Glen Moroney poslao mi je dopis u kojem je iskazao zainteresiranost da nastavi graditi brodove u Uljaniku - potvrdio nam je čelnik Jadranskog sindikata Boris Cerovac, dodajući da je već bio na razgovoru i s ministrom gospodarstva Darkom Horvatom. Ime vlasnika australske Scenic grupe, koja u brodogradilištu Uljanik želi završiti izgradnju polarnog kruzera Scenic Eclipse vrijednog oko 200 milijuna eura, posljednjih se dana u medijima počelo spominjati kao potencijalnog budućeg investitora u samo brodogradilište. Međutim, iz australske Scenic grupe javno to nitko nije potvrdio, a ni demantirao. Dapače, vlasnika te australske grupacije u medijskim spekulacijama dovodilo se i u vezu s Dankom Končarom, odnosno govorilo se o mogućnosti zajedničkog preuzimanja. Ali naš izvor iz Uljanika kaže da se Moroneyju takve najave u kombinaciji s Končarom navodno nisu svidjele te da se uskoro očekuje njegova javna reakcija.
Trideset posto veća plaća
- Končar je pustio tu priču, činjenica je da njih dvojica imaju zajednički interes. Ali koliko Moroney želi ostati samo u dijelu koji bi se odnosio na njegovu flotu koju želi izgraditi u Uljaniku ili želi cijeli Uljanik, teško mi je reći. U svakom slučaju, želi zaštititi svoju trenutačnu investiciju i završiti brod - smatra izvor iz uprave Uljanika. Istodobno, Uljanik traži investitora, a Moroney, neslužbeno doznajemo, pokušava ‘otkupiti’ nekolicinu radnika Uljanika, odnosno nudi im da dođu raditi za njega.
- Nudi im trideset posto veću plaću, i to na period od tri plus tri mjeseca. Računa da će kroz šest mjeseci završiti brod - kaže nam sugovornik iz Uljanika. Moroney je isprva najavljivao da će brod biti gotov do kolovoza 2018. godine pa su mediji, primjerice The Telegraph, u srpnju ove godine objavili da se prva plovidba odgađa do siječnja 2019. godine. Moroney je za kašnjenje prozvao brodogradilište, rekavši:
- Iako smo se trudili da stignemo na vrijeme, ipak nismo spremni kompromitirati kvalitetu.
Potvrdio je tada za medije da će putnicima koji su rezervirali prvu plovidbu u ljeto 2018. godine biti vraćen sav novac.
Australska tvrtka u Uljaniku, inače, gradi polarni kruzer koji je porinut zadnjeg dana siječnja ove godine, ali isto tako ga prate problemi s kašnjenjem u izgradnji.
- Moroney želi samo završiti brod i odlazi iz Uljanika, a sve ostalo je ‘politika’ da bi ga završio - kaže nam sugovornik iz Uljanika.
Prepričava kako je kruzer prvi brod u Uljaniku s takozvanim specijalnim statusom. Brod je od porinuća u vlasništvu grupacije Scenic, koja zapravo unajmljuje djelatnike Uljanika, prostor i energente.
- Dosad ni s jednim brodom nije bilo tako, uvijek je Uljanik bio vlasnik dok se brod ne završi - otkriva nam sugovornik.
Kruzer je, opisuje naš sugovornik, unutar brodogradilišta zaštićen posebnom ogradom, i do njega se može doći samo s magnetskom karticom, koja točno bilježi kad je i koliko tko radio na brodu.
- Brod je ušao već u ozbiljnu fazu završetka. Riječ je o iznimno luksuznom brodu na kojem je oprema izrazito vrijedna, koja se “doslovno lijepi za prste”, pa se prati da netko ne bi nešto odnio s broda. Samo kuhinje, kojih je postavljeno nekoliko, vrijede valjda milijune eura. Na brodu će biti helikopter i podmornica, a sada na njegovom posebno dizajniranom interijeru rade dizajneri iz Italije - otkriva nam sugovornik. Iako Moroney sada radi uglavnom s vanjskim kooperantima, sve radove na kruzeru, kaže nam izvor, predvodi ekipa od 20-ak inženjera iz Uljanika, zbog kojih australskom poduzetniku Moroneyju ne bi bilo toliko lako brod prebaciti u neko drugo brodogradilište.
- Kompleksni su to radovi, nije to tek tako. Tko zna koliko bi ga stajalo da sada mora negdje prebaciti brod? - komentira naš sugovornik, pokušavajući kontekstualizirati najave da je Moroney zainteresiran za Uljanik kao investitor.
Moroney u sindikatu
- Moroney prvenstveno želi završiti ovaj brod, i za to se pokušava izboriti. Teško mi je sada povjerovati da ima u planu graditi još brodova kad je s ovim u ovakvoj situaciji, te se kasni već više od osam mjeseci - otkriva nam sugovornik.
No, dnevnik Glas Istre prenio je ovih dana vijest kako se Moroney sastao s predstavnicima sindikata.
- Vlasnik Scenic grupe iskazao je veliku želju i volju da se s njegovom gradnjom nastavi u Uljaniku, odnosno nadu da zbog događanja u brodogradilištu to neće morati biti učinjeno negdje drugdje. Kazao nam je kako ne bi volio da se ponavljaju problemi koje je dosad imao i kako želi da brod bude dovršen i isporučen u određenom roku - izjavio je za Glas Istre šef Jadranskog sindikata Cerovac.
Neki u Uljaniku su, naime, u štrajku tražili da se, do isplate plaća, rad onemogući i kooperantima koje je za opremanje broda angažirao sam Moroney. No, nakon što je Australac zaprijetio da će zbog toga odvući brod iz Pule, i sami organizatori štrajka toj su se ideji suprotstavili pa se od nje odustalo. Tako su bili ljetos nastavljeni radovi kooperanata na luksuznom putničkom brodu za oceansku plovidbu, koji će moći primiti 237 putnika, odnosno s posadom ukupno 409 osoba.
Inače, australsku grupaciju Scenic Moroney je osnovao 1986. godine započevši kao turoperater u Australiji, a 2008. godine krenuli su s ponudom luksuznih riječkih kruzera za Europu, plovećih hotela od pet zvjezdica, koji se zbog svojeg dizajna i veličine nazivaju Scenic Space Ships, odnosno svemirski brodovi. U ponudi imaju 20-ak brodova, uključujući i dva za Aziju. Imaju i sestrinsku kompaniju Emerald Waterways koja je započela s radom 2014. godine. Zanimljivo je da je unutrašnjost broda Scenic Eclipse, inspirirana luksuznim hotelima, dizajnirala i osmislila Karen Moroney, supruga vlasnika kompanije. Obitelj Moroney, inače, živi u Švicarskoj, a od naših sugovornika u Uljaniku doznajemo kako Moroney svako malo navrati do Pule kako bi nadzirao gradnju.
- Dođe s helikopterom, prisutan je zapravo cijelo vrijeme - kaže nam izvor iz Uljanika.
Moroneyjevi kruzeri specifični su zbog luksuza koji pružaju gostima, a nude im letove, transfere, izlete na obalu...
Scenic grupa i Uljanik u prosincu prošle godine potpisali su ugovor o gradnji još jednog broda.
- Ako ode s brodom prije nego ga završi, njegova priča s Uljanikom prestaje. Ali ako ga završi, moguće je da će i ostale brodove graditi u Uljaniku - smatra šef sindikata Cerovac.
Iz razgovora s nekim djelatnicima Uljanika vidljivo je da prihvaćaju Moroneyja, izuzetno pozitivno govore o njemu, a neki razmišljaju i korak dalje te smatraju da bi njegov ulazak u vlasničku strukturu brodogradilišta bio novi početak i prekretnica za Uljanik.
Dvostruka oplata
- Bila bi to sasvim nova era brodogradilišta - komentira naš sugovornik iz Uljanika. U ranijim člancima o gradnji polarnog kruzera iz Uljanika su se u medijima često hvalili njegovim karakteristikama.
- Posebno je ‘ojačan’ ne bi li se prilagodio plovidbi u otežanim vremenskim uvjetima i zaleđenim morima te zadovoljava visoke ekološke standarde. U ponudi, među ostalim, ima mini podmornicu za podmorske avanture i čak dva helikoptera za istraživanje teško dostupnih područja - poručivali su donedavno iz pulskog Uljanika, dodajući kako je to prvi putnički brod tog tipa u svijetu te prvi takav brod koji se gradi u Uljaniku u njegovoj dugogodišnjoj povijesti. Ugovor za taj tehnički izazovan projekt Uljanik je tada potpisao s jednom od tvrtki iz Scenic grupacije.
- Ovo je prvi brod u Scenicovoj floti namijenjen oceanskoj plovidbi i prvi kruzer koji će biti izgrađen u Uljaniku. Vjerujemo da su navedene činjenice bile svojevrstan izazov za sve sudionike u ovom projektu. Dobra suradnja i sinergija timova Uljanika i Scenic grupe stavit će ovaj prekrasan polarni istraživački kruzer u funkciju 2018. godine. Ugovor o gradnji još jednog broda istog tipa je u pripremi - nadao se tada vlasnik Scenic grupe.
Inače, brod je dugačak 165,70 metara, širok 21,50 metara i trebao bi postići brzinu od 17 čvorova. Ovaj brod, s čak šest zvjezdica, namijenjen je najvišoj klasi putnika koji bi trebali uživati u 114 luksuzno opremljenih kabina, a za posadu je predviđeno 138 kabina.
- Kako bi se prilagodio i najzahtjevnijim vremenskim uvjetima, brod ima dvostruku oplatu za plovidbu polarnim morima te može ploviti morima u kojima ima razlomljenog leda čija debljina ne prelazi 80 centimetara, uz uvjet da led prekriva do najviše 60 posto površine mora - objašnjavali su tada iz Uljanika te dodali da će brod biti prilagođen plovidbi unutar krhkog ekosustava Arktika i Antarktike.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....