Valamar Riviera je radi veće sigurnosti smanjila u svojim hotelima za ovu sezonu kapacitet za 20 posto, ne razmišljaju o privlačenju gostiju snižavanjem cijena nego nuđenjem dodatnih usluga, a nakon što su otvorene granice s Austrijom i Njemačkom, tako da gosti se više ne moraju u karantenu po povratku kućama, telefoni u njihovu rezervacijskom centru su poludjeli, kaže Denis Prevolšek, regionalni menadžer u toj hotelskoj kompaniji.
Hotele otvaraju ranije nego su planirali, buking im ide bolje u Istri nego u Dubrovniku,jer je Istra auto-destinacija, a kampovi se pune bolje od hotela, dok među hotelima bolje idu oni koji su više kategorije, objašnjava situaciju nakon lockdowna zbog COVID-19. “Dosta smo se dobro pripremili i nemamo namjeru raditi s gubicima. Otvaramo hotele dinamikom koja to podržava”, napominje. Većina hotelijera ove je godine inače najavila da očekuje rezultate na razini oko 30 posto lanjskih.
Koje su to i gdje leže prilike za turističku i hotelsku industriju u godinama koje slijede, pitanja su postavljena na Colliersovom virtualnom okruglom stolu „Turizam 2020-2022: Što očekivati? Čemu se nadati?“ održanom u srijedu. Gost uvodničar je bio Dirk Bakker, direktor usluga za hotele u Colliers International EMEA, a panelisti, uz Prevolšeka, još Marina Franolić, direktorica za jugoistočnu Europu BenchEvents, Josipa Jutt Ferlan, direktorica Zagreb City Hotels, Goran Kralj, član Upravnog odbora mirovinskog društva PBZ CO, Boris Šuljić, vlasnik paškog Boškinca te Luka Šangulin, suvlasnik i direktor tvrtke Angelica Charter.
Hoteli su općenito bili primamljiva meta investitora prije koronakrize, a o tom investicijskom tržištu je, među ostalim, govorio član Uprave mirovinskog društva PBZ CO Goran Kralj, koje je zadnjih godina dosta ulagalo u turizam. Naglašava da će investicijsko tržište biti vrlo oprezno dok se ne raščisti situacija oko ovogodišnjeg poslovanja hotelskih kompanija, budući da će onima koje su snažnije zadužene vjerojatno biti dosta teško. “Upitno je kako će izgledati jesen, a tu je bitna i ukupna makroekonomska situacija. Bit će zanimljivo vidjeti i kakva će biti potražnja za smještajem u idućoj godini, dakle kakve će biti implikacije u konačnici na turizam”, kaže Kralj. Moguće je, smatra, da će se kao posljedica svih ovih kriznih zbivanja u Hrvatskoj početi događati razdvajanje operacija vlasnika hotelskih nekretnina i operatora. “Većina hrvatskih izlistanih kompanija su i management i real estate kompanije. Očekujem da će se za koju godinu dogoditi to raslojavanje. Mi kao mirovinski fond smo prirodniji investotor u čisti real estate”, rekao je Kralj.
Vedrana Likan, direktorica Colliers International Hrvatska, Slovenija i BiH smatra da bi takav trend bio zapravo pokazatelj sazrijevanja tržišta, gdje će investitori vidjeti svoju priliku, a bit će zanimljivo, kaže, vidjeti hoće li Valamar Riviera i neke druge grupacije ići u tom smjeru.
Nakon lockdowna slijedi godina dana u kojoj je poslovni fokus na preživljavanju i oporavljanju od koronakrize, kaže direktorica tvrtke Zagreb City Hotels Josipa Jutt Ferlan, koja upravlja u regiji hotelima iz Hilton portfelja, a njen najveći izvor prihoda su kongresi i poslovna putovanja. Otvorili su tri Hiltonova hotelska objekta u Zagrebu, održali edukacije za lokalnu kongresnu industriju u novim epidemiološkim uvjetima i već vide rezultate jer su razbili bauk oko toga. “Racionalni smo s poslovanjem i troškovima, ali krenuti se mora. Ne može se čekati idealne uvjete jer ne znamo kada će doći”, dodaje. Stekli su i licencu za upravljanje Marriott hotelima, pa također ima očekivanja od toga. Komentirajući hotelske cijene za goste, u pitanju je uzročno-posljedična veza ponude i potražnje, ne može samo spuštanje razina cijena biti pokretač tržišta.
Marina Franolić, regionalna menadžerica međunarodne tvrtke BenchEvents, kaže da će jesen pokazati pravu situaciju na hotelskom i investicijskom tržištu. Bit će svima prilično teško, a oni koji neće izdržati bit će na prodaju, a događat će se pritom i prenamjene te inovacije, novo pokretanje tržišta u post-korona vremenu. “Ovo je stoga izuzetno kvalitetan moment za nove proizvode i projekte”, napominje Marina Franolić, uz ogradu kako je ipak problematično to što nitko ne zna koliko će situacija s epidemijom trajati. Što se tiče hotela u Hrvatskoj, smatra da će velike, brendirane kompanije biti uspješnije jer će lakše goste uvjeriti u njihovu sigurnost, dok će oni drugi biti pred izazovom. Smatra također da bi moglo doći do razdvajanja vlasništva nad hotelima i menadžmenta, što smatra vrlo pozitivnim smjerom.
Luka Šangulin iz charterske tvrtke Angelica Charter koja posluje u pet marina na Jadranu kaže pak kako će ova kriza dovesti do čišćenja njihove branše te će biti prilika za preuzimanja plovila i tvrtki, a leasing kuće su već počele s pljenidbom nekih plovila kod vlasnika koji nisu bili u stanju ispolsovati moratorij. To je inače niz godina bio rastući sektor, ali cijene su bile u laganom padu već tri do četiri godine zbog velike konkurencije. Inače, kaže, Hrvatska čini skoro 40 posto svjetskog charter tržišta, a glavni konkurent je Grčka. Ove godine očekuje realizaciju u prosjeku 30 do 35 posto lanjske. Vlasnik paškog Boškinca , hotela, restorana i vinarije, Boris Šuljić, je sada optimističniji oko rezultata poslovanja koje očekuje u ovoj sezoni nego je bio u svibnju jer se pokazalo da je interes za njih živ. “Od početka srpnja očekujemo dinamizaciju poslovanja zbog otvaranja granica”, kaže Šuljić čiji je restoran dobio ove godine Michlinovu zvjezdicu. To se, međutim, neće osjetiti u clubingu kojim se također inače bave na Zrću jer su svi veliki festivali otkazani.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....