Iako nagli rast broj slučajeva COVID-19 zaraze u Hrvatskoj ukazuje kako smo se prerano poveselili normalizaciji svih javnih i poslovnih aktivnosti, u većem dijelu EU pitanje brzine oporavka postaje ključno pitanje. Uz manji broj ekonomskih komentara koji su u naglom skoku potrošnje nakon popuštanja epidemioloških mjera u više zemalja prepoznali nadu da će se dogoditi tzv. V-krivulja naglog i brzog oporavka, većina analitičara procjenjuje kako je puno realniji scenarij sporog oporavka nalik vožnji neasfaltiranom cestom punom rupa. Ekonomski podaci koji pristižu iz zemalja koje su popustile epidemiološke mjere govore kako je vrlo vjerojatno da su u pravu skeptici kad je u pitanju brzina gospodarskog oporavka. Poslovne aktivnosti još su daleko od normalnih prosjeka.
Analize ukazuju kako je razina potrošačkog optimizma još na relativnoj niskoj razini, iako se počeo opravljati, a utjecaj na potrošnju i dalje imaju mjere/preporuke socijalnog distanciranja. Google Mobility Dana otkriva kako se u više velikih europskih ekonomija značajno oporavila mobilnost potrošača ali je ona još daleko od razina na kakvima je bila prije pojave SARS-CoV-2 virusa. Iznenada su, istina, porasle, posjete trgovinama za opremu doma, kao i web stranicama za prodaju vozila, te su čak dosegle razine iznad onih prije krize (Francuska, Njemačka, Velika Britanija), ali stručnjaci takav skok tumače kao kratkotrajni učinak nakon epidemiološke blokade. U Njemačkoj se značajno oporavljaju i bookinzi za restorane, ali većina europskih zemlja u shopping centrima i dalje ima razinu aktivnosti 30 posto nižu u odnosu na prosjeke prije krize. Posebno su pogođena kina, koja ne bilježe posjete čak niti nakon otvaranja u pojedinim zemljama.
Podaci o posjetama vodećim web stranicama za prodaju proizvoda i usluga ukazuju na značajni rast u najvećim gospodarstvima, međutim nema povratka na uobičajenu razinu.
Ipak, oporavak je nešto malo brži nego se očekivao, ali daleko od onoga što bi trebala donositi tzv. V-krivulja oporavka. Inicijalni rast potrošnje nakon epidemioloških blokada vjerojatno će se brzo ispuhati, dok će potrošnja na putovanja ostati puno niža nego ranijih godina. Kućanstva će između investiranja i štednje iz opreza zbog neizvjesne budućnosti vjerojatno i dalje birati drugu opciju.
Iako se pad potražnje na tržištu rada zaustavio, ipak u EU nema naznaka oživljavanja. Potražnja za novim radnicima u Njemačkoj je niža 25 posto u odnosu na isto razdoblje lani, u Francuskoj 40 posto, a u Španjolskoj 52 posto. U svibnju je rastao broj kilometara realiziranih u kamionskom prijevozu u Njemačkoj (što je pokazatelj rasta isporuka u industriji), ali je taj rast u lipnju oslabio.
Zanimljivo je da je popunjenost europskih hotelskih kapaciteta prema zadnjim dostupnim podacima nešto viša od 20 posto, ali je puno niža nego u Bliskom istoku, Australiji, Sjevernoj Americi i u Kini gdje je popunjenost viša od 50 posto.
Preporuke za dnevno štivo:
Slate: Kako McKinsey pomaže kompanijama da izbjegnu odgovornost
MIT technologyreview.com: Zašto venture capital ne gradi ono što nam je potrebno
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....