Na novom kontejnerskom Rijeka Gateway terminalu na Zagrebačkoj obali u riječkoj luci, na kojemu su građevinski radovi pri kraju i počinje opremanje, u četvrtak su predstavljene prve dvije od četiri kontejnerske STS (ship to shore) dizalice, koje će se koristiti za prebacivanje kontejnera između brodova i terminala.
Dio je to ulaganja u sklopu 380 milijuna eura ulaganja u Rijeka Gateway terminal, koji će nakon realizacije u dvije faze imati kapacitet veći od milijun kontejnerskih jedinica (TEU) na godinu te će, kako je rečeno, biti tehnološki najmoderniji u ovom dijelu Europe. Početak rada terminala očekuje se sljedeće godine.
Druge dvije dizalice očekuju se tijekom prve faze izgradnje terminala, a sve će dobiti imena po ženama koje su ostavile značajan trag u povijesti i sadašnjosti Grada Rijeke, dok će prostor terminala postati Trg snažnih žena Grada Rijeke.
Sve dizalice na terminalu bit će električne, a napajanje je osigurano isključivo iz održivih izvora energije. Radi smanjenja utjecaja na okoliš i buke, brodovi na terminalu će pri utovaru i istovaru gasiti bučne brodske motore jer će se napajati električnom energijom s terminala. Sustav smanjenja buke dopunjuje korištenje „soft landing“ tehnologije na dizalicama za tišu manipulaciju kontejnerima te zvučnih signala opreme terminala u obliku bijelog šuma umjesto pištanja. Na terminalu će se koristiti tehnologije za smanjenje svjetlosnog zagađenja i sustavi za sprječavanje onečišćenja mora.
Riječ je o zajedničkom ulaganju APS Terminalsa (Maersk Group) i ENNA grupe, koja će biti realizirano u dvije faze. Prva faza obuhvaća ulaganja od 200 milijuna eura i završava do kraja 2025. te uključuje izgradnju osnovne infrastrukture terminala, nabavku najsuvremenijih kontejnerskih dizalica i uspostavu logističke podrške.
U drugoj fazi planira se dodatno ulaganje od 180 milijuna eura tijekom sljedećih 10 godina.
Predsjednik Uprave Rijeka Gatewaya, koncesionara terminala, Peter Corfitsen rekao je da je dolazak dizalica značajna prekretnica u kompleksnom projektu. Oprema stiže na tjednoj razini i gotovo posve je elektrificirana i daljinski upravljana, opremljena je najmodernijim sustavima smanjenja buke, svjetlosnog utjecaja i utjecaja na okoliš i zajednicu.
Član Uprave Rijeka Gatewaya Tomislav Rosandić rekao je da će terminal izravno otvoriti 300 radnih mjesta, a neizravno puno više jer takvi projekti privlače dodatne investicije u proizvodnju, skladištenje i logističke objekte. Kazao je da su u izgradnji terminala već angažirane mnoge lokalne tvrtke te će pozitivan doprinos na lokalnu i nacionalnu ekonomiju rasti s početkom rada terminala. Ovaj terminal vratit će Rijeku na globalnu kartu važnih luka, a Hrvatsku na kartu važnih logističkih središta za istočnu i srednju Europu, naglasio je.
Ravnatelj Lučke uprave Rijeke Denis Vukorepa podsjetio je na potpisivanje koncesijskog ugovora s Rijeka Gatewayem u studenom 2021., ocijenivši da je to najveći ugovor u povijesti riječke luke, odnosno da je riječ o najvećem i najznačajnijem projektu u povijesti riječke luke.
I koncesionar i Lučka uprava su u međuvremenu ispunili sve prethodne uvjete iz koncesijskog ugovora – završena je cesta DC 403, koja spaja terminal s riječkom obilaznicom, interna lučka prometnica, intermodalni terminal, obavljena je primopredaja koncesijskog područja te je koncesijski ugovor stupio na snagu u lipnju 2023., a Rijeka Gateway je u rujnu iste godine počeo s radovima.
Vukorepa je istaknuo da ukupna ulaganja u novi kontejnerski terminal iznose gotovo 600 milijuna eura. Od toga je ulaganje Lučke uprave u izgradnju 400 metara obale sa zaobaljem iznosilo oko 107 milijuna eura, ulaganje Lučke uprave i HŽ infrastrukture u izgradnju novog intermodalnog terminala oko 32 milijuna eura, a ulaganje Hrvatskih cesta u cestu DC 403 oko 70 milijuna eura. Lučka uprava uložila je u internu spojnu cestu oko 4,5 milijuna eura, a koncesionar, Rijeka Gateway u dvije faze ulaže 380 milijuna eura, rekao je Vukorepa.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....