Mastercard pokreće kontroverzni program biometrijskog plaćanja u trgovinama, dok se ta kartična kuća trudi držati korak s okretnim fintech (financial technology) kompanijama i većim konkurentima poput Amazona. Trgovci na malo koji se prijave na njihov pilot projekt mogu omogućiti kupcima plaćanje u trgovini gestama poput osmijeha ili mahanja. Sustav, koji zahtijeva da se kupci prvo registriraju, također bi se mogao povezati s programima vjernosti i povijesti kupnje, trgovcima važnim podacima u navikama kupaca.
"Plaćanja su široka platforma, a mi pokušavamo ponuditi ono što kupci žele", rekao je za Financial Times Ajay Bhalla, Mastercardov predsjednik za kibernetičke i informacijske poslove. On kaže da bi Mastercard mogao djelovati postavljajući jedinstvene standarde privatnosti i sigurnosti za tehnologiju koja je izazvala iritaciju među zagovornicima privatnosti i zaštite podataka.
"Važno je da se pobrinemo da se s podacima propisno raspolaže i da transakcija bude sigurna", kaže Bhalla. "Sve se radi uz pristanak potrošača", dodao je.
Problem privatnosti podataka
Sam softver za prepoznavanje lica isporučit će druge tvrtke, uključujući japanski NEC, brazilski Payface i PopID iz Kalifornije. Prvi pilot program kreću u operativu ovog tjedna u pet supermarketa lanca St Marche u Brazilu.
Ambicija je s vremenom omogućiti potrošačima korištenje jedne prijave za plaćanje u različitim trgovinama, objašnjava Bhalla, s planiranim daljnjim pilot programima u regijama koje uključuju Aziju, Bliski istok i Europu. Biometrijske sustave plaćanja uveli su pojedini trgovci na malo posljednjih nekoliko godina.
Američki lanac brze hrane CaliBurger i PopID najavili su 2017. godine sustav koji korisnicima omogućuje pristup nagradama za vjernost i povijest prethodnih narudžbi skeniranjem njihova lica. Obje te tvrtke dio su holdinga Cali Group. No, do usvajanja sustava u velikim razmjerima nije došlo.
Tehnologija prepoznavanja lica i slični sustavi, koji su počeli bujati tijekom pandemije covida-19, suočili su se s brojnim zabrinutostima skupina za prava građana u vezi pohranjivanja podataka i načinima na koje se oni mogu dijeliti. Amazonov čitač otiska dlana Amazon One, koji je postavljen u brojnim trgovinama te tvrtke, našao se pod nadzorom prošlog kolovoza, kada su američki senatori poslali pismo u kojem su postavili pitanja o njegovoj praksi kada je privatnost podataka u pitanju.
Čak i u Kini, gdje su tvrtke kao što je Ant Group obećale značajne svote novca za uvođenje plaćanja s tehnologijom prepoznavanja lica, zabrinutost u vezi privatnosti zaustavila je uvođenje. Bhalla kaže kako je više od 70 posto kupaca izjavilo da su željeli plaćati tom tehnologijom te naglašava da će se Mastercard pobrinuti da se podaci pravilno obrađuju. "Važno je da to radimo na pravi način", dodao je."Sve je u stvaranju povjerenja".
Reputacija inovatora
Program je dio šireg nastojanja Mastercarda da poboljša svoju reputaciju kao inovator. Bhalla navodi da tvrtka također ispituje i korištenje tehnologija kao što su slušalice s proširenom stvarnošću za kupnju.
Ambicija im je stvoriti identitete u 'metaverzumu', još nastajućem klasteru virtualnih svjetova, koristeći 'blockchain' tehnologije. Inače, blockchain su podatkovni blokovi, baze podataka povezane u jednosmjerni lanac u kojem svaki novi blok ovisi o vrijednosti prvog starijeg bloka. Povezivanje blokova u lanac, zbog sigurnosti i privatnosti, temeljeno je na kriptografiji, a bez koncepta blockchaina ne bi postojale novije kriptovalute.
Mastercard je u veljači najavio da će početi podržavati određene kriptovalute, a u siječnju je krenuo u partnerstvo s Coinbaseom kako bi korisnicima omogućio kupnju nezamjenjivih tokena bez korištenja kriptovaluta.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....