Nakon karijere u privatnom sektoru, od izdavaštva do marketinga i IT-ja, Ante Franičević lani je preuzeo funkciju predsjednika Uprave AKD-Zaštite, državne zaštitarske tvrtke. Kako kaže, u ruke je dobio vrući krumpir, tvrtku opterećenu dugovima i neefikasnom administracijom.
- Morali smo mijenjati ne samo način rada nego cjelokupni set razmišljanja i korporativnu kulturu unutar tvrtke te na neki način razdrmati društvo u svim segmentima - naglasit će 35-godišnji ekonomist Franičević. Ta nužna promjena organizacijske i kadrovske strukture proizlazi iz činjenice da AKD-Zaštita 93 posto svojih prihoda ostvaruje u tržišnoj utakmici i svojim uslugama i proizvodima konkurira ostalim tvrtkama iz djelatnosti, dodaje.
U AKD-Zaštitu stigli ste u ožujku 2017., nakon smjene tadašnje Uprave. Kakvo ste stanje zatekli?
U trenutku mog dolaska AKD-Zaštita se nalazila u iznimno lošoj financijskoj i poslovnoj situaciji. Nagomilana zaduženja iznosila su ukupno 20 milijuna kuna, a krediti su podizani samo kako bi se održalo redovno poslovanje. Povrh toga, zatekao sam velik broj nekvalitetnih ugovora, njih 20-ak posto. Ključno je bilo provesti odgovorno i održivo financijsko i operativno restrukturiranje tvrtke.
Koje ste konkretne poteze odmah povukli?
Imperativ nam je bio očuvati radna mjesta i restrukturirati tvrtku tako da se zadrže ionako minimalna materijalna prava zaštitara. Međutim, bilo je jasno da su rezovi u administrativnom dijelu nužni. Tu je napravljena snažnija korekcija umanjenjem administrativnih radnih mjesta. Sada administrativni dio uredno i na vrijeme odrađuje sve svoje obveze, a omjer broja zaposlenika u administraciji te zaštitara i tehničara odgovara tvrtkama iz djelatnosti u privatnom vlasništvu. Također, preselili smo tvrtku na adekvatniju lokaciju, zatvorili kreditna zaduženja i stvorili sve pretpostavke za daljnje uspješno poslovanje.
Već dugo se priča o neučinkovitoj birokraciji kao boljki državnog sektora…
Cijelo moje radno iskustvo, a počeo sam raditi još kao student na trećoj godini Ekonomskog fakulteta, jest u privatnom sektoru. To je korporativna kultura koju poznajem. Kada sam došao na radno mjesto predsjednika Uprave, nastojao sam prenijeti znanje i iskustvo stečeno u privatnom sektoru, unaprijediti modele poslovanja i procese prilagoditi tržištu. Podsjetimo, AKD-Zaštita je tvrtka koja 90 posto svojih prihoda ostvaruje bez državne asistencije, u tržišnoj utakmici.
Ipak, uživate određenu sigurnost kao državna tvrtka. Jeste li zbog toga u prednosti u odnosu na konkurenciju?
Ono gdje vidim prednost državne zaštitarske tvrtke je u tradiciji i pouzdanosti koju donosimo, a koja je građena u više od 20 godina poslovanja. Valja imati na umu da kao državna tvrtka odgovaramo puno strožim pravilima i propisima u određenim segmentima poslovanja od ostalih tvrtki u zaštitarskoj industriji. Prema tome, nema govora o privilegiranoj poziciji.
Kako sada izgleda poslovanje AKD-Zaštite?
Rezultat nužnog financijskog i operativnog restrukturiranja jest to da AKD-Zaštita već peti mjesec zaredom bilježi pozitivne poslovne rezultate. Naše su projekcije da ćemo do kraja godine poslovati s operativnom dobiti od pola milijuna kuna, a prognoze za neto dobit idu i do 3,3 milijuna kuna.
Hoće li to pozitivno poslovanje tvrtke i zaštitari osjetiti na svojoj plaći? To je jedna od najslabije plaćenih profesija.
Plaće smo već povećali dijelu radnika, ali želimo povećati plaće svim našim zaštitarima, a njih je više od 800. Naravno, plaća zaštitara ovisi o mnogo faktora i kriterija, poput težine štićenog objekta, broja prekovremenih sati, noćnog rada...
Koliko sada iznosi prosječna plaća zaštitara u AKD-Zaštiti?
Morate znati da stanje u zaštitarskoj industriji općenito nije dobro i da je cijena rada iznimno niska. Naši zaštitari u prosjeku mjesečno primaju oko 3700 kuna, plus prijevoz. Lani smo isplatiti božićnice, a ove smo godine bili i jedina zaštitarska tvrtka koja je isplatila i uskrsnice. Također, uveli smo sustav nagrađivanja kojeg prije nije bilo, i to za posebno aktivne zaštitare ili zaštitare koji dobiju pohvalu od klijenta.
No, radne snage i dalje nedostaje?
Sve se zaštitarske tvrtke bore s nedostatkom radne snage. Na tržištu trenutačno nedostaje oko 3000 zaštitara. Pokušavamo ih privući različitim pogodnostima. Svaki zaštitar s licencom koji se zaposli u AKD-Zaštiti dobiva 2400 kuna dodatka. Po 400 kuna tijekom prvih šest mjeseci na osnovnu plaću. Također, svakome tko želi zaštitarski posao, a nema potrebne kvalifikacije plaćamo zaštitarski tečaj u trajanju tri tjedna, koji inače iznosi 3000 kuna. Tu nam prije svega pomaže AKD Učilište na kojemu, osim osposobljavanja zaštitara za potrebe AKD-Zaštite, provodimo izobrazbu i za potrebe drugih zaštitarskih tvrtki te svih zainteresiranih kandidata.
Ove je godine AKD-Zaštita provela i vizualno rebrendiranje?
Da, uz restrukturiranje tvrtke, novi vizualni identitet bio je logičan sljedeći korak. Dio je to procesa stvaranja nove, moderne i suvremene AKD-Zaštite. No, taj vizualni rebrending iskoristili smo i za osiguravanje boljih radnih uvjeta za naše zaposlenike.
Koji su to uvjeti?
Nabavili smo i nova, sigurnija vozila te modernije i kvalitetnije odore za sve zaštitare naše tvrtke. Zaštitari su dobili nove ljetne i zimske odore, ali i nove uređaje za komunikaciju. Jednako tako, obnovili smo cijeli vozni park, koji je bio u katastrofalnom stanju. Tako su zaštitari dobili 39 novih vozila za obavljanje svojeg posla. Ovo ulaganje bilo nam je od iznimne važnosti jer su nam sigurnost i dostojanstvo naših zaposlenika na prvome mjestu i na to sam iznimno ponosan!
Što vam još predstoji, koji su planovi?
Restrukturiranje je samo početak, a pravi posao tek je pred nama. Postavili smo dobre temelje, tvrtka iz mjeseca u mjesec bilježi operativnu dobit i vjerujemo da ćemo u tom smjeru nastaviti i u nadolazećem razdoblju. Prioritet je podizanje plaća zaposlenicima. Nije nam ambicija biti najveća zaštitarska tvrtka, nego najbolja, za zaposlenike i klijente.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....