Alati za moderno doba

Uspješan program HT-a i ERF-a: najveće promjene su kod one djece koja su ranije najviše koristila digitalne tehnologije

Nakon 12 radionica statistički značajno su se smanjili simptomi ovisnosti o videoigrama, ali i simptomi depresivnosti

Neven Ricijaš

Rezultati prve godine provođenja preventivnog programa “Alati za moderno doba” su ohrabrujući - oko polovice učenika koji su pretjerano koristili društvene mreže i videoigre, nakon završetka 12-tjednog programa tu tehnologiju koriste manje. Pri tome je četvrtina onih koji su tijekom vikenda pretjerano igrali igrice vrijeme koje tako provodi smanjila za između jednog i pet sati. Radionice su ujedno ublažile simptome ovisnosti o videoigrama, ali i simptome depresivnosti.

Iako je ovaj preventivni program Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta i Hrvatskog telekoma pozitivno utjecao na sve učenike, njegove autore posebno veseli što su najbolji rezultati zabilježeni baš kod one djece koja imaju problema s prekomjernim korištenjem društvenih mreža i videoigrica, ali i onih koji suranije imali lošije znanje od ponašajnim ovisnostima, rizičnom online ponašanju ili socio-emocionalnim vještinama.

Tijekom prošle školske godine provedeno je šest trodnevnih edukacija (u Osijeku, Rijeci, Varaždinu, Dubrovniku i dvije u Zagrebu) s budućim voditeljima programa, stručnim suradnicima i učiteljima u osnovnim školama koji su tako stečeno znanje kasnije, najčešće u sklopu razredne nastave, prenosili svojim učenicima. Ukupno se tako educiralo 237 voditelja iz 108 osnovnih škola, a u program uključilo čak 2055 učenika. Budući da su neke edukacije bile u drugom polugodištu, ti učitelji će sa svojim učenicima o odgovornom digitalnom ponašanju tek razgovarati pa će do kraja godine u programu sudjelovati više od 150 osnovnih škola iz 20 županija.

Neven Ricijaš, voditelj programa „Alati za moderno doba“, istaknuo je kako prijašnja znanstvena istraživanja, ali i praksa pokazuju da je važno ulagati u dobrobit djece prilikom korištenja digitalnih tehnologija pa ga veseli što je već u prvoj godini u njihovom projektu sudjelovao velik broj škola i županija.

image

Neven Ricijaš

- Prvi rezultati evaluacije učinkovitosti pokazuju obećavajuće rezultate, posebno prema djeci koja su u riziku, te se nadam da ćemo nastaviti unaprjeđivati naš rad s ciljem osnaživanja djece za razvoj socio-emocionalnih vještina i osobno odgovornog ponašanja - poručio je Ricijaš.

“Alati za moderno doba” znanstveno je utemeljeni preventivni program čiji je cilj istražiti navike djece, ali i pomoći u sprječavanju rizičnih ponašanja. Vrijeme provedeno na internetu se kod dodatno povećava kod srednjoškolaca, pa su radionice namijenjen učenicima od šestog do osmog razreda.

Važan dio projekta bilo je i opsežno istraživanje o digitalnim navikama djece i rizičnom ponašanju na internetu. Učenici su isti upitnik ispunjavali prije i nakon što su odslušali svih 12 radionica kako bi se provjerilo jesu li bile učinkovite.

Rezultati prvog dijela istraživanja su pokazali da tijekom tjedna oko 40 posto učenika koristi društvene mreže više od tri sata dnevno (12 posto njih čak i više od pet sati), a 11 posto ih pretjerano igra igrice. Vikendom se tako provedeno vrijeme dodatno povećava - gotovo dvije trećine učenika više od tri sata provodi na društvenim mrežama (26 posto više od pet sati), dok ih 30 posto toliko vremena provodi igrajući videoigre.

Učenici s lošijim ocjenama te tehnologije najčešće koriste više od svojih kolega odlikaša - intenzivno korištenje društvenih mreža zabilježeno je kod 20 posto učenika sa slabijim školskim uspjehom i 8,5 posto onih s odličnim uspjehom. Djevojke češće koriste društvene mreže, a dječaci igraju videoigrice, no nema značajne razlike između djece iz manjih sredina i one iz velikih gradova jer su iskustva u virtualnom svijetu prilično slična. Djeca internet najčešće koriste kako bi se povezala s drugima i popravila si raspoloženje, no ohrabrujuće je što i dalje procjenjuju da u realnom okruženju mogu uspostaviti kvalitetnije odnose nego u onom virtualnom.

Zabrinjavajuće je da oko 1,6 posto svih učenika ima simptome ovisnosti o društvenim mrežama, a oko tri posto o videoigrama. Osim toga, trenutačno oko sedam posto učenika doživljava ozbiljne ili ekstremno ozbiljne simptome tjeskobe, depresivnosti i stresa što može biti i uzrok i posljedica pretjeranog korištenja digitalnih tehnologija. Nakon 12 radionica statistički značajno su se smanjili simptomi ovisnosti o videoigrama, ali i simptomi depresivnosti.

- Digitalni svijet nudi nevjerojatne prilike, ali je u njemu isto tako potrebno ponašati se odgovorno i savjesno. Kvalitetna edukacija, osvještavanje o vlastitim navikama korištenja interneta i emocionalna podrška ključni su kako bismo djecu i mlade učinili sigurnijima u digitalnom okruženju, a najvažnije je da oni odlično reagiraju na ‘Alate za moderno doba‘ - istaknuo je Igor Vukasović, direktor Korporativnih komunikacija Hrvatskog Telekoma.

image

Igor Vukasović

Ništa manje važno nije ni to da su učitelji i učenici pozitivno ocijenili program, u raznim komponentama ocjene su bile vrlo dobar ili odličan. Autori istraživanja nastavljaju s njegovim usavršavanjem, a radionice se nastavljaju i u školskoj godini 2024./2025.

image

Projektni tim

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. rujan 2024 16:29