Poljuljana reputacija

Poslovni pad Matka Bolanče: Bio je menadžerska zvijezda, a danas njegove tvrtke propadaju

I Kompas i Fleet Rent a Car poslovali su uspješno dok ih nije preuzeo Bolanča
Matko Bolanča
 Damjan Tadić / CROPIX

Jedna mu je tvrtka u stečaju, druga u blokadi, a obje su do prije dvije godine, dok ih nije preuzeo, uspješno poslovale. Matko Bolanča, nekadašnji prvi čovjek naše najveće farmaceutske tvrtke Plive, koji je u turizam ušao na proljeće prošle godine, ili stvarno nije imao sreće, pa su ga bivši vlasnici zaista prevarili, kako tvrdi, ili se jednostavno nije snašao u novom biznisu.

- Zar mislite da je Ivan iz Jaske (Pukšar, bivši direktor i 40-postotni suvlasnik Kompasa Zagreb) nadigrao velikog menadžera iz Plive? - pita me jedan od dugogodišnjih, sad već bivših zaposlenika turističke agencije Kompas Zagreb d.d., koja je odnedavno u stečaju.

Menadžer Bolanča je prije nešto više od godinu dana prilikom akvizicije Kompasa najavljivao velike investicije u kompaniju i slovio u zagrebački poslovnim krugovima za spretnog menadžera. No, već prošli mjesec, otkako je proglasio stečaj agencije, koja je poslovala od 1992. godine, njegova reputacija je ipak poljuljana.

Nova financijska izvješća

U problemima je i njegova druga akvizicija, Fleet rent a car, račun je, prema podacima financijskih servisa, blokiran od 19. listopada ove godine. Bolanča je, pak, početkom listopada sazvao konferenciju za novinare s koje je prozvao bivšeg vlasnika za računovodstvenu prijevaru, mašući pritom novim financijskim izvješćima koje je, pak, radila ista revizorska kuća koja ih je za Kompas Zagreb d.d. radila i prijašnjih godina. U samom izvješću revizorska kuća se, pak, ogradila od nalaza revizije, navevši da je “Uprava odgovorna za sastavljanje godišnjih financijskih izvještaja”. Kontaktirali smo revizoricu i direktoricu tvrtke Revikrog d.o.o. za reviziju, računovodstvo i porezno savjetovanje Sonju Šarko, kako bismo je pitali zašto je u izvješću za 2017. godinu zapravo na neki način pobila svoja prijašnja izvješća.

- Moram se konzultirati s pravnicima, ne smijem javno govoriti o klijentima - rekla nam je revizorica Šarko, a isto nam je odgovorila kad smo je pitali o navodnoj računovodstvenoj prijevari za koju je bivše vlasnike tvrtke Kompas d.d. prozvao novi vlasnik Bolanča iz Inspire Investments fonda. Neobično je da je upravo revizorska tvrtka Revikrog radila financijsko izvješće za Kompas ranijih godina, pa smo pitali revizoricu i direktoricu tvrtke Sonju Šarko kako to da nisu 2016. godine, primjerice, uočili te propuste u svojim izvješćima, ali samo je ponavljala “da se mora konzultirati s pravnicima” te da će se javiti, no do zaključenja broja nije nas kontaktirala.

Drugačiji način knjiženja

Njezina tvrtka radila je za 2017. godinu financijsko izvješće i za drugu kompaniju koju je preuzeo Bolančin fond, Fleet rent a car, kojoj je, primjerice, financijsko izvješće za godinu ranije, 2016., radila renomirana tvrtka PricewaterhouseCoopers Hrvatska d.o.o. Bolanča je u listopadu, naime, nešto više od godinu dana nakon preuzimanja turističke agencije Kompas Zagreb, u ožujku 2017. godine, predao zahtjev za pokretanjem stečajnog postupka.

Pritom je održao konferenciju s koje je najavio: - Kompas Zagreb podnosi i kaznenu prijavu DORH-u zbog računovodstvene prijevare u razdoblju pregovora o akviziciji.

Kompas Zagreb d.d. je, podsjetimo, promijenio većinskog vlasnika dionica 2017. godine. Vlasnik je postalo društvo Inspire Investments, koje je za račun fonda Inspire Fusion preuzeo 86 posto udjela u toj agenciji, a ugovor su potpisali Matko Bolanča za račun fonda te dotadašnji većinski vlasnik i direktor Kompasa Ivan Pukšar, koji je u tom trenutku bio vlasnik 40 posto dionica. - Pregovore o prodaji Kompasa počeli smo preko tvrtke Grubišić&partneri - govori Pukšar, bivši suvlasnik i direktor Kompasa.

- Agenciju smo tada prodavali već neko vrijeme, bilo je pregovora sa slovenskim Kompasom, pa čak i s Agrokorom, ali mi smo tražili partnera koji će tvrtki osigurati daljnji razvoj, pa nam se činilo da bi investicijski fond bio idealno rješenje - prisjeća se Pukšar, koji ne zazire od komunikacije s medijima, za razliku od Bolanče koji uopće ne reagira na upite, a ni na pozive.

Pregovori su, kaže Pukšar, trajali dulje od godinu dana.

- Sa strane Kompasa osobno sam bio glavni pregovarač, a s njihove strane sugovornici su se često mijenjali, ali baza su bili Matko Bolanča i njegov partner Kukec - priča Pukšar. Također dodaje da je upravo s njihove strane došao prijedlog da revizorska kuća PricewaterhouseCoopers Hrvatska napravi dubinsku analizu poslovanja.

“Samo su mi sjeli na račun”

- I ranije smo radili revizije, ali ovo je bilo neusporedivo. Analizirali su posljednje tri godine, 2014., 2015. i 2016. godinu. Četrdeset ljudi je stalno njima bilo na raspolaganju i kad je to okončano, rekli su da nisu zadovoljni nekim brojkama, ali da sve u svemu možemo pristupiti pregovorima - prisjetio se Pukšar.

Pregovori su okončani u ožujku 2017. godine i Kompas je prodan, a Pukšar kaže da je prema prvoj verziji ugovora osobno trebao ostati direktor u kompaniji. No, prema posljednjem ugovoru to je izmijenjeno u savjetnik, a u kompaniji je poslije prodaje sjedio još dva mjeseca tijekom kojih je krenulo razmimoilaženje s Bolančinom ekipom. Do danas još nije, kaže, zaprimio nikakvu tužbu od strane Bolanče, jedino što su mu naplatili bianco zadužnicu na temelju navodno krivo prezentiranih financijskih podataka.

- Samo su mi sjeli na račun - kaže Pukšar i dodaje da ih je tvrtka Revikrog pratila od samog početka.

- Revikrog je uvijek radio naša financijska izvješća i radili smo ih uvijek i samo prema njihovim napucima. Novi vlasnik odlučio se na drugačiji način knjiženja, pri čemu treba naglasiti da nije bilo nikakvih dugovanja tvrtke, radilo se isključivo i samo o drugačijim računovodstvenim politikama - tvrdi Pukšar.

Bolanča je, pak, medijima prezentirao kako je utvrđeno da su računovodstveni podaci o prihodima, rashodima i gubitku prije oporezivanja bili potpuno pogrešno navedeni. Prihodi su, tvrdi se u tom izvješću, bili prikazani četiri milijuna kuna veći, rashodi čak 17 milijuna kuna manji, dok je za gubitak prije oporezivanja bilo navedeno da je kompanija poslovala s dobiti od 300.000 kuna, a zapravo se radilo o gubitku od 20,7 milijuna kuna. Uz to, navodno su lažno bili prikazani i podaci o poslovanju društva.

Primjerice, kao kapital društva za 2016. godinu bio je naveden iznos od 4,2 milijuna kuna, dok je kompanija zapravo bila u minusu 13,3 milijuna kuna. Novi vlasnik tvrdi da su netočno bile prikazane i kratkotrajne obveze prema dobavljačima za koje je u predakvizicijskom razdoblju bila navedena brojka od 4,1 milijun kuna, a ne 5,3 milijuna kuna, koliko su te obveze iznosile, te tvrde da je krivo bila prikazana i aktiva društva (5,9 milijuna kuna umjesto 5,2 milijuna kuna). Neobično je pritom da je sve te ispravke uočila revizorska kuća koja ih prethodnih godina nije utvrdila. Ni Bolanča, kako tvrdi, to nije ranije uočio, sve dok valjda nije dobio financijsko izvješće za 2017. godinu.

- Tada je očito shvatio da je u problemu - kaže jedan revizor kojeg smo zamolili da pregleda spomenuta izvješća.

Beskorisna zavrzlama

No, Bolančin nastup na konferenciji ipak je iznenadio neke pripadnike poslovne zajednice s kojima smo razgovarali, a kojima se u najmanju ruku, kažu, “učinilo neobičnim da je Bolanča navodnu prijevaru otkrio tek nakon više od godinu dana”. Posljedice stečaja Bolančine akvizicije Kompas Zagreb počele su, neslužbeno doznajemo, osjećati i druge kompanije pod upravljanjem njegova fonda. Treba spomenuti da je Bolanča jedan od osnivača investicijskog fonda Inspire Investment koji je nedavno preuzeo Nexus fond. Iako je preuzimanje Kompasa Zagreb bio Bolančin projekt, ugovor je bio zaključen s tvrtkom Inspire Fusion s čijeg je računa isplaćen novac bivšim vlasnicima. Danas se 86 posto udjela Kompas Zagreba vodi pod skrbničkim računom Addiko banke, a ostatak pripada pojedinačnom dioničaru Branku Ercegoviću, članu Nadzornog odbora, jedinom dioničaru koji nije prodao vlastiti udio kad je novi vlasnik preuzimao kompaniju. Inspire danas u svom portfelju ima daleko veće zalogaje od putničke agencije, primjerice Dalekovod, pa im cijela ova zavrzlama sigurno ne ide u korist.

- Povezane osobe i društva danas su prilikom svih procjena i analiza financijskih institucija izuzetno bitna stavka. Banke odmah počinju pitati što se događa ako vide da je jedno od povezanih društava u problemu, kao primjerice Kompas u stečaju, a Fleet u blokadi. Bolanča će, mislim, s te dvije akvizicije izaći iz fonda, upravo da ne bi bile na teret za ostala društva u fondu - otkriva nam izvor blizak fondu, stoga je za pretpostaviti da će fond uskoro morati na neki način ograditi od Bolanče.

Taj bivši predsjednik Uprave Plive donedavno je na poslovnoj sceni slovio kao uspješan menadžer, koji je poslovnu karijeru počeo u farmaceutskoj industriji u kojoj je radio trinaest godina. Diplomirao je na Medicinskom fakultetu u Zagrebu, a karijeru je počeo je 1992. godine kao pripravnik u Klinici za zarazne bolesti, da bi zatim nekoliko godina proveo kao liječnik opće medicine u Domu zdravlja Trešnjevka. No, 1999. godine nalazi posao u hrvatskoj podružnici američke farmaceutske tvrtke Merck, Sharp and Dohme. U Plivu prelazi 2001. godine, kao pomoćnik direktora marketinga za regiju srednje i istočne Europe, te ubrzo postaje direktor tržišta za Hrvatsku. Kad je izraelska Teva krajem 2008. godine preuzela Plivu od američkog Barra, kompaniju je napustio njezin dugogodišnji direktor Željko Čović.

Turizam je specifičan

Izraelci su na njegovo mjesto postavili Bolanču. Glavni zadatak mu je bio restrukturiranje i povećanje učinkovitosti Plive. Za vrijeme njegova vodstva tvrtka je porasla 30-ak posto, ali u 2011. došlo je do pada prihoda i dobiti, što ga je navodno koštalo direktorske fotelje. Jedno vrijeme bio je u Nadzornom odboru kompanije, da bi iz nje otišao 2012. godine.

Tri godine proveo je izvan hrvatske poslovne scene. Prvi poslovni pothvat, nakon odlaska iz Plive, Bolanča je napravio početkom 2016., kada je osnovao Inspire Investments, društvo za upravljanje alternativnim investicijskim fondovima u kojem su mu partneri Krešimir Kukec i Marko Varga, menadžeri s bogatim iskustvom u fondovskoj industriji i investicijskom bankarstvu. U preuzimanje Kompasa Zagreb, Bolanča je ušao s velikim optimizmom. Dotad su već u ljeto 2016. godine kupio firmu Fleet rent a car od tvrtke TRCZ.

- Na prvom sastanku najavio je razvoj, nove investicije, više od 20 milijuna eura ulaganja, spajanje s Fleet rent a carom itd. Ali ništa od toga se nije dogodilo. Samo je dovodio nove ljude, postavio je puno ljudi u Upravu, na savjetničke pozicije, dao im aute, kartice... i evo stečaja - priča jedan od bivših radnika Kompasa, koji je u međuvremenu našao novi posao, a u agenciji je radio više od desetak godina.

Bolanči i njegovu timu, smatra, u turističkoj agenciji “presudilo” je nepoznavanje turističkog biznisa.

- Turizam je specifičan, ima neke svoje zakonitosti, a nakon njihova dolaska brzo sam uvidio da od ulaganja neće biti ništa - kaže naš sugovornik te dodaje da u agenciju nije toliko često dolazila ni Bolančina supruga, Zdenka Bolanča, koja se od rujna ove godine vodila kao direktorica tvrtke. Bolanča je na poziciju direktorice i u drugoj tvrtki Fleet rent a caru postavio suprugu Zdenku, koja je nekad također radila u Plivi, navodno kao tajnica. Na nju glasi i tvrtka Kreativni sistemi d.o.o., koja je, pak, jedan od osnivača tvrtke Kompas Cruise i koju su s Romanom Reicherom osnovali u srpnju 2018. godine.

- Tvrtka Kompas Cruise nema nikakve veze s Kompasom Zagreb, niti su međusobno imale ikakve transakcije. Isto tako treba reći da nas je jedna kompanija istog naziva zatražila da promijenimo naziv tvrtke jer su oni već vlasnici pečata - rekao nam je Reicher, koji je iz Kompasa Zagreb otišao nakon što je u njemu radio samo tri mjeseca.

Danas radi u drugoj velikoj kompaniji u koju su prešli brojni zaposlenici iz Kompasa. Uglavnom više-manje svi su se odmaknuli od Kompasa, a ni s Bolančom neki naši sugovornici nisu baš bili oduševljeni.

- Čim su došli na prvi sastanak s radnicima u Kompas Zagreb u onim crnim odijelima, u skupim autima, bilo je jasno da su se navikli na drugačiji način poslovanja, možda takav stil trpe farmaceutske kompanije - prisjeća se jedan bivši radnik te dodaje:

- Pukšar je, za razliku od njih, imao jedan auto, a vodio je i on klijente na ručkove i večere, ali to nije bila ta razina. Ne trpi turistička agencija takvo poslovanje.

Kako obeštetiti putnike?

Pukšar, pak, poručuje Bolanči da je “ključno pitanje što se dogodilo s tvrtkom nakon njegova preuzimanja”.

- Bolanča odvraća pozornost i odgovornost s činjenica da je Kompas u nekoliko zadnjih mjeseci od klijenata i poslovnih partnera naplatio značajna novčana sredstva za koja nije bio u mogućnosti pružiti uslugu niti vratiti novac - koji je očito nestao. Naime, navedeni a netočni i neprovjereni podaci o poslovanju Kompasa odnose se na sada već davna protekla razdoblja, i ni na koji način ne predstavljaju nikakvo dugovanje koje bi bivši vlasnici prenijeli na novog kupca - dapače, tvrtka je u trenutku kupnje/ prodaje uredno podmirivala i podmirila sve svoje financijske obveze - navodi Pukšar.

Istaknuo je da ga u “zadnjih godinu dana trenutni vlasnik nije kontaktirao ni na koji način niti mu je predočen makar i jedan sporni dokument”.

U ovom trenutku najbitnije je utvrditi na koji će način Kompas putnike obeštetiti u najkraćem mogućem vremenu i vratiti im njihov novac, a na što očito potpuno nepripremljeni gospodin Bolanča nije znao odgovor.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
12. studeni 2024 11:26