- Ideja je nastala pred moj odlazak na Olimpijske igre. Htjela sam napraviti sportske čarape u kojima ću nastupiti u Sočiju, a to mi je bilo relativno lako, s obzirom na to da moji već 30 godina imaju obiteljsku tvornicu čarapa koje, doduše, nisu sportske, nego za svakodnevni život.
Napravila sam te čarape, odvozila u njima Olimpijske igre, a zatim sam nastavila s razvojem svog brenda. Nisam mislila da će to postati moj biznis, ali krenula sam malo po malo i sada je to jedna ozbiljna priča - govori nam Morena Makar, još do prije nekoliko godina najbolja hrvatska snowboarderica u disciplini halfpipe, koja iza sebe ima bogatu karijeru u Svjetskom kupu, ali i povijesni plasman na Olimpijskim igrama.
Ekstremni sportovi
Nalazimo se u obiteljskoj tvornici Makar u Samoboru, gdje nastaju njezine Dogma socks čarape, brend specijaliziran za trčanje, skijanje/bordanje, planinarenje, trekking... U takvim je čarapa Morena Makar provela pola svojega života, bordajući okolo po svijetu, pa je točno znala što i kako treba učiniti da bi se dobila kvalitetna i funkcionalna sportska čarapa. Prve su to takve čarape proizvedene u Hrvatskoj, a Makar ovdje vodi “one girl show”. Sama nabavlja materijale iz Švicarske, Španjolske i Slovenije, sama dizajnira proizvod, osmišljava njegovu funkcionalnost, nadzire proizvodnju, pakira ga, oglašava i distribuira. Otkako je ozbiljnije krenula s Dogma socks pričom, kaže, godišnje proda i do dvadesetak tisuća pari čarapa, a one se, osim u specijaliziranim, sportskim trgovinama u Hrvatskoj, mogu nabaviti i u Sloveniji, Austriji, Njemačkoj i Rumunjskoj. Uskoro će, navodi Makar, biti dostupne i na Amazonovom webshopu.
- Okružena sam čarapama od jutra do mraka. Sanjam ih - reći će djevojka koja je hrvatsko tržište već osvojila, a sada je vrijeme da Dogmice približi i strancima te pronađe svoje mjesto na vanjskom tržištu. U tome joj pomažu i vrhunski sportaši-influenceri koje ima u svojem timu i koji šire riječ o njezinim proizvodima. Prođe li sve po planu, dvije vrhunske snowboarderice bi u Dogma čarapama trebale nastupiti i na idućim ZOI u Pekingu.
- Hrvatska je relativno malo tržište za ovakav proizvod, fokus je osvajati strana tržišta i tamo postati prepoznatljiv brend. U počecima je bilo teško, ljudi su nepovjerljivi jer nikada nisu čuli za nas, ali s vremenom će i to proći - uvjerena je Makar, koja je tijekom godina ostvarila suradnju i s junacima iz HGSS-a, koji pomažu ljudima u nevolji upravo u Dogma čarapama.
Omiljeni klijenti
- Spasitelji iz HGSS-a su probali moje čarape još prije dvije godine. Svidjele su im se pa sam čak razvila i jednu liniju posebno za njih. Nastavili smo suradnju i ove smo godine odlučili napraviti proizvode označene njihovim logom. Sviđa mi se ta priča jer postotak od prodaje tih čarapa i ide za HGSS i njihov rad, a naši proizvodi dobivaju kredibilitet i potvrđeni su od strane pojedinaca kojima funkcionalna čarapa mnogo znači - komentira Makar pa nastavlja o detaljima Dogma čarapa, u koje je uloženo mnogo truda i promišljanja.
- Modele razvijam u suradnji sa sportašima koji testiraju prototipe i zajedno sa mnom dalje razvijaju čarapu.
U Dogma obitelji imamo atletičare, maratonce, triatlonce, snowboardere... vrhunske sportaše sa svih strana svijeta koji znaju kakav im proizvod treba i što bi se moglo promijeniti u tehnologiji izrade čarape - pojašnjava Makar čije čarape, ovisno o modelu i namjeni, sadrže razna pojastučenja, kao i neutralizatore žuljeva, a izrađene su od quick dry materijala koji se brzo suše. Spomenimo da su mnogi od Dogminih modela bez šavova, što dodatno sprječava mogućnost žuljeva, a tu je i tehnologija Aircon, koja regulira temperaturu vaših stopala. Kad vam je hladno, zagrijat će vas, kad vam je vruće, hladit će vas. Čarape će pritom ostati suhe i neće vlažiti vaša stopala. Skijaši, planinari i snowboarderi, pak, nose njezine čarape od merino vune jer se upravo ona pokazala kao najbolji materijal za takvu vrstu aktivnosti. Čarape su postale prava znanost, primjećujemo.
- Tako je. Dugo su bile podcijenjene. Danas mnogi ne uviđaju vrijednost dobre, funkcionalne čarape i kod nas se još sve vrti oko bijele čarape kakvu svi žele, bez obzira na to što radili ili kakvim se sportom bavili.
Mi u Dogmi to nastojimo promijeniti - odgovara Morena Makar, dodajući da joj je uspjelo razviti i funkcionalni materijal za sprječavanje razvoja neugodnih mirisa. I te su čarape testirali momci iz HGSS-a, potvrdivši kako stvar funkcionira.
Reciklirani materijali
- Jako nam je važno i da našom proizvodnjom ne štetimo okolišu. Stoga su naša pakiranja proizvedena od recikliranih materijala, a čarape proizvedene s ekološki certificiranim materijalima. Također, nastojimo koristiti i što manje plastike u našoj proizvodnji - pojašnjava Morena Makar, dodajući kako se u Dogmi, koja je započela s čarapama, sada proizvode i sportske, funkcionalne majice, ali i razne druge sportske dodatke funkcionalne prirode, kao što su zimske kape, znojnici ili “buff” pokrivala za glavu, koja istovremeno mogu služiti kao šal, maska za lice i obična kapa.
Tako, za sada, glasi rezime jednog kasnog Moreninog razgovora s prijateljem za vrijeme treniranja i priprema za svoje prve Zimske Olimpijske igre u Sočiju, nakon kojega je svojoj obitelji iznijela ideju te tako započela vlastiti brend, iskoristivši svoje visoko obrazovanje, znanje o proizvodnji čarapa, ali i bogatu ekspertizu u sportu i olimpijsko iskustvo.
Pet godina od Sočija i tog kasnonoćnog razgovora svijet je bogatiji za Dogmice, čarape za koje Makar tvrdi kako zaista mogu unaprijediti trening vrhunskih sportaša.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....