Vlasničko-upravljačke trzavice u Luci Rijeka između najvećeg poljskog lučkog operatora OT Logistics i AZ mirovinskog fonda rezultirale su time da su Poljaci razvrgnuli međudioničarski sporazum temeljem kojega su te dvije kompanije, zajedno s Erste mirovinskim fondom, upravljale Lukom.
Iako iz toga proizlazi da AZ i Erste imaju drugačiji pristup suradnji s poljskom tvrtkom, osobe upućene u cijeli slučaj kažu nam kako predstavnici sva tri mirovinska fonda (i PBZ/CO fond) smatraju kako bi bilo najbolje da se, ako se suradnja s OT Logisticsom uskoro ne popravi, što prije pronađe novi strateški partner za Luku Rijeka. OT Logistics je raskinuo ugovor s AZ-om zbog, kako su priopćili, “nedostatka povjerenja”, a neslužbene informacije govore kako se to dogodilo zato što je AZ na posljednjih nekoliko sastanaka upozoravao predstavnike poljske tvrtke da je potrebno još agilnije restrukturirati tvrtku, dokapitalizirati je i provoditi zacrtane poslovne planove.
U tom su kontekstu iz AZ-a, navodno, stalno isticali kako će, u slučaju da OT Logistics ne bude konstruktivan, iskoristiti opciju iz međudioničarskog ugovora koja im omogućava da Poljacima prodaju svoje dionice po cijeni od 60 kuna za dionicu (ukupno oko 16 milijuna eura). No, kako je OT Logistics u poslovnim, financijskim i dužničkim problemima - dionica mu je u ovoj godini na burzi pala 58 posto, a u posljednje tri godine 77 posto - čini se da su Poljaci raskinuli ugovor kako bi spriječili prisilnu kupnju dionica koje sada drži AZ fond. Potom je AZ fond u roku od nekoliko sati aktivirao “put” opciju, a sve će, kako se očekuje, završiti na arbitražnom sudu pri Hrvatskoj gospodarskoj komori.
Provocirali konflikt
Naravno, postoje i informacije iz drugih izvora koje ističu da je AZ namjerno provocirao konflikt s Poljacima kako bi ih, koristeći njihovu trenutačnu ranjivost, sasvim izgurao iz utjecaja na poslovanje Luke Rijeka. Erste fond je, doznajemo, imao nešto mekši pristup i on je s Poljacima dogovorio otkup manjeg broja svojih dionica na rok od deset mjeseci, uz dogovor da u idućih godinu dana neće prodavati trećoj strani svoj preostali paket dionica.
U AZ fondu nisu željeli dati takvu šansu poljskoj tvrtki, a u Ministarstvu prometa rekli su nam kako su u intenzivnim razgovorima s mirovinskim fondovima, ali što se tiče mogućeg zajedničkog upravljanja te u pogledu eventualne dokapitalizacije tvrtke još nije ništa definitivno dogovoreno.
Vlasničko-upravljačku situaciju će nam možda najbolje pojasniti povijest ulaska Poljaka u vlasničku strukturu Luke Rijeka. OT Logistics je u srpnju 2015. godine u javnoj ponudi stekao 20,81 posto dionica, a u rujnu 2017. od Centra za restrukturiranje i prodaju (CERP) kupio je 11,75 posto državnih dionica, čime je svoj udio u Luci Rijeka povećao na 32,56 posto. Sredinom studenoga 2017. godine OT Logistics je objavio ponudu za preuzimanje preostalih dionica Luke Rijeka, a u toj je ponudi djelovao zajedno s dva mirovinska fonda, AZ i Erste Plavim, koji su kao institucionalni investitori u Luku Rijeka s poljskom kompanijom potpisali međudioničarski ugovor kojim reguliraju suradnju u riječkoj luci.
Gubitak 1,6 mil. kn
Ponudu za preuzimanje preostalih dionica prihvatilo je 148 dioničara, od kojih je kupljeno 364.115 dionica Luke koje čine 2,70 posto temeljnog kapitala. Nakon ponude za preuzimanje OT Logistics i dva mirovinska fonda ukupno su držali 59,31 posto dionica Luke Rijeka, ali je nakon toga poljski državni fond Foreign Expansion Fund (FEZ) od OT Logisticsa kupio 8,75 posto dionica, nakon čega OT Logistics, AZ i Erste kontroliraju 50,56 posto dionica.
Prema posljednjim podacima Središnjeg klirinškog depozitarnog društva, poljski OT Logistics trenutačno u Luci Rijeka ima 26,51 posto dionica, AZ mirovinski fondovi drže oko 16 posto, a Erste mirovinski fondovi gotovo 9 posto dionica. Gotovo 9 posto dionica na skrbničkom je računu u PBZ-a, a vjerojatno je riječ o dionicama u vlasništvu poljskog FEZ-a. Hrvatska država putem CERP-a u Luci Rijeka ima, pak, 25,02 posto dionica Luke Rijeka.
Ulazak poljskog državnog fonda u ovaj projekt bio je znak da se poljska država uključila u pomoć OT Logisticsu da kontrolira Luku Rijeka pa je cijeli projekt dobio prizvuk geopolitike. No, trenutačno je OT Logistics u dužničkim problemima, a Luka Rijeka je 2018. imala gubitak od 30 milijuna kuna i poslovni prihodi su pali gotovo pet posto, dok je u prvom kvartalu ove godine zabilježen gubitak od 1,6 milijuna kuna uz blagi pad prihoda. Zbog svih problema je u travnju ove godine Duško Grabovac, dotadašnji član NO-a imenovan predsjednikom Uprave Luke najdulje do 31. prosinca 2019., a na tom je mjestu zamijenio Jedrzeja Mierzewskog, poljskog menadžera OT Logisticsa.
Iako među domaćim dioničarima Luke Rijeke postoje različite ocjene o radu Mierzewskog, jedna od glavnih zamjerki koju dijele pojedini dioničari u odnosu na rad bivšeg predsjednika Uprave jest to što je dobrim dijelom zanemareno iskorištavanje bespovratnog kredita od gotovo 40 milijuna eura iz sredstava CEF-a (Connecting Europe Facility - Transport). Taj je kredit namijenjen za dva projekta za rekonstrukciju i nadgradnju lučke infrastrukture u Rijeci i Bakru. Vrijednost oba projekta se procjenjuje na ukupno 39,93 milijuna eura, od čega procijenjena vrijednost za projekt “Rekonstrukcija i nadgradnja riječke lučke infrastrukture - bazen Rijeka” iznosi 33,84 milijuna eura, a za projekt “Rekonstrukcija i nadgradnja riječke lučke infrastrukture - bazen Bakar” iznosi 6,09 milijuna eura.
Za korištenje tog kredita potrebno je provesti natječaje sukladno pravilima EU i na tome je bivša Uprava kasnila, a budući da je za podizanje tog kredita potrebno učešće tvrtke, neki su nam predstavnici mirovinskih fondova rekli kako su u tu svrhu spremni dokapitalizirati Luku Rijeka. No, neki dioničari smatraju da ne treba ići u aktiviranje tog novca dok se ne pronađe novi strateški partner. Ističu kako je već ionako dosta novca uloženo u tvrtku te napominju da najprije treba provesti jaču racionalizaciju poslovanja. Zbog svih tih različitih gledanja na rješavanje problema Luka Rijeka trenutačno izgleda kao vlasničko-upravljački čardak ni na nebu, ni na zemlji.
Čeka se objava
Ipak, u slučaju da se na kraju raskine ugovor između OT Logisticsa i AZ fonda, domaći mirovinski fondovi i država mogli bi nastaviti upravljati tvrtkom, no prema dostupnim informacijama fondovi (i tu svi fondovi imaju jednak stav) više naginju tome da se uspije pronaći drugi strateški investitor, ako već nije uspio posao s Poljacima. I dok se čeka objava rezultata za drugi kvartal, stigla je neslužbena informacija da je velika ukrajinska tvrtka spremna na unajmljivanje i modernizaciju lučkih terminala, a navodno je posljednjih godina nekoliko drugih strateških partnera pokazivalo interes za preuzimanje Luke Rijeka.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....