Stalni korisnici aplikacija za taksi prijevoz primijetili su kako je u posljednjih par mjeseci broj inozemnih vozača, pogotovo onih iz Azije daleko manji. Da se ne radi samo o anegdotalnim iskustvima iz kojih se izvode zaključci, mogla bi ukazivati i informacije koje pristižu o sve većim kontrolama koje se provode nad vozačima taksija.
Iz Bolta su tako potvrdili da su početkom listopada svim vozačima poslali poruke u kojima ih se upozorava kako moraju što prije položiti valjanu dozvolu za boravak i rad.
- Vozače smo upozorili kako su uveli dodatni zahtjev za dostavljanjem dozvola za boravak i rad, čime smo dodatno podigli razinu sigurnosti i usklađenosti s propisima, a sve agregatore i njihove vozače obavijestili smo o ovim novim zahtjevima. Vozačima, koje smo tražili da dostave valjanu dokumentaciju, a nisu ju dostavili, je privremeno onemogućen pristup Bolt aplikaciji, ali im se isti ponovno omogućuje čim dostave valjanu dokumentaciju - poručuju iz Bolta.
Nadalje, na kraju listopada provedena je i izvanredna policijska akcija znana kao "Nadzor taksi vozila", a koja bi trebala biti samo početak, dok državne institucije od agregatora(tvrtke partneri digitalnih platformi koje zapošljavaju, osiguravaju vozila i pritom uzimaju postotak) traže OIB-ove pravnih i fizičkih osoba koje obavljaju posao taksiranja.
- Tijekom listopada bila je zatražena provjera svih OIB-ova. Navedenom nije bila svrha bilo koga isključiti od obavljanja platformskog rada te ističemo kako Ministarstvo ne može utjecati na poslovne procese i odluke pojedinih digitalnih radnih platformi - tvrde iz Ministarstva rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike.
Reakcija na novi sustav
Sve opisano reakcija je na novi zakon, odnosno na uvođenje jedinstvene elektroničke evidencije rada (JEER), informacijski sustav putem kojega se vodi evidencija svih poslodavaca koji posluju putem digitalnih radnih platformi (Registar platformi i agregatora). Ideja iza sustava jest uvesti red u platformski rad, u ovom slučaju vozača taksija, odnosno provjeriti imaju li taksisti odgovarajuće dozvole za rad, odnosno da li ih platformski agregatori zapošljavaju "na crno".
Je li riječ o stranim radnicima ne bi trebalo biti važno tijekom kontrola, no radnici iz Azije najčešće su ti koji nemaju potrebne dozvole za rad. Ponajprije su za to odgovorni agregatori koji dovlače radnu snagu bez provjere njihove kvalifikacije ili bez da im Hrvatskoj osiguraju potrebne dokumente.
- Sustav JEER u funkciji je od 1. siječnja 2024., s time da su digitalne radne platforme imale rok do 1. srpnja 2024. svoje informacijske sustave u potpunosti prilagoditi zahtjevima sustava JEER u koji se dostavljaju propisani podaci o opsegu rada putem platformi. Ti podaci uključuju i podatke o OIB-ima pravnih i fizičkih osoba koje su dionici rada koji se obavlja korištenjem digitalnih radnih platformi. Sve digitalne radne platforme koje posluju u Republici Hrvatskoj povezale su se sa sustavom JEER još puno prije zadanog krajnjeg roka - objašnjavaju iz Ministarstva rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Hrvatska je inače prva europska država koja je na cjelovit način zakonom uredila ovaj novi oblik rada koji se zasniva na korištenju digitalne tehnologije, što bi trebalo značiti da je njime uspostavljen i sustav kojim bi praćenje i nadzor takvoga rada trebao biti znatno efikasniji.
Osnovna funkcija informacijskog sustava JEER ogleda se u mogućnosti učinkovitog nadzora nadležnih inspekcija nad radom poslodavaca koji posluju putem digitalnih radnih platformi. Osim registra, novi informacijski sustav sadržava i set podataka putem kojih se mogu pratiti pokazatelji opsega platformskog rada, poput broja radnika i drugih fizičkih osoba koje rad obavljaju korištenjem digitalne radne platforme, vrste ugovornih odnosa na temelju kojih takav rad obavljaju, kao i vrijeme i lokacije obavljanja poslova.
Policijska akcija
Rezultati gore opisane akcije od 29. listopada, a koje su policija i Državni Inspektorat proveli su u zonama zagrebačkih kvartova Dubrave, Trnja sa zonom Autobusnog kolodvora, Trešnjevke, Centra te u Velikoj Gorici u zoni Međunarodne zračne luke Zagreb - Franjo Tuđman, sljedeći su: od pregledanih 30 taksista, kod 10 od njih utvrđeni su prekršaji iz Zakona o strancima, što znači da državljani trećih zemalja nisu radili na poslovima za koje im je izdana dozvola za boravak i rad ili kod poslodavca kod kojeg im je izdana dozvola za boravak i rad.
Iz policijske uprave Zagrebačke otkrivaju kako nakon 29. listopada nisu imali nove akcije, no i kako ih pripremaju u suradnji s Državnim inspektoratom.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....