Tko su uspješni lideri

Ljudi češće daju otkaz zbog šefa nego posla: Budite među onima zbog kojih radnici ostaju

Quartz je analizirao evaluacije i komentare vezane uz direktore kompanija i definirao 2 razina rukovodstva
 Profimedia, Alamy

- Ljudi ne mrze nužno svoj posao ili tvrtku u kojoj rade već svog šefa te zbog njega i daju otkaz - objasnio je situaciju na brojnim radnim mjestima Jim Clifton, izvršni direktor Gallupa, kompanije koja se bavi istraživanjem i savjetovanjem čelnih ljudi kompanija u upravljanju ljudskim potencijalima u njihovim tvrtkama ili organizacijama.

No, što je ono što nekog šefa čini vrijednim otkaza ili ostanka na trenutnom radnom mjestu? Naime, kako bi razumjeli koje su to karakteristike koje odličan lider ima, Quartz je analizirao podatke 75.000 zaposlenika i više od 10.000 poslodavaca iz područja maloprodaje, proizvodnje, tehnologije, financija, zdravstva te hotelijerstva i ugostiteljstva. Točnije, ovaj je portal analizirao evaluacije i komentare zaposlenika vezane uz direktore te je temeljem toga definirao pet razina rukovodstva.

1. razina: Slučajni lider (The Unintentional Leader)

Što zaposlenici kažu: “Nisam dovoljno plaćen(a) da trpim ovakve stvari!”

'Slučajni lideri' nisu svjesni utjecaja koji imaju na svoje zaposlenike i ne uspijevaju ih inspirirati i učiniti ih samosvjesnima. Umjesto toga, zaposlenici koji odgovaraju 'Slučajnom lideru' osjećaju se poput putnika u busu čiji vozač ne zna kuda ide, a njegovi putnici o tome nemaju pojma jer im vozač ne govori što se događa.

Realno, nitko ne želi biti 'Slučajni lider', no osoba postane takva zbog nedostatka edukacije za to radno mjesto, nedostatka osjećaja za rad s ljudima koje lider mora imati, zbog nekih privatnih problema ili jer misli da biti lider znači biti zapovjednik u vojsci.

Da pojasnimo, 'Slučajni lider' je osoba koja razmišlja o zaposlenicima kao o brojevima, a ne ljudima koji imaju vlastite kompleksne živote, koja preuzima tuđe zasluge, ne pruža sve informacije zaposlenicima, prezauzeta je privatnim problemima, ništa ne mijenja unatoč kritikama te svoje frustracije rješava podizanjem glasa.

Za one koji su se nažalost našli u ovom opisu, Quartz je pripremio i nekoliko savjeta o usavršavanju svojih sposobnosti upravljanja ljudskim potencijalima. Neki od njih su dodatna edukacija, pokušati biti pristupačnijim ili se češće truditi surađivati sa zaposlenicima. Otvoreniji pristup prema zaposlenicima mogao bi smanjiti njihove strahove i animozitet te bi imali više povjerenja u samog voditelja. Osim toga, smanjila bi se negativna atmosfera čime bi se ljudi više koncentrirali na svoje zadatke, a manje na brojanje minuta do odlaska svojim kućama.

2. razina: Nesređeni lider (The Hit-or-Miss Leader)

Što zaposlenici kažu: “Ima li nekog doma?”

'Nesređeni lider' nije baš tako loš, barem ne cijelo vrijeme i ne za svakoga. Naime, on je dobar prijatelj jednima, a neprijatelj drugima, te ne šteti kompaniji aktivno poput 'Slučajnog vođe', ali ni ne odrađuje svoje obaveze u mjeri u kojoj bi trebao.

Točnije, on se često osjeća kao da ima previše obveza, ne može se koncentrirati zbog privatnih problema, stalno se druži s istim zaposlenicima te ima problema u stvaranju odnosa s drugima koji se, stoga, na njega žale njegovom nadređenom, a i često je upozoren zbog neispunjenih obveza.

Zbog svega navedenog, njima se savjetuje eliminirati favoriziranje, redovno komunicirati sa svim svojim podređenima, odnosno uključiti ih u radni proces te svakodnevno pokazivati da cijene trud i rad zaposlenika. Na taj će način svi više poštovati svog šefa te se zbog toga više truditi čime će se povećati suradnja i produktivnost u tvrtki.

3. razina: Poslovni lider (The Transactional Leader)

Što zaposlenici kažu: “Odrade svoj posao i to je to”

Pri opisu ovog tipa lidera, Quartz naglašava njegovu najveću želju – križanje stvari s popisa (pogotovo ako je riječ o nečemu što je vezano uz njihove vlastite ciljeve). Oni su nadišli negativna ponašanja 'Slučajnog' i 'Nesređenog lidera' i stvarno su dobri u svom poslu. Ipak, ne odmiču se od svoje to do liste, odnosno i dalje ne uspijevaju ostvariti odnos sa svojim zaposlenicima. Osim toga, često je riječ o robu navika koji se teško prilagođava novonastalim situacijama. Radna atmosfera 'Poslovnog lidera' opisuje se kao ispolitizirana i nepovjerljiva čemu je uzrok indiferentnost voditelja. Ipak, zaposlenici 'Poslovnog lidera' ponosni su na ono što rade te svoj posao naprave dobro i u zadanom roku.

Da podvučemo, 'Poslovni lider' više cijeni odrađen posao od razvijanja odnosa s ljudima, zapovijeda, a ne sluša koje su brige i izazovi zaposlenika, osjeća se kao mala riba u velikom birokratskom jezeru te je efikasan, ali hladan.

Upravo zbog toga, on bi trebao raditi na svojoj komunikaciji s drugim ljudima te im objasniti koja je točno njihova uloga u kompaniji.

LEADERSHIP and businessman working with modern technology, Image: 308800913, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Alamy
Profimedia, Alamy
Ilustracija

4. razina: Dobar lider (The Good Leader)

Što zaposlenici kažu: “Ostajem zbog svojeg voditelja”

Lider na ovoj razini osim što ostvaruje svoje obveze, zna i komunicirati sa svojim podređenima. Točnije, on svojim zaposlenicima jasno razjasni njihove uloge i obveze, razumije da mogu ponekad i pogriješiti te shvaća da ljudi imaju život van svog radnog mjesta. Njegovi ga podređeni opisuju kao pristupačnog, punog razumijevanja i pravednog. Ipak, 'Dobar lider' još uvijek nije ostvario sve što bi trebao kako bi došao na zadnju, petu razinu rukovodstva. Naime, još uvijek ne vjeruje svojim zaposlenicima u potpunosti nego se oslanja na sebe i svoje sposobnosti zbog čega znaju biti preopterećeni svojim uspjesima i neuspjesima.

Da pojasnimo, 'Dobar lider' pomaže svojim podređenima da napreduju u karijeri i djeluje kao mentor, razgovara sa zaposlenicima o njihovim problemima, ali i dalje ima problema s povjerenjem u njih. Nadalje, ovaj tip lidera misli da je bitno da upravo tako i bude viđen - kao lider.

Da bi svoje voditeljske sposobnosti razvio u potpunosti, 'Dobar lider' bi se trebao pozabaviti svojim povjerenjem u ljude s kojima radi kako bi se oni osjećali dijelom kolektiva. U skladu s time, trebao bi zanemariti svoj ego koji mu raste s činjenicom da je on nadređeni i svoje interese podrediti pomaganjem drugima.

5.razina: Lider za Sve (The For All Leader)

Što zaposlenici kažu: “Moj voditelj doista razmišlja o onome što je najbolje za mene”

Ovo je lider koji je lider u pravom smislu te riječi - njegovi ga podređeni vole, a istovremeno su uspješniji od onih kojima su nadređeni lideri s nižih razina. Riječ je, naime, o ljudima koji upravljaju svojim zaposlenicima iz pozadine dajući im prostora da njihovi potencijali dođu do izražaja. Pritom ih, naravno, sve jednako tretiraju, bez obzira na kojoj su poziciji. 'Lider za Sve' je marljiv, etičan i iskren, te otvoren prijedlozima i kritikama, a njihovi podređeni rade samostalno. Na taj način svi se osjećaju jednakima i međusobno surađuju sa svojim kolegama, a istovremeno su i uspješni u svom poslu.

Quartz 'Lidera za Sve' opisuje kao vođu koji je okružen motiviranim ljudima koji postižu natprosječne rezultate te surađuju i međusobno i s drugim odjelima. Ujedno je i mentor koji pomaže svojim zaposlenicima da napreduju u karijeri. Osim toga, često ga pitaju za savjet ili da vodi edukacije vezane uz njegove voditeljske sposobnosti. Pritom je važno naglasiti da se svime navedenim ne hvali.

Ipak, svima je jasno da ispuniti sve ove kriterije nije jednostavno. Biti na ovoj razini lidera znači neprestano voditi računa o tome što je zaposlenicima, a i cijeloj grupi potrebno kako bi ostvarili određene kratkoročne i dugoročne ciljeve. U skladu s time, 'Lider za Sve' mora neprestano raditi na vlastitom razvoju i educirati se.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. studeni 2024 10:11