Građevinski sektor

'Apsolutni je preduvjet za razvoj poslovanja da imate prijateljsku banku'

Dogovor s bankama omogućio je da dug i uvjete kreditnih zaduženja svedemo na razinu koja je prihvatljva za uvjete poslovanja
Slaven Kufner, predsjednik Uprave Kufner grupe
 Biljana Blivajs / CROPIX

Kufner grupa je holding kompanija koja u svom vlasništvu ima dvije poslovne grupe. Jedna je Kumal, za proizvodnju EPS-a, izolacijskih materijala i panela, a druga je poslovna grupa Kamen Sirač, koja se bavi proizvodnjom kamenog materijala. Proizvodnja u obje poslovne grupe organizirana je na nekoliko lokacija i proizvodnih pogona u Hrvatskoj.

Kufner grupa zapošljava oko 150 radnika, a veliki dio prihoda tvrtke ostvaren je u izvozu. Iako je sjedište u Zagrebu, proizvodnja se odvija na lokacijama u zapadnoj Slavoniji u okolici Daruvara te u Lici, tako da je upravo na područjima od posebne državne skrbi zaposlena većina radnika te se pridonosi razvoju neposrednog okruženja, kojem je izrazito potrebna gospodarska aktivnost, pa je time i njihova društvena odgovornost doista velika. Kufner grupa obiteljska je tvrtka u vlasništvu članova obitelji Kufner. Obitelj je od 2010. godine vlasnik sestrinske tvrtke Pivovare Daruvar, no ona, iako je u obiteljskom vlasništvu, nije dio Kufner grupe.

Slaven Kufner po završetku ekonomskog fakulteta zaposlio se u tvrtki Kamen Sirač, u kojoj je u sljedećih nekoliko godina prošao sve faze poslovanja, od nabave preko proizvodnje, prodaje, postprodajnih aktivnosti, organizacije do samih financija kompanije. S tadašnjim strateškim partnerom iz Austrije imao je priliku steći i iskustvo rada u međunarodnom okruženju, a posebno je, kaže, puno naučio sudjelujući u osnivanju i organizaciji operativnog rada zajedničkih poslovnih poduhvata.

Tijekom 2008. Slaven Kufner preuzeo je poziciju predsjednika Uprave, te je od tada uključen u sve projekte i operativne aspekte poslovanja tvrtke. U proteklih desetak godina, otkriva nam u razgovoru, posebno je fokusiran na operativno i financijsko restrukturiranje tvrtki u portfelju, na strateško upravljanje tvrtkom te na uvođenje inovacija u proizvodnji kamenih i izolacijskih materijala u Hrvatskoj i regiji.

Imali ste dosta uspješan aranžman s bankama. Možete li otkriti neke pojedinosti o tome?

- Kufner grupa je tijekom 2018. uspješno zaključila financijsko restrukturiranje te postigla dogovor s bankama u reprogramiranju kreditnih obaveza, što je bio preduvjet za nastavak rada te profitabilno poslovanje. U godinama gospodarske krize bitno smo izmijenili način na koji radimo, te se kontinuirano i pravovremeno mijenjali i prilagođavali novonastalim okolnostima na tržištu, što nam je omogućilo da se održimo, da zadržimo strateški bitne kupce i da stvorimo uvjete za uspješan nastavak poslovanja.

Što je bilo presudno?

- U tome je presudan bio dogovor s bankama, koji je omogućio da dug i uvjete kreditnih zaduženja svedemo na razinu koja je bila prihvatljiva za aktualne uvjete poslovanja, a ujedno nam je omogućila i pristup obrtnom kapitalu. Smatram da je partnerstvo s jednom ili više banaka i inače presudno za poslovanje tvrtke, bez obzira na to u kojoj industriji posluje. Prijateljska banka apsolutni je preduvjet za ostvarivanje rasta i razvoja tvrtke. Ne samo omogućavanjem pristupa kapitalu nego i kontinuiranom suradnjom u optimizaciji likvidnosti tvrtke, u upravljanju zalihama i imovinom, omogućavanju investicija i ostalim aspektima poslovanja.

Kako je poslovala Kufner grupa u prošloj godini? Kako su poslovale pojedine tvrtke iz sastava grupacije? Koji segmenti rastu i što je uzrok tom rastu?

- U proteklih nekoliko godina sve tvrtke u portfelju Kufner grupe bilježe kontinuiran porast prihoda, a takav trend očekujemo i u godinama koje dolaze. U posljednje dvije godine značajno ulažemo u nove tehnologije koje će nam omogućiti još efikasnije upravljanje proizvodnjom te u informatizaciju sustava upravljanja, kao i u razvoj inovacija na područjima na kojima poslujemo. Naravno da je za rast prihoda zaslužan i novi zamah gospodarstva, pa uslijed svega toga u sljedeće dvije godine očekujemo nastavak pozitivnih trendova i povratak na rezultate iz vremena prije krize. Najveći rast bilježi proizvodnja u Kamenu Sirač, čija je primarna primjena proizvoda u građevinarstvu, metalurgiji i kemijskoj industriji, uglavnom uslijed buđenja infrastrukturnih projekata u Hrvatskoj i u regiji, ali i uslijed oporavka poslovanja naših najvećih kupaca, a ključni kupci su gotovo svi najveći poslovni subjekti u navedenim sektorima.

Kakva je situacija u dosadašnjem dijelu godine? Ide li sve prema planu?

- Dosadašnji tijek poslovanja u ovoj godini potvrdio je naša očekivanja, s time da su određeni segmenti poslovanja iznad plana, pa smo optimistični vezano za kraj godine. Vremenske prilike ove godine bile su vrlo povoljne, što je u našoj proizvodnji također bitan faktor, jer u uvjetima velike hladnoće ne možemo proizvoditi punim kapacitetom. U svim segmentima poslovanja ostvarene prihode do kraja godine očekujemo iznad planiranih, uz nešto više, očekivano, troškove poslovanja, uglavnom vezane uz sam porast poslovnih aktivnosti, ali i uslijed porasta troškova radne snage i nekih energenata. Ukupno gledano, očekujemo da će operativni rezultati 2019. biti i bolji u odnosu na prethodnu godinu, te da će se nastaviti stabilni trendovi u našem poslovanju.

Imate li u planu nove investicije te možda akvizicije?

- Sa završetkom 2018. godine u cijelosti smo zaključili planirani proces financijskog i operativnog restrukturiranja, te smo ušli u fazu stabilnog poslovanja. Kako bismo osigurali daljnji rast, kontinuirano promatramo prilike na tržištu, kako u smislu investicija u nove tehnologije, tako i u smislu ulaganja u udjele komplementarnih tvrtki. Ako se pojavi prilika koja bi strateški odgovarala našim planovima i postojećem portfelju, o njoj bismo svakako dobro promislili.

Je li teško proizvoditi? Koji su osnovni problemi proizvodnje?

- Svi segmenti poslovanja imaju svoje izazove, ali proizvodnja svakako ima svoje specifičnosti. Prije svega, potrebno je pratiti razvoj tehnologija te kontinuirano investirati u nabavku novih strojeva, budući da modernizacija proizvodnje na ovom izuzetno kompetitivnom tržištu predstavlja presudni faktor u poslovanju. Drugi izazov svakako je radna snaga, posebno za nas, jer proizvodimo u dijelovima Hrvatske koji bilježe veliki odljev stanovništva, pa o radnoj snazi kontinuirano vodimo brigu. U posljednje vrijeme za pojedina radna mjesta razmatramo mogućnost uvoza radne snage, jer smo zaista iscrpili sve druge mogućnosti. Kad govorimo o proizvodnji kamenih materijala, potrebno je istaknuti i činjenicu da je kameni materijal glavna sirovina u velikim infrastrukturnim projektima, a priprema takvih projekata često se može oduljiti i nekoliko godina, pa je vrlo zahtjevno planirati proizvodnju a da se ne ugroze drugi kupci u uvjetima očekivanja sklapanja većih poslova dobave sirovine.

Kako vam idu poslovi eksploatacije i prerade kamena?

- Proizvodni proces sastoji se od eksploatacija i oplemenjivanja mineralne sirovine, u našem slučaju kamena. Taj je proces potpuno usporediv s drugim vrstama proizvodnje i izazovi koje sam prethodno naveo svakako vrijede i u proizvodnji kamena. Proizvodimo dolomitni kamen koji je jedan od osnovnih građevinskih materijala, ali se, osim u građevinskoj industriji, koristi u nizu drugih industrija zbog svojih široko primjenjivih kemijskih svojstava. U građevinskoj industriji dolomitni kameni osnovni je materijal za izradu kompletne cestovne i željezničke infrastrukture, a koristi se i za izgradnju i saniranje vodozaštitnih objekata, kao i u izgradnji niza drugih objekata. No, dolomitni materijal koristi se i kao jedna od ključnih sirovina u kemijskoj industriji, u proizvodnji mineralnih gnojiva te proizvodnji vapna.

Upravo zbog specifičnosti i veličine projekata u kojima se najčešće koristi sirovina koju proizvodimo, s ciljem što efikasnijeg upravljanja procesom prodaje te optimizacije zaliha, kontinuirano komuniciramo s ključnim kupcima te optimiziramo proizvodnju.

Koje su vaše prednosti i kakvi su trendovi u proizvodnji kamena?

- Proizvodni pogon nalazi se u Siraču nedaleko od Daruvara, a naša lokacija ima značajne konkurentske prednosti. Ključna je lokacija pogona s obzirom na dostupnost, količinu i kvalitetu sirovine, kao i pristup tržištu i ključnim kupcima te prometna povezanost. Također, vrlo je bitno da se pri proizvodnji i provjeri kvalitete koristimo uređajima i strojevima renomiranih svjetskih proizvođača koji omogućavaju postizanje visoke i ujednačene kvalitete konačnog proizvoda, što je našim kupcima osobito bitno, a time su omogućeni i sigurni procesi rada i održiv proizvodni proces.

Oporavlja li se graditeljski sektor i što ima novo u tom dijelu vašeg poslovanja? Kako to utječe na poslovanje Kufner grupe?

- Premda poslovanje tvrtke Kamen Sirač, a u jednoj mjeri i poslovanje tvrtke Kumal, nije jednoznačno vezano za građevinsku industriju, jer se proizvodi obiju tvrtki koriste i u drugim industrijama, veći je dio našeg poslovanja još uvijek vezan uz građevinski sektor i zato nam je situacija na tom tržištu itekako bitna i utječe na nas. U proteklih nekoliko godina to se tržište kontinuirano oporavlja, a u protekle dvije godine možemo govoriti o potpunom oporavku u odnosu na vrijeme prije krize u smislu potreba na tržištu. To vidimo u konkretnom porastu narudžbi kupaca i najavi novih projekata, prije svega u izgradnji infrastrukture, ali i u drugim segmentima gradnje.

Kako posluje Kumal i što ima novo u segmentu proizvodnje izolacijskih materijala? Gdje sve imate pogone?

- Kumal proizvodi ekspandirani polistiren, odnosno stiropor, i sendvič panele. Proizvodni pogoni za proizvodnju EPS-a i panela nalaze se u Siraču, dok je drugi pogon za proizvodnju EPS-a smješten u Kompolju, na trasi autoceste A1, između Brinja i Otočca. Dvije tvornice strateški su izvrsno pozicionirane tako da tvornica u Siraču pokriva sjeverni i istočni dio Hrvatske te sjeverni dio BiH, a tvornica u Kompolju pored Otočca svoje proizvode plasira na područje Dalmacije, Istre, Zagreba, Slovenije te zapadne BiH. Sendvič paneli koriste se za izolaciju fasada, podova, krovova i slično, a EPS je materijal izvanrednih toplinsko-izolacijskih i mehaničkih svojstava, vrlo ekonomičan, jednostavne ugradnje i široke primjene. Zbog sve veće potrebe za očuvanjem okoliša i uštedom energije potražnja za vrhunskim izolacijskim materijalima konstantno raste, a Kumal ima najveći kapacitet u proizvodnji EPS-a u Hrvatskoj.

Kako je kriza utjecala na Kumal i što se sada događa u smislu povratka na pretkrizne pokazatelje?

Zbog dugotrajne krize i pada potražnje za građevinskim materijalima u proteklim godinama Kumal je do prije nekoliko godina proizvodio na veoma niskim razinama iskorištenosti instaliranih kapaciteta te je, posljedično, tržišni udio prepušten konkurentima. Tek u drugoj polovici 2017. proizvodnja je intenzivirana na obje lokacije, te se još neko vrijeme odvijala na relativno niskoj razini iskorištenosti kapaciteta, no u protekloj godini započet je intenzivan povratak proizvoda Kumala na hrvatsko tržište i angažman oko povratka pretkriznog tržišnog udjela u oba segmenta poslovanja. Konkurentska prednost nam je i to što smo jedan od rijetkih proizvođača koji istovremeno nastupa na tržištu EPS-a i na tržištu panela te time postižemo bolju tržišnu poziciju, prepoznatljiv brend i značajne uštede. Budući da je sadašnje stanje na tržištu relativno povoljno za naš proizvodni portfelj, posebno s obzirom na određivanje državne strategije unapređenja energetske učinkovitosti te stvaranje klime u kojoj je racionalna potrošnja energije postala poželjan lifestyle, usuđujem se biti optimističan te očekujem skori povratak na stare tržišne pozicije.

Tko vam je najveća konkurencija u dijelu izolacijskih materijala?

- Na hrvatskom tržištu izolacijskih materijala posluje nekoliko domaćih proizvođača te nekolicina regionalnih proizvođača, od kojih su neki prisutni vlastitim proizvodnim pogonima dok su drugi samo prisutni u prodajnim i distribucijskim kanalima.

Što je vaša prednost u tom dijelu u odnosu na konkurenciju?

- Kumal ima geografski najbolje pozicionirane proizvodne lokacije u regiji, pri čemu je maksimiran tržišni doseg svake tvornice i pokriveno cijelo tržište regije. Svi proizvodni pogoni opremljeni su suvremenom opremom koja ne zahtijeva investicijsko ulaganje još tri do pet godina.

Dodatno, zbog komplementarnosti izolacijskih materijala s drugim građevinskim materijalima, većina konkurenata na tržište plasira široki proizvodni asortiman te izravna usporedba njihovih modela poslovanja i tržišnog nastupa ne pruža jasne zaključke o konkurentskim pozicijama na tržištu.

Daruvar, 301008.
Na bjelovarskom Trgovackom sudu odrzano je sedmo prodajno rociste Daruvarske pivovare. Robert Wrabel i Johan Hofler zinteresirani su za kupovinu najstarije hrvatske pivovare u stecaju.Kufner grupa iz Siraca nedavno je otkupila paket dugovanja koje je od Daruvarske pivovare potrazivala Hypo banka te je tim poslovnim iskorakom bar za sada izbila na prvo mjesto u borbi za preuzimanje pivovare.
Na slici:Daruvarska pivovara.
Foto: Goran Matejak / Cropix / Bjelovarski list
Goran Matejak / CROPIX / Bjelovarski list
Daruvarska pivovara

Iako nije u sastavu Kufner grupe, vaša obitelj je vlasnik Pivovare Daruvar? Koji su razlozi da ste je preuzeli i kako sada posluje Pivovara Daruvar?

- Da, Pivovara Daruvar posluje potpuno neovisno od Kufner grupe. Kupili smo je 2010. iz posve osobnih razloga, jer je imala velikih problema u poslovanju i nije bilo drugih zainteresiranih koji bi pomogli u oporavku, a nismo mogli dopustiti da najstarija pivovara u Hrvatskoj nestane. Moja obitelj potječe iz okolice Daruvara i jako sam vezan za taj grad, a Pivovara je bitan dio identiteta Daruvara. U proteklim godinama Pivovara Daruvar čvrsto je stala na svoje noge, ima jasnu poziciju na tržištu svijetlih piva, a posebno na tržištu craft piva. Što se tiče poslovanja, bilježi kontinuirani dvoznamenkasti rast.

Koje su prednosti Pivovare Daruvar i njezinih proizvoda?

- Najveća je prednost Pivovare Daruvar njezina duga tradicija. Neprekidno radi od osnutka davne 1840. godine na istoj lokaciji u samom središtu Daruvara. Pivovara i danas proizvodi svijetlo pivo po izvornim češkim recepturama i upravo to svijetlo pivo najpoznatiji je naš proizvod. Velika je konkurentska prednost Pivovare i izvanredna izvorska voda po kojoj je Daruvar nadaleko poznat, a koja je najbitniji sastojak piva.

Kakvi su najnoviji trendovi u proizvodnji piva?

- U proteklim godinama tržište piva u svijetu, pa i kod nas, dosta se mijenja. Sve su popularnija craft piva, dakle piva rađena na tradicionalan način od prirodnih sastojaka. Kod tih proizvoda vrlo je bitno pratiti trendove, pa je stalno prisutna inovacija i eksperimentiranje, u čemu je naša obiteljska pivovara jedan od lidera na tržištu.

Daruvar, 230818.
Postrojenja Daruvarske pivovare.
Na fotografiji: Postrojenja daruvarske pivovare u kojima se proizvodi razna kraft piva.
Foto: Krasnodar Persun / CROPIX
Krasnodar Persun / CROPIX
Postrojenja Daruvarske pivovare

Kako osiguravate sirovinu za proizvodnju piva?

- Glavna sirovina je naša izvorska daruvarska voda, ječam je s hrvatskih polja, a uvozimo jedino hmelj, jer proizvodnja hmelja u Hrvatskoj, nažalost, ne postoji.

Koliko ste dosad uložili u Pivovaru Daruvar?

- U Pivovaru se od osnutka ulažu značajna sredstva u kontinuitetu, jer je tržište piva jako zahtjevno, neprestano je potrebno ulagati u nove tehnologije i proizvode. Nove proizvode pripremamo neprekidno, posebno unutar palete Petog elementa, dakle naših craft piva, koja je u cijelosti razvijena otkad smo mi vlasnici. Kad smo kupili Pivovaru, imala je samo jedan proizvod, a danas naš proizvodni portfelj ima više od 15 proizvoda.

Jeste li zadovoljni pozicijom na tržištu?

- Današnja tržišni udio Pivovare Daruvar još je ispod onog što bismo željeli, no u proteklim godinama postignut je izvanredan napredak i siguran sam da će se takav trend i nastaviti.

Tekst je u potpunosti preuzet iz novog broja Globusa

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
29. listopad 2024 03:16