Zatvaranje trgovina u Rusiji bila je tek prva faza. Zapadne kompanije sada se iz Rusije povlače rasprodajom tamošnje imovine očigledno ne očekujući da će se rat u Ukrajini i sankcije koje je dobila Rusija tako skoro okončati. BP, Shell, Société Générale, Renault, Carlsberg, Heineken i BAT samo su neke od poznatijih zapadnih kompanija koje pokušavaju spasiti milijarde dolara investicija u Rusiju, doznaje FT.
List piše da je vlada Indije svojim državnim kompanijama sugerirala da otkupe od BP-a gotovo petinu udjela u ruskom naftnom divu Rosneftu. BP procjenjuje da je riječ o poslu vrijednom 23 milijarde dolara. Shell planira Kinezima prodati svoj udjel u Sakhalin-2 LNG terminalu u Rusiji za oko 4,7 milijardi dolara. BAT je trenutačno u postupku prebacivanja vlasništva nad svojom operacijom u Rusiju, koju vodi tamošnji SNS Group, ali kako, piše FT, ne navodi se iznos kao ni drugi detalji. Novog vlasnika za svoje poslovanje u Rusiji traži i Heineken.
Nisu svi skloni takvim potezima. Francuski Total, odnosno TotalEnergies zaustavio je nove investicije u Rusiju, ali zasad je odustao od rasprodaje tamošnje imovine procijenjene na 3,9 milijardi dolara. Belgijsko-brazilski proizvođač piva Anheuser-Busch InBev, skraćeno InBev prodao je udjele u svojim operacijama u Rusiji i Ukrajini turskoj kompaniji Anadolu Efes za 1,1 milijardi dolara. No, kako drže 24 posto udjela u turskom proizvođaču piva de facto su ostali prisutni i u Rusiji i u Ukrajini, ali posredno.
Kako piše FT, sve zapadne kompanije koje napuštaju Rusiju suočavaju se reputacijskim rizikom. S jedne strane, tumači se da čine dobro jer je Rusija izazvala agresiju na Ukrajinu, a s druge u problemu su jer su im glavni kupci oligarsi koji za njihovu imovinu nude 'male' iznose.
S jednim takvim izazovom suočava se treća najveća francuska banka Société Générale. Najavila je izlazak iz Rusije kroz prodaju svoje Rosbanke. Međutim, u nedostatku većeg broja potencijalnih kupaca planira svoju rusku operaciju prodati za 3,1 milijardi dolara jednom od oligarha, koji se obogatio na niklu te izbjegao sankcije EU-a i SAD-a, Vladimiru Potaninu.
FT piše da je transakcija zapanjila neke konkurente.
- Svi pokušavamo pronaći pametan način da izađemo iz Rusije. Ali ono što je Société Générale napravio nije najbolji način za to. Postoji etička rasprava, reputacijski rizik koji treba uzeti u obzir prilikom prodaje ili u osnovi darivanja oligarhu. U suštini oni to Potaninu daju na dar. U redu, on nije kažnjen, ali je li to ispravna stvar - pita se jedan ruski bankar.
Mnoge zapadne kompanije pred sličnim su problemima, jer kupaca je malo, a opcije prodaje su iznimno skupe.
Kineski kupci, kao i oni s Bliskog Istoka zasad su pokazali malo interesa da preuzmu pozicije zapadnih kompanija u Rusiji.
Za upravu banke Société Générale, koja se dugo crvenila pred dioničarima na pitanja o kupnji Rosbanke i njenom poslovanju, jer treba znati da prvih deset godina od kupovine te banke pa do 2016. ona nije bila profitabilna, opravdati najnoviji potez i nije bilo najjednostavnije. Ali većina onih koja planira izaći iz Rusije ima drugačije viđenje.
- Nemoguće je nastaviti poslovati u Rusiji, a prodati to poslovanje jedva da možete ikome. Realnost je da su svi drugi pod sankcijama. Ne možete stvarno prodati svoje poslovanje kineskom kupcu ako se od njega traži da ostane neutralan. Société Générale je prošao jako dobro - izjavio jedan sugovornik iz druge kompanije koja planira izlazak iz Rusije.
Konzultanti kažu da su do sada svi postali svjesni da neće biti dovoljno 'držati svjetla upaljena' do Božića te se zatim vratiti na rusko tržište i nastaviti gdje su stali.
- Sad se obzori pomoću. Zidovi se zatvaraju. Pitanja su: Odustajem od posla ili će moj kupac biti sankcioniran - kaže konzultant.
Dodaje da su troškovi prodaje 'u požaru' znatni. Kao primjer navodi Renault, koji je objavio da pregovara o prodaji 68 posto udjela u Ladinom proizvođaču Avtovaza državi za svega jednu rublju!!
Denis Manturov, ministar trgovine Rusije objavio je detalje razgovora s francuskim proizvođačem automobila. Kupnja za jednu rublju uključuje i opciju da se Francuzi u roku od 5-6 godina vrate u Avtovaz, ali da pri tome priznaju sva naknada ulaganja. Za Renault to ne zvuči kao dobar posao s obzirom na to da bi time odustao od 14 godina ulaganja u rusko tržište, 10 posto svog globalnog prometa i polovicu marže na globalnoj razini. Za Renault to znači otpis od 2,2 milijarde dolara.
U tvrtkama koje promišljaju modele izlaska iz Rusije sve je izvjesnije da će u nekom trenutku biti prisiljene na izbor 'plesa s vragom'.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....