Žice nisu drage nikome, ali žičare intrigiraju sve i svakoga! Taj dio urbane gradske opreme, prometno-turističke infrastrukture, već godinama intrigira Šibenčane, posebno otkako se zahuktala priča s obnovom i revitalizacijom gradskih tvrđava, dominantnih prostornih točaka koje kao da zovu da ih se poveže zračnim gondolama. Da ne bi sve ostalo na čula - rekla - kazala, i 'mi razmišljamo', u gradskoj su upravi raspisali natječaj za idejni projekt koji bi vodio lokacijskoj dozvoli za trasu žičare od Tvrđave sv. Mihovila do Tvrđave sv. Ivana, s eventualnim nastavkom prema gradskoj četvrti Šubićevac.
Na taj su natječaj stigle dvije ponude, a najjeftinija je bila ona tvrtke "Dalekovod projekt", vrijedna 125 tisuća kuna. Nakon potpisanog ugovora za projekt, s ljudima iz "Dalekovoda" đir su napravili i konzervatori, gradski čelnici i stručnjaci za pojedina područja iz nadležnih resora, odredili smjernice, izmjenjivali e-mailove, čuli se telefonom... Na koncu su na gradsku upravu stigle tri varijante trase žičare koje bi povezivale dvije gradske fortice, nazvane po dva sveca...
- I mi smo od te tri izabrali onu koju smatramo najoptimalnijom, najracionalnijom i time dali zeleno svjetlo "Dalkovod projektu" da nastavi dalje s razradom ovog idejnog rješenja, da idemo prema idejnom projektu - kazao je mr. sc. Danijel Mileta, šibenski dogradonačelnik.
Polazna točka
Sve tri varijante, da ne bi bilo zabune, imale su istu polaznu točku- s mirkolokacije pokraj Vatrogasnog doma, tamo gdje su sada garaže. Lokacija, dakle, nije u šumi, ne devastira zelenilo, ne remeti vizuru tvrđave, na cesti je put groblja Svete Ane. Kabine za putnike bile bi na visini nekih 15 metara od zemlje, i ta je visina nužna kako bi se izbjegla šuma i kontakna zona Svetog Mihovila, što su tražili konzervatori. A onda su nakon toga razmatrane tri mikrolokacije oko Svetog Ivana, za dolaznu točku, da bi sa stručnjacima "Dalekovoda", koji su obišli više proizvođača žičara, izabrana ona najoptimalnija, što je dovelo do izbora koja je ujedno i najkraća, duga nekih 280 metara. U budućnosti, nakon što se izgradi ova prva, ako se bude željelo povezati s tvrđavama i gradsku četvrt Šubićevac, mogla bi se graditi i nova žičara, koja bi imala jedan kraj negdje oko teniskih terena, a drugi na putu između Svetog Ivana i tvrđave Barone. No, o tom potom. Njezina će eventualna gradnja, veli nam Mileta, ovisiti o mnogo toga – isplativosti, broju putnika, troškovima, to su zasad sve "iksovi" i "ipsiloni" u jednadžbi s puno nepoznanica, prenosi Šibenski.hr.
Zadržimo se na ovoj najkraćoj trasi, kojom se povezuju dvije tvrđave.
Žičarom bi, kada se izgradi, gospodarila javna ustanova Tvrđava kulture, jer bi ona imala prvenstveno turistički efekt, a stručnjacima "Dalekovoda" podaci o posjetima turista tvrđavama i očekivanim projekcijama broja posjetitelja – satnih, dnevnih i mjesečnih - poslužili bi i kao "input" u radu na projektu. Tako se i došlo do jednog kompaktnog tipa žičare, odnosno gondole s osam sjedećih mjesta, koja bi tih 280, odnosno tristotinjak metara, prošla za jednu minutu, što je brzina od nekih pet metara u sekundi, tijekom kojih bi turisti i posjetitelji gledali Šibenik iz ptičje perspektive. Kapacitet broja putnika je od 200 do 250 na sat.
Financiranje
Ova žičara, s obzirom na to da je relativno malih gabarita, zahtijeva i manju strojarnicu, s jedne i s druge strane, što se lakše uklapa u prostor, a u ovoj fazi idejnog rješenja procjena je da bi njezina izgradnja koštala nekih pet milijuna eura. To je procjena, a kako bi se tih 35-40 milijuna kuna financiralo?
- Izgradnju žičara je Republika Hrvatska proglasila djelatnošću od stateškog interesa, što znači da je država pojednostavila izradu i ishodovanje dokumentacije za njih, a time i mogućnost financiranja preko EU fondova. Za nju bi se sigurno mogli dobiti europski novci, ali da bi došli do traženja novca, prije toga moramo imati dokumentaciju. Sad smo u toj fazi - pojašnjava dogradonačelnik.
Što je eskalatorom od Doca do Svetog Mihovila? Gdje je zapelo s tim projektom ?
- Mi smo od gospodina Nikole Bašića, odnosno njegove firme "Marina projekt", još ovo ljeto naručili doradu njegova idejnog projekta eskalatora sukladno konzervatorskim smjernicama i sukladno napucima koje mu je dala Javna ustanova Tvrđava kulture, a to na neki način znači smanjivanje gabarita projekta, odnosno njegovo vraćanje na sam eskalator, a ne i na popratne sadržaje na vrhu tvrđave. I, evo, već duže vrijeme, od gospodina Bašića čekamo tu doradu kako bismo mogli ići prema lokacijskoj dozvoli, pa mogu čak reći da kasni s isporukom - kazao nam je Mileta.
Dolazna postaja žičare ispod Svetog Ivana bila bi ukopana u zemlju i imala bi "landscape" izgled, a njezin krov, odnosno plato, ujedno bi služio i kao vidikovac, s još jednim atraktivnim pogledom na grad i njegov arhipelag. A odlazna postaja, na mjestu gdje su sada garaže pokraj Vatrogasnog doma, budući da je riječ o privatnom vlasništvu, dogovorili bi se s vlasnicima i o zamjeni, s obzirom na to da se na mjestu Vatrogasnog doma ionako planira izgradnja velike, javne garaže. K tome, tijekom ljeta su doneseni o određeni pravilnici, koji još bolje definiraju njihovo projektiranje i gradnju iznad naseljenih područja. Do sada je to, napominje Mileta, bilo poprilično nedefinirano, što je još jedna povoljna okolnost koja ide na ruku ovom projektu. Koji se neće dogoditi sutra, ali više ne spada u futurologiju, nego u - bliski futur.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....