Srpski tajkun Miroslav Mišković ovih dana najavljuje ulaganje od 100 milijuna eura u "regionalnu online trgovinu“. Već je odabrao naziv svog "regionalnog Amazona" i zvat će se - Ananas.
Ovakav déjà vu nisam mogao ni sanjati nakon što je prije nekoliko godina u Hrvatskoj nešto slično učinio jedan bivši tajkun. U to vrijeme surađivao sam s kineskim tehnološkim divom Alibaba grupom, s namjerom da ovaj gigant u online trgovini otvori hub u Hrvatskoj, točnije u Zadru, preko kojeg bi pokrivao za tržište EU. Jedan od mnoštva preduvjeta za takav pothvat bio je taj da u Hrvatskoj postoji snažan partner koji ima razgranatu distribucijsku mrežu i skladišne kapacitete. Nije bilo previše razmišljanja i odluka je pala na Agrokor. U Agrokorovoj Upravi bili su oduševljeni jer se takvo što može ostvariti i nakon nekoliko rundi pregovora, postigli smo dogovor da upravi Alibabe predstavim Agrokor kao potencijalnog partnera u Hrvatskoj. Koncept sam zatim i predstavio upravi Alibaba grupe u kineskom gradu Hangzhou.
Oni su vrlo otvoreno rekli da je ponuda iznimno atraktivna i da Hrvatska ulazi u najuži izbor, ali su uzeli još vremena za analizu. Na povratku u Hrvatsku sastao sam se sa Željkom Rohatinskim, direktorom za makroekonomske analize Agrokora, koji je bio iznimno sklon ideji, kao i Uprava Agrokora, pa su o svemu izvijestili tadašnjeg šefa Ivicu Todorića. I tu dolazimo do déjà vua s početka ove priče. Todorić je odbacio mogućnost suradnje s Alibabom i odlučio da će on sam osnovati "regionalnog Alibabu" pod nazivom - Abrakadabra. On je to doista napravio, kao što sam uvjeren da će isto učiniti i Mišković. Ono što upada u oči identična je želja dvojice tajkuna za regionalnim utjecajem, ali ljudi njihova kova očito ne razumiju da ne postoje takve vrste granica u online trgovini, jer kad je nešto online, onda je globalno - bez regionalnih ograničenja. Amazon i Alibaba ostvaruju milijarde dolara prometa na dan, a praktički nemaju niti jednu svoju trgovinu. Tajkuni tranzicijskih zemljama, svjesni da je njihov domet regionalno ograničen i da izvan "ograde" ne predstavljaju gotovo ništa, nastoje čak i online trgovinu nekako ograditi za sebe. Ali netko im mora reći da na Internetu nema takvih granica, jer kupci na internetu ne ulaze u trgovinu iz kvarta, nego trgovina dolazi k njima doma iz svih krajeva svijeta. Bojim se da će Miškovićev Ananas neslavno završiti kao Abrakadabra, ali nikad ne reci nikad. Pogotovo u trenutku kad je Jeff Bezos najavio povlačenje iz Amazona, a Jack Ma je već prije odstupio iz Alibabe. Prostor za nove genijalce širom je otvoren.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....