Prijeđen je još jedan rubikon na europskom tržištu automobila. Prema podacima analitičke kuće Jato Dynamics, a koje prenosi ugledni britanski magazin The Economist, u kolovozu je u Europi prvi put u povijesti prodano više automobila na baterijski pogon nego onih pogonjenih dizelskim motorima. Ti podaci temelje se na statistikama novih registracija vozila, a iz analitičke tvrtke navode kako je gotovo svaki četvrti automobil registriran u Europi u kolovozu bio ili auto s potpunim električnim pogonom ili plug-in hibridno vozilo.
To postignuće tumači se kao rezultat dvaju krupnih trendova - s jedne strane raste prodaja električnih vozila pogonjena financijskim poticajima i sve većom dostupnošću cjenovno povoljnih modela, a s druge interes za dizelske motore jenjava zbog sve strožih ekoloških normi, pa čak i ograničenja njihova korištenja koja neki gradovi uvode zbog zagađenja zraka. Još 2011. čak 55 posto svih automobila prodanih u Europi bilo je pogonjeno dizelskim motorom, dok je taj udjel u kolovozu pao na 20 posto.
Ipak, ovi krupni trendovi s europskog tržišta automobila zasad se samo djelomično prelijevaju na hrvatsko. Prema podacima Promocije plus, u prvih devet mjeseci ove godine u Hrvatskoj je registrirano 37.392 novih putničkih vozila, što je 32,3 posto ili 9135 vozila više nego u istom razdoblju 2020. Vozila na benzinski pogon izabralo je 20.330 kupaca ili 54,4 posto, dizelaše njih četvrtina, 24,9 posto ili 9309 kupaca, dok je električno vozilo kupilo 756 ljudi, odnosno dva posto od ukupnog broja prodanih vozila.
LPG je izabralo 1484 kupca ili četiri posto, a hibridna vozila koja su prijelaz prema automobilima na električni pogon izabralo je 5513 kupaca ili 14,7 posto. Što se tiče prodanih marki, u prvoj polovici godine neosporni tržišni lider je Volkswagen grupa, a ako se gleda samo rujan, i u Hrvatskoj je najprodavaniji model Dacia Sandero. Kuriozitet je da su u rujnu u Hrvatskoj prodana čak 23 Tesle.
Kupovna moć
Dok je jasno da je niska kupovna moć stanovnika glavna prepreka većoj prodaji elektroautomobila u Hrvatskoj, tržišni akteri tvrde kako se trend smanjenja interesa za dizelima vidi i kod nas.
"Iz trenutačno dostupnih podataka znamo da udio posve električnih auta u Hrvatskoj na tržištu osobnih vozila sada iznosi dva posto, a da je u Renaultu, kao posljedica činjenice da smo mi jedan od pionira elektrifikacije već više od 10 godina, taj udio došao već do 10 posto.
Do kraja godine očekujemo još isporuka Twinga E-Tech Electric kupljenih proljetos putem subvencija, pa će taj udio u Renaultu sigurno biti i veći", otkriva Marina Jelinek, voditeljica korporativnih komunikacija Renault Grupe u Hrvatskoj, te napominje da su u smanjenju interesa za dizelskim motorima ključni veliki kupci koji upravljaju flotama vozila. "Na ukupnom tržištu, kada uključimo osobna i gospodarska vozila, 2019. Renaultov udio dizela je bio 55 posto, 2020. godine 56 posto, a ove je godine pao na 53 posto", kaže Jelinek.
Dobrodošli poticaji
Tonči Prižmić, vlasnik tvrtke ATT Suzuki iz Splita, inače najveći distributer Suzukija u ovom dijelu Europe, naglašava da se prodaja vozila na električni pogon događa isključivo u razdobljima kada su aktivni poticaji na kupnju tih vozila. Tako, kaže, nije samo u Hrvatskoj, nego u čitavoj Europi. Prodaja dizelskih vozila, dodaje, u padu je zato što je iz više razloga održavanje puno skuplje. Kako ističe, hrvatsko tržište zbog niže je cijene manje atraktivno od, recimo, njemačkog.
"Mi smo među zadnjima. Proizvođači više vole plasirati vozila na njemačko nego na hrvatsko tržište. U ovom trenutku jako je neizvjesna situacija u cijeloj automobilskoj industriji. Moja je procjena da će problema oko isporuke biti sve do 2023. godine", ističe vlasnik ATT Suzuki iz Splita.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....