Xiaomi je jedna od priča o globalnom kineskom uspjehu. Ovaj hi-tech proizvođač popeo se u kratko vrijeme na četvrto mjesto prodajom pametnih telefona i sada za vrat puše daleko poznatijem Appleu. Ilustracije radi, za prva tri kvartala 2019. godine Xiaomi je zabilježio prihode od 10 milijardi američkih dolara, pri čemu je većinu toga ostvario na tržištima izvan Kine. Osim toga, udarne pozicije zauzima i prodajom električnih skutera, kao i pametnih nosivih uređaja.
Ovog tjedna najavili su za srpanj otvaranje svojeg prvog storea u Splitu i Dalmaciji, što je Slobodnoj Dalmaciji bio povod za razgovor s Tonyjem Chenom, generalnim menadžerom Xiaomija za srednju i istočnu Europu te za nordijsku i baltičku regiju.
Ovog tjedna objavili ste skorašnje otvaranje svojeg storea u Splitu? Što za vas kao globalnu tvrtku znači ipak malo tržište Splita, Dalmacije i cijele Hrvatske?
– Xiaomi je globalna kompanija koja uvijek prilikom ulaska na lokalno tržište na kojem nudi svoje proizvode i usluge strategiju prilagođava upravo potrebama te specifične regije i njezina okruženja. Sposobni smo odgovoriti na zahtjeve lokalnog tržišta zahvaljujući našoj visoko učinkovitoj višekanalnoj maloprodajnoj distribucijskoj platformi, koja ujedno predstavlja osnovnu komponentu naše strategije rasta.
Ova distribucijska platforma omogućuje djelotvorno poslovanje kompanije na globalnoj i lokalnoj razini, te istodobno osigurava da na učinkovit način budemo na usluzi našim kupcima te unaprijedimo njihovo korisničko iskustvo.
Od 2015. godine intenzivno smo započeli s otvaranjem Mi Home Storea kako bismo našim korisnicima osigurali da još lakše dođu do naših proizvoda i usluga te u njima uživaju. Danas imamo više od 520 Mi Storea diljem svijeta, a potrebu za našim proizvodima i uslugama prepoznali smo i na hrvatskom tržištu.
Stoga smo u prosincu 2018. godine, zahvaljujući tvrtki Bijelić Co, koja je ovlašteni distributer Xiaomija za područje Hrvatske, Austrije, Slovenije i Crne Gore, otvorili prvi Mi Store u zagrebačkom Arena centru. Pozitivna reakcija, koja je uslijedila od korisnika na hrvatskom tržištu, dala nam je vjetar u leđa za dodatno širenje naših proizvoda i usluga, stoga ćemo 18. srpnja otvoriti drugi Mi Store, koji će biti smješten u sklopu City Centera one Split, nakon čega planiramo daljnja ulaganja na hrvatskom tržištu.
Uz navedeno, volio bih istaknuti da smo se od samog osnivanja kompanije, 2010. godine, usredotočili na internetsku prodaju kako bismo maksimizirali učinkovitost i izgradili izravan odnos s korisnicima, pa smo tako u ožujku ove godine, uz potporu tvrtke Bijelić Co, pokrenuli prvi hrvatski online Mi Store.
Početkom ove godine stigla je izjava Shou Zhi Chewa, predsjednika Xiaomijeva International odjela, da je vaša kompanija postala četvrti najveći proizvođač pametnih telefona u zapadnoj Europi. Što je bilo presudno za taj uspjeh – nešto niža cijena uređaja, jaka marketinška kampanja ili nešto treće?
– Inovacija i učinkovitost temeljne su odrednice Xiaomijeva poslovanja. Kao kompanija koju su osnovali inženjeri i dizajneri, prihvaćamo kulturu smjelih inovacija kako bismo pomaknuli granice onoga što tehnologija može ponuditi. Duh inovacije prožima našu tvrtku i usmjerava sve što radimo. Osim toga, neumoljivi smo u težnji za učinkovitošću. Nastojimo postići uštedu troškova kako bismo našim korisnicima pružili pravu vrijednost.
Xiaomijev jedinstveni i snažni "triatlon" poslovni model sastoji se od tri sinergijska stupa rasta: prvi stup podrazumijeva inovativan, visokokvalitetan i vrhunski dizajniran hardver usredotočen na iznimno korisničko iskustvo, drugi stup podrazumijeva vrlo učinkovitu distribucijsku maloprodajnu platformu koja nam osigurava da naši proizvodi budu cjenovno pristupačni, dok posljednji, no ne i manje važan, stup podrazumijeva online prodaju. Upravo nam je ovaj triatlonski poslovni model osigurao izniman rast na glavnim inozemnim tržištima.
Prema rezultatima istraživanja analitičke tvrtke Canalys, u prvom tromjesečju 2020. godine isporuke naših pametnih telefona na europskom tržištu porasle su za 58,3 posto u odnosu na prethodnu godinu, što čini 14,3 posto tržišnog udjela i rangiranja među top četiri proizvođača pametnih telefona na europskom tržištu. Vjerujem da ćemo uskoro, zahvaljujući našem uspješnom poslovnom modelu, u sinergiji s tvrtkom Bijelić Co svjedočiti ovim izvrsnim rezultatima i u Hrvatskoj.
Je li moguće da Xiaomi uskoro skine s trećeg mjesta Apple, odnosno da zbog problema koje ima Huawei ta tržišna pozicija bude još bolja?
– Sukladno rezultatima Canalysa, u prvom tromjesečju 2020. godine zauzeli smo četvrto mjesto u svijetu po broju isporuka pametnih telefona, a naš tržišni udio povećao se na 11,1 posto. Značajno je spomenuti da su samo dvije od ukupno top pet tvrtki pametnih telefona na svjetskom tržištu održale rast pošiljki, a upravo smo mi bili jedna od tih dviju.
Svaka tvrtka, naravno, stremi napretku u ovom segmentu, ali mi smo se prvo usredotočili na to kako najbolje prilagoditi ponudu kupcima. Rezultati će doći s vremenom. Dosljedni smo u primjeni naše strategije, konstantno slušamo potrebe i želje naših Mi fanova i kupaca te promptno odgovaramo na njihove potrebe.
Kako vam je pošlo za rukom prebroditi početnu predrasudu kupaca općenito prema kineskim brendovima kao manje kvalitetnima?
– Xiaomijeva misija temelji se na neumornom stvaranju vrhunskih proizvoda s poštenim cijenama, kako bismo svima u svijetu omogućili bolji život zahvaljujući inovativnoj tehnologiji. Mi u Xiaomiju čvrsto vjerujemo da naš poslovni uspjeh podupiru tehnološke inovacije i u tom smislu kontinuirano povećavamo ulaganja u istraživanje i razvoj. U 2020. godini očekujemo da će se naša ulaganja u istraživanje i razvoj povećati na 10 milijardi eura.
Osim što ćemo nastaviti s ulaganjima u istraživanje i razvoj, oprezno upravljamo i našim visokokvalitetnim ljudskim kapitalom kako bismo zadržali vodeću poziciju u inovacijama, kvaliteti, dizajnu i korisničkom iskustvu.
Posebno ćemo ulagati u istraživanje i razvoj s uskim fokusom na 5G i AIoT. U ta područja planiramo uložiti 50 milijardi eura u idućih pet godina. Xiaomi je u svojoj povijesti mnogo puta dokazao da je lider u inovacijama na tehnološkom tržištu. Primjerice, naša serija Mi MIX prva je serija koja je predstavila puni zaslon na pametnom telefonu. Prošle godine pokazali smo prvi svjetski pametni telefon sa surround zaslonom, Mi MIX Alpha. Razvili smo snažne tehnološke osnove bežičnog punjenja, snimanja, 5G tehnologije i dizajna pametnih telefona nove generacije.
Stoji li ocjena da je Samsung počeo kopirati vašu taktiku izbacivanja velikog broja modela s malim razlikama?
– Ne bih htio komentirati konkurenciju, no ipak, ako nas netko i kopira, to znači da smo dobri.
Koliko će korona-kriza i ekonomska kriza općenito utjecati na prodaju mobilnih uređaja u cijelom svijetu? Vidite li tu šansu zahvaljujući vašim znatno nižim cijenama udarnih modela?
– Suočeni s pandemijom, ponavljamo svoje uvjerenje da je čovječanstvo zajednica koja ima zajedničku budućnost. Aktivno smo pridonijeli borbi protiv pandemije u Kini te na lokalnim tržištima, pa smo uz novčane donacije, na više od trideset tržišta diljem svijeta dali donacije u obliku medicinskih potrepština u velikim količinama, uključujući maske, zaštitna odijela i ventilatore. Očekujemo da će mjere koje su usmjerene na ograničenje distribucije i prodaje na inozemnim tržištima utjecati na naš učinak u drugom kvartalu 2020.
Tako su, primjerice, u Indiji, krajem ožujka, bile uvedene stroge lockdown mjere, što je značajno utjecalo na našu prodaju. Od početka svibnja Indija je počela postupno ukidati ograničenja na proizvodne i prodajne aktivnosti.
U područjima u kojima je prodaja nastavljena, potražnja potrošača oporavila se na sličan način kao na tržištu Kine, Xiaomijeve matične države. Na ostalim inozemnim tržištima mjere ograničenja postupno se ukidaju i prodaja se počinje oporavljati. Na primjer, u trećem tjednu svibnja tjedni broj aktiviranja pametnih telefona na europskom tržištu vratio se na više od 90 posto prosječne razine u odnosu na siječanj.
Naš opsežni globalni doseg omogućio nam je brzo prilagođavanje strategije i njezinu implementaciju na različitim lokalnim tržištima, čime smo uspješno odgovorili na izazove uzrokovane koronavirusom. Dakle, postupali smo brzo i pravilno, pokazujući na taj način fleksibilnost, otpornost i konkurentnost našeg poslovnog modela.
Vjerujemo da je kriza krajnji lakmus-test za poslovni model tvrtke i potencijal rasta. Kako se utjecaj pandemije smanjuje, radujemo se povratku u normalu i daljnjoj primjeni naše poslovne strategije kako bismo potaknuli daljnji rast na našim tržištima.
U Europi, pa tako i Hrvatskoj, sve je veće protivljenje 5G mreži, i to zbog zdravstvenih razloga. Trebaju li se Hrvati bojati?
– Strah od novog potpuno je prirodan, a poznato je da je strah od uvođenja tehnologije oduvijek pratio društvo. Slično je bilo i prije 3G te 4G implementacije. Da bi se svijet mogao još brže razvijati, potrebna mu je inovativna tehnologija, što je satkano u 5G mreži. Njegova provedba dug je proces, poduprt višegodišnjim istraživanjima, u koji su uključene stotine milijuna ljudi širom svijeta.
Međutim, 5G ne odnosi se samo na bržu mrežu pametnih telefona. 5G je puno više od toga. Zahvaljujući 5G mreži povezat ćemo sve pametne stvari koje nas okružuju. Zato se naša strategija "5G + AI + IoT i super generacija internetske generacije sljedeće generacije" savršeno uklapa u Xiaomijev internetski DNK.
Da nam je 5G na hrvatskom tržištu uistinu važan, pokazali smo i u listopadu prošle godine, kada smo u suradnji s A1, pružateljem najbolje mobilne i fiksne mreže u Hrvatskoj, u Zagrebu predstavili Xiaomijev pametni telefon Mi Mix 3 5G na A1 5G mreži.
Električni romobili preplavili su i hrvatske ulice. Xiaomi i tu zauzima znatan tržišni udio u svijetu. Hoće li taj segment i dalje rasti ili je to prolazni trend, pomodarstvo?
– Prema iResearchu, zauzeli smo prvo mjesto u svijetu s isporukom električnih skutera u 2019. godini. Svake godine na tržište isporučujemo nove verzije električnog skutera. Ovakav način prijevoza postao je simbol suvremenog društva koje raste u održivom okruženju, dok ekološki način života postaje sve prihvatljiviji za brojne korisnike.
Što očekujete od prodaje nosivih pametnih uređaja poput satova i hoćete li u Europu širiti svoj modni brend s tenisicama, ruksacima...?
– Xiaomi je nadaleko poznat kao uspješan proizvođač pametnih telefona, no naš portfolio čine i na tisuće drugih pametnih proizvoda. Canalys nas je, tako, svrstao na prvo mjestu po broju isporučenih MI Band fitness narukvica i na treće mjesto po broju isporučenih bežičnih slušalica True Wireless Stereo ("TWS") u 2019. godini. Svakog mjeseca na tržište lansiramo nove proizvode, a naš bogati portfolio predstavit ćemo i u srpnju u sklopu našeg Mi Storea u Splitu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....