BUSINESS OUTLOOK PARTNER

Veća profitabilnost u pandemijskoj godini: zalog za uspješnu provedbu nove strategije rasta

Grupa Podravka u novu godinu ulazi s novom petogodišnjom strategijom i ambicioznim razvojnim ciljevima

Poslovna zona Danica

 Podravka

Ako se zaviri u izvještaj Grupe Podravka o rezultatima poslovanja za prvih devet mjeseci ove godine, postaje očigledno da prehrambeno-prerađivačka industrija i farmaceutika nisu sektori koji su tijekom godina pandemije trpjeli posljedice recesije. Upravo suprotno, proizvodi Grupe Podravka ostali su i tijekom recesije traženi, što ukazuje na visoku razinu otpornosti kompanije na krizu s kakvom se globalna ekonomija nije suočila još od Drugog svjetskog rata. No, rezultati Grupe Podravka u devet mjeseci 2021. godine otkrivaju i nešto više, a to je sposobnost prilagodbe koja se najviše ogleda u vrlo značajnom dizanju profitabilnosti.

Ogromni organizacijski napori

Iako Grupu Podravka čine kompanije čiji temeljni biznisi nisu morali proći šok pada potražnje, to ne znači da ljudski, organizacijski i logistički napori prilagodbe u prošloj i ovoj godini nisu bili ogromni. U pojedinim trenucima pritisak potražnje za proizvodima Grupe Podravka bio je, primjerice, toliki da se pretvarao u vrlo specifične izazove za menadžerski kadar. Isto tako, i Podravka je kao i ostali na tržištu bila izložena zastojima u lancima opskrbe, komplikacijama u raznim procedurama, pritisku ulaznih cijena… pa ipak je uspjela vrlo značajno podići profitabilnost. To je ključni putokaz promjena. U prvih devet mjeseci dobit Grupe Podravke dosegnula je 259,3 milijuna kuna te je porasla za 23,4 posto u odnosu na isto lanjsko razdoblje. Tako impresivan rast ne vidi se u prihodima Grupe Podravka, ali i tu je pomak bio značajan - prihodi su narasli za 1,6 posto te sada iznose 3,38 milijardi kuna. Zanimljivo je da su znatno više rasli prihodi u segmentu prehrane. Oni su dosegnuli 1,65 milijardi kuna, što je rast od 3,9 posto. Kod ovog rezultata trebalo bi obratiti pozornost na to da se radi o usporedbi s pandemijskom 2020. godinom, kada je kompanija zabilježila vrlo visok rast prihoda jer su potrošači zbog osjećaja nesigurnosti i panike navalili u dućane te gomilali zalihe. Stoga je rezultate Podravke d.d. realnije uspoređivati s rezultatom u 2019. godini. U toj usporedbi rast prehrambenog segmenta Podravke u devet mjeseci ove godine u odnosu na devet mjeseci 2019. godine iznosi značajnih 5,4 posto.

image

Martina Dalić

Podravka

Poboljšanje prodaje te posebno dizanje profitabilnosti stižu u vrlo bitnom trenutku za Podravku. Naime, Grupa Podravka je u drugoj godini obilježenoj pandemijom ušla u pripremu nove petogodišnje strategije. Brojevi koje se Grupa priprema realizirati u tom petogodišnjem planu vrlo su ambiciozni. To se pak pogotovo odnosi na politiku investiranja. Tako, primjerice, Grupa Podravka u pet godina koje dolaze namjerava uložiti oko 2 milijarde kuna u akvizicije. Treba podsjetiti kako je predsjednica Uprave Podravke dr. sc. Martina Dalić u jednom od svojih intervjua naglasila da se te 2 milijarde odnose i na prehranu i farmaceutiku te kako pritom imaju jasnu i definiranu viziju što je cilj i svrha tih akvizicija. Drugim riječima; s obzirom na to da Grupa Podravka želi povećati tržišni udio na razvijenim tržištima zapadne i srednje Europe te povećati udio proizvodnih kategorija s izvoznim potencijalima, te 2 milijarde za akvizicije već imaju funkciju, a kompanija traži prilike za realizaciju. Primjerice, u farmaceutskom dijelu akvizicije bi mogle podrazumijevati preuzimanje portfelja drugih kompanija gdje je Belupo već prisutan.

Šira ideja nove strategije jest zadržati dominaciju Podravke u tzv. Adria regiji, odakle još stiže 70 posto prihoda, te pri tome, ponovimo, podići prihode iz srednje i zapadne Europe, i to zato što se u Adria regiji više ne može računati s naročitim stopama gospodarskog rasta, kao i realnog raspoloživog dohotka stanovništva.

Dodajmo da Grupa Podravka namjerava uložiti oko 1,7 milijardi kuna u modernizaciju te digitalizaciju proizvodnje i logističkih procesa. Sama veličina tih planiranih ulaganja ukazuje na visoki stupanj tehnološke transformacije koprivničke kompanije u godinama koje dolaze. U ovom dijelu cilj investicije je jednostavan; postati brži i agilniji natjecatelj.

Prilagodba tržišnim promjenama

Investicije u petogodišnjem razdoblju u marketing od oko 1,4 milijarde kuna svojevrsno su pak jamstvo da će Grupa Podravka i njezini brendovi ne samo održati nego i postići višu razinu prepoznatljivosti. Temeljna marketinška ideja jest i dalje podupirati pozicije u Adria regiji, ali prebaciti težište buduće marketinške politike na zapadnu i srednju Europu, gdje rast nudi više potencijale.

image

Tvornica juha i Vegete

Podravka

Što to sve znači kad su proizvodi u pitanju? Predsjednica Uprave dr. sc. Martina Dalić u nedavnom intervju je izjavila: "U procesu izrade strategije detaljno smo analizirali cijeli proizvodni portfelj. Taj portfelj podijelili smo kod prehrane u 21 kategoriju. Od te 21 kategorije, njih 12 prepoznato je kao proizvodne kategorije sa značajnim izvoznim potencijalima, kao i značajnim potencijalima kad govorimo o profitabilnosti. Preostalih devet kategorija više su primjerene domaćem tržištu, tj. starim tradicionalnim tržištima. Prema našem mišljenju, s potencijalom rasta na razvijenim tržištima posebno se ističu tri kategorije: to su, naravno, dodaci jelima predvođeni Vegetom, juhe te dio asortimana iz kategorije pekarstva."

Uz inovativnost, posebni dio priče o novoj Grupi Podravka jest fokus na prilagodbi tržišnim promjenama. Tijekom pandemije menadžment je svjedočio krupnim promjenama u vrsti potražnje i navikama potrošača. Uz svijest o tome kako sve rjeđi odlasci u trgovine i inzistiranje na dizanju kvalitete mogu postati trajno obilježje kupaca Grupe Podravka, osmišljeno je i geslo za novo petogodišnje razdoblje, koje glasi: "Znanjem i srcem do ukusne hrane i dobrog zdravlja za naše potrošače".

Uz strateške smjernice u Grupi Podravka u razdoblju pred nama namjeravaju odraditi i cijeli niz poslova u maniri skrbnog domaćina. Jedan od tih poteza jest rekonstrukcija prepoznatljive glavne Podravkine zgrade u Koprivnici, klimatizacija proizvodnih pogona, kao i gradnja novog logističkog-distributivnog centra. Ti potezi značajno će podići uvjete rada u kompaniji, ali i podići razinu njezine konkurentnosti. Od specifičnih projekata, onih koji su u trendu s novim politikama EU, u Grupi Podravka ističu projekt gradnje sunčane elektrane Podravka - Danica, koja će godišnje proizvoditi 3,2 GWh te će tako realizirati značajne uštede na električnoj energiji, kao i smanjiti emisije ugljičnog dioksida.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. travanj 2024 06:07