Jeroen de Flander

Stručnjak za provedbu korporativnih strategija: 'Budite svoji i nemojte nikoga kopirati'

'Učenje je motor znanja. Budite izvorni, odnosno budite svoji i nemojte kopirati nikoga. Držite se jednostavnosti i idite samo naprijed'
Jeroen De Flander
 Jakov Prkić / CROPIX

Jeroen De Flander jedan je od najutjecajnijih svjetskih mislilaca specijaliziran za implementaciju strategije, odnosno provedbenu strategiju. Često ga svrstavaju uz bok poznatog Michaela Portera. Jeroen De Flander iz Bruxellesa predavao je u 41 zemlji, uključujući i Hrvatsku. Njegova predavanja dosad je slušalo više od 26.500 poslovnih ljudi. U rujnu mu izlazi i treća knjiga koja će biti prevedena i na hrvatski jezik. U Splitu je otvorio prvu Međunarodnu investicijsku konferenciju. Njegova tvrtka The Performance Factory ostvarila je poslovno partnerstvo sa splitskom konzultantskom tvrtkom Bomis koju vodi Mihaela Balić. Jeroen De Flander je Belgijanac, diplomirao je na ekonomskom fakultetu u Leuvenu, završio MBA na Sorboni u Parizu. Predavač je na London Business School i na KU Leuven. Direktor je Instituta za strategijsku implementaciju, koji je neprofitna organizacija. Suvlasnik je tvrtke The Performance Factory.

S Jeroenom De Flanderom razgovarali smo o provedbenoj strategiji, najčešćim pogreškama u njezinoj provedbi, načinu kako je provode čelnici kompanija i situacijama u kojima najčešće griješe.

Možete li definirati pojam provedbena strategija ili strategy execution?

- Da bih definirao pojam strategy execution, najprije ću reći što je to strategija. Strategija je dugoročni cilj za neku tvrtku ili neko gospodarstvo, kada želite vidjeti gdje će se ta tvrtka ili gospodarski sektor naći za recimo pet godina. Strategy execution je skup više strateških točaka koje vode do ostvarenja cjelokupne strategije. Pojednostavljeno, radi se o malim važnim dijelovima koji stvarju veliku sliku o tome kako će tvrtka izgledati za pet godina.

Gdje se rade najčešće pogreške pri provedbi strategije?

- Projektni menadžment i projektna komunikacija dva su ključna stupa u provedbi strategije. Dvije su ključne točke gdje se treba raspravljati o strategiji. Tako da se tu i rade najveće i najčešće pogreške u provedbi strategije. Inače, u prosjeku se pogriješi između 40 do 60 posto u provedbi strategije. Znači, strategija bude dobro osmišljena, ali se od 40 do 60 posto njezinih ciljeva ne ostvari. Volim to usporediti s belgijskom nogometnom reprezentacijom. Imamo najbolje igrače, ali nikada ne budemo prvi. Znači, nešto pogrešno radimo.

Koje su najčešće pogreške lidera, odnosno čelnika kompanija?

- Najveći problem je što donesu dobru strategiju, ali je ne znaju provesti. Najčešće provedbu spuste na srednji menadžment. Na tim razinama dođe do propusta u provedbi strategije. To je vrlo česta greška. Nekada su na mojim predavanjima i tečajevima bili upravo menadžeri srednje razine, a posljednjih godina dolaze vlasnici ili glavni menadžeri.

Što se očekuje od nekog lidera tvrtke kada govorimo o provedbi strategije?

- Da bi proveo strategiju, pravi lider mora imati kvalitete koje na engleskom jeziku imaju početna tri H slova - Heart, Head i Hands. Znači mora je usvojiti srcem, zatim je mora staviti u glavu odnosno da shvate kako će to napraviti te potom staviti sve to u ruke da to zbilja i naprave.

Može li se neka tvrtka, mala, srednja ili velika, voditi na osnovi intuicije, dakle bez strategije? Mi u Hrvatskoj imamo osjećaj da se velik broj tvrtki vodi na taj način.

- Imao sam ovih dana raspravu na tu temu s jednim predsjednikom uprave velike nizozemske tvrtke. Rekao mi je da nema strategiju, ali kada mi je objasnio što je radio posljednjih deset godina, shvatili smo da ta tvrtka u stvari ima strategiju. Uspješne tvrtke uvijek imaju strategiju. Možda nije napisana ili je tako ne zovu, ali je imaju. Strategija neke tvrtke može biti u glavi njezina direktora. Ne morate imati strategiju napisanu na 50 stranica, jer ona može stati i na jednu stranicu.

Ako prilikom provedbe strategije čelnik tvrtke krene u pogrešnom smjeru, kako će to prepoznati?

- Svaka tri mjeseca treba napraviti provjeru. Jedna razina je provjera operacija i analiza smjera u kojem idu, a druga se nalazi u odgovoru jesu li zaposlenici prihvatili promjene u srcu, glavi i rukama.

Postoji li jedinstvena formula za izradu strategije? Često čujemo da je strategija izrađena stručno, ali na kraju nema rezultata?

- Vrlo je važno znati smjer kojim idemo i stalno provjeravati idemo li u tom smjeru. Nužno je napraviti i popis stvari koji ne želite napraviti. Steve Jobs je rekao da su oni u Appleu jako ponosni na stvari koje rade, ali su ponosni i na stvari koje ne rade.

Može li se pomoću strategije kao alata ostvariti konkurentska prednost?

- Kratko bih odgovorio: budite jedinstveni i nemojte kopirati! Trenirajte sport koji nije nitko nikada igrao i bit ćete olimpijski pobjednik u tom sportu.

Što u Hrvatskoj vidite zanimljivo? Vidite li određenu strategiju Hrvatske kao zemlje ili naših tvrtki?

- Smatram da idete u dobrom smjeru. Većina tvrtki su male i srednje, vidim da su poduzetnici s kojima sam se susreo željni učenja, novih znanja... Zbog toga sam i došao da pomognem, ali sam i ostvario partnerstvo s tvrtkom Bomis. Nastojim pomoći svima koji to žele.

Što biste poručili hrvatskim poduzetnicima?

- Učenje je motor znanja. Budite izvorni, odnosno budite svoji i nemojte kopirati nikoga. Držite se jednostavnosti i idite samo naprijed.

Možete li reći nešto o vašoj tvrtki The Performance Factory ?

- The Performance Factory će uskoro proslaviti 20 godina rada. Imamo partnere u 23 zemlje, a odnedavno i u Splitu. Klijenti su nam velike kompanije poput Nikea, Microsofta, nekih velikih australskih kompanija, ali imamo partnere s nizom malih i srednjih tvrtki. S Bomisom i Mihaelom Balić The Performance Factory je partner u području strategy executiona. Institute for Strategy Execution koji vodim daje besplatnu edukaciju i neprofitan je. Tako da i hrvatski menadžeri mogu dobiti online savjet. Mogu se educirati ili riješiti neki problem koji imaju u provedbi strategije.

Izlazi vam treća knjiga. O čemu pišete?

- Moja nova knjiga koja izlazi u rujnu bit će prevedena i na hrvatski jezik. Nastojat će pomoći u tome kako možete sebe poboljšati kao individualca. Razgovarao sam, između ostalog, i s nizom uspješnih i poznatih sportaša kako bih dobio odgovore na neka pitanja. Znači, pokušat će pomoći nekome individualno da pronađe što je ono najbolje što kao osoba ima i kako to može razviti da bi došli među jedan posto najboljih. Prva knjiga je bila o tome kako napraviti strategiju za tvrtku, a druga kako napraviti najbolji tim da bi pobijedili. Treća je za individualce. Znači, prvo ide proces, zatim ekipa, a treće je pojedinac.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 01:30