Sezona je još daleko od vrhunca, ali prometne gužve su ga već definitivno dosegle. S nepreglednim kolonama počelo je i 'turpijanje živaca', pa su incidenti sve učestaliji. Treba li posebno napomenuti da su česti akteri takvih incidenata taksisti, kojih je iz godine u godinu sve više na dubrovačkim prometnicama?
- Dok me moja supruga čekala pokraj mjesta predviđenog za građane na Pilama, odnosno pored parking mjesta na kojem vozila mogu biti zaustavljena do deset minuta, parkirno je mjesto zauzeo splitski taksist s kombijem (registracija i tvrtka poznata redakciji, op.a.). Kad je moja supruga pitala vozača zna li da je to mjesto predviđeno za građane, a ne za taksi vozila koja ih već imaju dovoljno, on joj je grubo odbrusio: 'Od.ebi od auta!' - jedan je od 'freškijih' incidenata. Nije ostalo na tome – čovjek je obišao policiju, prometno redarstvo i Sanitat u potrazi za odgovorima što učiniti. Nije ih dobio, iz jednog ureda su ga slali u drugi, da bi na kraju odgovorili da svi oni imaju problema s taksistima, ali da ih u dogledno vrijeme nitko neće ni riješiti, ukratko je prepričao naš sugovornik, piše Dubrovački vjesnik.
Prizvuk nemoći
Nažalost, zbog ovakvih ponašanja taksisti u Dubrovniku došli su na zao glas, kako dubrovački, tako i oni koji hrpimice dolaze iz drugih gradova Hrvatske, pa i BiH i drugih zemalja u okruženju vozeći za privatne autotaksi tvrtke. Sve je više uberovaca, dnevno ih se registrira nekoliko novih, a naše prometnice ne mogu podnijeti ni postojeći broj taksi prijevoznika.
Upit o točnom broju autotaksi prijevoznika na području Dubrovnika poslan je i gradu, te koliko je od toga Uber, koliko Cammeo, koliko Eko taksija i koliko dubrovačkih taksista u Udruženju obrtnika autotaksi prijevoznika. Osim toga zatražena je i informacijama o porastu broju novih taksi prijevoznika registriranih ove godine u Gradu u odnosu na lani, te kada je novim zakonom o liberalizaciji dozvoljeno svim taksistima korištenje svih taksi stajališta. Cilj je bio dobiti odgovore zbog sve većih gužvi koje prijete zaustavljanjem prometa, te neka rješenja koja bi konkretno utjecala na probleme s taksistima.
U odgovoru iz Grada, koji ima prizvuk nemoći, navodi se da je od stupanja na snagu Zakona o prijevozu u cestovnom prometu kojim se liberalizira djelatnost autotaksi prijevoza (svibanj 2018.), Grad Dubrovnik izdao 150 dozvola za autotaksi prijevoz, a 25 dozvola je izdalo Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture. Izdane dozvole glase na podnositelja zahtjeva, ne na vozilo, stoga točan broj prijevoznika u smislu broja vozila koji su na cesti nemaju, naglašavaju iz Grada.
- Prema ranije važećem Zakonu, osobe kojima su izdane dozvole za obavljanje autotaksi prijevoza bile su u obvezi plaćati naknadu za korištenje autotaksi stajališta. Međutim, stupanjem na snagu novog Zakona prestale su važiti odluke jedinica lokalne samouprave kojima se uređuje autotaksi prijevoz, a tako i odluka o autotaksi prijevozu na području i s područja Grada Dubrovnika. Prema uputi Ministarstva mora, prometa i infrastrukture objavljenoj na njihovim web stranicama, autotaksi prijevoznicima kojima su dozvole izdane u skladu s ranije važećim propisima, ne smije se naplaćivati bilo kakva godišnja ili druga naknada, osim jednokratne naknade za izdavanje dozvole, pa tako ni naknada za korištenje autotaksi stajališta, u skladu s čime Grad Dubrovnik i postupa - odgovorili su iz Grada.
Iste cijene pet godina
Na temu taksista upit je upućen i predsjedniku Udruženja obrtnika autotaksi prijevoznika Dubrovnik, Miši Miloslaviću, koji je o svim problemima s kojima se susreću njegovi kolege, ali i građani, progovorio bez dlake na jeziku.
- Zakon o liberalizaciji doslovce kaže da je dopušteno ukrcati i iskrcati putnike na svim autobusnim i taksi stajalištima – počeo je – Što za nas nije dobra vijest. Mi smo prije imali zakupljena stajališta, a sad je taj zakon to poništio.
Je li to znači da više ne plaćate naknade za taksi stajališta?
- Novi zakon je to obustavio, ali mi imamo ugovor o korištenju taksi stajališta do 2021. koji nije mogao poništiti. Do 2021. stajat ćemo na taksi stajalištima – kaže Miloslavić, čije Udruženje broji oko 350 taksista.
A što se dogodi kada dođe taksi Cammeo ili Uber?
- Oni rade na drugi način, na aplikaciju, ne mogu stajati. Ako stanu između nas, moraju izaći s tog parkinga, kako će ih pustiti? Cammeo, Uber i Eko taksi rade na aplikaciju i imaju se pravo zaustaviti na ukrcaj i iskrcaj do tri minute, na bilo kojem mjestu obilježenom za taksi i za autobuse – rekao je Miše Miloslavić. No, svjedoci smo da taksisti goste nerijetko iskrcavaju na za to nepredviđenim mjestima, zaustavljaju promet i ugrožavaju sigurnost putnika.
Miše Miloslavić upoznat je i s incidentom na Pilama za koji kaže da sigurno nije usamljen.
- Imamo i mi problema s njime, ali malo dubljih. Svaki dan je na Pilama na onom mjestu do deset minuta za građane. Pile su cijele pokrivene kamerama i vjerojatno ga kažnjavaju, ali znate kako to ide, pomalo – kaže Miloslavić. - Tamo gdje on stoji, nije mjesto za taksi.
Upućen je i upit o cijenama dubrovačkih prema cijenama 'uvezenih' taksija. Evo što kaže Miloslavić:
- Ja znam da i mi vozimo, ne odbijamo nikoga i tko god sjedne, mi ga vozimo. Naše su cijene iste kao prije pet godina. Imamo dvije cijene – jedan je start 12, a drugi 29 kuna jer smo imali karticu za domaće ljude pa smo naše jeftinije vozili. Kilometar je 6, u drugoj tarifi 9 kuna.
- Moram reći da se s ovim zakonom pretjeralo. Što bi mi trebali sad, da iselimo dok ovi što su došli u sezoni odrade svoje? - pita se. - Znate koliko ih je s Kosova koji voze, onih koji su izašli iz zatvora, ima ih svakakvih koji voze. Ali to nitko ne provjerava. Voze i kombije i taksi. Na dubrovačkim je ulicama previše taksista. Najgore je to što su dozvolili da se na Uber stavi oznaka na krov 'Taksi'. To je prevršilo svaku mjeru. Nitko više ne zna tko je taksi, a tko je Uber i Cammeo. Nije ovo Split ni Zagreb, mi smo mali grad, imamo dvije glavne ulice, oko Grada i do Gruža. Tu kad bi svi izišli, ne bi se mogli maknut'.
Pa to nam se već događa, podsjećamo našeg sugovornika, a i on potvrđuje.
- Uvijek je zastoj kad jedan brod odlazi i drugi dolazi, a ljudi idu s posla – kaže.
Sve je prevara
Na pitanje je li mu poznato koliko je taksista registrirano u Gradu, kaže da ih je oko 1500. No, to nije konačna brojka jer mnogi voze 'na crno'.
- Puno je onih koji dođu, stave znak i voze. Kad dođe blizu iznosu na koji mora platiti PDV, zatvori firmu i otvori drugu. Izvuče novac na posudbu. Ma to su igre! Luda kuća – govori Miše Miloslavić. Na pitanje što poduzeti da se situacija promijeni, odgovara: 'Potaknite Vladu da promijeni zakon!'
- Ako itko može upravljati Gradom, onda je to lokalna samouprava. Kako može netko tko je ne poznaje, upravljati ovakvom problematikom? Isto kao da meni daju da upravljam avionom. Što ću ja s njime? Znači, treba dati ovlasti lokalnoj samoupravi kao što ih je i imala. Treba upravljati svojim teritorijem – ističe Miloslavić. Za kraj nas je zanimalo zarade li uistinu taksisti toliko da ih svake godine sve više izabire sjesti za volan jer je riječ o jako unosnom poslu?
- Sjećate li se Slavonaca kad su dolazili u hotele? I gdje su sad? U Irskoj i Njemačkoj! Zato što su ih ovi prevarili. Tako vam je i ovo isto, sve je prevara. Navuku ih na novac i onda im ne plate. Onaj je lani pobjegao s tri milijuna u BiH, nije im platio ni spavanje, a i auti su bili tuđi. Sve je to prevara i tako će biti sve dok ih ne nestane. Sad dolaze iz Trebinja. Netko će uvijek dolaziti, misle tu će nešto zaraditi, dok ne vidi da su ga iskoristili i prevarili. A za to vrijeme mi ćemo patiti i gledati da preživimo zimu nakon ljeta. Mislite li da jedan taksist ne mora poznavati Grad i govoriti strani jezik, biti solidno obučen? Išli smo prije na testove, sad ne treba ništa, ni hrvatski znati. Dubrovnik je grad za koji svatko u svijetu zna, a doveli smo se na to da je mene sram kako izgledaju taksisti koji krcaju goste iz Nautike – kaže Miše Miloslavić. - Situacija je neizdrživa, a bit će još gore!
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....