Objektivan pogled izvana

Zašto menadžeri trebaju poslovne savjetnike

Poslovni sastanak, ilustracija
 Profimedia, Wavebreak

Objasniti nekome čime se bavi poslovni savjetnik tj. menadžment konzultant nije jednostavan zadatak, te mnogi kolege iz Hrvatske, Europe i svijeta koji se bave poslovnom savjetovanjem i nakon mnogo godina karijere imaju problem sugovorniku objasniti što točno rade. Kod onih koji uspiju nekako objasniti čime se bave, obično slijedi pitanje zašto tvrtke uopće zapošljavaju savjetnike.

Koliko god nama konzultantima nije drago čuti ovo pitanje, ono ima smisla. Na prvi pogled, svatko će se pitati kako to da tvrtka koja se godinama bavi nečime i sve zna o tome uopće treba vanjskog savjetnika. Pretpostavka je da ako se menadžer u tvrtki godinama 8-12 sati dnevno bavi problematikom koju zaokuplja tu tvrtku, onda ne zvuči logično da netko izvana može bolje riješiti poslovne izazove od njega. Međutim, danas većina najuspješnijih organizacija u Hrvatskoj (npr. Rimac, Infobip, Nanobit) i svijetu (npr. Google, Amazon, Microsoft) koriste usluge konzultanata jer prepoznaju vrijednost koju konzultanti donose njihovom poslovanju. Za to postoji mnogo razloga, a tri su ključna: objektivan pogleda izvana, nadopuna kompetencija koje nedostaju u tvrtki ili su zastarjela, te priprema i implementacija projekata za koje tvrtka nema dovoljno internih resursa.

Objektivan pogled izvana

U životu imamo potrebu podijeliti mišljenje i dobiti povratne informacije od drugih. Vjerujem ste se i vi mnogo puta kada se bavite nekim problemom obratite prijateljima i obitelji za mišljenje. I menadžmentu u tvrtkama je to često potrebno, posebno kada donose (stra)teške odluke. Oni često imaju perspektivu kako riješiti problem s kojim se suočavaju, ali žele biti sigurni da su na ispravnom putu. To je posebno važno u današnje digitalno doba kada su promjene vrlo brze i kada se prepliću multidisciplinarna znanja, vještine i i iskustva. Stoga se menadžeri obraćaju konzultantima kako bi dobili kompetentno mišljenje i objektivan pogled, budući da konzultanti imaju širok spektar informacija, rade s mnogo različitih tvrtki, i možda su u prošlosti rješavali izazov s kojim se tvrtka upravo susreće. Konzultanti pružaju drugačiju perspektivu na temelju onoga što su prije iskusili i/li riješili, a s obzirom na iskustvo, često mogu pružiti dodanu vrijednost kroz inovativne ideje i kreativna rješenja o kojima menadžeri nisu razmišljali.

Nadopuna kompetencija koje nedostaju u tvrtki ili su zastarjela

Drugi, a možda i najčešći razlog zašto tvrtke zapošljavaju poslovne savjetnike jest pristup specijaliziranom skupu vještina koji možda ne postoji u tvrtki. Angažiranjem konzultantske kuće tvrtka dobiva pristup grupi profesionalaca koji imaju informacije, kompetencije i iskustva koje tvrtki nedostaju, bez obzira da li ona bile u domeni funkcionalnih kompetencija (npr. upravljanje), sektorske stručnosti, ili što je možda danas najbitnije, inovativnih multidisciplinarnih kompetencija (npr. novi poslovni modeli, transformacija poslovanja). Takve visoko-specijalizirane osobe je preskupo zaposliti na neodređeno, pa stoga menadžeri surađuju s konzultantima kontinuirano (na paušalu) i/li prema potrebi (projektno).

Priprema i implementacija projekata za koje tvrtka nema dovoljno internih resursa

Povremeno se svaka tvrtke susreće s važnim poslovnim izazovima koje treba riješiti, ali za koje nema interne kapacitete. Tvrtke se ipak moraju usredotočiti na svoje svakodnevno poslovanje, a novi projekti obično zahtijevaju vanjske resurse. Zapošljavanje novih zaposlenika za povremene projekte nema uvijek smisla, budući da je velik broj tih projekata jednokratnih. Bez obzira radi li se o programu smanjenja troškova ili provedbi transformacije poslovanja, menadžment će za takve projekte radije odabrati vanjske konzultante za pomoć. U ovakvim slučajevima, konzultanti u osnovi služe kao privremeni zaposlenici, što je često financijski isplativije i manje riskantno rješenje nego zaposliti nekoga novog na neodređeno. Budući da uspješni konzultanti rade s više klijenata, oni se brzo prilagođavaju novoj tvrtki i njenim potrebama, te su navikli relativno brzo predložiti praktična i provediva rješenja. Tako tvrtke koristeći konzultante, omogućuju svojim zaposlenicima usredotočiti se na njihove svakodnevne zadatke i poslove.

Tržište menadžment konzaltinga u svijetu, Europi i Hrvatskoj u zadnjih deset i više godina kontinuirano raste godišnjom stopom od 6-9 posto, što pokazuje da tvrtke prepoznaju vrijednost koju dodaju konzultanti njihovom poslovanju. Ako tome pridodamo činjenicu da se praktički niti jedan veći projekt privatne korporacije ili javne uprave ne provodi bez sudjelovanja konzultanata, onda možemo zaključiti da konzultanti neosporno donose vrijednosti projektima i poslovima na kojima su angažirani. Na kraju, s obzirom na to da sve više hrvatskih startupova brzo raste i pretvara se u srednje velike tvrtke, samo je pitanje vremena kada će trebati usluge menadžment konzaltinga. Dovoljno je podsjetiti na nedavne uspješne primjere Rimca, Infobipa i Nanobita, koji su svi koristili usluge menadžment konzultanata u svome poslovanju i/li pri prodaji tvrtke.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. studeni 2024 10:51