Tjedan u 10 pitanja

ZAMP će onima koji žive od glazbe pomoći iz 'koronafonda'

Milan Majerović Stilinović
 Neja Markičević / CROPIX

Milan Majerović-Stilinović, voditelj komunikacija HDS ZAMP-a, za Jutanji list govori o koronafondu za glazbenike.

1 Ako je suditi prema istupima glazbenika, korona je ovu industriju bacila na koljena. Egzistencijalne brige imaju i poznati i nepoznati. Što kažu ZAMP-ovi podaci o padu prihoda od ožujka do srpnja?

- Brojke nisu dobre, jer odražavaju situaciju u kojoj se našla cijela glazbena industrija i kod nas i u svijetu: ukupni prihodi HDS ZAMP-a iz svih izvora već su u ožujku ove godine pali 30 posto u odnosu na ožujak prošle godine. Travanj je bio još gori, uz izostanak glazbenih događanja i izostanak plaćanja licenci za glazbu većine poslovnih korisnika, pad prihoda u odnosu na travanj 2019. bio je čak 72 posto. Tijekom lipnja se situacija popravila, ali još je nemoguće biti optimist.

2 No, radiopostaje i televizijski kanali i dalje izvode domaće autore. Gdje su najveći gubici?

- Oni se odnose na one korisnike koji u lockdownu nisu radili pa nisu ni dobili račune za glazbenu licencu. Uz te kafiće, klubove, restorane i hotele, najveći gubici stižu od koncertne industrije. Ove godine nema velikih ljetnih festivala, koncerata u arenama, gotovo da nema ni gradskih priredbi pa čak ni vjenčanja i sličnih manjih događanja... Tu, naravno, nisu zakinuti samo autori pjesama, nego i cijeli lanac, od izvođača, koncertnih organizatora i promotora, tehničara rasvjete, tona do roadieja... Svima su ruke zbog ove situacije do daljnjeg svezane.

3 Koje ste sve mjere poduzeli kako biste pomogli svojim članovima pri isplati triju paketa mjera pomoći?

- Hrvatsko društvo skladatelja svojim je članovima isplatilo ukupno 800.000 kuna pomoći iz Fonda solidarnosti koji inače, na godišnjoj bazi, iznosi 50.000 kuna. To dovoljno govori o ozbiljnosti kojom je HDS pristupio krizi: taj iznos raspoređen je na ukupno 90 redovnih i pridruženih članova, odnosno na one koji su najviše pogođeni koronakrizom, ali i one koji su pretrpjeli štetu tijekom zagrebačkog potresa.

4 Javnost se dosta zgrozila zbog nekih od imena koja su tražila pomoć. Po kojim kriterijima su izabrani najugroženiji članovi?

- Pomoglo se, prije svega, redovnim članovima društva, njih 36, koji su zbog nemogućnosti obavljanja svog poslovanja pretrpjeli znatne gubitke ili štetu tijekom potresa, što su dokazali prilikom prijave na natječaj, evidencijom, osobnim iskazima i sl. Također, pomoć su primila i 54 pridružena člana društva, sukladno imovinskom i obiteljskom statusu. HDS je ozbiljno razmatrao samo prijave ljudi za koje se vidi da im je glazbeno autorstvo važan izvor prihoda u životu, a ne samo povremena zanimacija.

5 Sada se opet odgađaju koncerti, ljetne turneje, a ni u kampanji se nije moglo pjevati. U najtežem položaju su bendovi i pjevači koji žive od koncerata. Kako im ZAMP još može pomoći?

- Pravi gubici bit će poznati najesen kada će mnogi, pa i glazbeni autori, osjetiti pad primanja. HDS ZAMP za to razdoblje priprema poseban ‘koronafond’, a aktivno radi i na monetizaciji online sadržaja kako bi pratio prijelaz s pravih pozornica na virtualne. Pratimo sve fondove i izvore pomoći kreativcima pa o njima obavještavamo članove, a pomažemo i pravno.

6 Od tantijema dobro živi manji broj autora pjesama. Je li se od tih poznatih imena netko iz solidarnosti sjetio kolega koji pjevaju njihove pjesme pa osnovao za njih poseban fond pomoći?

- Za izvođače se, i to brzo i kvalitetno, pobrinula njihova krovna udruga, Hrvatska glazbena unija putem svojih fondova i natječaja. Mnogi autori iz tzv. autorske lige prvaka misle na svoje kolege i okolinu pomažući im na ovaj ili onaj način.

7 U toj ste branši godinama, kako objašnjavate da nakon tolikih koncerata, prodanih ploča i nastupa u dijaspori i na svadbama mnogi nakon dva mjeseca nemaju novca ni ‘u čarapi’?

- Ništa nova, kao i u drugim branšama, i neki su glazbenici umješni poduzetnici koji će od kune sutra napraviti 10, a neki potroše sve na izlazu iz lokala u kojem su to zaradili. Zadnjih godina situacija je za većinu muzičara bila vrlo povoljna, razne vrste i oblici glazbe koristili su se sve više, rasli su turizam i ugostiteljstvo pa s njima i industrija zabave. Nitko nije ni pomišljao da bi moglo doći do ovakvog tektonskog poremećaja.

8 No, čitam na vašim stranicama da se dnevno prijavljuju 23 pjesme, a aktivnost je u koroni povećana za 45 posto u odnosu na lani. Što to znači?

- To znači da je većina ipak kreativno iskoristila vrijeme izolacije, ili za nalete inspiracije ili za sređivanje i završavanje pjesama koje su ležale u ladici. Nadam se da će one biti jedna od pozitivnih strana ove situacije te da će zadovoljiti i umjetničke potrebe publike, ali i materijalne potrebe svojih autora, jednom kad glazbeni poslovni život ponovno krene punom snagom.

9 Kakva je situacija u zemljama u našem okruženju, pa i EU?

- Situacija u Hrvatskoj ipak je osjetno bolja nego u većini ostalih zemalja, posebno u našem okruženju. Primjerice, unatoč svim izazovima poslovanja usred pandemije, HDS ZAMP je uspješno realizirao čak dva obračuna autorskih honorara u travnju i lipnju. Ti iznosi pomogli su mnogim autorima da lakše premoste krizno razdoblje, iako nas, kao i ostale zemlje i društva u regiji, čeka teško zimsko razdoblje i znatan pad prihoda, možda i 50 milijuna kuna ukupno.

10 Kao dugogodišnjem novinaru, što vam nedostaje iz starog zanata? Dao bih se okladiti da spremate kakav dokumentarac o glazbenoj industriji u Hrvata?

- Izgubili biste tu okladu, ali niste daleko od toga da imam drugi kreativni ‘ventil’ - zadnjih godina puno planinarim i provodim vrijeme u prirodi. Tako mi je upravo danas izišla prva knjiga ‘Što sam naučio na planini’. U njoj je 50 kratkih ‘priča u hodu’. Glazbenim rječnikom rečeno, ne znam hoće li knjiga biti hit, bio bih zadovoljan da postane i ostane sporogoreći evergreen.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
11. studeni 2024 14:52