik Uprave i jedan od osnivača grupacije Brown Hotels, za sebe voli reći da je od samog djetinjstva želio biti hotelijer. Dok su mu vršnjaci skupljali sličice nogometaša, on je sakupljao hotelske brošure. Počeo je rano kao nosač prtljage u jednom od najpoznatijih hotela u Tel Avivu u koji dolaze najpoznatije osobe iz svjetskog života, radio je kao animator u Club Medu, recepcioner... Više od 11 godina radio je i napredovao u hotelskom lancu Dan Hotels koji ima 13 hotela u Izraelu i smatra se najboljim hotelskim lancem u Izraelu. Učlanjeni su u popularnu grupaciju Leading Hotels of the World. Promijenio je različite hotele i pozicije unutar grupacije da bi postao i glavni menadžer. Dakle, u hotelijerstvu je 27 godina. Educirao se i radio svuda po svijetu i dovršio MBA u Izraelu. Radio je u hotelima Ritz Palace u Londonu, St Moritzu... Kaže da je nakon toga uvidio da bi mogao i samostalno poslovati te 2003. skupa s partnerima osnovao Brown Hotels.
Brown Hotels grupacija je koja u svom portfelju ima, kako Avigad kaže, kolekciju mediteranskih boutique hotela, odnosno manjih dizajnerskih hotela. Sjedište grupacije je u Tel Avivu, gdje se nalaze četiri te u Jeruzalemu još dva objekta grupacije, a Brown Beach House Hotel & Spa u Trogiru njihov je prvi hotel u Hrvatskoj i u Europi uopće. To, očito, nije kraj s investicijama u Hrvatskoj jer Leon Avigad najavljuje još neke projekte.
Kako ste bili sigurni da morate krenuti u samostalan biznis?
- Shvatio sam da sam sakupio dosta iskustva i samopouzdanja, ali i to da moram, ako želim uspjeti, raditi kvalitetnije i bolje od drugih. Moram raditi nešto drukčije i bolje. Osim što sam hotelijer, za sebe volim reći da sam storyteller, dakle onaj koji priča priče. Shvatio sam da bih u Izraelu mogao ponuditi novi stil u ovom poslu pa sam 2009. zajedno s partnerima osnovao Brown Hotels. Danas s obitelj Wizman iz Nizozemske dijelim vlasništvo pošto smo isplatili ostale partnere. Inače ta obitelj iz Amsterdama posjeduje 120 hotela diljem Europe. Dosta hotela imaju u Njemačkoj. Prijatelji smo od 2004., kad smo se i odlučili zajednički raditi, što je realizirano 2009., kad je obitelj Wizman kupila ovaj hotel u Trogiru i prepustila upravljanje nama, odnosno Brown Hotelsu.
Dakle, Brown Hotels su hotelski lanac?
- Brown Hotels nije lanac, nego kolekcija hotela. Nije samo riječ o semantici nego je svaki pojedini hotel potpuno drukčiji. Brown Hotel u Tel Avivu koncipiran je na temu 70-ih godina kao motel u Arizoni. S druge strane, Villa Brown je kolonijalna vila iz 19. stoljeća s mnogo antiknih detalja i bogatom poviješću. Polly House u Tel Avivu vrlo je moderan, suvremen, interijer je radio Karim Rashid, popularni dizajner. Misija i fokus svih hotela u sklopu grupacije Brown Hotels predanost je usluzi, dizajnu, inovaciji, stilu i autentičnosti.
Kakav je to pristup odnosno stil?
- Dakle, osoban pristup hotelijerstvu koji je topao i pažljiv s jedne strane, ali i jako strastven. Svaki naš hotel potpuno je drugačiji i svaki priča svoju priču. No, istodobno svi naši hoteli imaju jednoznačne karakteristike. Svi imaju sjedeći lobby s bibliotekom, odličan bar s koktel-majstorima koji privlači lokalno stanovništvo, imaju sobe za sastanke koje nisu dizajnirane kao klasične sobe za sastanke. Više izgledaju kao dnevni boravak ili možda dnevni boravak kakav bi htjeli imati. Svi hoteli imaju spa i wellness centar, što im je važna komponenta. Uvijek poslužujemo piće dobrodošlice. U svim se hotelima redovito održavaju partyji i smatramo da bez obzira na to gdje bili smješteni, moramo biti dio zajednice. To nam je jako važno.
Navodno uskoro otvarate još hotela...
- Da, uskoro otvaramo hotele u Ateni, Solunu i u Varšavi. Širimo se na području Mediterana i Europe.
Koliko su to u ovom trenutku vrijedne investicije?
- Velika je razlika između hotela koji imaju od 40 do 60 smještajnih jedinica i onih koji imaju 200 smještajnih jedinica. Trenutačno smo fokusirani na intimne hotele koji imaju 50 do 60 smještajnih jedinica, ali razvijamo i dva projekt-hotela od 200 soba. Iako se radi o hotelima od 200 soba, želimo zadržati boutique pristup. U svakom slučaju, te investicije kreću se od pet milijuna dolara do nekoliko desetaka milijuna dolara, ovisno o svakoj pojedinoj investiciji. Zadovoljni smo što imamo kvalitetne banke u Izraelu i Europi koje nas prate u poslovanju. Puno smo posvećeni da potrošimo onoliko koliko smo planirali, tako da jako vodimo računa da ne probijemo budžet.
Kakav vam je povrat investicija?
- Imamo jako dobar povrat investicije i naši hoteli odlično posluju. Povrat investicije u Trogiru malo je sporiji, ali smo zadovoljni dosadašnjim poslovanjem našeg hotela u Hrvatskoj. Profitabilnost poslovanja možemo zahvaliti i činjenici što smo posvećeni detaljima. Sve je u detaljima.
Jeste li imali problema oko realizacije investicije? Je li teško investirati u Hrvatsku? Investitori se dosta žale.
- Hrvatska je jedinstvena i prekrasna je. Nije lako poslovati u Hrvatskoj jer je Hrvatska jako birokratizirana. Ali mi osjećamo da je Hrvatska dobra prilika za ulaganje. Postoji nešto što je autentično u Hrvatskoj i čemu se divimo. Osjećamo bliskost s kolegama i prijateljima iz Hrvatske i smatramo se privilegiranima što smo pronašli odličan tim koji radi u našem hotelu. Zadovoljni smo realizacijom investicije i gledamo daljnje mogućnosti investiranja u Hrvatskoj. Ali nije baš lako realizirati investiciju.
Imate li nešto konkretno u planu?
- Gledamo neke objekte u Splitu i Zagrebu, ali smo otvoreni i za druge opcije. Tražimo lokalne objekte koji nisu premaleni. Privlače nas povijesne jezgre hrvatskih gradova. Najčešće radimo s povijesnim objektima kao što je uostalom i zgrada Duhanke u Trogiru. Ne gradimo nove objekte, nego rekonstruiramo postojeće. Pri tome cijenimo kada su javne službe partneri u tom poslu. Od našeg hotela živi barem 60 obitelji, a u kakvom je stanju bila ta zgrada ne treba posebno spominjati. Ovakve investicije važne su za lokalnu zajednici i općenito za gospodarstvo. Mi smo unaprijedili ponudu Trogira za nešto što nije do sada postojalo. Mogu stvarno priznati da lokalna zajednica to i cijeni. Radimo s lokalnim ljudima i proizvođačima koliko je god moguće. Osoblje, namještaj, hrana i sve je domaće. Volimo hrvatsku vodu i gastronomiju.
Kod nas se u nekim krugovima smatra da je ta birokracija zaštitila donekle hrvatske gradove od devastacije i preizgrađenosti?
- Može biti da je to točno. Ali Venecija je isto sačuvana unatoč ogromnim investicijama koje su se tamo dogodile. Nije prebirokratizirana, a sačuvana je.
Kako biste s najmanje riječi opisali Brown Beach House Croatia u Trogiru?
- Brown Beach House Croatia otvoren je 2016. godine. Dakle, prava sezona bila je 2017., a ovo je, dakle, treća ili druga prava sezona. Hotel je dio grupacije Brown Hotels iz Izraela. Ima 42 smještajne jedinice, otvoreni i zatvoreni bazen koji je u sklopu spa centra, koji se upravo sada dovršava.
Jeste li zadovoljni ovogodišnjom sezonom? Kakva je bila?
- Sezona nam je bila odlična i zadovoljni smo. Imamo još malo prostora za unapređenje, ali smo jako zadovoljni. Trajala je od sredine ožujka i bit ćemo popunjeni do polovice studenoga. To je za splitsko, a pogotovo trogirsko područje jako dobar rezultat. Iako smo to planirali za nekoliko godina, mi ćemo već sada biti otvoreni čitavu godinu. Zatvaramo bazen u sklopu spa centra tako da imamo preduvjete za cjelogodišnje poslovanje. Investiciju smo započeli u svibnju i upravo je dovršavamo.
Zašto ste odlučili poslovati čitavu godinu? Je li se što dogodilo na tržištu? Kako ćete osigurati goste, recimo, u siječnju i veljači?
- Čitava Hrvatska, a pogotovo obalni dio, nastoji produžiti sezonu i sve se više govori o turizmu 365. Mi smo osjetili da imamo odličnu platformu. Imamo odlično popunjen listopad. Ostaje nam druga polovica studenoga i prosinac za koje namjeravamo nekim paketima i promocijama privući goste iz Hrvatske i susjednih zemalja. Ograničeni smo nedostatkom letova u zimskom periodu, tako da nam uz Hrvatsku u tom periodu ostaju BiH, Srbija, Slovenija i zemlje odakle gosti mogu doći automobilom do našeg hotela. Naravno, planiramo dovesti i nekoliko inozemnih grupa što znači da možemo imati goste i u tom dijelu godine. Cjelogodišnje poslovanje nam je važno i zbog radnika. To je danas vrlo važno jer kvalitetnih radnika nedostaje. Morate ih zadržati.
Spomenuli ste tržište Srbije. Koliko vlada interes gostiju iz te zemlje s obzirom na to da su se neke destinacije poput Grčke, Cipra i Turske ove godine vratile na tržište?
- Nisam baš dobro upoznat s tim tržištem, ali znam da gosti iz te države sve više posjećuju Hrvatsku. Njima je Hrvatska, unatoč tome što je malo skuplja, interesantna. Mi u hotelu imamo dosta gostiju iz Srbije. Očekujemo u zimskom periodu određen broj gostiju i s tog tržišta.
Jeste li zadovoljni načinom na koji ste se pozicionirali na hrvatskom tržištu?
- S obzirom na specifičnost i snagu našeg brenda te da smo razvili kanale prodaje putem Instagrama i društvenih mreža, hotel je i zbog svoje arhitekture privlačan gostima. Odudaramo od klasičnog hotela tako da su nam i tržišta s kojeg dolaze gosti drugačija.
Koji su vam gosti najzastupljeniji u Trogiru? Kakvu popunjenost postižete?
- Najviše nam dolaze gosti iz Velike Britanije, skandinavskih zemalja, SAD-a i Njemačke. To je specifičan miks gostiju koji traže malo drugačiju vrstu usluge. Traže nekonvencionalan pristup hotelijerstvu. Uvjeren sam da im mi upravo to i nudimo, jer mi nismo klasičan hotel. Doista smo drugačiji.
Što vam najviše nedostaje da biste imali cjelogodišnju popunjenost?
- Da, taj problem je teško, a opet lako riješiti. Izazov je u Hrvatskoj popuniti hotel od siječnja do ožujka i od polovice studenoga do kraja godine. To nije dug period, ali ga treba premostiti jer treba pokrivati troškove radnika i hotela u tom periodu kad ne zarađujete dovoljno. Nedostaje nam što se u to doba u Trogiru zatvore gotovo svi restorani, sve agencije koje prodaju izlete. Sva mjesta koja nude uslugu turistima zatvorena su, no ipak je najveći problem što nema dovoljno letova. Infrastruktura nas, dakle, limitira. Ovo je prva sezona u kojoj ćemo raditi čitavu godinu. U turizmu je sve povezano. Izazov je postići to da turizam traje čitavu godinu. Sve se treba povezati kako bismo to uspjeli. Vrlo je važno da je destinacija razvijena u tom periodu. To, nažalost, u slučaju Trogira nije tako. Nije Trogir razvijen kao Dubrovnik i Zagreb i hoteli nemaju toliku podršku destinacije kao u ova dva primjera. Moramo se sami snalaziti. Zato mi pokušavamo dati neku inicijativu, kako bi Trogir oživio u tom periodu. Što se tiče aviokompanija, hotelijeri njih krive da ne lete, a one nama govore da im se ne isplati letjeti u neku destinaciju ako nisu dovoljno popunjeni. Sve je povezano, i to je domino-efekt.
Kakva je Hrvatska kao destinacija? Koje su prednosti, a koji nedostaci?
- Još uvijek zaostaje. Kasnite barem nekoliko godina za trendovima. Vidimo, ipak, da se nešto događa u smislu poboljšanja infrastrukture. Trogir je dobio novi most, investira se u zračnu luku, ali je to dosta zakasnjelo. U sezoni su prometnice zakrčene, a aerodromski terminali su zastarjeli. Središta gradova nemaju razvijenu ponudu u smislu kvalitete. I što se tiče hotela nedostaje kvalitetna infrastrukture.
Sve je to moguće napraviti. Često ističem primjer kad je Tel Aviv odlučio turistički razviti Jaffu. Dao je dozvolu umjetnicima i oslobodio ih svih poreza da osmisle dio te povijesne jezgre. Nakon pet godina razvilo se umjetničko selo unutar Jaffe, koje pohode brojni turisti. Tu se događaju najrazličitiji sajmovi i drugo. Takve stvari razvijaju destinaciju. Recimo, kad gost našeg hotela želi posjetiti okolicu, čim dođe na prometnicu vidi da ona izgleda loše jer nema nogostupa. Tako je posvuda. A zamislite dame u visokim potpeticama kako mogu pješice otići u grad. A blizu im je jedinstvena trogirska jezgra.
Je li Hrvatska perspektivna i privlačna za investitore? Što vidite kao mogućnost ili priliku?
- Trenutačno je Hrvatska hot spot. Poželjna je destinacija i svi gledaju u Hrvatsku. Hrvatska Vlada danas ima izazov i priliku da pomogne. Ne mislim s novcem ni financijski, ali Vlada RH bez ikakvog troška za građane može pomoći ako smanji birokratske prepreke i dovede više avioprijevoznika i više cjelogodišnjih letova. U ovom trenutku iz mnogih velikih europskih gradova ne možete direktno doletjeti u Split ili Dubrovnik. U Izraelu je Vlada poticala avioprijevoznike i tour operatore izvan sezone da lete. To je dalo rezultate. Trogir čak u vrijeme božićnih i novogodišnjih praznika nema nekakav sajam. Svi ne idu ni u Split, ali zagrebački advent svi posjećuju.
Imate li u planu investirati u još nešto u Hrvatskoj?
- Investirali smo nekoliko desetaka milijuna dolara. Razvijamo projekt rezidencijalnog smještaja.
Možete li reći malo više o tom projektu?
- Imamo zemljišni kompleks u blizini hotela u Trogiru. Nalazi se na Čiovu i ima prekrasan pogled. Planiramo naselje s oko 100 vila s vlastitim bazenima. Za nas bi to bio ogledni projekt. Trenutačno smo u fazi planiranja. Sve to ide jako sporo, zbog teških uvjeta za razvoj i realizaciju investicija. U fazi smo ishođenja dozvola.
Kada planirate početak radova?
- Nažalost, prije godinu-dvije ne mogu obećati početak radova. To, nažalost, neće biti moguće ranije. Tu ćemo, sigurno, potrošiti desetke milijuna dolara.
Imali ste niz zanimljivih evenata: Možete li nabrojiti najznačajnije i kako se sve to odražava na vaše poslovanje? Koje poznate osobe su bile vaši gosti?
- Na otvaranju našeg hotela jedan od prvih gostiju bio je Tony Blair, koji je odsjeo u predsjedničkom apartmanu. Gost nam je bio princ Saudijske Arabije, Mansour bin Sultan bin Abdulaziz koji je prošlog ljeta tu proveo tjedan dana na odmoru s prijateljima. Imali smo puno i hrvatskih poznatih osoba, tu je bila hrvatska vaterpolo-reprezentacija koja je snimala kalendar, zatim naša nogometna reprezentacija... Brown Beach odabiru i brojni parovi za vjenčanja, početkom sezone smo ugostili naše prvo indijsko vjenčanje, nekoliko se dana slavilo vjenčanje jednog židovskog poduzetnika... I mladi poduzetnici iz Hrvatske nas rado odabiru za svoj najvažniji dan. Rado dolaze ovamo jer se hotel može učiniti privatnim, a 42 sobe optimalan su broj za sve tipove evenata, posebno one poslovne prirode. Mnogi prestižni brendovi imali su prezentacije u Brown Beach Hotelu kao što su VW, Porsche i Mercedes, koji je kod nas predstavio novu A klasu novinarima iz cijelog svijeta…
Jesu li oni ciljana skupina za vaš hotel?
- Na neki način mogu reći da to jest naša ciljana skupina jer naš brend nije klasičan i specifičan je u svim svojim elementima. Svaki proizvod pronađe svog kupca, pa tako i naš.
Kakvi su trendovi u svjetskom hotelijerstvu i što je vama zanimljivo? Gdje vidite priliku?
- Danas se traži nešto više. Nije dovoljno imati pet zvjezdica. To je postao nekakav uvjet. Danas se traži ležernost, traži se doživljaj, autentičnost i prijateljstvo. Mi imamo individualan pristup gostu, i to je jedino u čemu se možete razlikovati od drugih. Ljudi i okruženje čine razliku. Mi smo i pet friendly hotel, tako da čak imamo i dvije naše mačke.
Koliku cijenu postižete u hotelima unutar grupacije?
- Imamo tri kategorije što se tiče cijene. Najviše su ville u Tel Avivu i Jeruzalemu te hotel u Hrvatskoj. Tu postižemo cijenu od 350 eura na više za smještajnu jedinicu, dakle za dvije osobe s doručkom. Imamo urbanije hotele odnosno poslovne hotele, gdje se postiže prosječna cijena od 250 eura. A treća je kategorija Dev, odnosno hipsterska kolekcija hotela u kojima imamo studio, videoigrice u lobiju i cijela je ponuda prilagođena mlađoj populaciji. U njima postižemo 150 eura po smještajnoj jedinici. Organizacija zabava temelj je našeg poslovanja. Volimo se zabavljati i slaviti i uvijek ćemo imati odlične barove koji privlače lokalne ljude. Kod nas možete očekivati odlične partije. U Trogiru i ove zime možete očekivati spa partyje i gastro partyje u našem restoranu Cartina. Ne prestajemo sa zabavom ni zimi.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....