top 1500

Uspjeli smo u osnaživanju poslovanja najvećeg medijskog izdavača

Hrvatski mediji, kao i u mnogim drugim državama, na udaru su, često nelojalne, konkurencije globalnih tehnoloških platformi
Ana Hanžeković Krznarić

Izazovno vrijeme u kojem živimo i radimo, vrijeme je i koje nas suočava s našim maksimumima. Globalna pandemija, razorni potresi u našoj zemlji, aktualne vremenske nepogode s katastrofalnim posljedicama, sve su to trenuci koji nas tjeraju naprijed, potiču da - čak i kada se to čini potpuno nemoguće - osmislimo i stvorimo nešto novo, donesemo novu vrijednost, preživimo i pobijedimo. I pritom ne zaboravimo na svrhu postojanja.

Tako je 2020. godina i nama u Hanza Mediji započela perspektivno. Realizirali smo predstečajnu nagodbu, što je bio iznimno zahtjevan proces, a uključivao je i integriranje povezanih tvrtki, uz podmirenje postojećih obveza. Dokazali smo da Hanza Media može poslovati profitabilno, te ni u jednom trenutku čitateljima nismo prestali isporučivati kvalitetan sadržaj, u tiskanom i digitalnom obliku, na kioscima, portalima i društvenim mrežama. Upravo suprotno. No, nepredvidiva situacija u ožujku 2020., promijenila je sve. Rapidno je dovela do pada prihoda od oglašavanja, prodaje tiskovina te pretplate.

U takvim okolnostima bilo je jasno kako se željeni novi ciklus poslovnog razvoja neće moći realizirati na način kako smo ranije planirali. Kao i u većem dijelu hrvatskoga gospodarstva, trebalo je spasiti svako radno mjesto i pronaći načine da kompanija opstane i što zdravije krvne slike izađe iz pandemije. To je bio naš prioritet. Ali nismo odustali od naše temeljne ideje - da rastemo i razvijamo se. Tako smo, kao odgovoran poslodavac, ozbiljno i detaljno planirali svoje poslovanje i vodili računa o kratkoročnom i dugoročnom ispunjavanju svih svojih obveza.

Među ostalim, bili smo prisiljeni uvesti i privremenu mjeru smanjenja plaća, koja je, iako nepopularna, bila alat kojim smo premostili razdoblje do nastupa oporavka. Ipak, svi ti napori dali su rezultata, poslovanje je stabilizirano, a ključni poslovni pokazatelji, uključujući i materijalna prava zaposlenika, sačuvani su na pretkriznoj razini. Ali to je bila tek polovica posla, trebalo je ostvariti i sve one ambicije vezane za razvoj.

Tu dolazimo do spomenutog pomicanja vlastitih maksimuma. Pandemijska je godina radikalno ubrzala naše usmjerenje prema digitalizaciji. Unatoč svim nepovoljnim okolnostima, u jednoj godini uspješno smo lansirali redizajnirane portale Jutarnjeg lista, Sportskih novosti i Slobodne Dalmacije, prve digitalne magazine na tržištu Gloria Glam, Appeal, Dobri restorani, a pokrenuli smo i multimedijsku platformu Hanza Hub koja je donijela serijale okruglih stolova vodećih društvenih aktera o gospodarskom oporavku zemlje.

Valja spomenuti i Hanza Media TV kojom smo stvorili novu platformu za komunikaciju s čitateljima, a naša se fotografska agencija Cropix snažnije orijentirala na tržište cjelovitom komercijalizacijom usluga. Rezultat toga, ali i brojnih prije poduzetih mjera, jest to da su danas u Hanza Mediji digitalni proizvodi glavni izvor rasta i profitabilnosti. Važno je naglasiti da je to bilo moguće zbog spremnosti organizacije za okruženje u kojemu su glavni nositelji rasta mobile, video i social platforme.

Naša publika danas gotovo 80 posto posjeta ostvaruje putem mobilnih uređaja, a količina proizvedenih videa izjednačuje se s brojem članaka za novine. Ipak, i nakon svih tih uspjeha situacija u kojoj se danas nalazimo i dalje je iznimno zahtjevna. Hrvatski mediji, kao i u mnogim drugim državama, na udaru su, često nelojalne, konkurencije globalnih tehnoloških platformi. Njihov ionako ogroman udjel na tržištu digitalnog oglašavanja iz godine u godinu raste, što znači da se dostupni prihod na koji tradicionalni izdavači mogu računati smanjuje, usprkos organskom rastu tržišta. Neosporna je činjenica da svi izdavači tiskanih medija u Republici Hrvatskoj imaju problema s rentabilnosti poslovanja. Pandemijska godina samo je naglasila te probleme, a za održivost poslovanja tiskanih medija i njihove tranzicije prema digitalnim platformama u ovom je trenutku potrebna podrška države. Kao moguće rješenje nameće se pomoć u vidu potpora, primjerice subvencioniranje troška ključne ulazne sirovine - papira. A niz otvorenih tema postoji i u sferi digitalnog izdavaštva.

U tom kontekstu, kod digitalnih izdavača dogodio se velik pomak. Nedavno osnovana Hrvatska udruga digitalnih izdavača prvi je put za istim stolom okupila sve vodeće digitalne izdavače. Jedino tako ćemo i mi moći biti kvalitetan partner nadležnim institucijama u kreiranju i osnaživanju medijske industrije koja se suočava s jakom međunarodnom konkurencijom. Kako bi se stvorilo zdravo i sigurno okruženje, nužno je uskladiti tri zakona koja uređuju medijsku industriju, Zakon o medijima, Zakon o elektroničkim medijima te Zakon o autorskim i drugim srodnim pravima s trenutnim potrebama poslovanja i trendovima. Na taj bi način zakoni mogli omogućiti i poticati širenje medijskog prostora, ali i njegovu zaštitu.

Takve mjere, utoliko, ne treba gledati kao zahtjeve za nekom formom protekcionizma ili privilegiranosti, nego kao poziv za uspostavu jasnih i transparentnih pravila koje bi omogućile ravnopravnu tržišnu utakmicu. A da bismo se u toj utakmici uspješno natjecali, svjesni smo kako se moramo nastaviti mijenjati i razvijati. Tržišna prevlast tehnoloških kompanija rezultat je njihove dominacije u poznavanju korisničkih navika. Izdavači za to dugo vremena nisu bili tehnološki i organizacijski spremni. No danas vodeće svjetske medijske kuće, među njima i Hanza Media, imaju i razvijaju rješenja za poznavanje navika i bolje servisiranje potreba čitatelja. Poznavanje profila korisnika i njihovih interesa ključni je zalog Hanza Medije za predstojeće razdoblje, ne samo iz perspektive oglašavanja. Na njemu se temelji razvoj novih proizvoda i nova prihodovna vertikala naplate digitalnog sadržaja koju smo u proljeće 2021. godine prvi uveli na hrvatsko tržište. Glavna poluga stjecanja i zadržavanja korisnika je povjerenje.

Prema istraživanju za Reuters Digital News Report 2021., 44 posto čitatelja ima povjerenje u vijesti, njih 50 posto u vijesti medija koji prate, a samo 24 posto u vijesti s društvenih medija. I pretpandemijska istraživanja pokazivala su slične zaključke. Jutarnji list je prema Reutersovom istraživanju 2021. pisani medij s najvećim povjerenjem čitatelja u Hrvatskoj, čak 63 posto. Treba li nam boljeg putokaza prema izlazu iz duge i teške tranzicije u kojoj se nalazimo?

Mi u Hanza Mediji nemamo nikakvih dvojbi kad se suočavamo s tim pitanjem. Relevantnost, poštovanje, stvaranje razumijevanja i davanje konteksta, uz promicanje pozitivnih društvenih vrijednosti, naš su isključivi imperativ i temelj na kojem gradimo održivo poslovanje.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
04. studeni 2024 18:00