BAT, jedna od najvećih globalnih multinacionalnih kompanija, osnovan je 1902. godine, a danas posluje na 180 tržišta i ima više od 55.000 zaposlenika. BAT je 2015. preuzeo TDR za 550 milijuna eura. U Hrvatskoj upravlja i Hrvatskim duhanima u Virovitici te lancem kioska iNovine. BAT je u pet godina u Hrvatsku dodatno investirao 68 milijuna eura. U Zagrebu je središte BAT-ove regije Adria, koju čini Slovenija, Hrvatska, BiH, Srbija, Crna Gora, Makedonija, Kosovo i Albanija.
Zvonko Kolobara, generalni direktor BAT-ove regije Adria, na najvišim je upravljačkim pozicijama velikih kompanija od 2006. godine. Menadžersku karijeru započeo je u Dukatu odnosno Lactalisu. U sustav TDR-a došao je 2013. godine kao član Uprave za prodaju. Po BAT-ovu preuzimanju TDR-a Kolobara je suportirao proces integracije TDR-ovih biznisa diljem regije i svijeta u BAT-ov globalni sustav, nakon čega je bio član Uprave zadužen za maloprodaju. Godine 2020. preuzima poziciju generalnog direktora BAT-ove regije Adria.
Kakve je poslovne rezultate ostvarila vaša tvrtka?
- Ova je godina za nas, unatoč i dalje brojnim izazovima povezanih s kovidom, bila uspješna i mogu reći da smo ostvarili svoje planove i u Hrvatskoj i na svim tržištima u regiji Adria. To smo uspjeli istovremeno osiguravajući maksimalno visoke standarde zaštite zaposlenika, poslovnih partnera i korisnika. Ova nam je godina posebno važna i zbog realizacije novih investicija. Prije svega investicije u tvornicu u Kanfanaru, gdje se ovih dana upravo počelo s komercijalnom proizvodnjom potpuno novih, grijanih duhanskih proizvoda brenda NEO koji se koriste našim uređajem glo Hyper. Ali isto tako i investicije u HUB u Rijeci, logistički centar za nove kategorije proizvoda, iz kojeg se izvoze uređaji za zagrijavanje duhana i e-cigarete diljem Europe. To je velika stvar za sve nas u BAT-u jer smo dobili priliku aktivno sudjelovati u globalnoj transformaciji duhanske industrije. Smatram da je to izvrsno i za domaće gospodarstvo jer nova proizvodnja i tehnologije donosi nove investicije, dodatni rast izvoza, zapošljavanje i razvoj potpuno novih znanja koja oblikuju budućnost duhanske industrije.
Krećete s komercijalnom proizvodnjom potpuno novog proizvoda u Kanfanaru. Na koji način može promijeniti duhansku industriju?
- Grijani duhanski proizvodi jedna su od novih kategorija proizvoda smanjenog rizika u koje je BAT tijekom posljednjih godina investirao milijarde u razvoj, komercijalizaciju i znanost u pozadini. Kanfanar je jedna od rijetkih BAT-ovih tvornica u svijetu u kojoj će se uz klasične cigarete proizvoditi i ti novi proizvodi koji predstavljaju manje rizičnu alternativu cigaretama. Ove godine objavili smo rezultate šestomjesečne studije koja ja pokazala da se niz biomarkera potencijalnog rizika značajno smanjio kod pušača koji su prešli isključivo na naš uređaj za zagrijavanje duhana glo u usporedbi s nastavkom pušenja cigareta. To su izvanredni nalazi najveće znanstvene studije koju je BAT proveo u svojoj povijesti. Zbog toga u BAT-u na grijane duhanske proizvode gledamo kao na važan element našeg puta prema izgradnji boljeg sutra, kroz smanjenje utjecaja našeg poslovanja na zdravlje naših potrošača.
Osim u Kanfanaru, gdje se još proizvode grijani duhanski proizvodi?
- Proizvode se i u BAT-ovim tvornicama u Rusiji i Rumunjskoj, a uskoro i u našoj tvornici u Ukrajini. To da je Kanfanar izabran među prve proizvodne lokacije u koje se instalira najmodernija tehnologija za proizvodnju grijanih duhanskih proizvoda veliko je priznanje i našoj tvornici i našoj lokalnoj organizaciji, ali i cijeloj Hrvatskoj.
Koliko ste i u što sve investirali u Kanfanaru?
- Kanfanar je dobio potpuno nove proizvodne linije koje će već sljedeće godine proizvoditi dvije milijarde duhanskih stickova za zagrijavanje. Vrijednost te investicije iznosi oko 200 milijuna kuna. Uz tehnologiju i opremu za grijane duhanske proizvode, Kanfanar je ovom investicijom dobio značajnu količinu nove opreme i strojeva kojima će dodatno podići produktivnost ukupne proizvodnje. Zahvaljujući ovoj investiciji Kanfanar je dobio kompleksne strojeve koji omogućuju da apsolutno sve dijelove proizvoda proizvodi u svojim pogonima, pa se može slobodno reći da su naši grijani duhanski proizvodi istinski hrvatski domaći proizvod. Dodatna je pogodnost što se određena specifična oprema testira upravo u Kanfanaru, pa ako se pokaže da unapređuje proizvodnju, instalirat će se u BAT-ove tvornice diljem svijeta.
Što je pogon u Kanfanaru dobio nakon ove investicije?
- Tvornica u Kanfanaru dobila je mnogo više od novih proizvodnih linija. Dio ovog projekta je i edukacija zaposlenika u Kanfanaru u koju se investiralo dodatnih devet milijuna kuna, a koja će omogućiti da naši zaposlenici na raznim pozicijama sudjeluju ne samo u proizvodnji novog proizvoda nego u njegovoj validaciji i u razvoju. To će omogućiti pravo razumijevanje novih proizvoda, čime će Kanfanar postati jedinstveni centar znanja o tim proizvodima. Na taj smo način otvorili nove mogućnosti za napredovanje i razvoj karijere naših ljudi unutar BAT grupe, što je važno za zaposlene i atmosferu u samoj tvornici, ali takva pozicija dodatno jača i cijelu našu organizaciju unutar BAT grupe.
Koliko ćete zaposliti novih radnika i koliko je ukupno radnika u vašem pogonu u Kanfanaru?
- Nova proizvodnja otvorila je 50 novih radnih mjesta, pa će vrlo brzo u tvornici u Kanfanaru biti zaposleno ukupno 450 ljudi.
Koji će se grijani duhanski proizvodi i uređaji proizvoditi u Kanfanaru?
- To su stickovi brenda NEO koji se koriste s uređajem za grijanje duhana glo Hyper. Uz naprednu indukcijsku tehnologiju zagrijavanja, uređaj grije stick bez sagorijevanja duhana, zbog čega vjerujemo da taj proizvod predstavlja manje rizičnu alternativu cigaretama koje prilikom korištenja sagorijevaju. Na to ukazuje velik broj dokaza do sada provedenih znanstvenih studija. Mi smo u Hrvatskoj pokrenuli prodaju prve generacije proizvoda za grijanje duhana još 2018. godine, no prošle godine smo lansirali potpuno nove, unaprijeđene uređaje glo Hyper i za te uređaje posebno razvijene NEO stickove. U razvoju novih NEO stickova sudjelovalo je globalno 150 inženjera, dizajnera i mnogo operativnih timova diljem svijeta. BAT-ovi stručnjaci su u razvoju proizvoda prikupili uvide tisuća potrošača, a u razvoju je testirano više od 75.000 prototipnih stickova.
Što je presudilo da ste nakon najava o napuštanju proizvodnje u Hrvatskoj ipak ostali?
- S obzirom na to da je okruženje u kojem posluje BAT na globalnoj razini izrazito dinamično te da je duhanska industrija globalno usred transformacije koja zahtijeva velike investicije u istraživanje i proizvodnju novih kategorija, za sve postojeće proizvodne lokacije kontinuirano se radi procjena isplativosti ulaganja. To znači da se na svakom tržištu gleda ukupno investicijsko okruženje koje utječe na sve dijelove poslovanja na tom tržištu. Konkretno u Hrvatskoj je naše poslovanje kompleksno jer smo prisutni u različitim sektorima, radimo s velikim brojem subjekata i na naše poslovanje utječu odluke velikog broja institucija. Imamo razgranato poslovanje diljem zemlje, od poljoprivredne proizvodnje duhana u Podravini i Slavoniji, preko proizvodnje duhanskih proizvoda u našoj tvornici u Kanfanaru, naše velike prodajne organizacije pa do maloprodajnog lanca kioska iNovine. BAT-u je pritom važno da svako tržište, kada se pogleda ukupna situacija, ima jasnu perspektivu razvoja i rasta i da ona bude dugoročna i održiva. Što se tiče Hrvatske, mogu potvrditi da je taj proces evaluacije završen i da je Hrvatska u BAT-u prepoznata kao zemlja s povoljnim ukupnim investicijskim okruženjem u kojoj možemo nastaviti razvijati naše poslovanje.
Možete li usporediti tržišta u regiji Adria po navikama konzumiranja duhanskih proizvoda?
- Potrošači u Hrvatskoj su primjerice vrlo zahtjevni i jako prate trendove, što je i bio osnovni razlog što smo već 2018. godine počeli s prodajom novoga grijanog duhanskog proizvoda glo, čime je Hrvatska bila jedna od prvih tržišta na svijetu gdje je taj proizvod bio dostupan. U 2020. smo potrošačima ponudili i još jedan proizvod sa smanjenim rizikom, a riječ je o Velu koji spada u kategoriju modern oral, popuno novu na hrvatskom tržištu. Generalni trend koji vidimo na svim tržištima je rast potrošnje proizvoda sa smanjenim rizikom, i to očekujemo da će se nastaviti u narednim godinama.
Koliki udio ima sivo tržište?
- Ilegalno tržište duhanskih proizvoda predstavlja nam veliku prijetnju u poslovanju u cijeloj regiji Adria. U Hrvatskoj trenutno imamo povoljan trend, kojem je pridonio i veliki angažman raznih državnih institucija, a posebno carine i policije. No, uvijek trebamo imati na umu da smo okruženi državama s nižim porezima i cijenama duhanskih proizvoda te je teško držati ilegalne proizvode izvan zemlje. A koliko je situacija osjetljiva i koliko se brzo može narušiti tržište, možemo vidjeti u najbližem susjedstvu, u BiH, gdje je u samo nekoliko godina neprilagođene trošarinske politike nelegalno tržište uzelo više od 50 posto ukupnog tržišta duhanskih proizvoda. Prema posljednjih podacima IPSOS-a, u Hrvatskoj je udio crnog ili sivog tržišta duhanskim proizvodima oko 17 posto, što je i dalje značajno više od prosjeka EU. Prema procjenama, hrvatski proračun svake godine zbog nelegalnog tržišta gubi oko 1,4 milijarde kuna prihoda, a duhanska industrija i svi u lancu opskrbe duhanskim proizvodima dodatne stotine milijuna kuna. Vidimo da su Vlada i Ministarstvo financija svjesni ovog problema i kontinuirano rade na provedbi različitih mjera, uključujući i one u ograničavanju prekogranične trgovine.
Možete li komentirati sustav trošarina i njegov utjecaj na sivo tržište?
- Treba, prije svega, reći da je Hrvatska svoje trošarine uskladila s EU, dok susjedne zemlje, izvan EU, imaju niže trošarine i cijene cigareta, što čini stalnu opasnost da ti proizvodi ilegalno uđu u Hrvatsku. A kad se to dogodi, onda svi gube, državni proračun gubi prihode, a mi kao industrija gubimo tržište. To je vrlo važno razumjeti kad se razmišlja i javno diskutira o dodatnom podizanju trošarina na duhanske prerađevine koje mogu povećati razliku u cijeni u Hrvatskoj i regiji. Upravo je ta specifična situacija velikih razlika u trošarinskom opterećenju u regiji važan argument za donošenje trošarinskog kalendara kako bi se unaprijed osigurala predvidivost poslovanja svih aktera na tržištu. Zato smo pozdravili najavu Ministarstva financija o uvođenju trošarinskog kalendara u Hrvatsku i na taj način prihvaćanja dugogodišnje pozitivne prakse u razvijenim članicama EU. Trošarinski kalendar omogućuje da mi kao industrija nekoliko godina unaprijed znamo kada se i za koliko mijenjaju trošarine na naše proizvode, pa prema tome možemo planirati i optimizirati poslovanje, a država tako može osigurati dodatnu stabilnost i predvidljivost proračunskih prihoda.
Koliko sve češće promotivne akcije u kojima se naglašava štetnost duhanskih proizvoda utječu na njihovu konzumaciju? Kakva je i u čemu budućnost duhanske industrije?
- Dugoročni trend konzumacije duhanskih proizvoda je prilično stabilan, uz blagi pad konzumacije cigareta posljednjih godina nauštrb novih kategorija, poput grijanih duhanskih proizvoda. Mi smo svjesni da proizvodi koji sagorijevaju duhan predstavljaju rizik po zdravlje, ali isto tako znamo da velik broj ljudi i dalje konzumira duhan i nikotinske proizvode. Zato se BAT transformira i naš je cilj napraviti nove proizvode, koristeći vrhunsku znanost, koji odraslim pušačima pružaju manje rizične alternative. BAT je globalno postavio ambiciozan cilj doseći 50 milijuna potrošača naših proizvoda nove kategorije do 2030. godine i ostvariti pet milijardi funti prihoda od novih kategorija već do 2025. godine. I na dobrom smo putu. Trenutno imamo 16 milijuna korisnika.
Možete li otkriti vaše daljnje planove vezane uz investicije?
- BAT je strateški investitor u Hrvatskoj i regiji. U Hrvatskoj od preuzimanja TDR-a kontinuirano investiramo, povećavamo proizvodnju, zaposlenosti i izvoz. Ugledni Oxford Economics institut nedavno je objavio istraživanje koje je pokazalo da smo u pet godina od preuzimanja TDR-a ukupno u Hrvatsku investirali 4,7 milijardi kuna, što je u tom razdoblju omogućilo rast broja zaposlenih u cijelom našem sustavu za 48 posto, povećanje proizvodnje u tvornici u Kanfanaru za 125 posto, a izvoza za 214 posto. I to ćemo nastaviti. Prilika koju smo dobili da ovdje proizvodimo nove proizvode koji mijenjaju cijelu industriju i da razvijamo znanja o tim proizvodima dodatno je učvrstila poziciju ove regije u BAT grupi. Dobili smo aktivnu ulogu u transformaciji BAT-a, a ja sam čvrsto uvjeren da ćemo tu ulogu i odgovornost opravdati. Važan dio našeg posla u narednim godinama je investiranje u održivo poslovanje. Postavili smo visoke standarde kroz cijelo naše poslovanje – održivost je na prvom mjestu i u središtu svega što radimo. Obvezali smo se na neto ugljične emisije nulte vrijednosti u cijelom lancu nabave do 2050.
Kakvi su rezultati u Hrvatskoj u tom dijelu?
- U Hrvatskoj već sada imamo jako dobre rezultate. U Kanfanaru već koristimo 100 posto električnu energiju iz obnovljivih izvora. Prelaskom na plin omogućili smo smanjenje ugljičnog dioksida za 30 posto. Kanfanar je također vodeći u regiji Europe i Sjeverne Afrike po količini reciklirane vode. Od ukupne količine potrošene vode, oko 50 posto se ponovno koristi u proizvodnji. U Hrvatskim duhanima također puno radimo na tom području. Imamo napredne programe za smanjenje potrošnje vode kroz sustave za navodnjavanje kap po kap, za povećanje recikliranog otpada, a naši tehničari rade i na primjeni najviših poljoprivrednih praksi.
Koliko kooperanata vežete uz svoje poslovanje?
- Jako velik broj pojedinačnih partnera imamo u poljoprivrednom dijelu biznisa, kroz Hrvatske duhane koji organiziraju proizvodnju duhana u Podravini i Slavoniji. Riječ je o više od 340 kooperanata koji proizvode duhan za našu tvornicu u Kanfanaru, ali i za cijelu BAT grupu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....