Tadeu Marroco na poziciji je izvršnog direktora kompanije British American Tobacco od svibnja prošle godine. U BAT-u je još od 1992. godine, a na menadžerskim pozicijama od 2014., pa je prošao sve izazove ovog biznisa koji je na udaru kritika, ali i dalje raste. Tadeu Marrocco stigao je u Zagreb i odmah ističe da Hrvatska ima važnu poziciju unutar BAT grupe. BAT ovdje kontinuirano ulaže u proizvodnju, povećanje zaposlenosti i izvoza.
Kako pozicionirate tržište Hrvatske i regije s obzirom na mala tržišta ispodprosječne kupovne moći u odnosu na EU?
- Od preuzimanja 2015. godine BAT je uložio više od 700 milijuna eura u Hrvatsku kroz cijeli naš lanac vrijednosti, a on je u Hrvatskoj jedinstven. Obuhvaća poljoprivrednu proizvodnju duhana Hrvatskih duhana u Slavoniji i Podravini, tvornicu u Kanfanaru koja proizvodi cigarete i nove kategorije proizvoda, drugi najveći nacionalni lanac kioska iNovine i ured u Zagrebu koji upravlja s osam tržišta naše Adria regije. Dodatno, otvorena su dva logistička čvorišta u Hrvatskoj - iz onog u Rijeci distribuiramo uređaje na sva tržišta EU, a logistički hub u Pitomači prikuplja duhan iz čak 26 zemalja te je tako postao središnja točka opskrbe BAT-ovih tvornica u Poljskoj, Njemačkoj i Mađarskoj.
Prije tri godine pokrenuli smo investicijski ciklus vrijedan više od 80 milijuna eura u proizvodnju novih kategorija proizvoda u tvornici u Kanfanaru. Rezultat toga je da smo tvornicu cigareta u Kanfanaru nadogradili na jednu od naših tvornica s najširim proizvodnim asortimanom, koja proizvodi grijani duhanski proizvod Neo i grijani bezduhanski proizvod Veo. Kanfanar je jedina tvornica u Europi koja proizvodi i izvozi naš grijani bezduhanski proizvod.
Nove kategorije dosegnule su 40 posto ukupne proizvodnje tvornice, čime su tvornica u Kanfanaru i Hrvatska stavljeni čvrsto u središte BAT-ove transformacije.
Naša je svrha stvoriti bolje sutra izgradnjom bezdimnog svijeta. Nove kategorije su budućnost ove industrije, a globalna je ambicija grupe postati tvrtka koja proizvodi uglavnom bezdimne proizvode do 2035. Transformacija u Hrvatskoj i Adria klasteru snažno podržava taj cilj i ima veliku ulogu na našom izvanrednom putu.
Poslujete u industriji koja je vrlo kritizirana, a opet samo u 2023. BAT je ostvario prihod od 34,7 milijardi dolara. Kakve rezultate očekujete u 2024. godini?
- Mi smo vodeća kompanija u industriji robe široke potrošnje, zahvaljujući našem globalnom portfelju brendova, uspješnoj strategiji usmjerenoj na potrošače i našim talentiranim ljudima. Naša industrija započela je transformaciju sa snažnom vizijom boljeg sutra - izgradnje bezdimnog svijeta, odnosno svijeta izgrađenog na bezdimnim proizvodima u kojem su, u konačnici, cigarete stvar prošlosti. Svijeta u kojem su pušači migrirali s cigareta na bezdimne alternative, odnosno svijeta u kojem pušači prelaze na bolje. Strategija za postizanje tog cilja je imati izvanredne proizvode i informiran izbor potrošača potkrijepljen znanošću.
Ponosni smo na svoje poslovne rezultate s obzirom na to da su dobri rezultati ključni za uspješnu transformaciju od koje će imati koristi naši potrošači, ali i svi ostali dionici.
Rezultati za 2023. isporučuju se u skladu s našim smjernicama, što doprinosi našoj globalnoj multikategorijskoj strategiji. Uspjeli smo nove kategorije napraviti profitabilnim dvije godine ispred cilja. Pružamo pravu ravnotežu između rasta i održivih povrata uz snažan novčani tok. Nastavit ćemo rasti u 2024. i godinama pred nama.
Do sada ste komunicirali da je cilj do 2035. ostvariti 50 posto prihoda od proizvodnje novih proizvoda. Je li to realno?
- Moramo ostati fokusirani i ulagati u inovacije kako bismo našim potrošačima pružili najbolje moguće alternative. Naši potrošači ključ su naše transformacije, mi slijedimo njihove potrebe i očekivanja. U posljednje tri godine investirali smo više od 1,2 milijarde funti (1,4 milijarde u eurima) u razvoj, komercijalizaciju i znanost iza portfelja duhanskih i nikotinskih proizvoda sa smanjenim rizikom.
Ambicija nam je imati 50 milijuna potrošača bezdimnih proizvoda do 2030. i ubrzati rast prihoda novih kategorija na višu stopu od rasta našeg ukupnog prihoda, dosežući 5 milijardi britanskih funti u 2025. godini.
Ostvarujemo dobar napredak prema ovim ciljevima: sada imamo 23,9 milijuna potrošača bezdimnih proizvoda. Prihodi od ovih proizvoda dosegnuli su 16,5 posto prihoda grupe na 31. prosinca 2023. Ostvarili smo više od 30 posto prihoda od bezdimnih proizvoda na čak 24 tržišta.
Poslujete u visokokonkurentnoj industriji: osim tržišne utakmice, to uključuje i sudske sporove zbog patenata, žestoku borbu i kompeticiju u lansiranju novih proizvoda. Naravno da niste uvijek prvi, a dioničari očekuju samo profit. Kako vi to vidite?
- Sve je to dio puta velike transformacije naše industrije. Vrlo smo transparentni u našim inovacijama i u komunikaciji sa svim našim dionicima.
Kredibilitet nam je na ovom putu osiguran najvišom razinom znanosti i tržišnim uspjehom. Naše prednosti poput znanosti te istraživanja i razvoja, proizvodnje, distribucije, marketinga i izgradnje brenda omogućili su nam da izgradimo tri globalna brenda, Vuse, glo i Velo, koji su u manje od desetljeća ostvarili više od 3 milijarde funti prihoda.
Naš pristup omogućit će bolje sutra za naše potrošače koji će imati niz prihvatljivih bezdimnih alternativa, za društvo kroz izgradnju bezdimnog svijeta i smanjenje ukupnog utjecaja poslovanja na zdravlje i okoliš, za zaposlenike stvaranjem dinamičnog i svrhovitog radnog mjesta i za naše dioničare pružanjem održivih vrhunskih povrata. Ohrabreni smo i ponosimo se napretkom koji postižemo.
Kada je riječ o stvaranju grijanih duhanskih i vaping proizvoda, BAT i cijela industrija imaju dva velika problema: maloljetničku konzumaciju proizvoda i značajan utjecaj na zagađenje okoliša. Prema studiji Material Focusa iz 2023. godine, u Ujedinjenom Kraljevstvu svaki se tjedan baci pet milijuna jednokratnih e-cigareta. Kako to rješavate?
- Vrlo smo jasni, snažno smo predani prevenciji pristupa našim proizvodima kad je riječ o maloljetnicima. Ni jedan maloljetnik nikada ne bi trebao pušiti ili koristiti proizvode koji sadrže duhan ili nikotin. Razvijamo i dizajniramo proizvode za odrasle potrošače i njima ih i prodajemo. Ravnamo se našim Načelima i okvirom odgovornog marketinga (RMPF) i postavljamo iste visoke standarde na svakom tržištu na kojem poslujemo, čak i kada su stroži od nacionalnih zakona.
Što se tiče jednokratnih e-cigareta, one su samo jedan od proizvoda u našoj širokoj paleti. Svjesni smo prednosti i nedostataka ovog proizvoda i zato smo vrlo artikulirani kad je riječ o potrebi za informiranijom raspravom o najoptimalnijim propisima koji će omogućiti otključavanje punog potencijala bezdimnih proizvoda za potrošače i društvo. Zabrane ili jednostrane odluke ne funkcioniraju, mogu samo potaknuti crno tržište.
Osim toga, održivost je u središtu svega što BAT radi. Imamo plan da do 2030. dosegnemo ugljično neutralno poslovanje, a do 2050. da budemo ugljično neutralni u čitavom našem lancu vrijednosti.
S jedne strane, novi su proizvodi kritizirani i pod pritiskom regulatora, a s druge, primjerice, Velika Britanija vaping koristi u smanjenju broja pušača. Kakav je stav BAT-a?
- Vlade i javnozdravstvena zajednica, uz industriju, imaju ključnu ulogu u povećanju potencijala da nove kategorije proizvoda doprinesu smanjenju štete. Kako bi ovi proizvodi bili uspješni, moraju biti podržani učinkovitim regulatornim okvirom koji omogućava odgovoran razvoj i promiče informirani izbor potrošača. To mora biti nadopunjeno odgovornim praksama industrije.
Želimo pridonijeti argumentiranoj raspravi, aktivno se uključiti u razvijanje ideja i praktičnih koraka kako bismo pomogli regulatorima da se pozabave ključnim problemima s kojima se industrija suočava.
Ujedinjeno Kraljevstvo primjer je onoga što se može dogoditi uz potporu regulatora i javnozdravstvenih vlasti. Potaknuta izvješćima Instituta za javno zdravstvo Engleske i Kraljevskog zbora liječnika o potencijalu smanjene štetnosti vaping proizvoda, tamošnja je vlada implementirala uravnotežen regulatorni okvir koji obeshrabruje mlade da počnu koristiti te proizvode, a istovremeno potiče odrasle pušače da prijeđu na potencijalno manje štetne proizvode.
Još je uspješniji primjer Švedske. Očekuje se da će Švedska do kraja godine biti prva zemlja bez duhanskog dima u EU, nevjerojatnih 17 godina prije ciljanog datuma koji je postavila EU. To je najvećim dijelom rezultat poticanja pušača koji ne mogu prestati pušiti na nove kategorije proizvoda.
Transparentni smo u pogledu onoga što mislimo, neke prijedloge podržavamo, a s nekima se ne slažemo. Kada se ne slažemo s predloženim propisima, pokušavamo biti konstruktivni i regulatorima iznijeti alternative kojima se ipak mogu postići postavljeni ciljevi.
U studenom je objavljeno da BAT produbljuje svoje strateško partnerstvo s kanadskim licenciranim proizvođačem kanabisa Organigram. Vlasništvo u toj tvrtki poraslo je s 19 na 45 posto. Jesu li proizvodi s infuzijom kanabisa novi smjer za BAT?
- Znamo da se želje, ukusi i ponašanje potrošača neprestano razvijaju, a naši stručnjaci neprestano inoviraju kako bi to mogli slijediti. Proširujemo portfelj proizvoda na nova područja izvan nikotina, istodobno nastavljajući s velikim promjenama u našem poslovanju. Naš tim istražuje kako bi različiti spojevi mogli ispuniti obećanje boljeg sutra da bismo u potpunosti razumjeli na koji način možemo pružiti još veći izbor prihvatljivih proizvoda. Od ožujka 2021. godine BAT je realizirao niz manjinskih investicija u kompanije fokusirane na kanabis putem pažljivo odabranih partnera. I dalje nastavljamo istraživati mogućnosti u tom smjeru.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....